Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Henin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-08-18

Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Henin » 2023-08-20 13:02

Hej,

Har testat en hel del kablar med varierande resultat (allt från billiga till dyra).

Single-wire verkar fungera bättre än bi-wire av någon anledning?!

Jag hade dock velat testa en kabel med solid ledare som inte kostar skjortan.

Minns att EKK fungerade bra med Carlsson-högtalare, men versionen som rekommenderades kan jag inte hitta längre (EKK 2X1,5 MM?)

Finns det möjligen något bra alternativ till EKK (som gärna kan köpas terminerat)? Har annars hört att Kimber ska fungera bra med Larsen, men de är lite väl dyra nya numera.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Calleberg » 2023-08-20 13:08

Välkommen till Faktiskt.

RK 2x2,5mm². Bättre än EKK faktiskt, men är inte solida ledare, det är ochså därför den är bättre. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Helmut » 2023-08-20 21:38


Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-20 22:05

Calleberg skrev:Välkommen till Faktiskt.

RK 2x2,5mm². Bättre än EKK faktiskt, men är inte solida ledare, det är ochså därför den är bättre. :)

Blindtestat :?: :? :mrgreen: Och vad är bättre..... :?: :wink: Jag råkar ha den gamla äkta EKK liggande för framtida test... 8) :lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 651
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Conny » 2023-08-20 22:12

Den här är väl det som är mest likt EKK idag. 2x1,5, entrådig.Finns på Hornbach.

https://www.hornbach.se/p/installations ... b2EALw_wcB

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-20 22:31

Alla de här kablarna som alla köper mil ifrån Hifi-butiker måste man ju testa någon gång..... :lol: :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Calleberg » 2023-08-20 22:43

FBK skrev:
Calleberg skrev:Välkommen till Faktiskt.

RK 2x2,5mm². Bättre än EKK faktiskt, men är inte solida ledare, det är ochså därför den är bättre. :)

Blindtestat :?: :? :mrgreen: Och vad är bättre..... :?: :wink: Jag råkar ha den gamla äkta EKK liggande för framtida test... 8) :lol:


Ja på sätt och vis. Även en blind märker nog hur mycket följsammare de är att jobba med.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav paa » 2023-08-21 00:05

"EXQ Light är en halogenfri installationskabel med entrådig kopparledare med isolering av PEX (polyeten) och mantel av polyolefin."

Och polyeten och polyolefin (polypropylen) är väl inte alls sämre än den PVC-isolering som finns i EKK?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 15:19

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:Välkommen till Faktiskt.

RK 2x2,5mm². Bättre än EKK faktiskt, men är inte solida ledare, det är ochså därför den är bättre. :)

Blindtestat :?: :? :mrgreen: Och vad är bättre..... :?: :wink: Jag råkar ha den gamla äkta EKK liggande för framtida test... 8) :lol:


Ja på sätt och vis. Även en blind märker nog hur mycket följsammare de är att jobba med.

Det är när du ÄR blind som det stora testet kommer. Och nu börjar fler och fler på Tuben att prata om detta att högtalarkablar behöver inte kosta mycket för att låta bra, var är vi på väg :?: 8O Vad ska jag göra med mina fina kabellyftare om jag ska ha EKK på dem, det blir ju konstigt. :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav pLudio » 2023-08-22 15:49

FBK skrev:Och nu börjar fler och fler på Tuben att prata om detta att högtalarkablar behöver inte kosta mycket för att låta bra, var är vi på väg :?: 8O Vad ska jag göra med mina fina kabellyftare om jag ska ha EKK på dem, det blir ju konstigt. :?

Behöver du kabellyftare så är de inte stela nog.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Kermit116
 
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Kermit116 » 2023-08-22 17:10

1
När man ÄR blind ska man passa sig för kabellyftare.
2
Hifinördar är ett åldrat släkte o vi ska vara medvetna om att lårbensbrott, och dess efterföljande komplikationer, har en hög dödlighet varför jag rekommenderar att man städar bort kabellyftarna.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav pLudio » 2023-08-22 17:22

3) Det är som att trampa på Lego.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Morello » 2023-08-22 17:35

Hur långa skall kablarna vara? Utan den informationen går frågan ej att besvara och samtidigt stå på vetenskaplig mark.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 18:07

Henin skrev:Hej,

Har testat en hel del kablar med varierande resultat (allt från billiga till dyra).

Single-wire verkar fungera bättre än bi-wire av någon anledning?!

Jag hade dock velat testa en kabel med solid ledare som inte kostar skjortan.

Minns att EKK fungerade bra med Carlsson-högtalare, men versionen som rekommenderades kan jag inte hitta längre (EKK 2X1,5 MM?)

Finns det möjligen något bra alternativ till EKK (som gärna kan köpas terminerat)? Har annars hört att Kimber ska fungera bra med Larsen, men de är lite väl dyra nya numera.

Om du vill veta mer om Kimber så skicka ett pm till sprudel, då jag tror han testat någon av deras billigare modeller. (om jag minns rätt)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Morello » 2023-08-22 18:08

Kimber är en av branschens största kabelskojare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 18:44

Morello skrev:Kimber är en av branschens största kabelskojare!

Tycker du. Glöm inte det. För de är inte kriminella eftersom de inte blivit åtalade. Sedan finns det ju idag liiiiite större problem där ute i verkligheten än kabelförsäljare. Och alla får ju göra sina egna fria val i det här landet än så länge är väl bäst att tillägga.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2438
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav pLudio » 2023-08-22 18:53

Alla ormoljeförsäljare undergräver tilliten i samhället. Det går utmärkt att vara omoralisk utan att begå ett lagbrott.

Själv använder jag Canare. https://www.audiophonics.fr/en/search?s ... re+speaker
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9651
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-22 18:58

FBK skrev:
Morello skrev:Kimber är en av branschens största kabelskojare!

Tycker du. Glöm inte det. För de är inte kriminella eftersom de inte blivit åtalade. Sedan finns det ju idag liiiiite större problem där ute i verkligheten än kabelförsäljare. Och alla får ju göra sina egna fria val i det här landet än så länge är väl bäst att tillägga.


Läs igenom "About us" på Kimbers hemsida så förstår du varför Morello har vissa synpunkter.
https://kimber.com/about
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 19:01

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:
Morello skrev:Kimber är en av branschens största kabelskojare!

Tycker du. Glöm inte det. För de är inte kriminella eftersom de inte blivit åtalade. Sedan finns det ju idag liiiiite större problem där ute i verkligheten än kabelförsäljare. Och alla får ju göra sina egna fria val i det här landet än så länge är väl bäst att tillägga.


Läs igenom "About us" på Kimbers hemsida så förstår du varför Morello har vissa synpunkter.
https://kimber.com/about

Jag köper varken deras eller några andra Hifikablar längre, så jag orkar inte lägga energi på sådant. Men jag avskyr dem inte för det som andra gör.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 19:03

pLudio skrev:Alla ormoljeförsäljare undergräver tilliten i samhället. Det går utmärkt att vara omoralisk utan att begå ett lagbrott.

Själv använder jag Canare. https://www.audiophonics.fr/en/search?s ... re+speaker

Vansinnigt många aktörer ute i samhället undergräver mycket tillit, men nu ska jag ju inte använda mer fula ord idag har jag lovat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9651
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-08-22 19:05

Särskilt dåligt är det att deras lågnivåkablage inte är skärmat. Med andra ord; det är felkonstruerat.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-22 19:16

Johan_Lindroos skrev:Särskilt dåligt är det att deras lågnivåkablage inte är skärmat. Med andra ord; det är felkonstruerat.


Gäller Kimber, inte Canare.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-22 19:40

Johan_Lindroos skrev:Särskilt dåligt är det att deras lågnivåkablage inte är skärmat. Med andra ord; det är felkonstruerat.

Dåligt skärmade kablar kan ställa till oljud..... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav paa » 2023-08-22 19:44

Har trådskaparen Henin, nu med ett inlägg innanför västen, fått svar på sin fråga, eller är han en gammal kamrat som kastar nytt bränsle på kabelbrasan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17954
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Almen » 2023-08-22 20:16

paa skrev:Har trådskaparen Henin, nu med ett inlägg innanför västen, fått svar på sin fråga, eller är han en gammal kamrat som kastar nytt bränsle på kabelbrasan?

Ja, det kan man fråga sig.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav hifikg » 2023-08-22 20:20

Kommer funka fint! Lika bra som lampsladd!
Bilagor
magnum_transparent.png
magnum_transparent.png (558.73 KiB) Visad 928 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav Morello » 2023-08-22 20:28

FBK skrev:
Morello skrev:Kimber är en av branschens största kabelskojare!

Tycker du. Glöm inte det. För de är inte kriminella eftersom de inte blivit åtalade. Sedan finns det ju idag liiiiite större problem där ute i verkligheten än kabelförsäljare. Och alla får ju göra sina egna fria val i det här landet än så länge är väl bäst att tillägga.


Kriminell är den som begår brott - oaktat om någon väcker åtal eller ej, men det har iofs inte så mycket med kablar att göra. Möjligtvis skulle man potentiellt sett kunna väcka åtal då marknadsföringen inte sällan innehåller rena lögner.

Apropå tyckande - Kimber (med flera) har salufört direkt underhaltiga signalkablar utan skärm. Det är inte fråga om tyckande, utan en slutsats baserad på basal kunskap inom fysik i allmänhet och elektronik i synnerhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-23 05:25

Jaså.... 8O För att hitta något gammalt och kärt så kan man ju stopp ett par gamla kablar. Purist Audio Design HDI https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 184860.htm
För hifikg finns ju bara antingen lampsladd eller Transparent, men det är nog för att han är kompis med den riktige sladd:en :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tips på högtalarkabel till Larsen 6.2

Inläggav distad » 2023-08-23 05:30

paa skrev:Har trådskaparen Henin, nu med ett inlägg innanför västen, fått svar på sin fråga, eller är han en gammal kamrat som kastar nytt bränsle på kabelbrasan?

Nej, nej och åter nej. Inte elda kablar, då det är en hädelse. Kabel-guden och vår "yttrandefrihet på området kablar" ska vi rädda om.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster