Bluetooth-adapter för strömmad musik?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Bluetooth-adapter för strömmad musik?

Inläggav Talspolen » 2017-06-11 17:39

Finns det någon hyfsade blåtands-adapter för att strömma musik direkt till en analog lågnivåingång?

Har kikat lite på Argon BT2 som Hifiklubben säljer men det är svårt att hitta specar som kan säga något om prestandan. Nu är det ju bara slölyssning med Spotify som källa det gäller men vill ju i varje fall kunna klämma ur det mesta av den ljudkvaliten.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Re: Bluetooth-adapter för strömmad musik?

Inläggav Talspolen » 2017-06-11 17:44

Den trådlösa överföringen ska ha tillförlitlig uppkoppling, behålla anslutningen hela tiden jag lyssnar och inte koppla ner. Det är viktigt.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-11 18:18

Det kanske är ett alternativ att köra med Chromecast så slipper du streama mellan telefon och sterio? Inte för att det på något sätt är garanterat att den inte kopplar ner, tyvärr.
Bluetooth kan jag inte hjälpa med :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-12 08:50

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-12 10:12

Jag tycker att en Chromecast Audio ger mer feelgood än Bluetooth. Bättre räckvidd (WiFi), du behöver inte ha mobilen i närheten och slipper Bluetooth begränsade ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-12 13:18

Chromecast har en 3.5mm utgång. Hur är det med förstärkaren i såna här billiga grejer? Duger den analog överföringen för Spotifys ljudkvalitet?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2017-06-12 13:24

ottovonkopp skrev:Jag tycker att en Chromecast Audio ger mer feelgood än Bluetooth. Bättre räckvidd (WiFi), du behöver inte ha mobilen i närheten och slipper Bluetooth begränsade ljudkvalitet.

Medhåll, den ser ut att mäta helt ok också.
http://archimago.blogspot.se/2016/02/measurements-google-chromecast-audio.html

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-12 15:20

Talspolen skrev:Chromecast har en 3.5mm utgång. Hur är det med förstärkaren i såna här billiga grejer? Duger den analog överföringen för Spotifys ljudkvalitet?

Utan att veta säkert så är nog DAC:n (antar att du menar DAC och inte förstärkare) minst lika bra som i de flesta Bluetooth-adaptrar.

Använder en Chromecast Audio till en Audio Pro T3 och "inbillar" mig att det låter betydligt roligare än Bluetooth på samma pryl.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-12 15:45

ottovonkopp skrev:
Talspolen skrev:Chromecast har en 3.5mm utgång. Hur är det med förstärkaren i såna här billiga grejer? Duger den analog överföringen för Spotifys ljudkvalitet?

Utan att veta säkert så är nog DAC:n (antar att du menar DAC och inte förstärkare) minst lika bra som i de flesta Bluetooth-adaptrar.

Använder en Chromecast Audio till en Audio Pro T3 och "inbillar" mig att det låter betydligt roligare än Bluetooth på samma pryl.

Ja, alltså den analog förstärkaren integrerad i DACen eller ej för 3,5mm utgången. Jag antar att det är en "vanlig" analog utgång lämplig att para ihop med valfri förstärkare.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-12 15:48

Gött! Det testet gav mig svar så det blir inköp av en sådan manik. Tack för hjälpen.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-06-12 18:45

http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm

apple airport express för en tusing. Mäter bra. Är snygg.
Oh, by jingo!

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-12 19:55

CODY skrev:http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm

Hur funkar en sådan om man inte har några apple-pryttlar i övrigt? Jag skulle vilja airplaya allt datorljud till en sådan där (för det går väl inte med en Chromecast audio?) men för att det ska funka smärtfritt så verkar inte Windows vara ett alternativ. Korrekt?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-06-12 20:44

hammarn_2 skrev:
CODY skrev:http://www.kenrockwell.com/apple/airport-express-audio-quality-2014.htm

Hur funkar en sådan om man inte har några apple-pryttlar i övrigt? Jag skulle vilja airplaya allt datorljud till en sådan där (för det går väl inte med en Chromecast audio?) men för att det ska funka smärtfritt så verkar inte Windows vara ett alternativ. Korrekt?

Jag skulle tro att du behöver särskild programvara för att streama från windows. Men det går. Förr när jag hade pc använde jag airfoil. Nu är jag helt applifierad. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-13 12:02

Air Port Express ser ut att rulla av kraftigare i det höga registret. Nåt att beakta eller är det försumbart? Jag kör bara Apple grejer så gränsnittet är passande.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-13 12:08

Är inte Airplay "kostsamt" att strömma?

Tex om du kör trådlöst och strömmar till din mobil och spelar upp på din Airplaypryl.

Dvs från internet > bredbandrouter > mobil > bredbandsrouter > Airplaypryl.

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-13 13:13

Talspolen skrev:Air Port Express ser ut att rulla av kraftigare i det höga registret. Nåt att beakta eller är det försumbart? Jag kör bara Apple grejer så gränsnittet är passande.

1dB vid ~16khz är inte så farligt. Hörs väl lite men går nog att leva med o vissa kanske tillomed föredrar det.

ottovonkopp skrev:Är inte Airplay "kostsamt" att strömma?

Tex om du kör trådlöst och strömmar till din mobil och spelar upp på din Airplaypryl.

Fast musik handlar ju inte direkt om några större datamängder så det är väl inget att bry sig om.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-13 13:45

Tell skrev:
Talspolen skrev:Air Port Express ser ut att rulla av kraftigare i det höga registret. Nåt att beakta eller är det försumbart? Jag kör bara Apple grejer så gränsnittet är passande.

1dB vid ~16khz är inte så farligt. Hörs väl lite men går nog att leva med o vissa kanske tillomed föredrar det.

Fast musik handlar ju inte direkt om några större datamängder så det är väl inget att bry sig om.

Inte direkt. Mest ett irriterande feltänk från tillverkaren. Dessutom måste mobilen\appen vara igång hela tiden.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-06-13 13:59

Enligt Rockwells mätningar ser det inte ut så. Kolla länken ovan. Den senaste versionen mäter bättre än den förra. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-13 20:01

Jag får det till ca -1.5dB vid 20kHz. Det börjar rulla av redan vid 4kHz. Kollar jag fel mätning?
Stukad och utbränd.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-13 22:14

CODY skrev:
hammarn_2 skrev:

Jag skulle tro att du behöver särskild programvara för att streama från windows. Men det går. Förr när jag hade pc använde jag airfoil. Nu är jag helt applifierad. :)

Ante mig, men tack för tipset. Airfoil verkar fortfarande leva. Får göra lite research för att se hur det verkar funka (även om det såklart mest bara är missnöjda som skriver av sig på nätet..)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-29 07:53

Tell skrev:

Har lekt lite med Airplay i veckan och det verkar som det suger rejält med batteri ur mobilen vilket inte Chromecast Audio gör.

Använder en Squeezebox Touch som Airplay spelare.

Internet > Router > WiFi > Mobil > WiFi > Router > kabel* > NAS med LMS som konverterar till flac > kabel > SB Touch.

*En vanlig Airplay spelare stannar här och troligtvis ersätter man kabel med WiFi.

Samma fast med CCA.

Internet > Router > WiFi > CCA.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-07-04 21:07

Det lutar åt en Chromcast Audio men har en fråga innan köp.

Ni som kör Chromecast. Är volymen i appen ställd på max när man startar upp och "castar". När jag googlar på Chromecast har jag läst om missnöjda(och skräckslagna!) användare som startat och castar på max volym. Är grundinställningen max volym ut?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-07-12 08:53

Någon här som använder Chromecast Audio och kan bekräfta om grundinställningen är så att den alltid startar på max volym med tex Spotify appen?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-07-12 09:05

Den verkar starta på samma volym som tidgare spelning.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-07-12 10:37

Vad bra! Kan ställa till det annars då jag inte har någon annan volymkontroll mellan enheterna.

Då dra jag och köper en. Mediamarkt har för 299:- idag såg jag.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-01 21:10

Tyvärr så startar Chromecasten på max volym. Jag kör Spotify på iPhone med iOS9.

Någon här som känner till en lösning? Vill gärna slippa ett försteg eller passiv volymkontroll mellan.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-08-01 21:25

Jag kör ju android men där startar den på tidigare inställd volym. Det var ju korkat att det var olika.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-08-03 21:06

skumt.. nu kör jag förvisso android också, men även gästanvändare brukar få föregående volym när man byter cast-källa. Till och med på grupper av cast-enheter

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-08-03 21:28

Just, fattar inte riktigt varför den skulle höja till max när man kopplar upp igen.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-08-05 10:49

Jag har testat mera nu och resultatet är att så fort jag återansluter och ska "casta" är volymen inställd på max. Ska ta mig tid och googla på problemet och se om jag kan hitta någon lösning.

Har för mig att det finns någon EU-regel där tillverkaren av portabla audio-prylar måste begränsa ljudnivån och att en tillverkare inte får ha max volym som "default". Kanske inte Chromecasten räknas som mobil? Osäker här dock.
Stukad och utbränd.

Nästa

Återgå till Köpråd