Det är så att jag sålt en begagnad förstärkare till en person som fått den skickad till sig. Förstärkaren fungerade bra när jag skickade den. Efter en månad hör köparen av sig och säger att förstärkaren har en defekt som han blivit varse direkt vid inkoppling och menar därför att jag känt till denna defekt och att jag därmed lurat honom. Han vill häva köpet. Till en början är jag tveksam och undrar varför han inte hört av sig direkt om det var fel på förstärkaren när han tog emot den och kopplade in den. Han svarar inte på det utan säger att han tänker polisanmäla mig. Jag säger då ok skicka tillbaka förstärkaren så får du dina pengar tillbaka när jag verifierat att den är defekt. Han säger då att jag ska betala pengarna först sedan ska han skicka. Han säger även att han ska fixa en annan kartong för den jag använt menar han duger inte. Jag säger då att han får åtminstone skicka en video som visar att förstärkaren har det påstådda missljudet. Han vägrar och säger att jag ska betala hela beloppet tillbaka annars polisanmäler han.
Det hela känns som ni kanske förstår väldigt olustigt. Vet någon här hur man brukar hantera återköp? Är jag verkligen skyldig att betala tillbaka pengarna innan jag fått något som helst bevis på att varan faktiskt är defekt? Eller finns det reglerat i någon lag att jag har rätt att få tillbaka den först för att konstatera felet innan jag betalar tillbaka?
Tacksam för svar!