Har i flera år haft ett par oa 116 och är väl nöjd med dom, därför jag haft dom i flera år. Dom låter bra och passar mitt vardagsrum bra. Men! Tycker det är lite tråkigt att bara ha dessa, ska jag dö med dessa högtalare? Kommer jag ångra mig om jag byter mot ett par andra? Det märker väl jag om några år om jag faktiskt byter...
Vad finns det för högtalare som inte är så känsliga med sin placering? Larsen finns, men byter jag till samma grej med annat format då? Andra Carlsson burkar, finns det bättre än 116? Eller är det värt att uppgradera mina befintliga? Känns dock tråkigt att göra sådant ingrepp på ett par fina i original. Något som är bra med 116 är att dom är barnvänliga. Inte mycket som ett barn kan pilla sönder.
Har alltid haft äldre högtalare, testade dock kef LS50 (meta?) men tyckte mer om mina 116 så blev inget byte. Blev sugen på att köpa ett par Bowers Wilkins, B&W 801 Series 80 på rehifi när dom hade ett par inne. Mestadels för att dom är häftiga, men sket i det, jobbigt att lämna tillbaka dom om jag inte var nöjd.
Andrahandsvärdet på 116 varierar en del men ser original gå mellan 6000-10000kr, har lite mer vintagehifi som skräpar på vinden som en nad 3020 och Sony str v5 bla. som kan gå till att finansiera nya högtalare.