Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Johan B

Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Inläggav Johan B » 2017-01-27 14:26

Jag har inte varit registrerad medlem förrän nu, men har dock läst många intressanta trådar här under rätt lång tid.

Mitt första inlägg gäller ungefärligt värde på en högtalarkabel som jag har haft liggandes rätt länge utan användning (jag bytte till Tara Labs kablar i stället, främst för att använda mig av Bi-wire). Tyvärr har inte tillverkaren kvar den modellen i sitt sortiment längre så det är svårt att använda "nypris" som någon form av referenspunkt.

Det är ett stereopar (två kablar med vardera två ledare) med längden 12ft (ca 3,8m) på vardera kabel.
Tillverkare:
MIT (USA)

Modell:
Terminator 4 (det står även "Enhanced Image EAR 7.9" på elektronikboxarna som skall förbättra ljudet i högtalarna)
Fabriksterminerade med banankontakter i båda ändar.

Skick:
Mycket gott skick, fullt fungerande.

Jag kommer ihåg att de var ganska dyra när jag köpte dem men har ingen aning om vad de kan vara värda om jag skall sälja dem.

Kom gärna med lite inputs gällande prisbilden hos dessa kablar numer! :D

Ps. Ev. omdömen på ljudkvaliteten hos kablarna kan vi gärna ta i en annan tråd, för att hålla frågetråden någorlunda ren. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Värde på högtalarkablar MIT Terminator 4?

Inläggav hifikg » 2017-01-27 19:30

Kablar med "låda på magen" och Faktiskt... tja... om inte innehållet i lådorna är alltför förstörande så räkna med 20 spänn per meter, 25 kanske om de är snygga att se på.
Sitter nöjd :)

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-01-27 19:38

Tack för svaret!

Är inlägget baserat på vad du personligen skulle vara beredd att betala eller på vad de verkligen säljs för?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-27 19:40

Jag tänker på hur kabeldiskussionerna just på Faktiskt brukar gå. Men på andra fora hyllas kablar och värderas betydligt högre :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-27 19:59

Enda chansen att få ett vettigt svar är nog att auktionera ut kablarna på tradera. Jag håller med hifikg, här är nog inte chansen så stor att du hittar någon som är intresserad nog att veta prisbilden.
... tycker jag!

Per

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-01-27 22:32

Tackar för mer respons och input! :)

Nej, iofs har jag förstått att det finns en rätt stabil krets med personer här i forat, som anser att "less is more" och många av dessa individer även förespråkar EKK-kablar (inget ont om EKK-kablar, jag har provat sådana för några år sedan) etc. Så det kanske inte är helt rätt forum men jag tänkte ändå att det fanns några som hade lite bättre priskoll än jag har.

Nåväl, är det någon som har lite "priskänsla", så jag vet vad som kan vara vettigt pris för dem?

Att lägga ut dem på Tradera har varit en tanke, frågan är bara om man når hyfsat rätt spekulanter där... :?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-01-28 12:37

Eftersom detta är en köpråd tråd så avråder jag alla från att köpa "dyrkablar". Eftersom de ofta har direkt ljudförstörande egenskaper.

Enkel Google sökning brukar ge svaret om pris. Just kablar verkar tappa pris väldigt fort. 10-20% av nypris tror jag är realistiskt pris för gamla dyrkablar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-01-28 13:35

Hej !
Högtalarkablarna verkar ha kostat allt ifrån 2000 kr till 7000 kr nya, begagnat går dom får mellan 100-200 dollar på andra sidan dammen.

Faktiskt har inte en så udda idé om dyrkablar, majoriteten av högtalartillverkare och förstärkarmakare är ju på samma sida (öppna och titta vad dom använder själv).
Men är kabeln snygg, bra terminerad och kommer hålla länge tycker inte jag 2000 kr är speciellt överpris om man ska ha kablarna liggandes framme !

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-01-28 19:16

Tackar för fler inputs! :)

Jag nämnde det inte tidigare (kanske dumt men gjort är gjort), men jag har googlat för att försöka få en prisbild, dock utan att ha lyckat speciellt bra.

Dessa kablar är förhållandevis ovanliga och därmed ganska sällan ute till försäljning verkar det som.
Problemet är att MIT hade ett antal olika "varianter" av "Terminator" i form av olika generationer, olika utförande med olika "siffror" och singel-/bi-wire samt olika längder, och att hitta just den jag har är svårt...

Jag har sett att "ungefär" samma kablar (kan skilja genom att vara av annan generation, annan längd eller annan hårdvara/version i boxarna) ligger mellan dryga 100 USD och upp mot 250 USD och då gällande priser i olika annonsforum, handlare och e-bay etc. - kort och gott sådant som kommer fram av en normal "googling". :|

Såg också att Rehifi just nu har en "liknande" Terminator-variant av kabeln till salu för 1900 kr.

Nypriset låg väl runt 2500-3000 kr om jag minns rätt, men det var ju ett antal år sedan nu så jag kan ha fel data i minnesbanken. :wink:
Dessutom är väl nypriset egentligen inte så intressant, frågan är som sagt vad de är värda nu.

Alexis inlägg var väl tyvärr föga upplysande avseende min frågeställning (om man bortser från rådet att googla priset) och det var också därför jag önskade att diskussioner rörande ljudkvaliteten hos olika kablar i allmänhet och dessa kablar i synnerhet vänligen förs i en separat tråd för att inte värderingsfrågan skall spåra ur!

Kablarna låter ju som de låter (vilket iofs kan påverkas av i vilken konfiguration av förstärkare/slutsteg och högtalare de används till) och "ljudet" är i grunden en smakfråga "där var och en blir salig på sin religion" - det är prisfrågan jag är ute efter i tråden och då främst vad dessa kablar verkligen kan säljas för, eftersom de skall avyttras i brist på behov av dem.

Jag la tråden i Köpråds-kategorin för att den var "minst fel" i mina ögon, men forums-administratör får gärna flytta den till en bättre del av forumet om så är lämpligt.

Om någon vänlig person har tips på vart man lämpligen annonserar ut begagnade högtalarkablar, tar jag tacksamt mot tips om det också! :D
Hifi-torget och Hifi-magasinet har jag redan hittat, likaså Blocket och Tradera.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-01-28 20:23

Kolla på hifishark.com.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-28 21:25

Hur låter en kabel? Nu är vi snart där...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-28 21:29

hifikg skrev:Hur låter en kabel? Nu är vi snart där...

Öppet mellanregister, snabb bas, len diskant. stor ljudbild. bra tajming mellan instrument, rätta panget i trummorna, bra ta-på-känsla, hög dynamik.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-01-28 21:33

Hifikg, precis! :mrgreen:

Det var just därför jag önskade att ev. diskussion om hur olika kablar "låter", förs i egna trådar...

Att olika typer av kablar kan ge olika karaktär till ljudet är det ingen tvekan om, men om något låter bättre eller sämre är en smakfråga - nu handlade det om priset för begagnade kablar. 8)

Jag kikar på Hifishark.com :)
Dock kan prisbild i andra länder vara lite missvisande med tanke på ev. tillkommande fraktkostnader etc.

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-01-31 22:06

hifikg skrev:Kablar med "låda på magen" och Faktiskt...

Inte bara dyrkablar. Det smög sig in ett litet "biwire" i förstainlägget också! :D

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-01-31 23:22

bakerman22, och hur påverkar det värdet på MIT-kablarna?
Att det finns en stor skara "EKK-vurmare" här har jag förstått, men likväl borde det finnas många med god insikt i vad dylika saker och ting faktiskt säljs för.

Jag har kikat på HIFI-shark och kommit fram till att jag tyvärr inte blev så mycket klokare... :|

Jag får slänga ut dem till försäljning och sätta ett pris utifrån känsla - är det helt fel får jag omvärdera priset.
Tradera är en tänkbar plats, men jag provar nog några andra mer "riktade" marknadsplatser först för att se responsen.

Tack för engagemanget så långt! :)

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-31 23:30

Johan B skrev:bakerman22, och hur påverkar det värdet på MIT-kablarna?
Att det finns en stor skara "EKK-vurmare" här har jag förstått, men likväl borde det finnas många med god insikt i vad dylika saker och ting faktiskt säljs för.

Jag har kikat på HIFI-shark och kommit fram till att jag tyvärr inte blev så mycket klokare... :|

Jag får slänga ut dem till försäljning och sätta ett pris utifrån känsla - är det helt fel får jag omvärdera priset.
Tradera är en tänkbar plats, men jag provar nog några andra mer "riktade" marknadsplatser först för att se responsen.

Tack för engagemanget så långt! :)

Mvh
Johan B

Insikt har vi. Och vi vet vad ormolja säljs för. Men du frågade efter värdet :-) På Faktiskt värderas inte såna snokar särskilt högt. Jag har en strömkabel som lär ha kostat $50.000 (du kan se den i min medlemspresentation och t o m läsa om hur illa ställt det var med mig ett tag...). Jag använder den förstås inte, men jag har ett foto på den som jag brukar visa upp för kabelnasare på mässor, något dylikt har de aldrig sett *s*. Värde? Tja, som vilken apparatkabel som helst, med tanke på längden, en hundring kanske. Fast jag avråder å det bestämdaste från att använda den pga dess tyngd, den sliter hårt på apparaterna som den ansluts till.

Samtidigt är vi inte helt okänsliga för att man kan uppskatta ett bra hantverk och en snygg design och betala mer för att få det. Det är helt okej, så länge man inte tror att man köper bättre ljud bara för att kabeln är snordyr. Så krassa är vi. Men även här finns undantag :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 23:48

Jag tror att kunskapen om marknadsvärdet är alltför lågt bland forummedlemmarna här, med förstås, ett okänt antal undantag.

Man har helt enkelt inte koll på det man saknar intresse av.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 00:31

Hifikg, då missade du tyvärr min fråga om ungefärlig prisbild på kablarna.
Frågan var inte ställd som vad någon här är beredd att betala för dem, även om många kanske medvetet/omedvetet väljer att vinkla sitt svar till detta... :|

Att det finns många som säljer mer eller mindre overksamma komponenter och kringutrustning inom HIFI-världen är ingen nyhet.
Har t ex. sett någon som regelbundet försöker kränga diverse mystiska saker på Tradera där det verkar vara allt från "modellera-klumpar" med "magiska egenskaper" som skall läggas på enheter/högtalare etc., via "magiska stenar" med andra spännande påstådda ljudförbättrande egenskaper, till högtalarkablar som är lagda i vanliga tomma vattenslangar och sedan "förseglade" med någon form av modellera - vet inte om det är på skämt (kanske någon här? :mrgreen: ) eller om det är någon som faktiskt lyckas tjäna pengar på detta...!?

Magnus, så kan det nog vara! :)

Jag återkommer med inputs när/om jag sålt kablarna!

Får jag bara "kaffepengar" för dem, behåller jag dem hellre, för i mina öron låter de faktiskt riktigt bra, även om jag inte gör anspråk på att ha gjort en fullständig vetenskaplig utvärdering av dem och inte heller gör anspråk på att ha absolut gehör gällande hur saker och ting bör låta. 8)
Annars "återinvesterar" jag nog pengarna som jag kan tänkas få för dem i något annat inom HIFI, om det blir "orm-olja" eller riktig "hårdvara" får framtiden utvisa! :wink:
(just nu lutar det mot ett annat slutsteg och/eller akustikförbättring i rummet)

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-01 00:35

Googla på Patrick 82 och Coconut Audio, så får du mycket roligt :-)
Min jättesnok är ur hans produktion.
Numera ägnar han sig åt magiska stenar.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 00:46

Hifikg, spot on! 8)
Det var han jag menade!

Gjorde en snabb googling efter jag upptäckt hans "produkter" på Tradera, för rätt länge sedan och vill man vara lite diplomatisk får man väl säga att det var underhållande. :lol:

Men den typen av verksamhet är väl snarast av karaktären "bedrägeri" då det faktiskt inte påverkar ljudet det minsta (om man bortser från placebo-effekten).
Olika tekniska lösningar på olika komponenter i ett ljudsystem ger ju de facto olika ljudkaraktär som både är fullt hörbar och även mätbar i de flesta fallen - vilket som är mest rätt eller kanske bättre uttryckt "minst fel" är ju dock en annan femma...

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-02-01 06:55

Johan B skrev:Men den typen av verksamhet är väl snarast av karaktären "bedrägeri" då det faktiskt inte påverkar ljudet det minsta (om man bortser från placebo-effekten).

Och det skiljer sig väsentligt från din MIT Terminator 4 på... vilket... sätt..? 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-01 07:37

Ja, vad är det i den där "lådan" på kabeln som "förbättrar" ljudet i den grad att det motiverar ett pris på flera tusen kronor? Det enda jag kan tänka på är väl någon form av filter, typ konjugatlänk, men att det skulle passa för alla högtalare är ju rätt osannolikt. I övrigt är det väl bara koppar och plast, som i alla andra kablar.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 09:07

Conan, skillnaden är i mina ögon enormt stor!

I Coconut-fallet är det rent bedrägeri där man åberopar "magiska krafter" som inte gör någon skillnad alls i ljudet (bortsett från Placebo-effekten), i MIT-fallet är det en faktisk teknisk lösning som förändrar ljudet (enligt en del "försämrar" och enligt andra "förbättrar" - säkert beroende på tycke och smak samt med vilken utrustning den kombineras med)!

Om "förändringen" gällande MIT-kablarna (eller andra kablar med för den delen) är värt pengarna är iofs en öppen fråga som var och en får ta ställning till vid ev. köp.

Men nu var frågeställningen som sagt vad denna typ av kablar de facto säljs för, inte vad "skrotvärdet" på ingående komponenter är värt. :!:

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-02-01 09:56

Vilken faktisk lösning är det som förändrar ljudet då?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-01 10:19

Johan B skrev:Men nu var frågeställningen som sagt vad denna typ av kablar de facto säljs för, inte vad "skrotvärdet" på ingående komponenter är värt. :!:

Mvh
Johan B

Går det bra? ;-)
Don’t just do something, sit there.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 10:41

DarkG, nej tyvärr....många här svarar utan att ha läst/förstått frågeställningen! :(
Andra har inte heller läst/förstått/ignorerat min önskan om att föra diskussion om ljudkaraktären i olika kablar i en separat tråd. :roll:

Några "seriösa" svar har det väl blivit men jag har inte blivit så mycket klokare när det gäller min fråga om ekonomiskt värde.

Kan vara så enkelt att kunskapen/intresset saknas för att svara på min fråga.

Jag återkommer om/när kablarna är sålda, så upplyser jag om vad de såldes för - kanske kan hjälpa någon annan som har motsvarande fråga i framtiden. :)

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2017-02-01 11:02

@JohanB

Testa audiowoof.com kanske

//Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-01 19:00

Kablar med egen "ljudsignatur" är värdelösa. Har du tur hittar du någon som tror på alla vackra ord som tillverkaren skriver, som nog är exakt lika mycket värda (bara annorlunda formulerade) som Coconut Audios.

Johan B

Inläggav Johan B » 2017-02-01 20:44

Perka, tack - kikar där! :)

Hifikg, den typen av påstående skapar helt klart "taliban-vibbar"! :(
Vem "har den rätta tron" och vem är en "otrogen hund" och vem har mandat att peka ut endera?

I min värld är inte saker och ting svarta och vita utan olika tekniska lösningar kan fungera bättre eller sämre i olika sammanhang!
Diskussionen kring olika komponenters inverkan på ljudet är en extremt komplex diskussion som kan hålla på hur länge som helst, inte minst då den alltid i större eller mindre utsträckning kommer att färgas av personliga smakpreferenser - den diskussionen kan vi ta i en annan tråd tack!

Det är väl extremt stor skillnad om man gör en teknisk lösning som skall "förbättra" ljudet och förklarar varför/hur detta är tänkt att fungera och styrker det med någon form av teoretiskt resonemang, gentemot någon flummig bedragare som hänvisar till "magi" och annat strunt och slänger sig med ren rappakalja!
Därmed inte sagt att det alltid fungerar bra i alla applikationer med det förstnämnda, då det som redan påpekats är svårt/omöjligt att göra en universallösning som fungerar i alla komponent-applikationer!

För att exemplifiera och förtydliga mitt resonemang kring skillnaden i detta fallet mellan MIT och Coconut Audio, genom följande tankeexperiment:
Om någon skulle upptäcka att rent guld skulle fungera bättre än t ex. koppar när det gäller ljudkaraktären i en kabel och har någon teori kring detta och kan styrka den med ett rimligt teoretiskt resonemang/visa förbättringar/förändringar i olika mätningar och/eller blindlyssningstester etc., och sedan tillverkar en kabel med rent guld i ledarna och säljer denna, är det inte "bedrägeri" även om det blir en dyr kabel som dessutom kanske inte faller alla i smaken när det gäller dess "ljudkaraktär".
Om man däremot skulle ta samma guldmängd och gjuta en "magisk symbol" och sedan påstår att amuletten förbättrar ljudet om man lägger den på bordet framför sig när man lyssnar eftersom guldsymbolen rensar rummet från "störande kosmiska strålar", är detta bedrägeri även om man bara tar betalt för guldvärdet...

Men som sagt: Prisfrågan tack! 8)

Mvh
Johan B

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-02-01 21:15

Vad får dig att tro att "amuletten" gör mer skillnad om den sitter på kabeln än om den ligger på bordet?

Jag har aldrig sett någon presentera några trovärdiga teorier, mätningar eller fysiska "bevis" för att en snordyr hokus-pokus kabel kan "låta" bättre än en vanlig kopparkabel av tillräcklig area. Jag har inga problem med att man köper dyra "high end" prylar av feelgood-skäl, märkeshybris eller av designintresse, det är var mans ensak. Men när man hävdar funktion/prestanda som saknar vetenskaplig förankring, får man vara beredd på kritik.

Nästa

Återgå till Köpråd