Hårdrockstips..

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Hårdrockstips..

Inläggav BengtO » 2006-03-15 16:20

In Battle - Soul Metamorphosis, jag gillar det!! Mycket snabba sköna trummor!

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2006-03-16 15:19

Drar väl mitt strå till hårdrockstipset.

Bloodbound - Nosferatu. Mycket bra svensk grupp. Låter lite maiden/helloween.

Dragonforce - Inhuman rampage. Snabb/progresiv metal, mycket bra.

jojje

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-16 15:32

Hur är kvaliteten på inspelningen? Tycker det är lite synd att man inte kan uppskatta hårdrock på grund av dåliga inspelningar.

Ett tips för den som gillar goth (dock med usel ljudkvalitet):

Saviour Machine - I (1, alltså)

Har inte hört Sisters of mercy men de ska tydligen vara åt det hållet, alltså melodiös, melankolisk rock/metal. Bra är de iallafall (förutom inspelningskvaliteten :( )

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-16 20:52

Sisters of mercy är mer blandning av rocknroll o pop tycker jag..

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-16 22:33

System of a down: Hypnotize samt Mezmerize är bra om du missat dom.

Rush har bra ljud på vissa av sina skivor tex "Moving pictures" samt "Permanent waves", om du gillar bra progressiv hårdrock.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-17 00:00

BengtO skrev:Sisters of mercy är mer blandning av rocknroll o pop tycker jag..

Ok, som sagt har jag inte hört så mycket av Sisters of Mercy så jämförelsen är kanske lite felaktig. Det som jag tycker utmärker Saviour Machine är gitarr-spelet som liksom rullar fram över strängarna genom hela låtarna, jag har inte hört någon annan grupp som låter likadant. Det är alltså ingen mangel-metal utan mera just metal-rock med starka gothiga inslag, väldigt melodiöst.

Rocker skrev:System of a down: Hypnotize samt Mezmerize är bra om du missat dom.

Rush har bra ljud på vissa av sina skivor tex "Moving pictures" samt "Permanent waves", om du gillar bra progressiv hårdrock.

Kanske kan vara nåt att kolla upp :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-17 00:14

Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-17 11:17

PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka

Accept - Restless and wild och Judas Priest - British Steel är två fundamentala byggstenar i min musiksamling. Avnjutes år efter år :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-19 18:10

Lordi :twisted: ,nu även i aten!Finlands bidrag i melodifestivalen :D :D :D

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-03-19 18:13

Margaux skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka

Accept - Restless and wild och Judas Priest - British Steel är två fundamentala byggstenar i min musiksamling. Avnjutes år efter år :D

Ett par till ,till i din lista: Rainbows Down to earth,Acdc Back in black.
Byggstenar :D 8)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-19 21:52

Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.

Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-20 12:05

he har i stort sett alla dessa byggstenar. Fast Queensryche har gått mig förbi totalt.

Möjligtvis skall dessa plattor läggas till

-Hysteria
-Metallica och Masters of Puppets
-Eliminator (om det klassas det som hårdrock)

Grupperna bakom torde inte behöva presenteras.

Sen har vi ju ett antal Led Zepp skivor...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-20 20:22

Queensryche: Operation mindcrime kan jag verkligen rekommendera. Led Zep räknar jag inte som hårdrock(mera bluesbaserad rock). Fast dom är bra. speciellt deras första två skivor. Nä givetvis har jag eliminator (fast ZZ Top är ju mera boogierock) samt Metallicas svarta. Jag ville inte göra inflation i antalet val!!

/Urban

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-23 18:53

Mitt bidrag till denna tråd består främst av Symphony X isåfall. Proggressiv metal, med blandat snabba och lugnare låtar. Mycket bra produktion vad jag märkt. Iallafall på de senare plattorna. :)

Får leta ut lite mera exempel och klistra här.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-23 22:02

Ripakt: Symfony X kanske man skulle lyssna på? Liknar dom Dream Theater? Jag gillar progressiv metal.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-24 11:24

Rocker skrev:Ripakt: Symfony X kanske man skulle lyssna på? Liknar dom Dream Theater? Jag gillar progressiv metal.

Lite liknande skulle jag nog kunna säga att det är. Det är dock ännu mera gitarrbaserat tycker jag.
Kommer knappt ihåg hur Dream Theater låter trots att jag har beskådat konsert med dom. =s
//Ripakt

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-25 10:00

Ja det låter ju intressant. Tycker att Dream Theater var bättre förr. Då ska jag provlyssna. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-03-28 20:17

Var går gränsen för hårdrock? Jag menar, när blir rock hårdrock? Är Thin Lizzy verkligen hårdrock? Jag hoppades att Rundgång i TV skulle ge svaret, men de tycks anse att det mer handlar om frisyrer och kläder än musik. Och så är det kanske, attityd är viktigare än musik i vissa fall.

Jag lyssnar på Metallica, Rammstein och Slipknot. Det är hårdrock det, åtminstone ibland. Och Metallica på DVD-Audio i femkanal är inte så dumt.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-03-28 20:34

viktor skrev:Var går gränsen för hårdrock? Jag menar, när blir rock hårdrock? Är Thin Lizzy verkligen hårdrock? Jag hoppades att Rundgång i TV skulle ge svaret, men de tycks anse att det mer handlar om frisyrer och kläder än musik. Och så är det kanske, attityd är viktigare än musik i vissa fall.

Jag lyssnar på Metallica, Rammstein och Slipknot. Det är hårdrock det, åtminstone ibland. Och Metallica på DVD-Audio i femkanal är inte så dumt.

Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:
//Ripakt

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-28 21:37

Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:

Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.
Populärmusik är ju pop, och om hårdrock är populärt så.. ja, pop.
:roll:
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-28 23:45

Det man kan säga om det fantastiska bandet Thin Lizzy är att de tidvis spelade hårdrock. Lyssna på tex jailbreak. Lizzy fuskade även i andra genrér som folkmusik, soul m m. Slipnot, Metallica och Rammstein existerade inte på 70-talet då tex Thin Lizzy, Deep Purple och Black Sabbath var stora. Metallica är ju ett trashmetal band från början, fast dom blivit mer kommersiella på äldre dar. Rammstein tycker jag låter som någon slags hårdare industrirock och Slipknot har jag lyssnat för lite på. Det som av många betecknas som hårdrock spelades av band liknande de jag nämnde ovan. Band som tex Judas Priest utvecklade sin hårdrock till Heavy metal, Saxon, Iron Maiden, Accept är andra heavy metal band. Hårdrocken kan sägas vara mera blues baserad än heavy metal.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-29 11:12

får la jag bidra med lite tysk hårdrock då

kreator
running wild
primal fear
gamma ray
iron savior

kan börja med dessa iaf

Bore

Inläggav Bore » 2006-03-30 13:29

En skiva jag lyssnat mycket på på sistonde är Evoken - Antithesis of Light. Väldigt bra om man gillar funeral doom i stil med Shape of Despair eller Thergothon.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-04-05 23:46

Danko Jones - Sleep is the enemy är en kanonplatta, precis som föregångaren We sweat blood! :)

Både låtar som är jävligt rakt på, som på förra plattan, men lite mer experimentella grejor (för att vara Danko).
Common sense is not that common.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2006-04-09 14:26

-distortion- skrev:
Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock! :evil:

Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.

Ja precis, men Slipknot är ju populära om något. Då måste man ju få kalla det för pop? :)

*back to topic*
//Ripakt

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-09 15:06

Rage against the machine
den med en brinnande buddistmunk på

brukar inte räknas in i facket hårdrock
Dessutom prisad av TNT för audiofila kvaliteter

Edit: Lyssnar på den nu: Den verkar inte komprimerad eller kanske lite. Enorma kontraster, den börjar lågt (svagt), justera inte volymen under inledningen!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-10 08:10

Snacka om urspårad tråd :D

Vi kanske ska börja dela upp rocken lite här.. e ju inte många likheter mellan artisterna som diskuteras här inte..

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-04-10 20:00

Ja det var hårdrockstips som efterfrågades.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-11 10:58

För länge länge sen spelade jag in en låt med Hellbastard, vet ej namnet på låten eller skivan men det var en sån där låt som fick en att tänka "fasen, man kanske skulle blivit hårdrockare istället" :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-11 22:34

"Snacka om urspårad tråd "
"Ja det var hårdrockstips som efterfrågades."

Om det är rage against the machine som avses med dessa citat så kan jag bara säga: lyssna på de blytunga riffen!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
jojje

Inläggav jojje » 2006-07-17 13:12

Nya ''Attero Dominatus'' med Sabaton kalasmetal :D .

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-07-18 00:17

Vad sägs om Talisman?

Edit: Fan vad nasty jag ser ut.... :lol:

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-07-18 08:59

Drowning pool.
Taproot.
Soundgarden.
Audioslave.
System of a down.
Korn.

Håller med Dimitri om "Rage" - Tom Morellos riff rockar hårt.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-08-01 01:53

dawen skrev:Danko Jones - Sleep is the enemy är en kanonplatta, precis som föregångaren We sweat blood! :)

Både låtar som är jävligt rakt på, som på förra plattan, men lite mer experimentella grejor (för att vara Danko).

I second that!

Kanonbra skiva helt enkelt. Man blir på bra humör av den, särskilt de 3 första spåren :D Lite röjfesta-känslor smyger sig på en direkt :twisted:
Klart ett av mina bästa skivköp på länge.

Den föregående skivan har jag inte alls hört, blir nog att beställa nästa gång man shoppar.

Mvh

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-08-01 05:00

Rookie skrev:Vad sägs om Talisman?

Edit: Fan vad nasty jag ser ut.... :lol:

;)

Nåja.. nu när Balten har skrivit här, måste väl även jag.. :)

Finns ju några helylleklassiker att rekomendera, jag tror till och med jag gjort en tråd om det för länge länge sedan

Förutom tipsen där kan jag dundra in med ett par svenska favoriter, några lite för klassiska och några på väg åt det håller:

Abramis Brama

Witchcraft

Mustasch

Finns nog mp3or på alla sidorna om ni inte hört dem förut!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-01 19:35

Oj! Har jag fått ett smeknam! :D

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-09 23:46

Meshuggah....

Helt härliga takter att lyssna till..
Riff som kan ligga på 5/4 och raka trummor osv..

Trummisen är ju en värld för sig..
Köp vilken skiva som helst med dem.. :)

Det är hård musik!!!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-10 02:11

-distortion- skrev:

Lyssna på "Dig It" med Skinny Puppy nån gång (högt!!)... så underbart brutalt muterat att det känns meningslöst att placera i fack :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-10 02:13

Michaels skrev:Meshuggah....

Det är hård musik!!!

Matematik-metal? :P (fråga, inte påstående då jag tyvärr hört för lite av dem!)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-08-18 22:43

phloam skrev:

Det är hård musik!!!

Matematik-metal? :P (fråga, inte påstående då jag tyvärr hört för lite av dem!)

Jag gillar "Meshuggah - Soul Burn" från skivan "Destroy Erase Improve", även om jag kan tycka att ljudet på deras skivor är lite vasst.
Och som någon skrev förut så har "Rage Against The Machine" riktigt trevligt ljud på sina skivor, sen att deras musik är riktigt bra också gör ju inte saken sämre :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-08-21 09:46

Torsofuck - Erotic Diarrhea Fantasy, var en minst sagt annorlunda platta.. Sjukt ös men inte så vackert kanske..

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-08-21 21:23

Mastodon: Leviathan

Riktig bra progressiv metal!

Deras nya skiva släpps i september. Hoppas den är lika bra!

/Urban

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2006-08-25 22:32

Mycket bra hårdrock finns det....
Att lyssna på remastrade plattor med Black Sabbath, AC/DC och Led Z (-70 talarna) på en hygglig anläggning är mycket roligt. Man hittar detaljer som aldrig tidigare hörts t.ex. hostningar, basen hörs lite i marschtrumman, plektrumet som dras mot strängarna mm mm. Okomprimerat och bra.
AC/DC:s Ballbreaker från -95 är en rejält uppskruvad platta med bra tryck i ljudet som får basen att jobba för pengarna.
Men det som spelas mest hemma nu är Arch Enemy där ängeln Angela Gossow står för sången, som framförs med en energi som kan sänka elräkningen.
De två senaste plattorna rekommenderas varmt och kolla in videon på hemsidan deras.

Annat som spelas just nu:

Ayreon - Into the electric castle (progressive metal)
In Flames - Come clarity
In Flames - Colony
Masterplan - Masterplan

//Hans 8) [/url]

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-18 21:18

dimitri skrev:Rage against the machine
den med en brinnande buddistmunk på

brukar inte räknas in i facket hårdrock
Dessutom prisad av TNT för audiofila kvaliteter

Edit: Lyssnar på den nu: Den verkar inte komprimerad eller kanske lite. Enorma kontraster, den börjar lågt (svagt), justera inte volymen under inledningen!

Har nu inhandlat denna på cdon.se för hela 65 riksdaler. Jag chansade lite och valde den som jag tyckte jag kände igen lite låtar på vilket var just deras självbetitlade album.

Detta är grymt bra! Bra musik är tidlös musik och det stämmer verkligen här.
Detta är audiofilt tunggung då det är som bäst! (tror jag iallafall)

data_foggen: Hur är In flames senaste skivor? Jag gillar Whoracle väldigt mycket men där är väl inte inspelningen någon höjdare (har bara lyssnat i butik). Överbevisa mig gärna, men är det inte så att det var bättre förr vad gäller In Flames? Jag har hört de låtar som hörts i radio och saknar melodierna som är så grymt bra på Whoracle. Det är ösigt, men liksom inte så mycket känsla eller unikt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-19 10:49

Det är hård musik!!!

Meshuggah! Det känns i hela kroppen... :twisted: [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... f6zfi7eh5k ]
Citat från Allmusic "Offering a complex form of metal that combined the sweeping adverturism of math rock, the oddball tempos of experimental jazz, and the stunning brutality of thrash metal, Meshuggah raised the bar for metal bands everywhere upon their debut." De ni!

Även jag är en gammal 80-talshårdrockare. Konserter med Rainbow, Thin Lizzy mm. Det enda som fortfarande håller (som alltid håller) är Thin Lizzy [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... 7zefikhgf1 ]. Som tidigare skrivits är det kanske inte helt klart att dom ska räknas in bland hårdrockarna, men...

Slayers "Reign in Blood" [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... a9qj4boj0a ] går väl inte att bortse ifrån. En av de mer framträdande thrash-metalgrupperna. Dock en del kontroverser angående texten i "Angel Of Death".

Ett album från 1994 som har spelats mycket hos mig är Machine Heads "Burn My Eyes" [ http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... z8b5c4tsqs ].
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Julian

Inläggav Julian » 2006-09-19 23:26

Ni som hört och gillar Isis eller Neurosis kommer älska dessa österbottningar från Finland.
Gruppen heter ”Callisto” och senaste skivan ”Noir”.
Melodiskt, stämningsfullt, blytungt, sköna tempoväxlingar och vissa inslag av arg/gutural sång.

En annan grupp jag varmt kan rekommendera är Black Mountain.
Klassisk, flummig 70-talshårdrock med otroligt sväng.

Death from above 1979-You're a woman I'm a man, är en annan kanonskiva. Partyrock som genererar många whiplashskador pga går inte låta bli att maniskt "headbanga" till detta. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 06:06

Julian skrev:En annan grupp jag varmt kan rekommendera är Black Mountain.

Varför inte lyssna på Mountain - äkta 70-talsrock :-)

/ B

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-09-20 20:08

Varför inte lyssna på Mountain - äkta 70-talsrock

"Missisippi queen" är bland de bästa 70-tals låtarna!

/Urban

Användarvisningsbild
Julian

Inläggav Julian » 2006-09-21 00:41

Bill50x skrev:
Julian skrev:En annan grupp jag varmt kan rekommendera är Black Mountain.

Varför inte lyssna på Mountain - äkta 70-talsrock :-)

/ B

Mountain, precis som mycket annan äkta 70-talsrock funkar alldeles utmärkt, men efter att ha lyssnat på dessa i 30 år kan det vara kul med nya band ibland. :)

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2006-09-27 14:13

Ekeponken skrev:

data_foggen: Hur är In flames senaste skivor? Jag gillar Whoracle väldigt mycket men där är väl inte inspelningen någon höjdare (har bara lyssnat i butik). Överbevisa mig gärna, men är det inte så att det var bättre förr vad gäller In Flames? Jag har hört de låtar som hörts i radio och saknar melodierna som är så grymt bra på Whoracle. Det är ösigt, men liksom inte så mycket känsla eller unikt.

"Colony" och "Reroute to remain" är stenhård hårdrock (he he) spelat i dur. Jag blir glad av att höra dessa två plattor.
Ljudet på Colony är trevligt och inte så skitigt som på den senaste plattan, Come Clarity.
Har haft lite problem att få tag på Whoracle tidigare pga restnoteringar, men jag ser att Ginza har den nu.
In Flame är rätt kul att lyssna på för de vill utvecklas hela tiden och det dyker upp några små överraskningar på varje platta t.ex. Lisa Miskovsky på Come Clarity.

Rock On!

//Hans

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-09-28 22:39

data_foggen skrev:"Colony" och "Reroute to remain" är stenhård hårdrock (he he) spelat i dur. Jag blir glad av att höra dessa två plattor.
Ljudet på Colony är trevligt och inte så skitigt som på den senaste plattan, Come Clarity.
Har haft lite problem att få tag på Whoracle tidigare pga restnoteringar, men jag ser att Ginza har den nu.
In Flame är rätt kul att lyssna på för de vill utvecklas hela tiden och det dyker upp några små överraskningar på varje platta t.ex. Lisa Miskovsky på Come Clarity.

Rock On!

//Hans

Då ska jag ge dem en ärlig chans och lyssna ordentligt på deras plattor, och troligen åker Whoracle med i bara farten på grund av melodierna, jag har väldigt nostalgiska minnen av att spela (spelet) Doom med piltangenter och lyssna på Whoracle från ett inspelat kassettband (på andra sidan var Rage - XIII)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-15 22:20

Sitter just nu och lyssnar på "Saxon - Power and the glory". Jag hade denna skiva på vinyl när jag var 15-16 år och den är bara alldeles underbar :D Jag får ståpäls och inte nog med det så låter det bra med :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-15 22:30

Kribban skrev:Sitter just nu och lyssnar på "Saxon - Power and the glory". Jag hade denna skiva på vinyl när jag var 15-16 år och den är bara alldeles underbar :D Jag får ståpäls och inte nog med det så låter det bra med :D

MVH Christer

Har du original cd, från åttiotalet? jag köpte en version som säkert är (remastrad) och den är på vanligt manér diskanthissad och låter ansträngd, annars håller jag den som en av de bästa (på åttiotalet åtminstone) saxonplattorna.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-15 22:32

Jag har Saxons skivor "wheels of steel", "strong arm of the law" och "Denim and leather" på vinyl. Köpte dessa på cd för ett tag sedan. Jag blev inte besviken, speciellt gillar jag "strong arm...

Har inte hört hela "Power and the glory" bara någon enstaka låt!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-15 22:45

Tengil skrev:Har du original cd, från åttiotalet? jag köpte en version som säkert är (remastrad) och den är på vanligt manér diskanthissad och låter ansträngd, annars håller jag den som en av de bästa (på åttiotalet åtminstone) saxonplattorna.

Vh Christer

Tyvärr har jag inte original-cd:en. Den jag lyckades lägga vantarna på är
"Saxon - Power And The Glory - Crusader (Axe Killer Warrior's Set Remaster).

Mitt intryck är ingen hissad diskant. Det låter helt enkelt jävligt bra men så älskar jag denna skivan :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-15 22:46

Rocker skrev:Har inte hört hela "Power and the glory" bara någon enstaka låt!

8O 8O gillar du Saxon så har du missat en fantastisk skiva i mina öron :D

MVH Christer

P.S såg nu att jag bumpade en väldigt gammal tråd :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-15 22:52

Tipsar om Swallow the sun, både plattan Hope och senaste Plague of butterflies är fina. Det är i princip P3 säkra, bara öppning på Plague är ca 34 minuter :)

Seventh Wonder's Mercy falls är skön, proggmetal.
Ett annat svenskt band jag gillar är Pain of salvation.

I princip allt som Devin Townsend är inblandad i är bra; Strappig young lad, DTB, Ocean Machine och solo.

Ett litet softare band, som kan vara skönt att blanda upp med ibland, är polska Riverside, kan i bland påminna om Opeth på Damnation, men ändå inte.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-15 23:01

Detta är ju bara för underbart

http://www.youtube.com/watch?v=WoRoh-xDJrI

Ursäkta att jag blir så exalterad :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-15 23:13

Crusader är deras bästa platta, och hör sen! :evil: :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-15 23:16

ska lyssna på den snart samt deras nya 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-01-15 23:48

subjektivisten skrev:Crusader är deras bästa platta, och hör sen! :evil: :P

Jepp 8)

Fast "princess of th night" är kanske bästa låten....eller nä :!:

We're marching, we're marching, to a land far from home
No one can say who'll return
For Christendom's sake, we'll take our revenge
On the pagans from out of the east
We Christians are coming, with swords held on high
United by faith and the cause
The Saracen heathen will soon taste our steel
Our standards will rise 'cross the land

Fight the good fight
Believe what is right
Crusader, the Lord of the Realm
Fight the good fight
With all your might
Crusader, the Lord of the Realm

http://www.youtube.com/watch?v=KrDCDcCEgnQ&feature=related
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-16 00:31

Saxar från ett tidigare inlägg jag gjorde under lyssnas just nu. Sabbath har ju redan nämnts, men här kommer min åsikt i ämnet:

Lyssnar just nu på en livespelning med Black Sabbath inspelad 2007 i radio city music hall, med Dio (Ronny James) på sång. De kör klassikerna med Dio på sång. Jag får gåshud, hujedamej va bra det är.

Vilken nostalgitripp kommer ihåg att jag lyssnade mycket på dem slutet 70 början 80 talet. Det märkliga är att det fortfarande är ruggigt bra, om inte bättre.
Några av deras låtar är så bra så jag undrar om det någonsin kommer att spelas in något bättre ex: "Children of the sea", "Heaven & Hell",
"Lonely is the word", "The sign of the southern cross".

Är det den bästa sångaren någonsin i hårdrocksbranschen? Jag vill nog mena att det är det!

Ursäkta att jag drog iväg lite men blev helt exalterad när jag lyssnade.
Förresten någon som håller med mig?

Och så undrar jag varför görs det inte sådan bra hårdrock längre?
Nu är det ju bara massa death metall och några snubbar som vrålar så man inte hör vad de säger.

Förresten kan nämna att jag var på Sabbath -83 tror jag det var i stockolm fast då hade de Ian Gillan på sång. Inte helt fel det heller.

Återigen detta är världsklass, enligt mig.

Edit: Just det ja glömde. Det görs faktiskt en del bra hårdrock idag också. Ett exempel är JORN. Köpte en skiva häromdagen. Riktigt bra, sjunga kan han också.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-16 00:39

Jag håller med dig till viss del men för mig så är det Ozzy som lyfter Sabbath :wink: , men jag ska i ärlightetens namn säga att jag har inte lyssnat så mycket på Sabbath med Ronny :oops: Det blir inte riktigt Sabbath för mig.

Jag såg Black Sabbath i Globen senast när Ozzy var med (2005) och det var helt underbart :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-16 00:46

Får bli lite Saxon imorgon när jag vaknar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-16 00:48

Kribban skrev:
Jag håller med dig till viss del men för mig så är det Ozzy som lyfter Sabbath Wink , men jag ska i ärlightetens namn säga att jag har inte lyssnat så mycket på Sabbath med Ronny Embarassed Det blir inte riktigt Sabbath för mig.

Jag håller nog med om att det klassiska Sabbath är ju med originaluppsättningen och då är det Ozzy på sång. Sabbath skulle inte vara Sabbath om inte Ozzy hade varit där, men för mig så är skivorna med Ronny flera snäpp bättre, då jag tycker att han sjunger MYCKET bättre. :)

Tar man låtarna "Paranoid", osv. så skulle det nog låta rätt konstigt om någon annan än Ozzy sjöng dem.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-16 12:09

gillar du Saxon så har du missat en fantastisk skiva i mina öron

OK! Jag får kolla upp den då :lol:

Däremot har jag något år sett Saxon live på Sweden Rock, dom levererade!

Parced

Inläggav Parced » 2009-01-16 18:05

Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.

Rocker, du måste vara född samma år som jag... :) Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-16 19:08

Nu är jag inte "Rocker" men jag måste helt enkelt lyssan på dessa album
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-16 22:22

Parced skrev:
Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Rocker, du måste vara född samma år som jag... :) Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.

Vh Christer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-17 02:20

Måste bara nämna att de grupper som nämnts här är verkligen hårdrock
(hårdrockens fäder t.om.) Sabbath, Purple, Zeppelin, Rainbow, Whitesnake, scorpions, saxon, ac/dc, iron maiden, är väl grupper som fortfarande står sig mycket bra i hårdrockschangern. Dessa är väl grunden till all hårdrock. Betänk att Black Sabbath startade 1968!! (det ni) de hette visserligen Earth innan de tog namnet Black Sabbath, tidigt är det i alla fall. Purple startade 1969, Zeppelin kommer jag ej ihåg. Tror Maiden kom med något album 1976. Rainbow tillkom väl egentligen efter det att Purple upphörde, flera av bandmedlemmarna fanns där.

Det mesta är väl redan sagt......
Parced skrev:
Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo.

Deras tidiga ballader var inte heller så tokiga ex longin for the sun" och Holiday, mycket bra låtar.

Detta tycker jag i alla fall är mycket bra tips för hårdrockstråden, alltså de som redan nämnts. :D

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-17 22:09

Parced:
Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag är född 1966. Jo jag tycker att Scorpions är bra fast har faktiskt ingen skiva med dessa herrar. Hade dom på kasett.

Verdad:
Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.

Jo, "Walking in the shadow of the blues" är en av hårdrockens verkliga klassiker. Jag gillar nog också egentligen Whitesnake mest innan 1987 skivan. Vet inte varför jag lade till den skivan. Tycker att tex "Slide it in", "Saints and sinners" är bättre. Bästa gitarristerna med känsla är ju Marsten/Moody. Sedan har ju Coverdale branschens bästa blues röst, genant eller inte!

Fast smaken är ju delad!

/R

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-17 22:12

Rocker skrev:Parced:
Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag är född 1966. Jo jag tycker att Scorpions är bra fast har faktiskt ingen skiva med dessa herrar. Hade dom på kasett.

Verdad:

Jo, "Walking in the shadow of the blues" är en av hårdrockens verkliga klassiker. Jag gillar nog också egentligen Whitesnake mest innan 1987 skivan. Vet inte varför jag lade till den skivan. Tycker att tex "Slide it in", "Saints and sinners" är bättre. Bästa gitarristerna med känsla är ju Marsten/Moody. Sedan har ju Coverdale branschens bästa blues röst, genant eller inte!

Fast smaken är ju delad!

/R

Rösten är verkligen magnifik :) , jag tycker bara att det är tjatiga texter om samma sak från coverdale.

Vh Christer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-18 02:01

Rocker: Du citerade någon och och trodde förmodligen det var jag.

Jag har aldrig skrivit detta:

Det var Tengil som skrev detta. Till viss del håller jag nog ändå med.

Tycker nog att några av de bästa låtar Whitesnake gjort är: "Ain't no love in the heart of the city" "Love ain't no stranger" "Here I go again" "Cryin in the rain"*

Bara för att reda ut mina åsikter.
Förresten -66 verkar vara en bra årgång, även jag är född då. :)

Edit * Glömde "Gimme all your loving tonight"
Senast redigerad av verdad 2009-02-03 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-18 02:27

Verdad:
Rocker: Du citerade någon och och trodde förmodligen det var jag.

Jag ber om ursäkt Verdad!

Tengil:
Rösten är verkligen magnifik , jag tycker bara att det är tjatiga texter om samma sak från coverdale.

Jo det blir lite fånigt ibland!

/R

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-01-25 23:45

Lyssnar just nu på en livespelning med Black Sabbath inspelad 2007 i radio city music hall, med Dio (Ronny James) på sång. De kör klassikerna med Dio på sång. Jag får gåshud, hujedamej va bra det är.

Blacksabbat kallas Heven and Hell nufötiden när Dio sjunger........

Såg dom på srf 06(?) bland dom bästa koncerter ja sett, galet bra.....live dvdn från samma turne är grym. Dom kommer till srf i år igen :!: :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-26 00:11

Tack för att ni påminner mig, ska beställa Live Evil med Sabbat/Dio i morgon. Har väl vart på väg att köpa den i tjugå år eller nåt.. :oops:

Jisses vilken bra platta!

Om en månad lirar Dragonforce på Tyrol, det ser jag fram emot.

/Peter

Användarvisningsbild
Flying

Inläggav Flying » 2009-01-27 17:03

Black Sabbath är ju grymt bra både med Ozzy och Dio. Det ska bli kul att se dom igen på SR. Annan bra 70-tals hårdrock är ju Budgie, Sir Lord Baltimore.

Men en av mina absoluta favoriter är "LONESOME CROW" från -72 med Scorpions. Det är ingen skiva man spelar i bakgrunden, ligger den i släden så sitter man i soffan helt förbluffad. Ett mästerverk. Den liknar ingenting eller så är den en blandning av allt, jag vet inte.

Användarvisningsbild
bjrgurra

Inläggav bjrgurra » 2009-02-14 20:46

Kamelot deras album The Black Halo 2005 är värd att lyssna på

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-14 21:57

bjrgurra skrev:Kamelot deras album The Black Halo 2005 är värd att lyssna på

jag gillar inte power metal i regel men det där är "bra skit"!

vh Josef

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-18 00:33

Flying skrev:Black Sabbath är ju grymt bra både med Ozzy och Dio. Det ska bli kul att se dom igen på SR. Annan bra 70-tals hårdrock är ju Budgie, Sir Lord Baltimore.

Men en av mina absoluta favoriter är "LONESOME CROW" från -72 med Scorpions. Det är ingen skiva man spelar i bakgrunden, ligger den i släden så sitter man i soffan helt förbluffad. Ett mästerverk. Den liknar ingenting eller så är den en blandning av allt, jag vet inte.

Tack Flying!

Detta var den skiva jag menade (men inte kom ihåg namnet på) när jag skrev om gamla Scorpions tidigare och nämnda The Zoo mfl. Lonesome Crow är verkligen en udda "fågel" men oerhört bra. Tyvärr har jag den inte längre, hade den på kassettband, vilket nu är borta... :(

På tal om att det inte görs lika bra hårdrock längre så håller jag på att utforska en massa för mig nya grupper tillsammans med sonen. Lyssnar just nu på Volbeat och jag måste säga att albumet The Stength/The Sound/The Songs är något av det bästa jag hört! Blytungt. Melodiöst. Underbar sångare. Och i mitt tycke mycket intelligenta variationer och tempoväxlingar med bra tryck i basen. Lyssna på "Pool of Booze, Booze, Booza" och "Healing Subconsciously".
MVH//PC

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-02-18 21:58

Är det bara jag som verkligen gillar Sabbath med Tony Martin? Forbidden är en av mina aspeluta favvoplattor.
Back in black!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-19 10:29

Tycker också om tony martin. Han sjunger väldigt, väldigt bra.

Användarvisningsbild
Piraten

Inläggav Piraten » 2009-02-23 16:20

Törs man komma med lite Tysk läderhårdrock utan att bli avstängd, chansar i allafall.

Doro - Salvaje

//Piraten

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 20:23

Första Rammstein skivan. Grymt bra musik och riktigt bra ljud. Något att ösa till.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-02-23 21:48

Parced skrev:
På tal om att det inte görs lika bra hårdrock längre så håller jag på att utforska en massa för mig nya grupper tillsammans med sonen. Lyssnar just nu på Volbeat och jag måste säga att albumet The Stength/The Sound/The Songs är något av det bästa jag hört! Blytungt. Melodiöst. Underbar sångare. Och i mitt tycke mycket intelligenta variationer och tempoväxlingar med bra tryck i basen. Lyssna på "Pool of Booze, Booze, Booza" och "Healing Subconsciously".

Lyssnar på denna skivan just nu och det är riktigt bra :)

Tackar för tipset

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-24 10:25

Bra tips, hela tråden.Här kommer några tips på grupper jag gillar.

*Killswitch Engage. Mycket dubbeltramp och melodier.

*Nostradameus. Kuliga trummor med bra driv, och en del fotbollskörer.

*Pathos. Numera nedlagda, men hann släppa tre album, har jag för mig.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-26 17:53

Lånade ut min 250 GB USB disk till en kollega i förra veckan, fick tillbaks den i måndags med 25.000 hårdrockslåtar på! Mp3/128 iofs men iallafall...

Nu har jag mååååånga sköna timmars upptäcksresande framför mig :)

Har redan upptäckt en ny favorit: Pagan's Mind

Återkommer med mer tungt örongodis...
MVH//PC

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2009-03-04 23:24

Jag tänkte se till att bli av med min Faktiskt.se-oskuld genom att dela med mig av mina högst personliga preferenser:

*Kamelot (Black Halo ÄR ett mästererk)

*Masterplan

*Jörn Lande

*Sirenia

*Lacuna Coil

Har många fler favoriter, men dessa är väl de som kan kallas för hårdrock. Men man får väl acceptera att det är väldig svårt att kategorisera många av denna tids grupper.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-05-13 19:50

Jag ger gärna också ett par rekommendationer:

Jag vill gärna slå ett slag för den svenska gruppen evergrey, dom har släppt några album och jag har ännu inte hittat nån låt som är direkt dålig!
Bra Metal.

Säga vad man vill om blaze bailey-inhoppet i Iron maiden men lyssna gärna ordentligt på X-factor, enligt mig ganska välljudande, välmixade trummor och skönt ljud.
En av sakerna som slog mig var i låten Aftermath (tror jag det va). Där landar en helikopter och man får verkligen illusionen av att den landar framför sig, enda gången jag lyckats höra höjdinformation i en hårdrockslåt iallafall!

Mvh Peder

Användarvisningsbild
J_Carlsson

Inläggav J_Carlsson » 2009-05-19 20:50

Spana in:

Porcupine tree - progressivt som kan dra på ibland, trummisen har lite "reversed drumming" som (inspirerats?) John Bonham i Led Zeppelin. Senaste plattan - "Fear of a blank planet" är riktigt bra.

Judas Priest - Pröva gärna deras 70:talsplattor med enorm röst och feeling. Platta "Killing machine". Bidragande till NWOBHM.

Danzig - Lite mörk musik med Elvis-likande röst, platta "Danzig 4". Alternativa musikens kanske förfader ;)

Opeth - strup-growl på hög niva samt skönsjungande :) Platta "Blackwater Park". Utvecklade death-metal.

Ja det var några i alla fall

Mvh Joacim Carlsson

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-06-01 19:01

Här kommer lite tips från mitt håll.

Tool: vilket album som helst, progressiv rock, nästan så det blir konst ibland.

Ensiferum-Iron, dubbelkaggar o trummor o gitarrer likt Meshugga.

Samt det irländska bandet Answer som körde som förband till AC/DC när de va i globen o härjade.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-01 19:42

är det inte lite mycket "bonnrock" i den här tråden :wink:
Tool är en riktigt het rekomendation :P

Användarvisningsbild
Juggernaut_of_Sweden

Inläggav Juggernaut_of_Sweden » 2010-03-07 21:40

Pinar min omvärld med Motörhead.
Men finner det lite udda att ingen nämnt 'Heads vapendragare Girlschool, men det kanske bara är jag som gillar dem...
Gillar man inte fart och fläkt kan ju Candlemass vara nått.

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2010-03-08 01:27

Between the buried and me: Colors live

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-03-09 20:12

Saxon rockar trots dom börjar bli till åren.....

http://www.youtube.com/watch?v=J0890PLuMMk&feature=related

Användarvisningsbild
Juggernaut_of_Sweden

Inläggav Juggernaut_of_Sweden » 2010-03-09 20:37

Har sett Saxon live ett par gånger, de gör en inte besviken. Senast var nog som förband till Motörhead på Hammersmith Odeon (eller Carling Apollo som det heter numera) 2005...

Biff in action SRF 2005
Bild

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2010-03-13 00:49

Jag håller med Saxon levererar live. Detsamma gäller Ronnie James Dio.

En platta som jag lyssnat en del på senaste tiden är Judas Priest "stained class", gillar titellåter skarpt samt "Behond the realms of death" och "Better than you better than me" samt "Exiter".

När det gäller Judas Priest anser jag för närvarande att deras bästa spår är "Victim of changes" från "Sad wings of destiny".

Det skulle vara kul att få lite mothugg ang detta!

/R

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2010-03-14 13:24

Death Breath

http://open.spotify.com/artist/7uqMCYPejZpLCqlmVHuTCV

Svensk dödsmetall med Nicke Andersson (Hellacopters bla) på trummor :)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-03-18 20:07

Lyssnar just nu på Scorpions senaste alster(Sting In The Tail) och måste säga att gubbarna rockar på som aldrig förr, mycket bra skiva!

Användarvisningsbild
Juggernaut_of_Sweden

Inläggav Juggernaut_of_Sweden » 2010-03-19 06:53

Har de senaste dagarna kört Backstreet girls. Inte många takter som inte känns igen, mycket plankat av AC/DC och andra. Helt OK...
Skew Siskin har också fått gå en del.

Återgå till Skivrekommendationer