Datorhögtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
headonist

Datorhögtalare

Inläggav headonist » 2011-06-17 22:39

Det får gärna vara bra ljud i det registret det kan spela i. Men det enda kravet är att det är utan sub, eller åtminstone går att koppla ur subben. För jag vill inte ha mycket bas ur dom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-17 22:43

Frågan dyker upp allt som oftast. Mitt svar blir detsamma varje gång :-)
Dessa högtalare har jag spelat på i ett par år och dom låter superbt. Inte bastunga, inte en massa zipwangboom. Men det låter musik. Storebror T40 är ännu lite bättre men frågan är om de är värda prisskillnaden.
Creative T20
Bild

/ B[/url]

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-06-17 22:46

Kul att du nämer just dom. En polare som jag snackade med samtidigt över nätet rekommenderade just T40 av Creative. Dom ligger runt tusenlappen vilket verkar rimligt för ett par datorhögtalare.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-06-17 22:53

lutar de bakåt eller är det ett illusoriskt intryck? annars ser det ut som en akustisk felträff :|
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-17 22:57

roggaro skrev:lutar de bakåt eller är det ett illusoriskt intryck? annars ser det ut som en akustisk felträff :|
Dom lutar bakåt.

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-06-17 22:59

Bill50x skrev:
roggaro skrev:lutar de bakåt eller är det ett illusoriskt intryck? annars ser det ut som en akustisk felträff :|
Dom lutar bakåt.

/ B

men inte så mycke väl? :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-06-17 23:06

Håller med om T20 eller T40 beroende på ekonomi. Själv kommer jag snart sitta på ett par Ino piM dock kostar dom multum mot T20 och därför kanske inte lika aktuella.

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-06-17 23:13

vad kostar pIM då? hur stora är dom?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-17 23:20

Purre skrev:Håller med om T20 eller T40 beroende på ekonomi. Själv kommer jag snart sitta på ett par Ino piM dock kostar dom multum mot T20 och därför kanske inte lika aktuella.

Med lite större budget skulle jag nog göra som rekommenderat här tidigare, satsa på ett par aktiva Genelec 6010A som kostar lite drygt 2 tusen.

/ B

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-17 23:22

Då slår jag till och säger audioengine 2 från d'feldt. Sanslöst bra ljud för pengarna. Behöver dock spelas in ganska rejält innan ljudet släpper helt. Men är man gjort det så lirar de gudomligt.

Spelar ganska djupt också. I mitt sovrum har jag användbar bas ner till 40hz. Det enda som de har som nackdel är att det ej går att spela så högt. Men sitter man som det är tänkt nära dem så borde detta ej vara ett problem :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-17 23:40

Jag kör dessa med en gammal stereoförstärkare, är typ 100% säker på att de låter bättre än Creative datorhögtalare men de är ändå inte mycket större:

http://www.proson.se/index.php3?pageid=181

7-800Kr paret.

Dock ville jag ha med de lägsta oktaverna också, så jag har en sån här:

http://www.proson.se/index.php3?pageid=178

som basstöd, det fungerar över förväntan, riktigt rent och avslappnat ljud och bashögtalaren märks inte alls. Det låter bara som att småhögtalarna plötsligt går väldigt djupt i basen.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-06-17 23:49

headonist skrev:vad kostar pIM då? hur stora är dom?

Jag betalade 3500:- i rå mdf. Sen tillkommer förstärkare.
Storleken är 12x19x17 (bxhxd) vill jag minnas, annars är måtten inte långt ifrån.

Bill50x skrev:Med lite större budget skulle jag nog göra som rekommenderat här tidigare, satsa på ett par aktiva Genelec 6010A som kostar lite drygt 2 tusen.

/ B

Kollade prisjakt och såg priset på 2100 var styckpris. Och 3700 för ett par. Då är det ungefär samma pris som piM förutom att dom är aktiva då.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-19 16:20

Bill50x skrev:Frågan dyker upp allt som oftast. Mitt svar blir detsamma varje gång :-)
Dessa högtalare har jag spelat på i ett par år och dom låter superbt. Inte bastunga, inte en massa zipwangboom. Men det låter musik. Storebror T40 är ännu lite bättre men frågan är om de är värda prisskillnaden.
Creative T20
Bild

/ B[/url]

Har själv just dessa. Det är ett par bra datorhögtalare- inget mer. Ingen match för MuPPs, tex.
Jag tycker inte T 20 kan betecknas som riktig hifi.

Jag vet att logitech gör bättre grejor kring tusenlappen, än dessa T20 .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-06-20 02:01

Funderar lite på dessa, vad tros?

http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... m_roed.htm

Bild

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-06-20 02:38

...eller dessa från Audio Concept:
Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-06-20 12:39

Jao de sista små där har jag.

Jag har inte hört något i den storleken som kommer nära. Eller ens ett par datorhögtalare som kommer i närheten :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-20 13:53

Richard skrev:Har själv just dessa. Det är ett par bra datorhögtalare- inget mer. Ingen match för MuPPs, tex.

Riktig hifi är det naturligtvis inte, men ovanligt bra för att vara datorhögtalare. Vad kan man kräva för 700:- inklusive slutsteg?

Vilka Logitech-grejor för tusenlappen är bättre?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-20 14:21

Bill50x skrev:
Richard skrev:Har själv just dessa. Det är ett par bra datorhögtalare- inget mer. Ingen match för MuPPs, tex.

Riktig hifi är det naturligtvis inte, men ovanligt bra för att vara datorhögtalare. Vad kan man kräva för 700:- inklusive slutsteg?

/ B

Flera av sub- sat systemen med den silverfärgade faspluggen i elementen.

Men ska det inte vara med subbas, så låter denna en aning bättre, tycker jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=111476
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 13:19

Richard skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Flera av sub- sat systemen med den silverfärgade faspluggen i elementen.

Men ska det inte vara med subbas, så låter denna en aning bättre, tycker jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=111476

De där är riktigt bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-25 21:42

Jag slänger in en rekommendation på följande system för datorn:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/argon_7340a-_hogtalarsystem_svart.htm

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/bw_mm-1_hogtalarsystem.htm

http://audioengineusa.com/Store/Audioengine-5

Ur prismässig synvinkel tar jag Argon 7340. Audioengine A5 kommer på andra plats och MM-1 är utmärkta om man söker något mycket kompakt men ändå välljudande.

Fördelen med Argon 7340 och A5 är det faktum att de även kan fylla upp rummet, d.v.s det är inte bara närfältslyssning som gäller, vilket är en nackdel med MM-1.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-25 23:54

Jag har tidigare haft ett Logitechsystem med sub för en bit under 1000-lappen som lät het OK. Det fungerade bra till spel och det funkade hjälpligt till musik.

Men så köpte jag ett par små Q-Acoustics 1010 (jag har de större 2010 uppe i vardagsrummet) för 1300 kr inkl frakt från England. Och kopplade in dem i en gammal förstärkare. Och fyttifasen vilket ljud! I och med att jag sitter med huvudet en knapp meter från högtalarna behöver man inte dra på så mycket för att det ändå ska bli lagom starkt. Och ljudet är så himla bra att jag ibland sitter kvar och lyssnar på musiken vid datorn i stället för att gå in i rummet intill med finstereon (som också är kopplad till datorn).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-07-05 16:18

Jag har hämtat ut datorhögtalare från jobbet idag. Ska koppla in dom snart för en utvärdering :)
Denon & Totem

Användarvisningsbild
headonist

Inläggav headonist » 2011-07-05 16:39

Kommer ju ljud ifrån dom, men särskilt bra är det inte :) Burkigt o dant. Men så kostar dom 500 kr också.
Denon & Totem

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2011-07-05 20:22

Själv använder jag ett par enkla Sonab OA-116 som datorhögtalare. Fungerar klockrent tycker jag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2016-02-25 15:45

Bill50x skrev:Frågan dyker upp allt som oftast. Mitt svar blir detsamma varje gång :-)
Creative T20
[ Bild ]

/ B[/url]

Tänkte köpa några högtalare till kontoret, dessa känns som en rimlig prisklass.
För det är väl dessa? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=349839

Eller är det någon annan som har en bättre idé för ungefär samma pengar?
Det skall vara två högtalare som drivs av nätdrift.
Jag behöver inte kunna spela högt, jag kan inte spela högt på min arbetsplats. Det är låg volym som det skall lyssna på.
Jag vill inte använda separat slutsteg eller dac. Bara koppla rätt i datorn på jobbet och lyssna Spotify.

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Re:

Inläggav Bill50x » 2016-02-25 23:39

genstruktur skrev:
Creative T20
[ Bild ]

/ B[/url]

Jag behöver inte kunna spela högt, jag kan inte spela högt på min arbetsplats. Det är låg volym som det skall lyssna på.
Jag vill inte använda separat slutsteg eller dac. Bara koppla rätt i datorn på jobbet och lyssna Spotify.

/Genis

T20 är helt OK för din applikation. De fungerar bra på avstånd i ett mindre rum (typ 10-15 kvm) men i större rum orkar de inte med att fylla med bra ljud. T20 är speciellt bra om man sitter i sweetspot på en knapp meters avstånd, men funkar väldigt bra även på två meters avstånd. Men sedan kroknar dom.

/ B

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Re:

Inläggav genstruktur » 2016-02-26 10:18

Bill50x skrev:
genstruktur skrev:
Creative T20
[ Bild ]

/ B[/url]

/Genis

T20 är helt OK för din applikation. De fungerar bra på avstånd i ett mindre rum (typ 10-15 kvm) men i större rum orkar de inte med att fylla med bra ljud. T20 är speciellt bra om man sitter i sweetspot på en knapp meters avstånd, men funkar väldigt bra även på två meters avstånd. Men sedan kroknar dom.

/ B

/ B

Jag kommer sitta på mindre än 1 meter nästan tror jag. Förstår att det inte är några superduperhögtalare :).
Just nu kör jag skärmens högtalare så allt är en förbättring. Samtidigt kan/vill jag inte ha någon hifi-anläggning på arbetet, eller har krav på att ha det i dagsläget.

Jag tror det kan bli bra. :)

Anders J

Re: Datorhögtalare

Inläggav Anders J » 2016-02-26 11:15

T40.jpg
T40.jpg (172.56 KiB) Visad 6971 gånger
Har två 27" skärmar mellan två T40 och har väl en dryg armlängd till både skärmytor och högtalare. Med tanke på det korta avståndet så tycker jag inte riktigt det är meningsfullt att lägga ned mer resurser än så. Det låter ju faktiskt bra. F ö syns datorn, en liten NUC, under skärmarna, Linux Mint Cinnamon 64-bit f ö, sitter väldigt nöjd med det. Med tanke på att jag har en extern DAC i lyssningsrummet och lyftet det gav skulle man möjligen göra något åt det, men prioriterar annat just nu. Städa skrivbordet vore ju heller inte fel...

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-02-26 11:45

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-26 11:47

Anders J skrev:
T40.jpg
Har två 27" skärmar mellan två T40 och har väl en dryg armlängd till både skärmytor och högtalare. Med tanke på det korta avståndet så tycker jag inte riktigt det är meningsfullt att lägga ned mer resurser än så. Det låter ju faktiskt bra. F ö syns datorn, en liten NUC, under skärmarna, Linux Mint Cinnamon 64-bit f ö, sitter väldigt nöjd med det. Med tanke på att jag har en extern DAC i lyssningsrummet och lyftet det gav skulle man möjligen göra något åt det, men prioriterar annat just nu. Städa skrivbordet vore ju heller inte fel...

He he tänkte också på det där med skrivbordet :).

Är det stor skillnad på T20 vs T40?

Nästa

Återgå till Köpråd