Tjena
Om man rent hypotetiskt tänker sig att man vill sätta ihop en anläggning som ska leverera bioljud i en lokal stor som en mellanstor biograf (tänk typ 100-150 sittplatser) och vill att det ska bli helt ok surroundljud men så billigt som möjligt. Volymen är ganska stor då det är högt i tak i lokalen (det är en teater).
Bild är inte med i denna diskussionen, utan det som avses är kedjan från ljudkällan (som är en blurayspelare) till högtalare.
Det finns två vägar att gå som jag ser det, men jag vill gärna ha input på alternativ, tankar och ideer.
Alternativ ett är den kostsamma vägen men som garanterat blir ok. Det är att anlita en firma som kan sätta ihop ett paket utformat just för
biografer som innehåller ljudprocessor, slutsteg, högtalare och så vidare. Det blir dock dyrt.
Alternativ två är att sätta ihop ett system själv, där man köper alla komponenter löst. Fördelen här är att man kan styra priset själv,
svårigheten som jag ser är att hitta prylar som är tillräckligt bra för applikationen utan att det blir pannkaka av allt.
PA-högtalare är ju givet med tanke på rummets storlek. Men säg att man skulle skaffa en hyfsad hemmabioreceiver (7.1) med preout på
alla kanaler, därtill 3 st. PA-högtalare någon eller några steg över dom allra billigaste med 15" bas/mid och horndiskant. Utöver det
8 stycken mindre PA-högtalare med typ 8" mellan och diskant som surroundkanaler (två per kanal) och dessutom ett eller två par
PA-basar som subkanal. Utöver det såklart 8 kanaler slutsteg av hyfsad kvalite och eventuellt equalizers/DSP-moduler avsedda för PA för
att finslipa ljudet lite till. Kan man få ihop det med budget-PA-prylar och en hemmabioreceiver (I princip en vansinnigt uppskalad hemmabioanläggning)
eller måste man ha professionella biografprocessorer och högtalare trots att ljudkällan kommer vara bluray/dvd?