av Repsam » 2006-01-27 01:14
Hejsan. Mitt namn är Thomas Jönsson och jag är grundare och ägare av företaget Repsam.
Jag tackar väldans för er uppmärksamhet och tycker det är väldigt kul och givande att höra era reaktioner på våran firma, och här kommer förklaringar till några av era kommentarer om företaget.
Repsam riktar sig med en stor del av utbudet till den vanlige Svensson, men även med en hel del till de mer insatta och till rena audiofiler. Prissättning är ett svårt ämne och vi försöker hela tiden se på detta med nya ögon och justera oss. Vad någon är beredd att betala för en vara kan bete sig mycket märkligt. Många insatta audiofiler, som jag gissar att de flesta på denna tråden är, vill i mångt och mycket köpa så billigt som möjligt och har mycket kunskaper. För dig kan många av våra priser tyckas dyra då du vet andra ställen där man kan få tag på dessa varor eller liknande mycket billigare, du vet vad man bör undersöka på högtalarna och du vet vad ett bra ljud är. För dig gissar jag att de flesta av våra billigare produkter känns dyra, medan våra dyra produkter känns ganska okej. Kanske låter konstigt, men då det är lättare att hitta billigare produkter just billigt vet du förmodligen hur man gör detta. Tyvärr är det mycket svårt att hitta de dyra produkterna billiga, därav blir prissättningen för dessa produkter förmodligen ok för dig. Medan den vanlige Svensson har svårt även för att få tag på de billiga produkterna och tycker då att våra produkter är billiga när han jämför vad han får mot t.ex. Siba och OnOff, där du säkert själv inte skulle handla dina HiFi produkter.
Det nämndes t.ex. B&W dm-2 som vi tar 2 900kr för. Detta är ett par högtalare som inte syns på marknaden så ofta och har transmissionline konstruktion. Kan någon här inne visa mig en tranmissionline konstruktion med liknande element som idag kostar mindre än 3 000kr? Tänk efter hur mycket man behöver betala för ett par nya för att få samma ljudkvalité som dessa. Under nuvarande reor med rejält rabatterade priser kan alternativet vara Proson Conquest 6020 – Calvados som kostar ca 1 500kr på Siba, stycket. Alltså 3 000kr för paret.
Alla här inne som tror att B&W DM-2 låter sämre än dessa får gärna ringa mig och förklara hur ni tänker – 0702-975132. Jag tror att de flesta förstår vart jag försöker komma. Jämför man med nytt så kommer man tyvärr inte så långt i ljudväg för ca 3 000kr. Självklart låter de inte lika bra som ett par CM-3 från audiotronic och det påstod vi inte heller. Det vi påstod var att tranmissionline brukar kosta mycket. Förmodligen behöver man lägga ut någonstans 6-7000kr för att få samma ljud med en vanlig konstruktion, som givetvis skulle kosta mycket mer som transmissionline då dessa är så fruktansvärt mycket dyrare att bygga. (Det är dock inte alltid som merpriset för en dyrare teknik ger motsvarande lika mycket bättre ljud.).
Så tycker du då att vi lurar personer som kommer in och köper dessa högtalarna för 2 900kr då det han annars kan få är t.ex. Proson Conquest 6020? Vad gäller övriga produkter i vårt sortiment så är det precis samma sak som gäller. Pioneer PD-S507 kostar 1 300kr, tror du att Sibas billigaste Sony CDP-XE270 för 1350kr spelar bättre? (Kom ihåg, är du en Svensson har du bara möjligheten att välja produkter från företag då ni ej har kunskapen att själva göra rätta beslut, vilket i princip blir alla nyförsäljande företag av HiFi samt Repsam.).
Prissättning är återigen inte lätt och vi har stött på folk som har betalt grova pengar för saker som andra slängt på tippen. Detta kan bero på att man har resten av prylarna i samma serie, att produkten har högt affektionsvärde på något sätt eller att man t.ex. samlar på dessa typer av produkter.
Vi har hört talas om high-end prylar som varit på väg till tippen, men gett borts gratis. (Kef:s variant av våra technics sb-7000 t.ex, som är bättre.) Vi har även hört talas om t.ex. hk avr-8 500 som räddats från tippen, en 20kg klump som kostade 20 000kr. Å andra sidan finns det folk som lyckats kränga ett par halv defekta och dåligt ommålande JWS unique 5 000 för 2000kr. Högtalare som på sin tid kostade runt 1000kr. Tyvärr upprepar historien sig hela tiden och det beror på folks okunskap och detta har lätt till att Repsam har bildats där vi kan hjälpa ut med kunskapen från hifi entusiaster (DIN kunskap) och erbjuda produkter till vanliga Svensson som är mycket mer fördelaktiga än att köpa nytt och kan få tag på sällsynta och exklusivare produkter till entusiasten.
Därmed kan jag svara på frågan vad vi är 30-80% billigare än. Jo vi är 30-80% billigare än vad motsvarande produkter kostar nya.
Någon tog upp Bas sm-150n som är en omtalad högtalare. Vår prissättning utgår från vad högtalaren presterar och hur den ser ut. Den ser bra ut och presterar ett hyffsat ljud. 6 000kr tycker vi inte den är värd men verkligen de ca 2 000kr vi tar betalt för den. Vi har tidigare sålt ett par och ägaren av dessa är mycket nöjd.
Notera att jag som äger och driver företaget har begränsade kunskaper om HiFi och att jag blott är 21 år gammal, därför vädjar jag till din kunskap och dina tankar för att komma vidare med företaget. Tycker du att någonting verkar orimligt dyrt, berätta och förklara så får vi se om vi ändrar priset. Har vi angett fel information ge oss den riktiga och en källa som kan konfirmera detta så kan vi uppdatera hemsidan. Repsam arbetar åt dig, säg till hur vi ska göra för att fungera bra, för att företaget ska fungera bra mot både entusiasterna och de mindre intresserade. Men kom ihåg att vi är ett kommersiellt företag och måste ha täckning för vad vi gör, vi måste alltså tjäna nog med pengar för att gå runt. Repsam är förmodligen den största (som endast säljer begagnat.) försäljaren av begagnad HiFi genom tiderna i Sverige och vi håller på att utveckla en ny nischbransch. Det finns inga tidigare firmor att följa, det finns inte heller några uttalade rätt eller fel. Därför är din input så väldigt viktig för att företaget skall utvecklas åt rätt håll, vad är dina förslag, vad ska vi göra för att fungera som du vill, hur förbättrar vi oss?