Stativhögtalare tips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

pjocke

Stativhögtalare tips

Inläggav pjocke » 2017-01-25 12:08

I förbindelse med framtida flytt "behöver" jag en ny hajfaj-anläggning. Min före detta anläggning avyttrades i förbindelse med tidigare flytt, och någon ny har inte införskaffats, men nu börjar det klia i öronen. Det jag skulle behöva lite hjälp med är att välja högtalare. Bokhylla/stativ att eventuellt kombinera med sub om behovet uppstår. Budget, maximalt 10000 kr. Gärna mindre. Jag har kollat på Guru Junior+ och var väldigt nära att köpa olyssnat, men nu verkar priserna ha justerats lite för mycket uppåt för min smak, så jag tvekar. Jag har så klart även övervägt piP, men jag är rädd att de ska vara bortkastade på mig och min musiksmak. Andra alternativ jag har övervägt är alltifrån JBL till Klipsch till Elac, men ingenting känns riktigt rätt. Det jag önskar är egentligen snarare vad jag skulle vilja kalla spelglädje hellre än ofärgat finljud. Jag lyssnar i princip uteslutande på gitarrbaserad musik från 70-talet och framåt, och gillar när det låter ganska fett. Gåshud är ett måste. Begagnat inga problem, däremot måste de tyvärr vara vita...

Fire away!

EDIT: bifogar planlösning.
Bilagor
jm_hylliegrand1_lhg41x02.jpg
jm_hylliegrand1_lhg41x02.jpg (48.48 KiB) Visad 2347 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Stativhögtalare tips

Inläggav shifts » 2017-01-25 12:16

Genelec i en passande prisklass?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-25 13:05

Lösningen finns här i mitt inlägg med bild viewtopic.php?f=4&t=64972, men det kostar lite mer och släpp färgvalet utan njut bara av ljudet. För den pengen så får du bara några plutte högtalare ifrån Genelec och de låter inte det mesta fett utan snarare mycket Hifi korrekt. Finns att lyssna på https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... r/adam-a8x
Dynaudio nya serie kan ju också vara något, https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... d=dynaudio har bara hört den gamla serien som jag bytte ifrån till Adama audio då Adam både lät lite bättre (mer värme i ljudet) och klarade att spela mycket högre. Jag tycker mina låter mer som högtalare lät förr, mer helhetsljud med rejäl bas utan fokusering på de översta registret.
Ps. Du behöver inte tänka på slutsteg som tar en del av budgeten och studioburkar överlag är sååå underskattade. Mycket mer prisvärda än Hifihögtalare.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-25 13:59

Genelec är inget för mig. Har provlyssnat i 10k-klassen när jag höll på med musikproduktion men det föll mig inte i smaken. På den tiden använde jag Tannoy, men kikade då också på Adam. En lite kul grej är att det även finns studiomonitorer som heter Eve, någon som har provlyssnat dem?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-25 14:56

Jepp, ett slankare alternativ till Adam och Dynadio. Lyssnade i samma butik på alla 3 märkena och de låter mer åt Genelec hållet klangmässigt och är ett billigare alternativ också då Genelec är dyra i förhållande till vad man får för pengen i mina öron.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-01-25 16:57

Provlyssna dessa, Monitor Audio Silver 2 (el RX 2) https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ion-kabel/.

Inte många beg JBL som är vita men det går ju alltid att foliera.

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-25 18:36

8" lockar ju onekligen, så Monitor Audio hamnar på listan. I andra änden av skalan finner vi Dynaudio Emit M10 som har fått bra kritik av bl.a. whathifi. De finns i butik här i stan så de ska jag också provlyssna.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2017-01-28 00:14

Sälj förstärkaren och lägg mellanskillnaden på aktiva trådlösa högtalare ist? Jag är extremt nöjd med mina XEO 4.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-28 00:16

Glebster skrev:Sälj förstärkaren och lägg mellanskillnaden på aktiva trådlösa högtalare ist? Jag är extremt nöjd med mina XEO 4.

vad har du för handicap nu?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-01-29 01:17

pjocke skrev:8" lockar ju onekligen, så Monitor Audio hamnar på listan. I andra änden av skalan finner vi Dynaudio Emit M10 som har fått bra kritik av bl.a. whathifi. De finns i butik här i stan så de ska jag också provlyssna.

Du kanske inte gillade Adam, men dem jag rekommenderar har en 8.5 och har spelglädje och klarar att spela högt, därför föll jag för dem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-29 01:39

Vi gör så här så blir det lättare:
viewtopic.php?f=4&t=64972#p1902856

FBK skrev:Lösningen finns här i mitt inlägg med bild viewtopic.php?f=4&t=64972, men det kostar lite mer och släpp färgvalet utan njut bara av ljudet. För den pengen så får du bara några plutte högtalare ifrån Genelec och de låter inte det mesta fett utan snarare mycket Hifi korrekt. Finns att lyssna på https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... r/adam-a8x
Dynaudio nya serie kan ju också vara något, https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... d=dynaudio har bara hört den gamla serien som jag bytte ifrån till Adama audio då Adam både lät lite bättre (mer värme i ljudet) och klarade att spela mycket högre. Jag tycker mina låter mer som högtalare lät förr, mer helhetsljud med rejäl bas utan fokusering på de översta registret.
Ps. Du behöver inte tänka på slutsteg som tar en del av budgeten och studioburkar överlag är sååå underskattade. Mycket mer prisvärda än Hifihögtalare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-29 10:40

pjocke skrev:Det jag önskar är egentligen snarare vad jag skulle vilja kalla spelglädje hellre än ofärgat finljud. Jag lyssnar i princip uteslutande på gitarrbaserad musik från 70-talet och framåt, och gillar när det låter ganska fett. Gåshud är ett måste.

Gåshud.. det får mig att tänka på ett system med riktigt bra basresurser och som inte gör hiskeligt stora fel.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2017-01-29 12:02

Glebster skrev:Sälj förstärkaren och lägg mellanskillnaden på aktiva trådlösa högtalare ist? Jag är extremt nöjd med mina XEO 4.

Eller OD11 Cloud speaker.
http://www.hifikit.se/hifi/od-11

Trådlös högtalare som även har optisk in. Så köper du en toslink split kan du köra tv-ljudet via dem också. De låter fantastiskt och har även riktigt bra basresurser om man vill. Du kan justera upp bas och/eller diskant för att anpassa lite till rum/musik/smak. 12 000 för 2 st eller 10 800 med LTS rabatt på Hifi Kit.

De finns i vitt, tar inte mycket plats och har (enligt mig) ganska hög WAF. De fungerar både stående på golvet eller liggande på hylla lite högre upp.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2017-01-29 15:33

Jag har lyssnat på elac Uni-fi i butik, och tyckte de lät bra för ca 7000 kr. Funderar på dessa själv som frontar i 5.1. Finns i vitt.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2017-01-29 23:06

Inte den blekaste om vad detta är.... :oops:
Men dom är vita! :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/hogtalare_taga_platinum_f_120_i_vit_pianolack_46749.htm

( och dom har stativ,,, bara väldigt låga... :roll: )

Eller dessa och ett par burkar vit sprayfärg.
Spelglädje!

https://www.blocket.se/vasterbotten/Aurum_Cantus_70894764.htm?ca=12&w=3&last=1

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-30 23:23

RSG skrev:Inte den blekaste om vad detta är.... :oops:
Men dom är vita! :D

https://hifitorget.se/visa_annons.php/hogtalare_taga_platinum_f_120_i_vit_pianolack_46749.htm

( och dom har stativ,,, bara väldigt låga... :roll: )

Skumt....
De har både slavbas och basreflex? 8O
Fast det finns väl en bra anledning.
Har bara inte sett conceptet förr.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-31 00:14

NADifierad skrev:Skumt....
De har både slavbas och basreflex? 8O
Fast det finns väl en bra anledning.
Har bara inte sett conceptet förr.

Vad blir effekten av det egentligen...?!? Lägre hastighet/frekvens i portarna då eller? (Än om man inte haft en PR också då)
Edit1:tillägg
Nu är det ju alltid dumt att spekulera, men även om slaven inte har någon viktning så borde den ju vara trögare än två portar, vilket borde ge lägst frekvensåtergivning för slaven, följt av porten, följt av elementet... eller nåt :?:

Edit2:tillägg
Så med slaven så har de sänkt lägsta frekvensåtergivningen...

pjocke

Inläggav pjocke » 2017-01-31 10:00

Foffe skrev:Eller OD11 Cloud speaker.
http://www.hifikit.se/hifi/od-11

Trådlös högtalare som även har optisk in. Så köper du en toslink split kan du köra tv-ljudet via dem också. De låter fantastiskt och har även riktigt bra basresurser om man vill. Du kan justera upp bas och/eller diskant för att anpassa lite till rum/musik/smak. 12 000 för 2 st eller 10 800 med LTS rabatt på Hifi Kit.

De finns i vitt, tar inte mycket plats och har (enligt mig) ganska hög WAF. De fungerar både stående på golvet eller liggande på hylla lite högre upp.

Såg detta först nu. Tack för ett bra tips! Jag är i Stockholm denna veckan så jag får väl ta mig in till stan och provlyssna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-01 04:47

Är du i stockholm, ge dem här chansen och lyssna i all välmening. https://www.dlxmusic.se/produkter/studi ... r/adam-a8x och posting.php?mode=reply&f=4&t=65083 som för övrigt ligger på Fridhemsgatan 40

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-01 15:03

Återgå till Köpråd