Moderator: Redaktörer
BengtO skrev:Sisters of mercy är mer blandning av rocknroll o pop tycker jag..
Rocker skrev:System of a down: Hypnotize samt Mezmerize är bra om du missat dom.
Rush har bra ljud på vissa av sina skivor tex "Moving pictures" samt "Permanent waves", om du gillar bra progressiv hårdrock.
PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.
Med vänlig hälsning
Pekka
Margaux skrev:PekkaJohansson skrev:Jag har lyssnat på Accept, Judas Priest och Motörhead på sistone och mitt intryck är att det i alla fall inte låter sämre än pop från motsvarande årgångar - ibland tvärtom. Hårdrocken plågas ju inte av så mycket produktionstricks som en del annan pop, utan det är ganska raka rör. Det kan ju vara trevligt ibland, som bekant. Mina cd-utgåvor är från omkring 1990.
Med vänlig hälsning
Pekka
Accept - Restless and wild och Judas Priest - British Steel är två fundamentala byggstenar i min musiksamling. Avnjutes år efter år
Rocker skrev:Ripakt: Symfony X kanske man skulle lyssna på? Liknar dom Dream Theater? Jag gillar progressiv metal.
viktor skrev:Var går gränsen för hårdrock? Jag menar, när blir rock hårdrock? Är Thin Lizzy verkligen hårdrock? Jag hoppades att Rundgång i TV skulle ge svaret, men de tycks anse att det mer handlar om frisyrer och kläder än musik. Och så är det kanske, attityd är viktigare än musik i vissa fall.
Jag lyssnar på Metallica, Rammstein och Slipknot. Det är hårdrock det, åtminstone ibland. Och Metallica på DVD-Audio i femkanal är inte så dumt.
Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock!
-distortion- skrev:Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock!
Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.
Populärmusik är ju pop, och om hårdrock är populärt så.. ja, pop.
dawen skrev:Danko Jones - Sleep is the enemy är en kanonplatta, precis som föregångaren We sweat blood!![]()
Både låtar som är jävligt rakt på, som på förra plattan, men lite mer experimentella grejor (för att vara Danko).
Rookie skrev:Vad sägs om Talisman?
Edit: Fan vad nasty jag ser ut....
-distortion- skrev:Ripakt skrev:Slipknot skulle jag inte på något sätt kunna kalla hårdrock!
Jo, nog är det hårdrock allt. Allt med bitande gitarrer är hårdrock, eller hård rock. Jag själv avskyr den kommersiellt-bajs-hårdrock-scenen, men det hör inte hit.
Sen kan ju för tillfället hårdrock vara pop, eftersom det än en gång har blivit kommersiell listmusik.
Populärmusik är ju pop, och om hårdrock är populärt så.. ja, pop.
Michaels skrev:Meshuggah....
Helt härliga takter att lyssna till..
Riff som kan ligga på 5/4 och raka trummor osv..
Trummisen är ju en värld för sig..
Köp vilken skiva som helst med dem..
Det är hård musik!!!
phloam skrev:Michaels skrev:Meshuggah....
Det är hård musik!!!
Matematik-metal?(fråga, inte påstående då jag tyvärr hört för lite av dem!)
dimitri skrev:Rage against the machine
den med en brinnande buddistmunk på
brukar inte räknas in i facket hårdrock
Dessutom prisad av TNT för audiofila kvaliteter
Edit: Lyssnar på den nu: Den verkar inte komprimerad eller kanske lite. Enorma kontraster, den börjar lågt (svagt), justera inte volymen under inledningen!
Michaels skrev:Meshuggah....
Det är hård musik!!!
Bill50x skrev:Julian skrev:En annan grupp jag varmt kan rekommendera är Black Mountain.
Klassisk, flummig 70-talshårdrock med otroligt sväng.
Varför inte lyssna på Mountain - äkta 70-talsrock
/ B
data_foggen: Hur är In flames senaste skivor? Jag gillar Whoracle väldigt mycket men där är väl inte inspelningen någon höjdare (har bara lyssnat i butik). Överbevisa mig gärna, men är det inte så att det var bättre förr vad gäller In Flames? Jag har hört de låtar som hörts i radio och saknar melodierna som är så grymt bra på Whoracle. Det är ösigt, men liksom inte så mycket känsla eller unikt.
data_foggen skrev:"Colony" och "Reroute to remain" är stenhård hårdrock (he he) spelat i dur. Jag blir glad av att höra dessa två plattor.
Ljudet på Colony är trevligt och inte så skitigt som på den senaste plattan, Come Clarity.
Har haft lite problem att få tag på Whoracle tidigare pga restnoteringar, men jag ser att Ginza har den nu.
In Flame är rätt kul att lyssna på för de vill utvecklas hela tiden och det dyker upp några små överraskningar på varje platta t.ex. Lisa Miskovsky på Come Clarity.
Rock On!
//Hans
Kribban skrev:Sitter just nu och lyssnar på "Saxon - Power and the glory". Jag hade denna skiva på vinyl när jag var 15-16 år och den är bara alldeles underbarJag får ståpäls och inte nog med det så låter det bra med
![]()
MVH Christer
Tengil skrev:Har du original cd, från åttiotalet? jag köpte en version som säkert är (remastrad) och den är på vanligt manér diskanthissad och låter ansträngd, annars håller jag den som en av de bästa (på åttiotalet åtminstone) saxonplattorna.
Vh Christer
subjektivisten skrev:Crusader är deras bästa platta, och hör sen!![]()
Jag håller med dig till viss del men för mig så är det Ozzy som lyfter Sabbath Wink , men jag ska i ärlightetens namn säga att jag har inte lyssnat så mycket på Sabbath med Ronny Embarassed Det blir inte riktigt Sabbath för mig.
Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,
Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.
Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!
Parced skrev:Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,
Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.
Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!
Rocker, du måste vara född samma år som jag...Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.
Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo.
Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.
Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.
Rocker skrev:Parced:Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.
Jag är född 1966. Jo jag tycker att Scorpions är bra fast har faktiskt ingen skiva med dessa herrar. Hade dom på kasett.
Verdad:Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.
Jo, "Walking in the shadow of the blues" är en av hårdrockens verkliga klassiker. Jag gillar nog också egentligen Whitesnake mest innan 1987 skivan. Vet inte varför jag lade till den skivan. Tycker att tex "Slide it in", "Saints and sinners" är bättre. Bästa gitarristerna med känsla är ju Marsten/Moody. Sedan har ju Coverdale branschens bästa blues röst, genant eller inte!
Fast smaken är ju delad!
/R
Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
Rocker: Du citerade någon och och trodde förmodligen det var jag.
Rösten är verkligen magnifik , jag tycker bara att det är tjatiga texter om samma sak från coverdale.
Lyssnar just nu på en livespelning med Black Sabbath inspelad 2007 i radio city music hall, med Dio (Ronny James) på sång. De kör klassikerna med Dio på sång. Jag får gåshud, hujedamej va bra det är.
Flying skrev:Black Sabbath är ju grymt bra både med Ozzy och Dio. Det ska bli kul att se dom igen på SR. Annan bra 70-tals hårdrock är ju Budgie, Sir Lord Baltimore.
Men en av mina absoluta favoriter är "LONESOME CROW" från -72 med Scorpions. Det är ingen skiva man spelar i bakgrunden, ligger den i släden så sitter man i soffan helt förbluffad. Ett mästerverk. Den liknar ingenting eller så är den en blandning av allt, jag vet inte.
Parced skrev:
På tal om att det inte görs lika bra hårdrock längre så håller jag på att utforska en massa för mig nya grupper tillsammans med sonen. Lyssnar just nu på Volbeat och jag måste säga att albumet The Stength/The Sound/The Songs är något av det bästa jag hört! Blytungt. Melodiöst. Underbar sångare. Och i mitt tycke mycket intelligenta variationer och tempoväxlingar med bra tryck i basen. Lyssna på "Pool of Booze, Booze, Booza" och "Healing Subconsciously".

Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster