Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 15:58

Har i dagsläget ett par Canton LE 107 inköpta för ca 20 år sedan. Har länge gått och funderat på att byta ut dem men de har gjort jobbet och hifibudgeten har inte varit högsta prioritet.

Hörde piPs för några år sedan på Sweetspot (på den tiden den var i stugorna) och blev väldigt imponerad av vad de små rackarna kunde leverera och den ursprungliga planen var just att införskaffa ett par sådana. Nu ser budgeten lite gynsammare ut än vad den gjorde och då jag gillar designen på Q10 så det lutar åt en uppsättning sådana istället.

Det jag blir lite osäker på är om vårt vardagsrum är för stort? I ren ljudtryckskapacitet borde det vara ett steg ned jämfört med Canton-golvarna. Både jag och sambon är musikälskare men vi lyssnar sällan särskilt högt. Eftersom Q10 ska placeras med väggstöd kommer det bli lite mer plats och soffan flyttas fram ungefär en halvmeter jämfört med hur den står nu.

På sikt är också tanken att byta ut det runda soffbordet mot ett rektangulärt (när vi väl hittar en modell vi gillar) och då kan lyssningsavståndet minskas ytterligare. Att den vänstra högtalaren hamnar lite in i hörnet känns inte helt optimalt men att vända på rummet, hänga om tavlor osv känns som ett rätt stort projekt.
Det är dock en tanke som slagit mig. T ex att vrida soffan 90 grader med ryggen mot bokhyllan med ungefär samma avstånd som det är till armstödet idag. Lite rädd att det kommer kännas mer klaustrofobiskt men det finns i bakhuvudet vad gäller eventuella placeringsändringar. Vad jag har förstått borde den bredare väggen vara mer gynnsam och man slipper hörnplaceringen.
Den väggen är dessutom i betong jämfört med trä och gipsväggen som är mot badrummet vilket borde gynna väggstödet?

Det är nog främst vid filmtittande jag är lite orolig för att man ska sakna lite botten jämfört med Canton-golvarna men den rädslan kanske är helt obefogad? Hur avgörande är rumsstorlek kontra lyssningsavstånd? I Sweetspot-stugan hos Holographic räckte piPs gott och väl till för våra behov men de rummet var också mindre än vårt vardagsrum.

Det är lite blandad musik som spelas här hemma med ganska stort fokus på pop och rock, det mesta loggas via last.fm så profilen där borde ge en rimlig överblick https://www.last.fm/user/Obi-WP
Bilagor
NZ9_5873.jpg
NZ9_5873.jpg (474.9 KiB) Visad 2566 gånger
NZ9_5872.jpg
NZ9_5872.jpg (513.86 KiB) Visad 2566 gånger
NZ9_5871.jpg
NZ9_5871.jpg (438.98 KiB) Visad 2566 gånger
NZ9_5867.jpg
NZ9_5867.jpg (318.85 KiB) Visad 2566 gånger
lagenhet_oversikt.jpg
lagenhet_oversikt.jpg (215.52 KiB) Visad 2566 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Morello » 2023-10-31 16:25

Jag skulle nog börja med att vrida soffan ett kvarts varv medsols.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 16:49

Morello skrev:Jag skulle nog börja med att vrida soffan ett kvarts varv medsols.


Dvs mot väggen där bokhyllan står idag? Att flytta bokhyllorna är vi inte jättesugna på. Dels lite oklart vart det ska ta vägen dels pga mängden jobb det innebär. Teoretiskt skulle några av dem kunna stå där högtalarna står idag men då behöver projektor med mera också flyttas. Det skulle också lämna ett lite konstigt utrymme bakom soffan om man ska ha ett rimligt avstånd till TV-bild eller mostvarande.
Projektorn har vi haft sen vi flyttade hit för tio år sedan och det lutar åt att det blir en TV nästa gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vi trivs väldigt bra med nuvarande möblering och ljudet fungerar helt ok i dagsläget. Hade naturligtvis varit trevligt att göra det så optimalt man nu kan i en hyreslägenhet. Vi har bott här i drygt tio år och har inga planer på att flytta så förändringar kan övervägas om de är välmotiverade.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav I-or » 2023-10-31 16:50

Jag skulle förvisso personligen inte välja Guru Q10 (speciellt inte utan ekvalisator), men eftersom rummet är förhållandevis litet och möbleringen normal så räcker ljudtryckskapaciteten för den som inte drar på särskilt mycket. Även film kommer att fungera hyggligt även om högtalarna naturligtvis inte riktigt orkar med i de värsta basexcesserna.

Oavsett detta skulle en sidoväggsabsorbent på den vänstra väggen med den nuvarande uppställningen förbättra ljudkvaliteten betydligt. Dessutom är en tjockare matta att rekommendera om man ska vara petig.

(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 17:14

I-or skrev:Jag skulle förvisso personligen inte välja Guru Q10 (speciellt inte utan ekvalisator), men eftersom rummet är förhållandevis litet och möbleringen normal så räcker ljudtryckskapaciteten för den som inte drar på särskilt mycket. Även film kommer att fungera hyggligt även om högtalarna naturligtvis inte riktigt orkar med i de värsta basexcesserna.

Oavsett detta skulle en sidoväggsabsorbent på den vänstra väggen med den nuvarande uppställningen förbättra ljudkvaliteten betydligt. Dessutom är en tjockare matta att rekommendera om man ska vara petig.

(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)


Någon form av DSP i signalkedjan är jag inte alls främmande för. 90% av musiklyssnandet sker idag digitalt via Roon men hade velat ha en fristående lösning isåfall som funkar även när man kollar film osv. Just den där väggen har jag funderat lite på om man kan förbättra på ett snyggt sätt men med nuvarande anläggning har jag inte lagt någon tid på det. Tjockare matta hade defintivt inte skadat men fördelen idag är att den funkar med robotdammsugaren och vi gillar utseendet.

Vad dra på särskilt mycket innbär är ju lite subjektivt men jag misstänker att de lyssningsnivåer vi är vana vid är förhållandevis tama mot många andra här på forumet. När jag som 19-åring köpte Cantongolvarna brukade jag lyssna betydligt högre än vad vi någonsin gör nuförtiden. (bodde då hemma och hade anläggningen i källaren på föräldrarnas hus så att störa grannar var inte en parameter som jag behövde ta hänsyn till)

Av ren nyfikenhet... Vad hade du själv valt för ungefär motsvarande pengar?

Ska man vara krass så låter redan nuvarande anläggning betydligt bättre än vad de flesta använder hemma idag när det är soundbars och liknande som gäller. Jag vill ha en förbättring i ljudåtergivning mot idag och tanken var lite att gå ned i kvantitet men upp i kvalitet.

Utseendet är inte heller helt oviktigt. Tycker Cantonburkarna känn väldigt mycket barn av sin tid vad gäller designen. Starkt präglade av tidigt 00-tal.

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 18:43

I-or skrev:(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)


Då handlar det främst om ljudbilden i förhållande till bredden på högtalarplaceringen. Inget unikt för Öhmans konstruktioner men de flesta andra är sämre på att skriva ut vad som är optimal placering.

Larsen 6.2 (i någon kul färg) skulle kanske också kunna vara ett alternativ för ungefär samma pengar (förmodligen något billigare eftersom man slipper stativ) men det kräver en rejäl provlyssning först för att se om det ens är något åt mitt håll. Skillingaryd är inte långt borta för min del men finns det möjlighet att provlyssna där?

Frågan gällde huvudsakligen om Q10 skulle räcka till. Eventuell placering går ju att laborera med när man väl har högtalarna. Att testa placering mot högra långsidan på ritningen kan man göra lite temporärt över en helg utan större ingrepp bara för att se om det är värt att fundera på. Åt andra hållet blir klurigare pga bokhyllan. Iaf om man pratar högtalare som behöver väggstöd.

Jag har redan en grov 3D-modell av rummet och har funderat på att snygga till den och fixa lite i Unreal Engine för att kunna prova sig fram i VR vad gäller lite olika möblering så man får en känsla för vad som funkar med avstånd.

Här är ett par tänkbara alternativa möbleringar. Den med bokhyllan kvar i nuvarande position är minst jobb men jag tror den andra är bättre om man bortser från jobbet det innebär. Det är en länga med Billy på 2,8m så man får ta bort en av delarna på 80cm och placera separat om man vill att placerningen mot (den nya) sidoväggen ska funka.
Bilagor
lagenhet_alt_02.jpg
lagenhet_alt_02.jpg (225.56 KiB) Visad 2496 gånger
lagenhet_alt_01.jpg
lagenhet_alt_01.jpg (226.49 KiB) Visad 2496 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5241
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav dewpo » 2023-10-31 18:52

Varför har du fastnat för Guru Q10? Är det på grund av estetiken?

Om du spelar från ROON så har du redan en potent DSP i systemet! Om den bara drivs av en någorlunda alert dator?
DSP funktionen i ROON är (i mitt tycke) många gånger bättre än de externa som säljs.

Har du mätmikrofon så att du kan justera in ljudet precist via ROON?
Jag rekommenderar att genera filter i rePhase och sedan använda "convolution" funktionen i ROON.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 19:08

dewpo skrev:Varför har du fastnat för Guru Q10? Är det på grund av estetiken?

Om du spelar från ROON så har du redan en potent DSP i systemet! Om den bara drivs av en någorlunda alert dator?
DSP funktionen i ROON är (i mitt tycke) många gånger bättre än de externa som säljs.

Har du mätmikrofon så att du kan justera in ljudet precist via ROON?
Jag rekommenderar att genera filter i rePhase och sedan använda "convolution" funktionen i ROON.


Roon körs på min gamla workstation som användes för 3D-jobbande så det är en hyfsat alert burk även om den har några år på nacken nu. Använder Roons PEQ för hörlurslyssnande dagligen.

Problemet blir när man går utanför Roon och t ex kollar via Apple TV eller BluRay-spelare.

Äger i dagsläget ingen mätmikrofon men har planer på att införskaffa när det väl blir dags för en uppgradering av systemet. Det svåra är väl att som lekman tolka mätningarna.

Jag fastnade väl egentligen för piPs pga ljudet. Valet av Q10 istället för piPs är enbart pga estetiken då de bör ligga väldigt nära varandra vad gäller övriga parametrar.

De flesta hfi-högtalare är i mina ögon rätt fula eller hiskeligt dyra. Ibland både och...

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav distad » 2023-10-31 20:11

Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 20:43

FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.


Tänker du på Hifi-punkten?

Det kan naturlgtvis inte skada. Har generellt lite svårt för hifi-handlare då oftast är svårt att få ett representativt intryck plus all tröttsam ormolja i branschen (obs att jag pratar i genrella termer om branschen då jag inte har någon erfarenhet av butiken i fråga)

Men om folk har tips på vad som är värt att lyssna på är öppen för förslag.

När jag för typ fyra år sedan "bestämde" mig för ett par piPs var prisvärdhet en faktor vilket naturligtvis försvinner lite när man väljer Guru-varianten.

Sen är absolut bästa ljudet per krona kanske inte deta allra viktigaste utan att jag inte ska bli missnöjd med det jag köper.

Tanken är att höja grundförutsättningarna jämfört med idag och sen jobba vidare med akustiken inom rimliga ramar. Om det till exempel gör stor skillnad att möblera om är det helt klart något vi kan överväga.
Sambon är kanske inte lika nördig som jag men uppskattar om det låter bra och musiken är lite av vårt stora gemensamma intresse så det är absolut inget omöjligt att fundera över ett annat upplägg på vardagsrummet i framtiden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Strmbrg » 2023-10-31 20:45

Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav distad » 2023-10-31 21:39

Obizzz skrev:
FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.


Tänker du på Hifi-punkten?

Det kan naturlgtvis inte skada. Har generellt lite svårt för hifi-handlare då oftast är svårt att få ett representativt intryck plus all tröttsam ormolja i branschen (obs att jag pratar i genrella termer om branschen då jag inte har någon erfarenhet av butiken i fråga)

Men om folk har tips på vad som är värt att lyssna på är öppen för förslag.

När jag för typ fyra år sedan "bestämde" mig för ett par piPs var prisvärdhet en faktor vilket naturligtvis försvinner lite när man väljer Guru-varianten.

Sen är absolut bästa ljudet per krona kanske inte deta allra viktigaste utan att jag inte ska bli missnöjd med det jag köper.

Tanken är att höja grundförutsättningarna jämfört med idag och sen jobba vidare med akustiken inom rimliga ramar. Om det till exempel gör stor skillnad att möblera om är det helt klart något vi kan överväga.
Sambon är kanske inte lika nördig som jag men uppskattar om det låter bra och musiken är lite av vårt stora gemensamma intresse så det är absolut inget omöjligt att fundera över ett annat upplägg på vardagsrummet i framtiden.

Vilken modell är det på stärkaren ? Det ser ut som 100watt modellen och då har du ju kraft så det räcker och kan då välja fritt. Jag skulle definitivt åka till Hifi-punkten och lyssna, rekommenderar det. Jag vet inte vilka högtalare de har i butiken, men det finns en hel del på hemsidan att välja på. Åk och lyssna, men hoppa köpe-baslåda även om de skulle rekommendera det om du fastnar för en stativare. Köpesubbar är svåra att få till med musik och det är då bättre med golvhögtalare. Mitt tips är ju att lyssna på Wharfdale Linton. Återkom gärna med intryck då det är kul att läsa vad andra tycker.
Och du bör satsa på en större tjock matta. Och att fylla vägarna med tavlor är bara bra också. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6663
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav goat76 » 2023-10-31 22:29

Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.

Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.

Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.

Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt. :)

Bild

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 23:03

Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.


Rent visuellt upplevs det inte riktigt så kalt som på bilderna. Rummet ser nog också lite större ut än vad det är med 35mm-objektivet jag fotade med. Ur akustiksynpunkt är naturligtvis långt från perfekt i dagsläget.

Det är en hyreslägenhet byggd 2012 så att det är byggt på det viset är inte så konstigt. Det är i alla fall inte öppen planlösning in till köket osv.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10446
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav distad » 2023-10-31 23:14

goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.

Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.

Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.

Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt. :)

[ Bild ]

Ungefär så ja. Men jag hade nog provspelat åt båda hållen för att se vad som låter bäst då jag aldrig litar på det där med basproblem. Men spontant, men minst jobb så blir det med bokhyllan där den står.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 23:39

goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.

Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.

Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.

Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt. :)


Mycket konstruktivt inlägg. Jag är också lite nyfiken på hur den uppställningen skulle kännas. Är rädd flör att det skulle bli lite tillslutet med soffryggen utåt men det skulle också kunna bli en mysig avdelare. Det är också den möblering som är lättast att få till i dagsläget då bokhyllan (med fördel) kan stå kvar. Största problemet är just projektorn men den är nog på väg bort ändå.
Till saken hör också att hon gärna vill ha en förvaring för våra vinylskivor vilket har varit lite svårt att få in i nuvarande möblering. Alla snygga möbler vi hittar är för stora för att få in på ett vettigt sätt.

När vi flyttade in stod soffan längre bort mot den vinklade väggen men när min sambo ville ha någon form av skrivbord (jag jobbar hemma och har ett helt kontor inne i "Sov 2") så insåg vi att soffan kunde flyttas fram en bit och dela av rummet istället. Tidigare så var det en väldigt stor öppen yta mitt i.
Högtalarna har stått där de står sen vi flyttade in men med betydligt längre lyssningsavstånd i början. Det är först nu i efterhand som jag insett att hörnplaceringen inte är helt optimal och kanske ännu sämre om man byter till högtalar som kräver mer väggstöd.

Tack, vi trivs väldigt bra och har fått till en bra blanding av våra inredningspreferenser. Sambon jobbar som audionom så det där med akustik är inte något främmande för henne och lite snygga akustikpaneler är definitivt något jag har övervägt. Vi tycker själva att det saknas lite färg i rummet och där kan man hitta på något roligt med paneler.

Projektorns placering har också varit lite begränsande då det är en del meck att flytta kabeldragning etc. Bra TV-apparater i vettig storlek är lite mer överkomliga i pris jämfört med när den införskaffades.
När man inte kollar på film eller TV-serier är det rätt skönt att slippa ha någon apparat ståendes för det ändamålet men jag stör mig en del på fläktljudet när man t ex kollar på en lite mer lågmäld konsertinspelning (en sån med tillhörande bild alltså)

För ett tag sedan när vi tittade på en eventuell ersättare så kändes det inte så prisvärt längre och man får rätt en rätt bra TV för pengarna en projektor kostar idag. Det blir också lite lättare att koppla med flera HDMI-ingångar, digital utgång från TV:n utan att dra en massa långa kablar.

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-10-31 23:50

FBK skrev:Ungefär så ja. Men jag hade nog provspelat åt båda hållen för att se vad som låter bäst då jag aldrig litar på det där med basproblem. Men spontant, men minst jobb så blir det med bokhyllan där den står.


Att testa åt det ena hållet gör man på ett par timmar men att flytta bokhyllan är ett projekt man inte gärna ger sig på bara för att testa. Dels så är den förankrad i väggen dels så tar det ett tag att plocka ur alla böcker för att flytta den.

De flesta verkar dock vara överens om att ha högtalarna längs med någon av långsidorna är att föredra i det här rummet så det ska vi definitivt överväga. Man kan förstås testa det enkla hållet först och se om det uppstår några problem. Helst ihop med en mätning av ljudet.

Daad
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2022-10-05
Ort: Göteborg

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Daad » 2023-11-01 00:43

Jag hade nog spegelvänt denna möblering.
Bild
Tror att det blir luftigare i passagen från köket in i vardagsrummet då gaveln på bokhyllan försvinner eller rättare sagt byts ut mot gaveln på högtalaren. När ni sitter i soffan så blir det lättare att titta ut genom fönsterna, samt ut mot hallen och rummet kommer upplevas som större då dess form är som det är. Flyttar ni dessutom soffan något närmare bokhyllan som är bakom soffan som diffusor så kommer rummet att upplevas än större. Soffan bör inte upplevas lika mycket som en rumsdelare. Som grädde på moset skapas plats för vinylförvaring vid väggen mot badrummet. Dock kommer troligtvis ljudet att bli något sämre jämfört med möblering enligt bilden men ni kanske tycker att fördelarna är värt ett något sämre ljud och mer jobb med bokhyllan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Strmbrg » 2023-11-01 07:34

Obizzz skrev:
Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.


Rent visuellt upplevs det inte riktigt så kalt som på bilderna. Rummet ser nog också lite större ut än vad det är med 35mm-objektivet jag fotade med. Ur akustiksynpunkt är naturligtvis långt från perfekt i dagsläget.

Det är en hyreslägenhet byggd 2012 så att det är byggt på det viset är inte så konstigt. Det är i alla fall inte öppen planlösning in till köket osv.


Tänkte snarast på att det saknas gardiner, lite sparsamt möblerat och så vidare. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav sprudel » 2023-11-01 08:34

Jag tycker du ska flytta bokhyllan och placera högtalarna på den väggen i stället. Då får du rejält avstånd till sidoväggarna på båda sidor vilket är att föredra. Jag hade vidare placerat lilla delen av bokhyllan där fåtöljen nu är placerad, byta plats helt enkelt. Då blir lyssningsplatsen inramad av fina bokhyllor som diffuserar. Sedan får det bli något trevligt hittepå bakom soffan för att dämpa reflexen bakom dig. Kanske en snygg skivförvaring, bara att vända sig om och välja album. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet
 
Inlägg: 12581
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Kraniet » 2023-11-01 09:20

sprudel skrev:Jag tycker du ska flytta bokhyllan och placera högtalarna på den väggen i stället. Då får du rejält avstånd till sidoväggarna på båda sidor vilket är att föredra. Jag hade vidare placerat lilla delen av bokhyllan där fåtöljen nu är placerad, byta plats helt enkelt. Då blir lyssningsplatsen inramad av fina bokhyllor som diffuserar. Sedan får det bli något trevligt hittepå bakom soffan för att dämpa reflexen bakom dig. Kanske en snygg skivförvaring, bara att vända sig om och välja album. :)


Plus på den. Torde bli ganska fritt från sidoreflexer vilket gör mycket för ljudet.
Ger också en bättre placering av soffan så den inte står mitt i rummet/gången plus att man gärna vill möta de som kommer in i rummet med blicken när man sitter i soffan.

Q10 låter ju väldigt bra men de har begränsningar i basen. Men det går ju komplettera med en baslåda
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav paa » 2023-11-01 12:28

Kraniet skrev:Q10 låter ju väldigt bra men de har begränsningar i basen. Men det går ju komplettera med en baslåda

DIskanten torde vara tåligare än piP-diskanten, så det är inte samma begränsning där som för piP, och om man delar till baslåda vid 25-300 Hz så borde det gå att spela mycket högt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5241
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav dewpo » 2023-11-01 12:33

Jag hade nöjt mig med något liknade detta =>

lagenhet_alt_dewpo.jpg
lagenhet_alt_dewpo.jpg (166.3 KiB) Visad 2181 gånger


Absorbent

Förstår inte att en flytt av bokhyllan skulle tillföra så mycket :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-11-01 13:04

Strmbrg skrev:Tänkte snarast på att det saknas gardiner, lite sparsamt möblerat och så vidare. :)


Att det saknas gardiner beror på att det sitter mörkläggningsgardiner i det rummet. I övriga rum har vi gardiner. När vi inte ser på film vill vi inte gärna begränsa ljusinsläppet.

Svårt att klämma in så mycket mer möbler utan att det skulle kännas trångt i dagsläget. (Med nuvarande uppställning) Passagen framför bokhyllan behöver vara fri då man går där för att komma till balkongen eller mitt kontor. Ytterligare en anledning till att jag är lite skeptisk till att möblera åt det hållet eftersom man då måste springa framför TV:n för att t ex ta sig mellan mitt kontor och köket.

Ett kombinerat film/musik och vardagsrum blir ju tyvärr alltid lite av en kompromiss.

Att soffan blir en avdelare ser vi inte automatiskt som en nackdel. Den är ju det redan idag och det ger en känsla av att det är färre stora öppna ytor.

Vi diskuterade lite här hemma igår och vi båda kände spontant att möblering åt den högra sidan kändes bäst. Ska man möblera åt andra hållet kommer det bli trångt mellan soffa och bokhylla eller så hamnar soffbordet mitt i gången.

Sprudels förslag skulle lösa det men då behöver man istället gå upp i TV-storlek för att kompensera för det ökade avståndet och det är inte helt gratis. Vi har idag ~2,30m bred bild på ca 2,9m avstånd. Att gå ned alldeles för mycket i storlek skulle kännas futtigt. Vi siktar i dagsläget på en 65” med någonstans mellan 2-2,5m avstånd. Kör man åt vänstra väggen ökar avståndet upp mot 3m och då börjar 65” kännas litet. Annars gillade jag idén med inramning av bokhyllorna.

Ett enkelt första steg blir att testmöblera med soffan mot högerväggen för att känna hur det känns.

Dewpo: det är väl det upplägget som känns enklas just nu och det vi lutar åt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav I-or » 2023-11-01 13:16

Obizzz skrev:Någon form av DSP i signalkedjan är jag inte alls främmande för. 90% av musiklyssnandet sker idag digitalt via Roon men hade velat ha en fristående lösning isåfall som funkar även när man kollar film osv.

Obizzz skrev:Av ren nyfikenhet... Vad hade du själv valt för ungefär motsvarande pengar?


I prisklassen kring 25 kkr står nog Monitor Audio Silver 300 7G i särklass även om Silver 500 7G kanske är ett ännu bättre köp för några tusenlappar till. I båda fallen (speciellt det senare) räcker baskapaciteten även för film. Hur som helst är ekvalisering det viktigaste och kombinerar man med en mätmikrofon så får man ordning på de klangmässiga bristerna för Guru Q10 och dessutom naturligtvis rumsinverkan i basen.

När det gäller uppställningen så får du förstås ganska säkert den bästa ljudkvaliteten genom att vrida den 90 grader, vilket föreslås ovan. Jag tycker dock att man så långt som möjligt ska försöka att behålla befintlig möblering om man finner den tillfyllest och med nuvarande uppställning kommer man långt med en sidoväggsabsorbent. Resten löser man med ekvalisering. Om man vill reducera efterklangstiden utan tjocka mattor och dito gardiner så kan man alltid montera takabsorbenter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-11-01 14:03

I-or skrev:I prisklassen kring 25 kkr står nog Monitor Audio Silver 300 7G i särklass även om Silver 500 7G kanske är ett ännu bättre köp för några tusenlappar till. I båda fallen (speciellt det senare) räcker baskapaciteten även för film. Hur som helst är ekvalisering det viktigaste och kombinerar man med en mätmikrofon så får man ordning på de klangmässiga bristerna för Guru Q10 och dessutom naturligtvis rumsinverkan i basen.

När det gäller uppställningen så får du förstås ganska säkert den bästa ljudkvaliteten genom att vrida den 90 grader, vilket föreslås ovan. Jag tycker dock att man så långt som möjligt ska försöka att behålla befintlig möblering om man finner den tillfyllest och med nuvarande uppställning kommer man långt med en sidoväggsabsorbent. Resten löser man med ekvalisering. Om man vill reducera efterklangstiden utan tjocka mattor och dito gardiner så kan man alltid montera takabsorbenter.


Något som jag kanske inte nämnt i tråden som gjort att jag lutat åt Guru är att de kan, eller rentav ska placeras nära bakvägg vilket underlättar möbleringen.

Sen när man läser en massa Ino-trådar så får man lätt uppfattningen att piP (och därmed också Q10) inte räcker till men jag misstänker att det pratas om lyssningsnivåer vi i princip aldrig når upp till här hemma vilket var den huvudsakliga anledningen till trådstarten.
Tanken var liksom att gå ned lite i storlek också då vi oftast inte har behov av ljudstyrkan. Jag var bara orolig att vi kanske går ned för mycket.

Jag är väl medveten om att det inte är det mest prisvärda för pengarna. piP eller piPs skulle ju t ex bli billigare för motsvarande ljudprestanda. I det här fallet anser jag helt enkelt att det är värt extra pengar för utseendet.

Vi är som sagt rätt nöjda med nuvarande möblering (bortsett från att jag skulle vilja ha bak högtalarna något) men den är också lite som den är pga att vi varit låsta av projektorn. Eftersom vi ändå planerar ett byte till TV så kan det vara värt att överväga om det finns sätt som funkar bättre i rummet plus att vi eventuellt kan få in någon möbel eller hylla till.

Tack för bra inlägg. Det drar ju lätt iväg med förslagen på forum som det här. Man får tänka på att vi inte pratar om ett renodlat lyssningsrum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6410
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav I-or » 2023-11-01 14:42

Med ekvalisering kan man hantera klangpåverkan från närhet till högtalarväggen på ett bra sätt. Man kommer helt enkelt inte ifrån att ekvalisera i ett normalt lyssningsrum om man söker en god återgivning av basen och det undre mellanregistret, där hela fundamentet för musiken byggs upp. Att man sedan i förekommande fall även kan åtgärda högfrekvensavvikelser är mest en bonus.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell
 
Inlägg: 2135
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Tell » 2023-11-01 16:08

Om jag får komma med mina två ören som har ett par piP i ett rum i ganska liknande storlek o form som ditt så kan jag säga att dom räcker till mer än väl. Jag bor tyvärr i en källarlägenhet i en villa o kan därmed inte rasta högtalarna riktigt så högt som jag oftast skulle vilja, men dom har ändå imponerande med headrom för att fylla rummet riktigt bra för dom få tillfällen då jag faktiskt kan brassa på (o då är jag dessutom en som lyssnar på elektronisk basmusik o gärna EQar upp djupbasen lite extra).

Sen angående placeringen av det hela så vet jag inte vilket som skulle ha mest fördel ljudmässigt, men om man tänker WAF/luftighet/feng shui/trivsel i rummet så är placeringen nedan garanterat att föredra. Den placeringen åt andra hållet så som dom många andra i tråden har vurmat för kommer kännas trång o konstig med hyllan på västra väggen o med en soffa helt mitt i rummet.
Bild

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav Obizzz » 2023-11-01 16:55

Tell skrev:Om jag får komma med mina två ören som har ett par piP i ett rum i ganska liknande storlek o form som ditt så kan jag säga att dom räcker till mer än väl. Jag bor tyvärr i en källarlägenhet i en villa o kan därmed inte rasta högtalarna riktigt så högt som jag oftast skulle vilja, men dom har ändå imponerande med headrom för att fylla rummet riktigt bra för dom få tillfällen då jag faktiskt kan brassa på (o då är jag dessutom en som lyssnar på elektronisk basmusik o gärna EQar upp djupbasen lite extra).


Tack. Det var lite det jag misstänkte. Det är visserligen en välisolerad lägenhet men lyssnande och filmtittande sker ofta ganska sent på kvällarna.


Tell skrev:Sen angående placeringen av det hela så vet jag inte vilket som skulle ha mest fördel ljudmässigt, men om man tänker WAF/luftighet/feng shui/trivsel i rummet så är placeringen nedan garanterat att föredra. Den placeringen åt andra hållet så som dom många andra i tråden har vurmat för kommer kännas trång o konstig med hyllan på västra väggen o med en soffa helt mitt i rummet.


Problemet är att det är snarare typ här man hamnar med soffan om man vill ha rimligt avstånd till en 65" och då kan man verkligen snacka om soffa mitt i rummet. Med soffbord blir den placeringen väldigt konstig och lämnar ett oanvänt utrymme bakom. Vi hade behövt gå upp till typ 85" i det läget och då är det typ dubbla priset mot 65" om man vill ha motsvarande panel. Vill man ha in bokhyllan bakom behöver soffan ut en bit till för att det inte ska kännas trångt och då hamnar soffbordet mitt i gången. Med projektorn har vi idag ungefär motsvarande 100" på bara något längre avstånd än mitt exempel med soffan mitt i rummet. Så alternativet du citerade funkar ur vardagsrums och musik-perspektivet men faller på filmtittandet (förutsatt rimlig budget, annars är det ju bara att köpa en gigantisk TV)
Bilagor
lagenhet_alt_03.jpg
lagenhet_alt_03.jpg (163.7 KiB) Visad 2086 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kommer Guru Q10 räcka till? Skisser och tankar i tråden.

Inläggav sprudel » 2023-11-01 17:05

Håller nog inte med om titt-TV avstånd. Mitt rum är 4m på bredden med samma placering som du har. Det går utmärkt med 65”, fungerar säkert med 75 också men det upplever jag som för stort. Ett smutt avstånd från soffa till bakvägg är ändå inte fel med möjlighet att sätta något diffuserande där.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kevin_Mitnick och 3 gäster