Mina upplevelser av Magneplanar MG1.6

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Mina upplevelser av Magneplanar MG1.6

Inläggav Strmbrg » 2009-01-20 22:14

Faktiskt.se kanske inte är rätt plats att skriva en "lyssna-och-tyck-recension" på.
Men det lär väl visa sej hur det är med den saken...

Jag vill emellertid säga några ord om min erfarenhet av de högtalare jag impulsköpte i höstas: Magneplanar MG 1.6.
Jag blev arg då de gamla SMGa visade sej vara defekta och måste genast köpa nåt nytt å det blev de här:
Bild

Jag tycker dom är bra!

:)

Här följer lite om varför samt lite om rum och placering:

De står uppställda i ett smalt och långt rum knappt 7x3 meter.
De spelar på längden, står nära sidovägg och en dryg meter från bakvägg. Diskanten är inåt och "on axis" är en bit framför skallen.
Fåtöljen står drygt 2,5 meter från högtalarna.
Alla andra detaljer i rummet är naturligtvis avgörande också, men det blir för mycket att läsa och svårt att beskriva, misstänker jag.

Följande tycker jag är goda egenskaper hos dessa fulingar:
Mycket god "artikulation" i basen.
Mycket god lågbas. De bör nog stå nära sidovägg för att ernå detta.
Jag saknar aldrig subba och jag upplever inga störande basresonanser. Det gjorde jag med lådhögtalare i samma rum.
Ingen störande "beaming". Delningen är låga 600 Hz, vilket säkert förklara detta. Har lyssnat på äldre versioner, de "beamade" kraftigt.
Mycket god illusion av djup. Platta inpelningar låter dock platta, så jag upplever inte att det skapas nån konstgjord efterklang eller så pga dipolverkan.
Tillfredställande panorama även vid asymmetrisk lyssning.
Mycket god upplösning. Inte pga överdriven diskant, som jag upplever det, utan det är god upplösning överlag.
Homogen återgivning utan betoningar i specifika frekvensspann.
Stort ljud. Men inte uppsvällt. En triangel låter inte större än den bör, en flygel låter trovärdig storleksmässigt den med.

Följande är nackdelar, enligt min mening:
Närmast hopplösa att placera ljudmässigt vettigt i ett rum som skall användas även till annat, och av andra. Inbillar jag mej.
En heminredares mardröm. Eller, om man så vill: Utmaning.
Dryga 20000 är mycket pengar för ett par anslagstavlor med ljud i.
Jag betalade några tusen mindre, och tycker nog att det var värt pengarna.

Så nu vet ni vad jag tycker. Dvs som vanligt, när en ägare skall recensera sina egna prylar...
:)

/Strmbrg,
Senast redigerad av Strmbrg 2009-02-04 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-01-20 22:45

Kul att du delger dina intryck till oss övriga. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-20 22:47

landa skrev:Kul att du delger dina intryck till oss övriga. :)

Ja, det gäller ju att vara i framkant.
Och svara, innan nån ens hunnit ställa frågan!

Det kallar jag läsarservice!

:D

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-20 23:15

Bra skrivet och välformulerat. :wink:
Har själv aldrig lyssnat på någon Magneplanarhögtalare, vad jag minns.

Nu får du lägga ut en bild på dem, så vi kan se hur du placerat dem i rummet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-20 23:19

Ragnwald skrev:Bra skrivet och välformulerat. :wink:
Har själv aldrig lyssnat på någon Magneplanarhögtalare, vad jag minns.

Nu får du lägga ut en bild på dem, så vi kan se hur du placerat dem i rummet.

Jag kan ju inte lägga ut bilder, juh!

Har ingen mail heller, så jag kan inte ens be någon annan om hjälp.

Får hänvisa till Hifi&Musiks bild på mitt rum. Det är likadant uppställt, typ.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-20 23:25

Ah, det har jag missat. Vilket nummer?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-20 23:35

Ragnwald skrev:Ah, det har jag missat. Vilket nummer?

Kopierar in detta som jag skrev i en annan tråd:

Den som prompt vill greppa hur det ser ut, kan slita fram ett ex av Hifi&Musik No 1-2 feb 2008:

Slå upp sidan 80 och klistra dit ett par ljusbeige Magneplanar MG 1.6 ovanpå de små Elacerna!
Ställ dem dock typ 30 cm längre bak, med typ 15 cm från sidovägg å kraftigt intåade.
Sen kan ni sudda ut Audioliven, som står i hyllan, och rita dit lite böcker där istället.
Därefter kan ni flytta Regan lite åt vänster å rita in en silverfärgad Benchmark till höger om denna. Ser nu att det inte är en rega på bilden, men det SKA det vara.

Skall vi vara nogranna, så skall slutstegen flyttas lite längre fram också.

Bilden är tagen från lyssningsfåtöljen.

Bilden på väggen på bilden... Är gjord av Arman. Originalet kostar över miljonen. Det tyckte jag var lite dyrt, så jag köpte en lito istället.
Den är förmodligen av tillräckligt hög fidelitet, dock.

Rummet är 6,9x2,8x2,35 meter LxBxH, å är ett suterrängrum med innerväggar av gips. Och förhoppningsvis ytterväggar av betong...

Sedärja! Det var ju nästan lika enkelt som att skicka in ett nytt foto!

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 01:26

Strmbrg skrev:
Jag kan ju inte lägga ut bilder, juh!

Har ingen mail heller, så jag kan inte ens be någon annan om hjälp.

Får hänvisa till Hifi&Musiks bild på mitt rum. Det är likadant uppställt, typ.

/Strmbrg,

Ynkligt. Bild

Kolla i din tråd. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-21 01:28

Den här tråden är värdelös utan bilder! [kalle12 smile] xxx [/kalle12 smile]

Bild

:roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-21 01:38

Kaffekoppen skrev:Den här tråden är värdelös utan bilder! [kalle12 smile] xxx [/kalle12 smile]

Bild

:roll:

8O

Vässaru?

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Mina upplevelser av Magneplanar MG1.6

Inläggav subjektivisten » 2009-01-21 03:18

Kul recension där :D

Har en synpunkt

Strmbrg skrev:Mycket god lågbas. De bör nog stå nära sidovägg för att ernå detta.
Jag saknar aldrig subba och jag upplever inga störande basresonanser. Det gjorde jag med lådhögtalare i samma rum.

Jag skulle tro att du inte upplever störande basresonanser som med tidigare lådhögtalare är för dom inte går lika lågt. Enligt hemsidan så ligger -3dB vid 40 hz så jag antar dom faller tidigare är dom högtalare du haft innan.
Men du lyssnar inte på musik med speciellt mycket djupbas eller? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-21 04:44

alla kan lägga upp bilder på internet.

Gå in på t.ex http://www.imageshack.us

Ladda upp bilden, testa att använda "thumbnails for furums".

Funkar inte det så finns längst ner under "advanced" nåt som heter "direct link to image". Kopiera den och infoga mellan [img]text[/img]

ex:

Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 07:14

subjektivisten skrev:Kul recension där :D

Har en synpunkt

Strmbrg skrev:Mycket god lågbas. De bör nog stå nära sidovägg för att ernå detta.

Jag skulle tro att du inte upplever störande basresonanser som med tidigare lådhögtalare är för dom inte går lika lågt. Enligt hemsidan så ligger -3dB vid 40 hz så jag antar dom faller tidigare är dom högtalare du haft innan.
Men du lyssnar inte på musik med speciellt mycket djupbas eller? :)

Har haft audio pro ace bass 2-subba tex. Då med lådhögtalare. Det blev inte bättre, möjligen mer. Den springande punkten är... dels:
Vad menar jag med lågbas?
Vad menar jag med mycket god?
Inte lätt sånt här!

Jag menar snarast illusionsskapande, inte imponatoreffekter. Men det är ju inte helt lätt att beskriva det så heller...

Strmbrg,

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 12:24

subjektivisten skrev:Jag skulle tro att du inte upplever störande basresonanser som med tidigare lådhögtalare är för dom inte går lika lågt. Enligt hemsidan så ligger -3dB vid 40 hz så jag antar dom faller tidigare är dom högtalare du haft innan.

Dipoler slår inte an rumsresonanser på samma sätt som omnipolära högtalare. Kan vara rätt stor skillnad i vissa rum. Har haft Magneplanar Tympani i samma rum som ett par stora Renäsans/Repsons och skillnaden var stor.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 12:59

Du kanske borde lagt denna tråd under Medlemspresentationer?

Jag har ju också ett Magneplanar-system, Tympani III-A från 1975. Det är trevägs där fyra paneler utgör "Bass Speaker", för frekvenser under 100Hz (beror på valt aktivt filter), två paneler står för mellanregister (100-1500Hz) och två paneler för diskant. Jag har använt ett fjärde ordningens aktivt delningdfilter vid 100Hz. Det passiva filtret är av första ordningen, en spole i serie med mellanregistren och en kondensator (nja, två i parallell) i serie med diskanten. Det här är ett stort systen vilket kan ses här på en bild från början av 80-talet:

Bild

Dock tyckte jag inte om "den breda käften", bristen på precision i ljudbilden, skalade därför ner systemet till två "dörrar" på 1 meters bredd (beskrivet i MoLt). Diskant- och mellanregister monterades så nära varandra som möjligt, krävdes ett evigt sågande för det.... Den här åtgärden gjorde att ljudbilden fick en betydlgit bättre precision även om sweet spot fortfarande var liten. Sneglade på att göra ytterliggare modifieringar. Började med nya diskanter med tunnare membran, annan geometri och talspolar i aluminiumfolie (vilket sedan Magnepan lanserade!). Tanken var också att dela annorlunda mellan diskant- och mellanregister, brantare och vid lägre frekvens. Fick aldrig tid att färdigställa det hela så de står och skräpar.... Var sedan inne på att köra basarna med ett par Martin Logan-paneler. Tyckte dock att ML inte var så bra som jag hade trott. Magnepan kom också med ett par smala system, MG-10, som skulle kunna ha ersatt mina diskant- och mellanregister. Även MG-1.6 skulle förmodligen kunna passa mina basar. Var och lyssnade på deras föregångare MG-1.5 och blev besviken. Dessvärre hann ju livet självt ikapp alla dessa planer... Nu har man varit sysselsatt med en massa andra projekt som familj och byggen. Nödlösningarna har varit några stycken, MP MiniRing med Audio Pro B2-40, sedan Ino piP tills båda mina Quad-slutsteg gav upp andan och nu är det Audio Pro A2-2 med tillhörande förstärkare A100 och så den gamla Audio Pro B2-40. Visst, ibland är man sugen på att plocka ihop resterna av Magneplanar-systemet! Åldern har tagit ut sin rätt och membranen emd sina påklistrade talspolar ser inte så roliga ut längre. Givetvis har jag för många år sedan skissat på hur man skulle kunna göra om dem men det tar väldigt mycket tid i anspråk. Att låta Magnepan se över dem tror jag är lönlöst pga kostnaden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-21 13:09

RogerGustavsson skrev:Dipoler slår inte an rumsresonanser på samma sätt som omnipolära högtalare. Kan vara rätt stor skillnad i vissa rum. Har haft Magneplanar Tympani i samma rum som ett par stora Renäsans/Repsons och skillnaden var stor.

Möjligt men enligt specen så går den inte så lågt och det lär påverka också :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-21 13:18

Hur är det nu med läskunskapen över bildstorlekar? ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 13:34

subjektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:Dipoler slår inte an rumsresonanser på samma sätt som omnipolära högtalare. Kan vara rätt stor skillnad i vissa rum. Har haft Magneplanar Tympani i samma rum som ett par stora Renäsans/Repsons och skillnaden var stor.

Möjligt men enligt specen så går den inte så lågt och det lär påverka också :)

Just i mitt nämnda fall tror jag inte skillnaden i uppgivna data var så stor. Mina gamla Tympnai Bass Speakers hade i alla fall full nivå till strax under 30Hz. En dipol får väl ingen "room gain" vid låga frekvenser?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 14:28

subjektivisten skrev:[Möjligt men enligt specen så går den inte så lågt och det lär påverka också :)

Visst! Allt påverkar allt!

Jag har dock gjort en enkel koll med Clas Ohlson-dB-mätare på lyssningsplats, och det var ungefär samma resultat som med Ace-bass-2:an i ett hörn.

Men eftersom det är renare och inte alls "tjockt" i basen, så blir åtminstone min illusion bättre än med mina tidigare försök.

"Bröl", smällar och kontrabas-excesser i symfonisk musik, är - i min smak - enastående illusoriskt.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 16:05

Fast Magneplanar distar rätt friskt i basen om man drar på. "Doubling" eller vad det är de brukar skriva i engelskspråkiga tester, innebär att man talar om andratonsdistorsion som i extremfallet gör att man hör andratonen rätt bra eller mera än grundtonen. I Magneplanar's fall blir det pga av den asymmetriska uppbyggnaden en hel del distorsion när membranen tvingas till större rörelser. De stora MG-20 eller MG-20.1 har en push-pull drivning som minskar problemen. Däremot kanske det är så att distorsionen är av en öronvänlig sort? Stora membran som rör sig lite liknar många akustiska instrument med stora svängade ytor, kan det vara fördelaktigt? Blir det annorlunda om samma ljud ska återges via små membran som "skjuter" ut ljudet? Det borde i alla fall bli en helt annan accerlation.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 19:44

Fast Magneplanar distar rätt friskt i basen om man drar på.

Det gör dom kanske, jag spelar ju inte så våldsamt högt, så jag vet inte så mycket om den saken.

"Doubling" eller vad det är de brukar skriva i engelskspråkiga tester, innebär att man talar om andratonsdistorsion som i extremfallet gör att man hör andratonen rätt bra eller mera än grundtonen.

Har för mej att IÖ kallar det för kaosdistorsion (?)

I Magneplanar's fall blir det pga av den asymmetriska uppbyggnaden en hel del distorsion när membranen tvingas till större rörelser. De stora MG-20 eller MG-20.1 har en push-pull drivning som minskar problemen.

Har för mej att dessa har push-pull i mellanregistret enbart, men det kan vara som du säger.

Däremot kanske det är så att distorsionen är av en öronvänlig sort?

Kan vara så. Jag upplever ljudet som mycket renare och mer detaljerat än vad jag varit van vid sedan tidigare.

Stora membran som rör sig lite liknar många akustiska instrument med stora svängade ytor, kan det vara fördelaktigt? Blir det annorlunda om samma ljud ska återges via små membran som "skjuter" ut ljudet? Det borde i alla fall bli en helt annan accerlation

Ibland är det kanske så, att den subjektiva upplevelsen inte riktigt stämmer med de teorier man åberopar?
Det behöver ju inte betyda vare sej att upplevelsen är inbillning, eller att teorierna är felaktiga. Det kan vara så, naturligtvis.

Men, det kanske kan vara så, att man snarare felbedömer de hörbara konsekvenserna av konstruktionens tekniska tillkortakommanden.

Lite som när man ser ett "vattenfallsdiagram" för en panelhögtalare:
Det ser ut att låta närmast otäckt, grumligt och olinjärt...

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-21 21:01

Strmbrg skrev:"Bröl", smällar och kontrabas-excesser i symfonisk musik, är - i min smak - enastående illusoriskt.

/Strmbrg,

Det låter ju bra :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 21:05

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:"Bröl", smällar och kontrabas-excesser i symfonisk musik, är - i min smak - enastående illusoriskt.

/Strmbrg,

Mja, vet inte riktigt...

Jag har ju aldrig lyssnat på några "superanläggningar i super-rum", så vi har väl alla lite olika referenser.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-21 21:48

Strmbrg skrev:
subjektivisten skrev:

/Strmbrg,

Mja, vet inte riktigt...

Jag har ju aldrig lyssnat på några "superanläggningar i super-rum", så vi har väl alla lite olika referenser.

Det hoppas jag inte! Du har väl, precis som vi andra, referensen livemusik. Och då kommer din utsaga till sin rätt - du tycker att det låter illusoriskt. Det är ju vad vi alla strävar efter!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 22:02

perstromgren skrev:
Strmbrg skrev:
subjektivisten skrev:

/Strmbrg,

Mja, vet inte riktigt...

Det hoppas jag inte! Du har väl, precis som vi andra, referensen livemusik. Och då kommer din utsaga till sin rätt - du tycker att det låter illusoriskt. Det är ju vad vi alla strävar efter!

Just det! Så är det!

Jag glömde faktiskt bort det nyss.

(jo!..) :)

Det går ju alltid att ernå mer av bas etc, men jag är inte så väldigt intresserad av att maximera dylikt, tror jag...

Mer intresant, är att just skapa en illusion, som är tillräcklig, för att jag INTE, (Järegård) skall sitta och tänka på hur det låter.

En annan sak:
Jag är liiite kluven, inför att höra på en massa "bättre anläggningar" än den jag har själv. Risken är ju, att jag därefter inte längre kommer att uppskatta det jag har.

Och det bleve ju tråkigt.

Och kanske dyrbart också.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-21 22:02

Strmbrg skrev:Mja, vet inte riktigt...

/Strmbrg,

Snacka med Ingvar och åk på demo hos han. Ta med lite bra musik och gärna någon/några skivor som du tror kan ha väldigt låg och bra bas. Lyssna.
Nu säger jag inte detta för att jag gillar Ingvars högtalare utan att jag tycker att basen är sådant viktigt fundament i musiken att jag har svårt att se mig leva med en anläggning som inte kan återge dom lägsta tonerna. Klangen blir så mycket bättre i många fall :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 22:06

Ja, det är ju bra om man tycker illusionen räcker. Dynamik var uppe i en annan tråd och när det kommer på tal tycker jag det fokuseras för mycket på den maximala ljudnivån (kallas det macrodynamik?) istället för mikrodynamiken som ofta är den man värderar mest vid vardagslyssning hemma på kammarn. Det är också när det är "vanlig" nivå som t.ex. Quad ESL eller Magnepan av lite större modell kan låta helt suveräna. Har man däremot "driva grannen till vansinnesnivåer" överst på sin prioriteringslista är det andra högtalare man ska spana efter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 22:09

subjektivisten skrev:

/Strmbrg,

Snacka med Ingvar och åk på demo hos han. Ta med lite bra musik och gärna någon/några skivor som du tror kan ha väldigt låg och bra bas. Lyssna.
Nu säger jag inte detta för att jag gillar Ingvars högtalare utan att jag tycker att basen är sådant viktigt fundament i musiken att jag har svårt att se mig leva med en anläggning som inte kan återge dom lägsta tonerna. Klangen blir så mycket bättre i många fall :)

Jag besöker gärna Dr Öhman.

Men, jag vill ju inte få griller i huvet av att det låter så mycket "bättre" därest än härest. Jag vill ju inte köpa några nya grejor!

Jag vågar väl helt enkelt inte ta risken...

8O

Hm, bas-snack... Liiite som bilars acc?..

Eller, äh!

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-21 22:09

subjektivisten skrev:

/Strmbrg,

Jag besöker gärna Dr Öhman.

Men, jag vill ju inte få griller i huvet av att det låter så mycket "bättre" därest än härest. Jag vill ju inte köpa några nya grejor!

Jag vågar väl helt enkelt inte ta risken...

8O

Hm, bas-snack... Liiite som bilars acc?..

Eller, äh!

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-21 22:21

Nja, doktor har han väl inte blivit? Öhmans källare är en farlig fälla...

Det är kul att du är nöjd med dina Maggisar. Jag har ju haft kul med mina även om de nu står och smalar damm. Har du hittat till denna sida? http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/index.html
En del är ormolja men det är roligt att få veta lite mer om Magnepan och andra planarsystem.

Nästa

Återgå till Köpråd