infinity renaissance 90

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

hattebubben

infinity renaissance 90

Inläggav hattebubben » 2017-07-29 15:26

Hej på er! Jag önskar tips o råd för att uppgradera drivning av renaissance 90. Ska jag satsa på separata slutsteg eller integrerad förstärkare? Jag driver nu med primare A30,1 men upplever den för klen men bra bas däremot blir diskanten hård och inte rolig att lyssna på. Digital källa är T+A sacd 1250 r (bra spelare tycker jag) Så kära vänner ös på med förslag på optimal partner för renaissance 90.Tack på förhand och ha det bra!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: infinity renaissance 90

Inläggav Cortado » 2017-07-29 16:17

Hej hattebubben! :)

Någon på nätet har faktiskt mätt impedansen på den där, dock verkar mätningen inte finnas kvar, men han skrev att som lägst var den 3,3Ohm så den verkar inte vara riktigt lika strömhungrig som några i Kappaserien. Däremot kan de ju vara trögdrivna, vilket skulle tala för en kraftigare förstärkare. Enligt tillverkarens spec lämnar den (Primare A30.1) 180W i 4ohm och det är väl inte fy skam.

På vilket sätt upplever du den för klen? Lyssnar du rätt högt för det mesta?

hattebubben

Inläggav hattebubben » 2017-07-29 17:44

Hej Cortado! Som du vet är det svårt med ord förklara vad jag upplever ljudmässigt men här kommer ett försök: Tidigare drev jag dom med V1 reference mk2 . USA design tillverkad i kina , ett moster på 38 kg som lät väldigt bra ( rör i försteget och ca 2x 300 w i 4 ohm) men som den klant jag är pajade jag den med fel rör så att laga den är ett projekt. Så mitt köp av primare av en kompis för ett bra pris så var det för att överhuvudtaget kunna lyssna på musik för tillfället. Primares svaghet upplever jag som att ljudet i övre registret blir hårt o vasst och balansen över hela registret blir lite ojämnt men låga registret låter väldigt bra. Hoppas att det inte låter för flummigt utan att du kanske förstår mig.Ha det bra

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-29 17:56

hattebubben skrev:Hej Cortado! Som du vet är det svårt med ord förklara vad jag upplever ljudmässigt men här kommer ett försök: Tidigare drev jag dom med V1 reference mk2 . USA design tillverkad i kina , ett moster på 38 kg som lät väldigt bra ( rör i försteget och ca 2x 300 w i 4 ohm) men som den klant jag är pajade jag den med fel rör så att laga den är ett projekt. Så mitt köp av primare av en kompis för ett bra pris så var det för att överhuvudtaget kunna lyssna på musik för tillfället. Primares svaghet upplever jag som att ljudet i övre registret blir hårt o vasst och balansen över hela registret blir lite ojämnt men låga registret låter väldigt bra. Hoppas att det inte låter för flummigt utan att du kanske förstår mig.Ha det bra

Du har inga andra högtalare att testa förstärkaren med? Eller en annan förstärkare att testa?

Tänker att man kanske på så sätt kan utesluta om det är högtalaren eller förstärkaren som ställer till det.

hattebubben

Inläggav hattebubben » 2017-07-29 18:20

Där har du en poäng. När jag läser om renaissance verkar det vara så att dom flesta kör med separata slutsteg och är väldigt nöjda med det.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-29 18:32

hattebubben skrev:Där har du en poäng. När jag läser om renaissance verkar det vara så att dom flesta kör med separata slutsteg och är väldigt nöjda med det.

Ja, se om du kan låna nått fett steg av någon och se om mer effekt tar bort det där otrevliga, annars är det nog högtalaren som gör det. Lösningen på det kanske är jobbigare då.. :)

Edit:
Ett ännu bättre sätt att ta reda på vad det är som är, utöver ovan nämnda är att mäta högtalaren och sedan försöka hitta vilka ljud som är "provocerande", ta reda på var de ligger i frekvens och se om man kan knyta ihop högtalarens tonkurva/distegenskaper med de offensiva ljuden.

T.ex. så vet jag att låten "You better hide" av Yello har några S-ljud i sången som är lite påträngande, då hade jag dragit in låten i datorn hittat det exakta s-ljudet, kollat vilka frekvenser den träffar och sen undersökt ifall högtalaren t.ex. har någon "bulle" eller "pik" just där som förstärker S-ljudet, eller onormalt mycket dist.

Ja, detta är såklart lite omständigt, men det är nog ett hyfsat bra sätt att hitta problemet. Gör man sedan samma sak med en annan förstärkare så lär man ha hittat problemet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-29 18:45

Jag tycker du ska laga din gamla stärkare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

hattebubben

Inläggav hattebubben » 2017-07-29 20:01

Hej Johan! Det är också min plan men svårigheten är att få tag i ett koplingsschema så jag jobbar på saken.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-07-30 20:48

Nja 3.3 ohm stämmer nog inte. De är i bara basen under 3ohm vad jag vet. Ren 90 och 80 är inte roliga laster. De kräver bra med effekt ner till minst 2ohm gärna lägre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-30 21:33

Beakungen skrev:Nja 3.3 ohm stämmer nog inte. De är i bara basen under 3ohm vad jag vet. Ren 90 och 80 är inte roliga laster. De kräver bra med effekt ner till minst 2ohm gärna lägre.

Vore skitbra att få fram en mätning på en sådan. Hade TS bott närmare (gärna just Södertälje) så hade jag kunnat hjälpa honom att mäta upp den.

TS;

Om du får lust så kan du ju bygga en impedansmätarrigg (det är inte många komponenter), då kan du ta reda på impedanskurvan för just dina högtalare och så få reda på exakt vad du behöver. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-07-31 09:43

Har du kollar att delningsfiltret är ok? Kan vara så enkelt att några kondingar åldrats.
Min egen erfarenhet av Infinity från den perioden är att filtrena var långt ifrån optimala.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

hattebubben

Inläggav hattebubben » 2017-08-01 17:17

Hej Alexi! Att uppgradera filtrena verkar vara ett bra projekt . Jag ber att få tacka o bocka . Ha det bra.

Återgå till Köpråd