Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav landa » 2014-10-20 21:14

Hej!
Skulle vilja koppla mitt slutsteg (ep 2500) till mitt försteg men om jag inte sett fel finns det ingen trigger på den.
Finns det någon produkt som löser mitt problem?

Någon 12vstyrd grendosa eller liknande?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Trigger till slutsteg som inte har triggeringång.

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-20 21:16

master/slave grenuttag?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-21 01:08

Ja, det borde ju funka i de allra flesta fall. Om man absolut behöver att triggsignalen styr kan man låta den driva ett 12 V relä som kortsluter ett sense-uttag (över lämplig impedans).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-10-21 09:32

Är det ett problem i verkligheten att master/slave är begränsade när det gäller ström?

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-21 10:50

landa skrev:Är det ett problem i verkligheten att master/slave är begränsade när det gäller ström?

Undrar jag med
Är de begränsade?

Jag har en energimätare som slocknar och klipper strömmen ifall den överstiger 16 A under en kortare period, inte så lyckat ifall man har slutstegen kopplade dit.
Alternativt står det bara 2400W /3800W då 240V vid 10 eller 16A ger den effekten och det är vad kablarna och andra komponenter är klassade till?

Funderar lite smått kring någon relä eller annan master/slave funktion till mitt slutsteg, men inuke6000 kunde trippa energimätaren så ifall master/slave uttag beter sig på samma sätt är det ju inte så lyckat :evil:

Vill man modda lite kanske det är bättre att sätta relä på stegens strömbrytar krets, så man får med soft-start funktion.
Eller funkar det ändå även om man slår på/klipper matningsströmmen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-21 11:05

iNuke6000 har inbyggd säkring på 12A så det borde inte vara något problem för din elmätare, eller menar du elmätaren för hela lägenheten/huset? I så fall kan den förstås gå i taket. Men det låter otroligt att du skulle komma upp i 12A till slutsteget, även om du driver det hårt.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-10-21 13:19

Kalejdokom skrev:iNuke6000 har inbyggd säkring på 12A så det borde inte vara något problem för din elmätare, eller menar du elmätaren för hela lägenheten/huset? I så fall kan den förstås gå i taket. Men det låter otroligt att du skulle komma upp i 12A till slutsteget, även om du driver det hårt.

Menar en energimätare som kill-a-watt, koppla in saker och se vad de förbrukar.
Var nyfiken på vad steget kan dra då det kommer en till förhållandevis snart.
Allt lastar en trög 10A smältsäkring som inte blåst än iaf, men ett till steg kanske knuffar den över kanten...

12A säkringen har tidsfördröjning så den kan släppa igenom betydligt större strömmar kortare perioder.
Testade med 10s sinus och mätte strömförbrukning vid klipp.
Vid 5Hz drog den 13A, 10Hz 18A och då ville bara mätaren vara med i 3s innan den klippte strömmen...
Ska gå att dra mer vid högre frekvens då steget rullar av nedåt vid låga, lyckligtvis är det låga frekvenserna som är mest krävande för min tillämpning.

Vid vanlig lyssning når man väl inte den förbrukningen så jag tror det är lugnt för säkringar på el linan men visst kan stegen dricka ström :twisted:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-22 21:35

Har också funderat på master/slave-uttag till mitt Rotel RB 991. Kollat runt lite på kjell och company bland annat och hittat den här bland annat: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... tag-p67704

Står begränsning 3500W på den.

Egentligen skulle jag bara behöva ett enda uttag som är slave till Roteln då, resten kan vara på jämnt, men verkar svårt att hitta?
Skulle vilja ha en grendosa med typ 7 uttag som är på jämnt och ett som slås på/av för slutsteget typ.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-10-23 13:54

Funderar också på att skaffa master/slave-grenuttaget från Kjell&Co, i första hand för att starta och stänga av mitt slutsteg (ett Rotel RB-1090) med hjälp av försteget men skulle också kunna hänga på hörlursförstärkare och externt Riaa som slavar, t. ex.

Men hur funkar det när jag kopplar in försteget som Master och övriga som slave? När jag startar försteget vill jag ju att slutsteget ska dra igång efter att försteget dragit igång, och så långt är jag med att det kommer funka. Men när jag vill stänga av slutsteget vill jag ju göra det innan försteget stängs av. Vad händer egentligen med slutsteget som är en slave när jag slår av försteget som är kopplat som Master? Vilket slås av först? Jag vill att det ska vara slutsteget/slave. Blir det så? Eller behöver jag en annan lösning?

Vissa anser att slutsteget alltid bör stå på, men jag vill underlätta framför allt för min sambo och dotter att kunna slå på och av stereon utan att behöva vara oroliga för att göra saker i fel ordning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-23 14:06

Slav-uttagen reagerar efter att strömföbrukningen på mastern har ändrats. Dvs strömmen till slavarna slås på efter att mastern startat och strömmen bryts till dem efter att mastern stängts av.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-10-23 14:10

Det var det jag misstänkte. Låter som jag får leta en annan lösning? Jag vill ju att slaven ska startas efter mastern (funkar) men stängas av före mastern (funkar inte).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-23 14:13

tobm skrev:Det var det jag misstänkte. Låter som jag får leta en annan lösning? Jag vill ju att slaven ska startas efter mastern (funkar) men stängas av före mastern (funkar inte).

Är det något problem om det sker i den ordningen? Tänkte om det är något jag inte har koll på :).

Sen undrade jag en sak till, hur är det att stänga av/på ett slutsteg på det här viset? Riskerar man att skada det eller förkorta livslängden?

Klart man skulle kunna ha på slutsteget hela tiden iofs. Under tiden jag haft mig RB 991 så har sambon lärt sig att knäppa på det också, så det är inte för den sakens skull som det behövs längre. Är mest för att man är lat och det är skönt att kunna styra allt från soffan :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-23 14:21

Jag kört flera olika slutsteg på master/slave och det har fungerat bra. Kan ju förmodligen variera med olika apparater, men för mig har det iaf fungerat utan problem.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-10-23 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-23 14:22

AndreasArvidsson skrev:Jag kört flera olika slutsteg på master/slave och det har fungerat bra. Kan ju förmodligen variera med olika apparater, men för mig har det iaf fungerat utna problem.

Låter lovande för latmasken! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-23 18:12

Personligen så skulle jag till varje pris undvika att stänga av slutstegen efter försteget. Normalt går det bra men kommer det en transient ifrån försteget eller nån digital källa kan volymen bli riktigt hög och skada högtalarna om olyckan är framme.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-23 21:42

En master-slave med rätt timing går inte att realisera.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-10-23 22:12

Så vad göra? Komorok verkar ha löst det smutt med mikrokontrollstyrning, men hur gör vi vanliga dödliga om man vill att försteget slås på först vid start men slutsteget stängs av först vid avstängning? (Visst, det kanske inte är så jobbigt att göra detta manuellt, men som sagt, jag söker lösningen mest pga andra familjemedlemmar.)

Man (=jag) kan tycka att det borde vara ganska många som sitter med för- och slutsteg runtom i världen som skulle vara intresserade av en sådan här funktion, så det borde finnas en marknad för en produkt som fixar detta?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-10-24 07:55

Jag slår alltid och undantagslöst av slutstegen sist, har gjort det i ganska många år och aldrig varit med om att det hänt något.
Har jag bara haft tur, eller är det något vanligt förekommande att det blir som Harryup skriver?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-24 08:33

-Palle- skrev:Jag slår alltid och undantagslöst av slutstegen sist, har gjort det i ganska många år och aldrig varit med om att det hänt något.
Har jag bara haft tur, eller är det något vanligt förekommande att det blir som Harryup skriver?

Har man tur med försteget (eller rättare, inte har otur) så kan man stänga av i vilken ordning man önskar. Och många lite bättre försteg har ett tillslagsrelä som gör att det inte släpper ut någonting förrän det är stabilt. För min egen del tycker jag dock att det är samma jobb att starta/stänga av grejorna oavsett vilken ordning så varför inte ta det säkraste? Men det blir givetvis en helt annan sak om man har tex barn som ska använda anläggningen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-24 14:40

Rekommenderar fortfarande endera en programmerbar fjärr med olika tillslag ihop med Nexabrytare, typ iPad (Irule, Roomie Remote) eller så en Nexa Gateway som går att göra sekvenser i för tillslag av olika saker inklusive biodukar, markiser, lampor, värme osv osv.

/Harryup

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2014-10-25 17:26

Jag har letat efter samma sak. Det finns för USA http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00086IDD ... nk20759-20 men jag har inte hittat någon 220v variant. Söker man på forum verkar det som om det finns en marknad, det är många som letar efter en sån här pryl.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-10-26 19:03

Om någon startar ett Kickstarter/crowdfundingprojekt får hen mina pengar. Ska kolla upp olika Nexalösningar under tiden.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-10-27 17:51

Borde kunna bli ett vettigt DIY projekt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-10-27 22:21

darkg skrev:En master-slave med rätt timing går inte att realisera.

Skit också. Då har jag gjort nåt fel...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-10-27 22:32

För övrigt är eBay fullt med relämoduler som tar 12 VDC in som styrsignal och har kraftiga relä på utgången. Optoisolerat. Det vore en smal sak att stoppa valfri sån i en plastlåda och sen eluttag som styrs av var sitt relä. Borde kunna görasd säkert och enkelt.

Relämodul exempel

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-10-27 22:48

UrSv skrev:För övrigt är eBay fullt med relämoduler som tar 12 VDC in som styrsignal och har kraftiga relä på utgången. Optoisolerat. Det vore en smal sak att stoppa valfri sån i en plastlåda och sen eluttag som styrs av var sitt relä. Borde kunna görasd säkert och enkelt.

Det är där jag diskvalificeras, jag är utelämnad till någon med större kunskap än jag har om hur man sätter ihop en dylik mojäng.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-28 00:09

UrSv skrev:

Berätta gärna :-) jag har haft fel förr. Med rätt timing menar jag att apparat 1 ska slå på innan och stänga av efter apparat 2.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-10-28 10:08

darkg skrev:
UrSv skrev:

Berätta gärna :-) jag har haft fel förr. Med rätt timing menar jag att apparat 1 ska slå på innan och stänga av efter apparat 2.

Jag har en nätlist med 6 switchade uttag (Greenwave Powernode 6 med effektmätning på alla uttag) där jag via min hemautomation styr inkoppling i valfri ordning med valfri fördröjning (just nu 1-3 sekunder beroende på enhet). Jag har en sekvens när det slås på och i princip den omvända när det slår av. Det sker automatiskt och är baserat på strömförbrukning i den första porten som kör startsekvensen när förbrukningen överstiger 5 W och stoppsekvensen när förbrukningen går under 5 W.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-28 10:12

Men när enheten på första porten slås av är det svårt att stänga av någonting annat innan, i alla fall sekunder innan; förstår du hur jag menar?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-10-28 10:31

darkg skrev:Men när enheten på första porten slås av är det svårt att stänga av någonting annat innan, i alla fall sekunder innan; förstår du hur jag menar?

Inte alls. Det går utmärkt. Man väljer bara att sätta nåt i uttag 1 som inte direkt är en del av ljudkedjan som i mitt fall TVn. Eller så startar jag scenen manuellt via telefon, padda eller dator om jag bara skall lyssna på musik.

Nästa

Återgå till Köpråd