Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Enkel anledning... KlassD låter SKIT till fullrange!
är ju inte direkt något som ödmjukt förklarar att det är en subjektiv åsiktDVD-ai skrev:KlassD låter SKIT till fullrange!
Komorok skrev:Klart du får tycka så, men då borde du nog uttrycka att det är din subjektiva åsikt.är ju inte direkt något som ödmjukt förklarar att det är en subjektiv åsiktDVD-ai skrev:KlassD låter SKIT till fullrange!.
DVD-ai skrev:Annars så är ju ett NAD 218 ett steg för dig !
Då har du gott om effekt (2x300w 8ohm) och ca 5000kr får man ge för ett sådant, då är det dock tajt med att ha råd med ett XPA-2 till topparna (vilket du gärna vil ha, skit fint steg)
Allternativt så köper du ett Emotiva XPA-5 (fanns ett på beggat marknaden igår! ) och driver allt på den, där har du effekt nog för det mesta! (5x250w 8ohm, men i praktiken lite mindre om du vill ha dissten låg och 200w tycker JAG är mer jämförbart)
Smidigt med bara ETT steg som driver allt.
många möjligheter, många val...![]()
Iqbad skrev:Jag har haft klass D slusteg förut (hypex UCD180), men de förstörde 2 par piP så nu blir det inga fler hembyggen. Vill ha nåt som funkar bra och är fabriksbyggt. Kanske ska jag bara köpa ett XPA-5, det kan jag väl använda oavsett om jag kör pi60+bs60 eller om jag byter till i14 med X-4?
n3mmr skrev:Skulle inte XPA-2 vara OK, minns lite vagt att MoLT testade den för ett tag sen med ganska milda invändningar?
Var köper man emotiva i sverige??
AndreasArvidsson skrev:
Observera att pi60+bs60 bara använder 2kanaler från slutsteget då de sitter parallellkopplade efter slutstegets högtalarutgång.
Komorok skrev:Det är svårt att ha för många slutsteg.
DVD-ai skrev:Är det ju inte... jag får väl tycka det om jag vill![]()
Jag har lyssnat på ett 15tal olika klassD lösningar i fullregister och samtliga har exakt samma karaktär i diskanten som förstör allting.
Dom låter helt enkelt inte naturligt (bra, för mig) i diskanten...
flera gånger så har jag bättre än blindtestat (som ju är en helt värdelös metod pga påverkan av förväntan) utan jag ha lysstan, upplevt problemet och sedan fått reda på att det är klassD.
DVD-ai skrev:Sedan så är det ju upp till någon annan om man tycker om just den färgningen, det blir lite "skimmer" liksom och i vissa fall en upplevelse av ettrighet tyvärr...
DVD-ai skrev:Detta orsakar dock att inget upplevs låta som det ska, som jag vill att det ska göra, blir inte följsamt.
kan säker upplevas som "öppet och luftigt" av vissa men inte av mig, jag skulle säga ettrigt och just pålagt "skimmer" som bara förstör.
sedan som jag sa, när det inte är så kritiskt så är det ju okey, man får ju väga för mot nackdelar...
en liten smidig klassD med små högtalare för portabelt bruk och där både vikt och effektförbrukning är viktiga faktorer så ja.
där är klassD prima !![]()
Så det så !
Iqbad skrev:Jag har haft klass D slusteg förut (hypex UCD180), men de förstörde 2 par piP så nu blir det inga fler hembyggen. Vill ha nåt som funkar bra och är fabriksbyggt. Kanske ska jag bara köpa ett XPA-5, det kan jag väl använda oavsett om jag kör pi60+bs60 eller om jag byter till i14 med X-4?
Fostex skrev:Om min uppfattning om vad "inte öronbedövande nivåer" är stämmer överens med din, så törs jag påstå att XPA-3 räcker utmärkt väl i den kontexten. Det räcker till och med för ganska öronbedövande nivåer. Har själv ett XPA-5 som använder samma slutstegsmoduler, och har använt det till prof. X och pi60s.
Däremot har jag någonstans (minns ej var) läst och givits uppfattningen om att Emotivas tredje generation inte håller samma ljudmässiga kvalité som första och andra generationen. Kan vara något att forska vidare i, kanske någon av de senare begagnat blir både billigare och bättre?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster