Usbjudkort med 6 analoga ingångar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Usbjudkort med 6 analoga ingångar?

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 13:46

Vad kan ni rekommendera där?

Ljudkvaliteten är viktig, men det duger bra med obalanserat in.
Och det ska stå i en hylla ihop med en liten pc, så det behöver inte vara speciellt litet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Usbjudkort med 6 analoga ingångar?

Inläggav paa » 2016-05-15 14:14

Ett förslag kunde vara Focusrite Scarlett 6i6
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 17:55

paa skrev:Ett förslag kunde vara Focusrite Scarlett 6i6

Nej, eftersom det har 4 analoga ingångar, plus SP/DIF så man kan säga 6.....
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-15 18:28

En Focusrite Scarlett 18i20 då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-15 18:48

Om du behöver flera kanaler för inspelning skulle jag rekommendera en mixer med USB-gränssnitt. Behringer Xenyx har flera modeller som är överkomliga i pris.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 18:58

Kalejdokom skrev:Om du behöver flera kanaler för inspelning skulle jag rekommendera en mixer med USB-gränssnitt. Behringer Xenyx har flera modeller som är överkomliga i pris.

Användningen är en annan!

Återkommer!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-15 19:21

Ett begagnat M-Audio Delta 1010 eller M-Audio Delta 1010LT då. Dock icke USB. Utgångna kort men som tekniskt troligen hävdar sig mycket bra än.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 20:20

n3mmr skrev:
Kalejdokom skrev:Om du behöver flera kanaler för inspelning skulle jag rekommendera en mixer med USB-gränssnitt. Behringer Xenyx har flera modeller som är överkomliga i pris.

Återkommer!

Avsikten är att bygga en maskin med dator och ljudkort som tillsammans kan transportera runt flerkanals lpcm i lägenheten.

Just nu tänker jag att jag ska ha en streaming service m h a vlc eller liknande. Ett alternativ är nån daw som kan skicka monitoreringen av ljudkortets ingångar som lpcm över hdmi och en hdmi extender.
Vi ser hur det går.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 22:00

Flint skrev:Ett begagnat M-Audio Delta 1010 eller M-Audio Delta 1010LT då. Dock icke USB. Utgångna kort men som tekniskt troligen hävdar sig mycket bra än.

Skulle kanske funka, om man har en liten PC som saknar fläkt, har SSD och är helt tyst, MEN har PCI-platser...

Vanligt??? Nä..

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-15 22:06

n3mmr skrev:
n3mmr skrev:

Återkommer!

Avsikten är att bygga en maskin med dator och ljudkort som tillsammans kan transportera runt flerkanals lpcm i lägenheten.

Just nu tänker jag att jag ska ha en streaming service m h a vlc eller liknande. Ett alternativ är nån daw som kan skicka monitoreringen av ljudkortets ingångar som lpcm över hdmi och en hdmi extender.
Vi ser hur det går.

Jag tänker mig alltså:

En liten PC med detta ljudkort
VLC
Koppla ljudkortets analoga ingångar till mina analoga mångkanalskällor , via en patchbay ( t ex )
VLC får sen streama flerkanalsljudet som en FLAC-stream via nåt lämpligt protokoll, RTSP??? RTMP?? Ingen aning...
och sen servat av MinimServer och MinimStreamer (kanske) till UPnP-control points och renderers.
Och sist skickas det hela via digital passthru i min WD TV HD Live (vilket jag vet funkar för i vart fall 6-kanals FLAC-strömmar) till min AVR.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-16 10:16

Hur tänker du dig att den digitala signalen tas ut från ljudkortet?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-16 12:07

Piotr skrev:Hur tänker du dig att den digitala signalen tas ut från ljudkortet?

Vlc verkar kunna generera en ström från "capture units", dvs i detta fall ljudkortet. Sen servas det som en flac multikanals inneslutning över upnp, och mediaspelaren gör "digital passthru" via hdmi så att AVRen ser multikanals lpcm.
Möjligen måste inneslutningen vara något annat format.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-16 15:39

Lite grekiska för mig men tänk på att det är knepigt ibland att få två st separata ljudportar att samarbeta (dvs. ditt externa ljudkort och din HDMI-port).

Vissa system klarar "aggregate devices" men inte alla. Det där kanske du har koll på, jag har det inte. :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-16 15:58

Piotr skrev:Lite grekiska för mig men tänk på att det är knepigt ibland att få två st separata ljudportar att samarbeta (dvs. ditt externa ljudkort och din HDMI-port).

Vissa system klarar "aggregate devices" men inte alla. Det där kanske du har koll på, jag har det inte. :)

Som jag tänker nu så ligger de analoga ingångarna i ett ljudkort på ena maskinen, och hdmi-utgången ligger på mediaspelaren, som är en annan maskin, med ett dlna-nätverk emellan, så det du talar om borde inte ha nån bäring alls.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-05-18 10:09

n3mmr skrev:
Piotr skrev:Lite grekiska för mig men tänk på att det är knepigt ibland att få två st separata ljudportar att samarbeta (dvs. ditt externa ljudkort och din HDMI-port).

Som jag tänker nu så ligger de analoga ingångarna i ett ljudkort på ena maskinen, och hdmi-utgången ligger på mediaspelaren, som är en annan maskin, med ett dlna-nätverk emellan, så det du talar om borde inte ha nån bäring alls.

Ett förtydligande:

VLC kan agera internetradio/live stream, typ.

För lossless kan VLC skicka en FLAC-ström, inkapslat i ett OGG-envelopp, över HTTP, och strömmen kan tilldelas en IP och en port och en explicit "path", och så kan man hitta strömmen i vilken som helst modern webläsare på URLen
http://IP:port/path

I VLC väljer man var det strömmade innehållet ska komma ifrån, och man kan då välja ett ljudkorts ingångar.

Ljudkortet måste man däremot ställa in m h a mixerapplikationen eller nåt, specifikt för ljudkortet. ASIO eller nåt liknande bör användas, TROR JAG efter att ha läst dokumentation men inte egentligen provat nåt icke-trivialt.

OM detta funkar så löser ju detta problemet med att fixa in analoga källor på långt håll i moderna AVRer, som normalt saknar analoga flerkanalsingångar.

Jag återkommer i separata trådar, i Teknikforum, när jag hunnit prova mer invecklade saker.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-04 21:20

paa skrev:En Focusrite Scarlett 18i20 då?

Ett kanonljudkort för de pengarna. Bara att köpa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-04 21:27

Zoom H6. Går att använda som ljudkort, plus att man kan använda den utan dator.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Köpråd