Något annat än sonab oa 116?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Något annat än sonab oa 116?

Inläggav RobotKeso » 2025-08-22 12:13

Har i flera år haft ett par oa 116 och är väl nöjd med dom, därför jag haft dom i flera år. Dom låter bra och passar mitt vardagsrum bra. Men! Tycker det är lite tråkigt att bara ha dessa, ska jag dö med dessa högtalare? Kommer jag ångra mig om jag byter mot ett par andra? Det märker väl jag om några år om jag faktiskt byter...

Vad finns det för högtalare som inte är så känsliga med sin placering? Larsen finns, men byter jag till samma grej med annat format då? Andra Carlsson burkar, finns det bättre än 116? Eller är det värt att uppgradera mina befintliga? Känns dock tråkigt att göra sådant ingrepp på ett par fina i original. Något som är bra med 116 är att dom är barnvänliga. Inte mycket som ett barn kan pilla sönder.
Har alltid haft äldre högtalare, testade dock kef LS50 (meta?) men tyckte mer om mina 116 så blev inget byte. Blev sugen på att köpa ett par Bowers Wilkins, B&W 801 Series 80 på rehifi när dom hade ett par inne. Mestadels för att dom är häftiga, men sket i det, jobbigt att lämna tillbaka dom om jag inte var nöjd.
Andrahandsvärdet på 116 varierar en del men ser original gå mellan 6000-10000kr, har lite mer vintagehifi som skräpar på vinden som en nad 3020 och Sony str v5 bla. som kan gå till att finansiera nya högtalare.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
data_foggen

Re: Något annat än sonab oa 116?

Inläggav data_foggen » 2025-08-22 15:13

Hej,
Svårt val. Är också ägare av ett par 116 i original. Har skaffat bas-uppdateringen till dem, beskrivet på carlssonkult.se men får inte tummen ur att göra den.
Och det beror på att jag gick i mål med OA-51N med basstöd, det blev något alldeles i hästväg bra jämfört med oa116 i mina öron.
MEN, om jag nu gör basuppdateringen så kanske de får flytta in igen, då det är basen jag saknar i dem. (mycket rock och pop och elektro som spelas)

En hel diy på ovanstående och det tycker jag är roligt. :)
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-08-22 15:45

Det är dryga sex år sedan nu som vi var i kontakt och jag hjälpte dig med renovering, bl a omkantning. Det glädjer mig att du varit nöjd hittills.
Jag förstår att du undrar över om det kan bli ännu bättre. Jag håller med data_foggen om att OA52.N är ett steg till. Och säkert ytterligare lite med basstöd. Faktiskt tycker jag att OA52 oberoende av version är bättre än OA116 i det mesta.
Jag har ett par OA52 modifierade med en bättre diskant samt ett par OA52.N. Båda är till salu. Även en del annat att lyssna på. Du får väl komma hem till mig igen för att lyssna och diskutera om olika alternativ.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2025-08-23 10:11

OA-51 är en väldigt häftig högtalare, var nära att köpa ett par på auktion för något år sedan här nere i Malmö, dock så kommer dom inte funka i mitt vardagsrum som det ser ut nu. En hel ommöblering behövs och tror sambon säger nej till det. :)
Gillar att dom sätts på väggen (om man inte har basstödet).

OA52 är kanske den snyggaste Carlsson högtalaren kanske att OA50 är lite snyggare med sitt galler. Har inte hört någon variant av OA52, det står mycket gott om dom på nätet också.

Hur känsliga är dom med placering OA52? Läst mot väg och inte hörn, men är det då rätt i ett hörn eller helst 50cm ut? Kruxet är att som det ser ut nu så är det svårt med högtalarplacering i vardagsrummet. Ritat en extremt ful bild på telefonen för visualisering. Röda grejjen är soffan, oranga sakerna högtalare och gula stereomöbeln. Nischen till vänster är ett burspråk

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-08-23 14:40

Trevägaren som byggdes på iö:s kurs vore väl värd en koll?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2025-08-23 19:43

paa skrev:Trevägaren som byggdes på iö:s kurs vore väl värd en koll?

Stereobänken är väl inte direkt bra placerad för den högtalaren?
Och de är typ brutalt stora, tom den mindre tvåvägsvarianten tar mycket plats i "bredd"

Gillar man den lite diffusare men luftigare ljudbilden med OA116 jämte OA51/OA52 så finns det ingen bättre variant.
Att uppdatera mellanregistret och kanske basen till den nya SB acousticsvarianten är väl en nobrainer för dig om du gillar oa116? bara 1600:- för att sänka disten rejält där du verkligen hör den.
Blir själv lite sugen på att uppdatera mellanregistret iaf, basen borde man byta till en 8" eller 10" för att inte bli begränsad i basen när man får känsla för feeling.

Annars så är nog oa51 det vettigaste steget att ta, då de kan hängas så att de kanske är lite över bänken om den inte är förärad med en stor tv,
OA51 är lika bred som OA116 är djup så det kan du enkelt kolla om det finns plats.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-08-23 21:06

En 10” får inte plats i en OA116, 8” går.
Inte hört en OA116 men väl 2212, inte jämförbart med någon av OA5x i mitt tycke men visst finns det magi i 116/2212.
Trivs du med formatet så satsa på lite bättre element, kommer bli ett lyft.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2025-08-23 21:36

Hjalmar_Branting skrev:En 10” får inte plats i en OA116, 8” går.
Inte hört en OA116 men väl 2212, inte jämförbart med någon av OA5x i mitt tycke men visst finns det magi i 116/2212.
Trivs du med formatet så satsa på lite bättre element, kommer bli ett lyft.

26cm borde funka för en 10" , XXLS behöver tex bara ett 24cm hål :)
Jag har oa51le2 och oa116, tycker båda är trevliga och som lounge högtalare så är 116 bättre och den är definitivt bättre när det finns barn i närheten, särskilt andras.
Feelgooden att inte behöva oroa sig för intryckta dammkåpor, kalotter och bilar i basreflexen skall icke förringas :)

Även om OA51 är bättre, så är fortfarande OA116 en väldigt bra högalare, lätt att glömma det

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-08-23 23:28

SB23MCFL hade jag satsat på, bra element med bra pumpkapacitet för vettiga pengar, även distorsionsnivån är klart mkt lägre.

Återgå till Köpråd