Moderator: Redaktörer
JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.
JM
Calleberg skrev:JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.
JM
Utveckla gärna, ämnet är intressant även @eljulio borde vara mycket intresserad.
TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har ett par Jamo D870 som ju redan är aningen diskantstarka, (dessa är kopplade till min HK 990).
Om det är så som ryktet säger om silverplätterade kablar lyfter diskanten så är det kanske bättre att gå på en ren kopparkabel? Är diskantlyftet markant? Har inte möjlighet att låna hem kablar o provlyssna utan köpt kabel stannar sas.
Några tips på hyfsat bra kablar för pengarna, max 100 kronorspänn/metern, gärna billigare då jag behöver 2*5m.
TonyM skrev:Hade ett par klenare kablar tidigare o jag hörde skillnad när jag bytte från snörena till mina Supra 2*2,5. Behöll snörena på till den ena högtalaren, satte på Supra till den andra o växlade via balansvredet vilken högtalare jag lyssnade på. Hörde skillnad, blundade dessutom o då borde det ju kvalificera för ett blindtest!!![]()
![]()
Ted_B skrev:Nu vet jag inte vad TonyM lyssnade på vid testet, men om det var musik så är det ju inte konstigt att det blir skillnad på ljudet från vänster och höger högtalare, det är ju inte samma signal från de båda [emoji2]
Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad
paa skrev:Tänk på att även lite distorsion kan ge lite ljusare klang!
distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad
Nordost![]()
Hjalmar_Branting skrev:distad skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Nordost![]()
Estetisk
sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.
Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Imperial-Blomman skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Ja å kabellyftare
sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.
VintageHiFi skrev:Imperial-Blomman skrev:Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Ja å kabellyftare
Jag måste uppdatera mina egna kabellyftare märker jag, då mina idag endast består av nån ensam dammråtta som fastnat under högtalarkablarna).
TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster