Silverplätterade högtalarkablar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

TonyM

Silverplätterade högtalarkablar?

Inläggav TonyM » 2024-12-26 01:00

Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har ett par Jamo D870 som ju redan är aningen diskantstarka, (dessa är kopplade till min HK 990).

Om det är så som ryktet säger om silverplätterade kablar lyfter diskanten så är det kanske bättre att gå på en ren kopparkabel? Är diskantlyftet markant? Har inte möjlighet att låna hem kablar o provlyssna utan köpt kabel stannar sas.

Några tips på hyfsat bra kablar för pengarna, max 100 kronorspänn/metern, gärna billigare då jag behöver 2*5m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Silverplätterade högtalarkablar?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-26 10:30

Lyfter diskanten var nog att ta i... Det är minimala skillnander i frekvensgång mellan högtalarkablar, inget som går att jämföra med tonkontroller. Vad är det för fel på dina nuvarande kablar? Åldern spelar nog ingen roll, möjligen om kontaktdonen är oxiderade.

JM

Inläggav JM » 2024-12-26 10:34

Visa upprepade dubbelblind studier med påvisade skillnader mellan olika hifi-kablar.

Sannolikheten att hitta dessa studier enligt mitt förmenande är lika stor som att hitta studier vilka bevisar att jorden är platt.

Helt krasst handlar det om faktisk objektiv kunskap skild från tro dvs ett uttryck för intelligens.
Vi är alla okunniga i något område. Jag är okunnig i många områden. Även jag blir påkommen med min okunnighet/ointelligens.
Ibland pinsamt och ångestskapande.
Rätt hanterat som jag ser det är en möjlighet att lära mig ngt nytt och utvecklas.
Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-12-26 11:31

JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.

JM

Utveckla gärna, ämnet är intressant även @eljulio borde vara mycket intresserad. :D

Till Silverfisken ovan... Se över din kontaktering. Även om allt ser bra ut... lossa och kontaktera om. Har du inte rört kontakterna på en dekad lovar jag dig att det kommer låta bättre. :wink:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-12-26 13:21

Silver till högtalarkablar är en kostnadsineffektiv och irrationell lösning - koppar fungerar nämligen alldeles utmärkt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2024-12-26 13:22

Calleberg skrev:
JM skrev:Jag gillar positiv ångest rätt hanterat.

JM

Utveckla gärna, ämnet är intressant även @eljulio borde vara mycket intresserad.

Kul! Ämnet är spännande.
Hur tänker map utveckling.
@eljulio har du ngt speciellt att tillföra?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-26 13:31

TonyM skrev:Har tänkt byta ut mina 15 år gamla Supra 2*2,5mm till lite grövre 2*4mm. Funderat lite på Oelbach som har en silverplätterad kabel, som jag har möjlighet att köpa till hyfsat pris. Läste/hörde att den typen av kablar lyfter diskanten en del, stämmer det?
Har ett par Jamo D870 som ju redan är aningen diskantstarka, (dessa är kopplade till min HK 990).

Om det är så som ryktet säger om silverplätterade kablar lyfter diskanten så är det kanske bättre att gå på en ren kopparkabel? Är diskantlyftet markant? Har inte möjlighet att låna hem kablar o provlyssna utan köpt kabel stannar sas.

Några tips på hyfsat bra kablar för pengarna, max 100 kronorspänn/metern, gärna billigare då jag behöver 2*5m.

Behåll Supra-kablarna. Det blir precis noll hörbar skillnad med andra kablar förutsatt att de är av någorlunda normal typ (inga inbyggda filter eller andra knasigheter).

Bara för att upprepa vad som har skrivits på detta forum dussintals gånger tidigare:

1. För normala längder är en tvärsnittsarea om ca 1 mm2 fullt tillräcklig: viewtopic.php?p=2241961#p2241961

2. Ledarmaterialet (t.ex. koppar, silver, guld eller aluminium) påverkar inte ljudkvaliteten men har förstås stor inverkan på priset. Talspolarna är ofta utförda med aluminiumtråd (kopparbeklädd CCAW/HCCAW för bättre lödbarhet/lindbarhet).

3. Den mycket omskriva skinneffekten har ingen praktisk betydelse vid audiofrekvenser: viewtopic.php?p=2242507#p2242507

4. Om man vill kontrollera frekvensgången så är ekvalisering en betydligt effektivare lösning än diverse audiomyter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

TonyM

Inläggav TonyM » 2024-12-26 16:59

Hade ett par klenare kablar tidigare o jag hörde skillnad när jag bytte från snörena till mina Supra 2*2,5. Behöll snörena på till den ena högtalaren, satte på Supra till den andra o växlade via balansvredet vilken högtalare jag lyssnade på. Hörde skillnad, blundade dessutom o då borde det ju kvalificera för ett blindtest!! :lol: :lol: :lol:

JM

Inläggav JM » 2024-12-26 17:37

TonyM skrev:Hade ett par klenare kablar tidigare o jag hörde skillnad när jag bytte från snörena till mina Supra 2*2,5. Behöll snörena på till den ena högtalaren, satte på Supra till den andra o växlade via balansvredet vilken högtalare jag lyssnade på. Hörde skillnad, blundade dessutom o då borde det ju kvalificera för ett blindtest!! :lol: :lol: :lol:

Konfirmation bias. Du vet vilken kabel du bytt. Typiskt mänskligt beteebde. Vi människor är lätt lurade - även jag.
För att nå viss sannolikhet att skillnad faktiskt finns måste dyra dubbelblind studier utföras.
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-26 18:01

. . . För att nå viss statistisk säkerställd sannolikhet att hörbar skillnad finns, måste dyra dubbelblind-studier utföras.

Jag ändrade lite. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2024-12-26 18:02

Tack Peter.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-12-26 18:13

Nu vet jag inte vad TonyM lyssnade på vid testet, men om det var musik så är det ju inte konstigt att det blir skillnad på ljudet från vänster och höger högtalare, det är ju inte samma signal från de båda [emoji2]
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-26 21:42

Ted_B skrev:Nu vet jag inte vad TonyM lyssnade på vid testet, men om det var musik så är det ju inte konstigt att det blir skillnad på ljudet från vänster och höger högtalare, det är ju inte samma signal från de båda [emoji2]

Ja vid stereosignal så kan innehållet variera. Om man sedan jämför höger och vänster så kommer de låta lite olika beroende på olika placering i rummet.om tex basens tonkurva skiljer sig mellan högtalarna så kan den tonala balansen göra att diskant eller mellanregister uppfattas olika. Det är svårt att dra några slutsatser öht.

Det finns absolut kablar som kan påverka ljudet, färga, förändra tonkurvan. Det är inte ovanligt att de gör så genom att hålla för låg kvalitet för det jobb de ska utföra. Att någon tillverkare har ”råkat” hälla i lite ormolja för att skilja ut sig och sin produkt. Något måste de hitta på för att hålla audiomyterna och försäljningen levande.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-27 00:35

Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-27 10:18

Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.
Vill du inte ha kopplingstråd liggandespå golvet utan även eftersträver det estetiska så köp en tjusig kabel utan ormolja i blandad :mrgreen:

Nordost :mrgreen: 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-12-27 17:26

Tänk på att även lite distorsion kan ge lite ljusare klang!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-27 17:34

paa skrev:Tänk på att även lite distorsion kan ge lite ljusare klang!

Usch, det låter inte trevligt 8O

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-27 19:50

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Du har fått svar redan men här kommer ett till, kabel med god ledningsförmåga räcker tex 1,5mm2 koppar och det räcker utan vidare upp emot 5m tom mer än så.

Estetisk 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-27 19:53

Hjalmar_Branting skrev:
distad skrev:

Estetisk 8)

Ja, det är väldigt stiligt. :) Jag gillar också svarta OA50 med gallerburen, otroligt snyggt.

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-01-22 19:10

Ska som ni säger inte köpa några nya högtalarkablar, https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-01-22 23:26

Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-23 01:15

sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.

Modig och gå sin egen väg 8O Usch vad obehagligt... :mrgreen:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-23 11:40

Ja å kabellyftare :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-23 12:35

Imperial-Blomman skrev:

Jag måste uppdatera mina egna kabellyftare märker jag, då mina idag endast består av nån ensam dammråtta som fastnat under högtalarkablarna). :mrgreen:

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2025-01-23 22:16

sprudel skrev:Äh! Var lite modig, gå din egen väg och köp nya kablar om de inte är svindyra. Blir det bra så blir det bra.

Tvekade länge men till slut så tryckte jag på enterknappen och blev riktigt nöjd med resultatet :wink:
Jag gillar mina SydVästkablar även om de är av typen lookalike.
SydVäst-kop-2.jpg
SydVäst-kop-2.jpg (28.67 KiB) Visad 6466 gånger
I'm only in it for the music.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-24 00:57

VintageHiFi skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Jag måste uppdatera mina egna kabellyftare märker jag, då mina idag endast består av nån ensam dammråtta som fastnat under högtalarkablarna). :mrgreen:

+1 :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2025-01-25 12:06

Enda kabeln jag inbillade mig att ha hört skillnad med var en Nordost kabel modell väldigt klen och med lång längd.
Misstänker att dess konstruktion påverkade nivån (drog ner) lite i översta diskanten pga filterverkan samt att dessa relativt höga resistans kan ha ställt till det med den låga impedansen på högtalarna i lägre register.

Annars är det enda som verkligen varit påtagligt hörbart då riktigt dåliga kontakter används.
Varianter med mediokert kontakt tryck som till följd av detta glappar och orsakar disst vid kraftiga ljudnivåer/hög effekt.
Undviker man kassa så kallade "spadar och gafflar" och billiga skit bananer så har jag aldrig upplevt problem.

Dom kassa bananerna avser då varianten med en löst sittande/fjädrande krans som inte medger något vidare kontakt tryck.
Riktigt skit och bör undvikas !

Detta är två exempel på hur själva bananen inte ska se ut, flera sådana olika utföranden har disstat/sprakat vid kraftiga dynamiska förlopp.

https://www.motonet.se/produkt/banankontakt-set?product=47-2683&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtNK8BhBBEiwA8wVt9zK7fATxIBMTjfA2d80T93b0jxANrgPwgLiRFX4b0eTuZr9HDS0lPhoCbIgQAvD_BwE

https://www.av-connection.se/?PNo=GB-11684&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtNK8BhBBEiwA8wVt9wh2oqa3A6KsCqcAgacY-sukpmorGMOU1Uj4zDydsz4iTfTbM8YKUhoC4h8QAvD_BwE
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-01-25 12:25

Här är ett exempel på den typ av banan kontakter som ger en god kontakt, i detta fall banankontakter från Wago.

https://www.conrad.se/sv/p/wago-bananko ... 31722.html

TonyM

Inläggav TonyM » 2025-01-26 17:21

Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-01-26 17:37

TonyM skrev:Denna länk fick jag inte publicera i HiFi & God Ton, en Hifigrupp på Facebook. https://www.youtube.com/watch?v=AIv79_N ... udioholics Det ansågs vara ett hån mot dem som tror på kablarnas betydelse...

Det är klart kablar har betydelse. Det finns mängder med skitkablar av olika slag på marknaden, och det finns bättre.
Det bästa du kan göra är att strunta i alla skitnödiga råd från BW och prova själv, det är du som ska lyssna på din setup och ingen annan.
Gör det inte svårare än det är. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Köpråd