Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag skulle nog börja med att vrida soffan ett kvarts varv medsols.
I-or skrev:Jag skulle förvisso personligen inte välja Guru Q10 (speciellt inte utan ekvalisator), men eftersom rummet är förhållandevis litet och möbleringen normal så räcker ljudtryckskapaciteten för den som inte drar på särskilt mycket. Även film kommer att fungera hyggligt även om högtalarna naturligtvis inte riktigt orkar med i de värsta basexcesserna.
Oavsett detta skulle en sidoväggsabsorbent på den vänstra väggen med den nuvarande uppställningen förbättra ljudkvaliteten betydligt. Dessutom är en tjockare matta att rekommendera om man ska vara petig.
(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)
I-or skrev:(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)
dewpo skrev:Varför har du fastnat för Guru Q10? Är det på grund av estetiken?
Om du spelar från ROON så har du redan en potent DSP i systemet! Om den bara drivs av en någorlunda alert dator?
DSP funktionen i ROON är (i mitt tycke) många gånger bättre än de externa som säljs.
Har du mätmikrofon så att du kan justera in ljudet precist via ROON?
Jag rekommenderar att genera filter i rePhase och sedan använda "convolution" funktionen i ROON.
FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.
Obizzz skrev:FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.
Tänker du på Hifi-punkten?
Det kan naturlgtvis inte skada. Har generellt lite svårt för hifi-handlare då oftast är svårt att få ett representativt intryck plus all tröttsam ormolja i branschen (obs att jag pratar i genrella termer om branschen då jag inte har någon erfarenhet av butiken i fråga)
Men om folk har tips på vad som är värt att lyssna på är öppen för förslag.
När jag för typ fyra år sedan "bestämde" mig för ett par piPs var prisvärdhet en faktor vilket naturligtvis försvinner lite när man väljer Guru-varianten.
Sen är absolut bästa ljudet per krona kanske inte deta allra viktigaste utan att jag inte ska bli missnöjd med det jag köper.
Tanken är att höja grundförutsättningarna jämfört med idag och sen jobba vidare med akustiken inom rimliga ramar. Om det till exempel gör stor skillnad att möblera om är det helt klart något vi kan överväga.
Sambon är kanske inte lika nördig som jag men uppskattar om det låter bra och musiken är lite av vårt stora gemensamma intresse så det är absolut inget omöjligt att fundera över ett annat upplägg på vardagsrummet i framtiden.
Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.
goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.
Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.
Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.
Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt.![]()
[ Bild ]
goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.
Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.
Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.
Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt.![]()
FBK skrev:Ungefär så ja. Men jag hade nog provspelat åt båda hållen för att se vad som låter bäst då jag aldrig litar på det där med basproblem. Men spontant, men minst jobb så blir det med bokhyllan där den står.
Obizzz skrev:Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.
Rent visuellt upplevs det inte riktigt så kalt som på bilderna. Rummet ser nog också lite större ut än vad det är med 35mm-objektivet jag fotade med. Ur akustiksynpunkt är naturligtvis långt från perfekt i dagsläget.
Det är en hyreslägenhet byggd 2012 så att det är byggt på det viset är inte så konstigt. Det är i alla fall inte öppen planlösning in till köket osv.
sprudel skrev:Jag tycker du ska flytta bokhyllan och placera högtalarna på den väggen i stället. Då får du rejält avstånd till sidoväggarna på båda sidor vilket är att föredra. Jag hade vidare placerat lilla delen av bokhyllan där fåtöljen nu är placerad, byta plats helt enkelt. Då blir lyssningsplatsen inramad av fina bokhyllor som diffuserar. Sedan får det bli något trevligt hittepå bakom soffan för att dämpa reflexen bakom dig. Kanske en snygg skivförvaring, bara att vända sig om och välja album.
Kraniet skrev:Q10 låter ju väldigt bra men de har begränsningar i basen. Men det går ju komplettera med en baslåda
Strmbrg skrev:Tänkte snarast på att det saknas gardiner, lite sparsamt möblerat och så vidare.
Obizzz skrev:Någon form av DSP i signalkedjan är jag inte alls främmande för. 90% av musiklyssnandet sker idag digitalt via Roon men hade velat ha en fristående lösning isåfall som funkar även när man kollar film osv.
Obizzz skrev:Av ren nyfikenhet... Vad hade du själv valt för ungefär motsvarande pengar?
I-or skrev:I prisklassen kring 25 kkr står nog Monitor Audio Silver 300 7G i särklass även om Silver 500 7G kanske är ett ännu bättre köp för några tusenlappar till. I båda fallen (speciellt det senare) räcker baskapaciteten även för film. Hur som helst är ekvalisering det viktigaste och kombinerar man med en mätmikrofon så får man ordning på de klangmässiga bristerna för Guru Q10 och dessutom naturligtvis rumsinverkan i basen.
När det gäller uppställningen så får du förstås ganska säkert den bästa ljudkvaliteten genom att vrida den 90 grader, vilket föreslås ovan. Jag tycker dock att man så långt som möjligt ska försöka att behålla befintlig möblering om man finner den tillfyllest och med nuvarande uppställning kommer man långt med en sidoväggsabsorbent. Resten löser man med ekvalisering. Om man vill reducera efterklangstiden utan tjocka mattor och dito gardiner så kan man alltid montera takabsorbenter.
Tell skrev:Om jag får komma med mina två ören som har ett par piP i ett rum i ganska liknande storlek o form som ditt så kan jag säga att dom räcker till mer än väl. Jag bor tyvärr i en källarlägenhet i en villa o kan därmed inte rasta högtalarna riktigt så högt som jag oftast skulle vilja, men dom har ändå imponerande med headrom för att fylla rummet riktigt bra för dom få tillfällen då jag faktiskt kan brassa på (o då är jag dessutom en som lyssnar på elektronisk basmusik o gärna EQar upp djupbasen lite extra).
Tell skrev:Sen angående placeringen av det hela så vet jag inte vilket som skulle ha mest fördel ljudmässigt, men om man tänker WAF/luftighet/feng shui/trivsel i rummet så är placeringen nedan garanterat att föredra. Den placeringen åt andra hållet så som dom många andra i tråden har vurmat för kommer kännas trång o konstig med hyllan på västra väggen o med en soffa helt mitt i rummet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster