Hårdrockstips..

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-01-15 23:48

subjektivisten skrev:Crusader är deras bästa platta, och hör sen! :evil: :P

Jepp 8)

Fast "princess of th night" är kanske bästa låten....eller nä :!:

We're marching, we're marching, to a land far from home
No one can say who'll return
For Christendom's sake, we'll take our revenge
On the pagans from out of the east
We Christians are coming, with swords held on high
United by faith and the cause
The Saracen heathen will soon taste our steel
Our standards will rise 'cross the land

Fight the good fight
Believe what is right
Crusader, the Lord of the Realm
Fight the good fight
With all your might
Crusader, the Lord of the Realm

http://www.youtube.com/watch?v=KrDCDcCEgnQ&feature=related
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-16 00:31

Saxar från ett tidigare inlägg jag gjorde under lyssnas just nu. Sabbath har ju redan nämnts, men här kommer min åsikt i ämnet:

Lyssnar just nu på en livespelning med Black Sabbath inspelad 2007 i radio city music hall, med Dio (Ronny James) på sång. De kör klassikerna med Dio på sång. Jag får gåshud, hujedamej va bra det är.

Vilken nostalgitripp kommer ihåg att jag lyssnade mycket på dem slutet 70 början 80 talet. Det märkliga är att det fortfarande är ruggigt bra, om inte bättre.
Några av deras låtar är så bra så jag undrar om det någonsin kommer att spelas in något bättre ex: "Children of the sea", "Heaven & Hell",
"Lonely is the word", "The sign of the southern cross".

Är det den bästa sångaren någonsin i hårdrocksbranschen? Jag vill nog mena att det är det!

Ursäkta att jag drog iväg lite men blev helt exalterad när jag lyssnade.
Förresten någon som håller med mig?

Och så undrar jag varför görs det inte sådan bra hårdrock längre?
Nu är det ju bara massa death metall och några snubbar som vrålar så man inte hör vad de säger.

Förresten kan nämna att jag var på Sabbath -83 tror jag det var i stockolm fast då hade de Ian Gillan på sång. Inte helt fel det heller.

Återigen detta är världsklass, enligt mig.

Edit: Just det ja glömde. Det görs faktiskt en del bra hårdrock idag också. Ett exempel är JORN. Köpte en skiva häromdagen. Riktigt bra, sjunga kan han också.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-16 00:39

Jag håller med dig till viss del men för mig så är det Ozzy som lyfter Sabbath :wink: , men jag ska i ärlightetens namn säga att jag har inte lyssnat så mycket på Sabbath med Ronny :oops: Det blir inte riktigt Sabbath för mig.

Jag såg Black Sabbath i Globen senast när Ozzy var med (2005) och det var helt underbart :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-16 00:46

Får bli lite Saxon imorgon när jag vaknar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-16 00:48

Kribban skrev:
Jag håller med dig till viss del men för mig så är det Ozzy som lyfter Sabbath Wink , men jag ska i ärlightetens namn säga att jag har inte lyssnat så mycket på Sabbath med Ronny Embarassed Det blir inte riktigt Sabbath för mig.

Jag håller nog med om att det klassiska Sabbath är ju med originaluppsättningen och då är det Ozzy på sång. Sabbath skulle inte vara Sabbath om inte Ozzy hade varit där, men för mig så är skivorna med Ronny flera snäpp bättre, då jag tycker att han sjunger MYCKET bättre. :)

Tar man låtarna "Paranoid", osv. så skulle det nog låta rätt konstigt om någon annan än Ozzy sjöng dem.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-16 12:09

gillar du Saxon så har du missat en fantastisk skiva i mina öron

OK! Jag får kolla upp den då :lol:

Däremot har jag något år sett Saxon live på Sweden Rock, dom levererade!

Parced

Inläggav Parced » 2009-01-16 18:05

Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.

Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!

Rocker, du måste vara född samma år som jag... :) Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-01-16 19:08

Nu är jag inte "Rocker" men jag måste helt enkelt lyssan på dessa album
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-16 22:22

Parced skrev:
Rocker skrev:Måste skivor i varje sann hårdrockares samling: Rainbow: Rising (Ronnie James Dio på sång och Cozy Powell på trummor, Ritchie i högform, bättre och mindre kommersiell än Down to earth), Thin Lizzy: Jailbreak (det stora genombrottet) och Black rose (fantastiska melodier samt Gary Moore på gitarr), AC/DC: High Voltage (deras särklass bästa skiva, med bästa sångaren), Deep Purple: Machine head (bästa sättningen, Highway star) samt In rock (bland de första riktiga hårdrockskivorna), Iron Maiden: Number of the beast (Run to the hills, Dickinson på sång), Black Sabbath: Paranoid och Black Sabbath (bland de första hårdrockskivorna), Queensryche: operation mindcrime (konceptalbumet med I dont believe in love, Rush: 2112 (tidig konceptskiva, mer blues än progressiv rock), Dio: Holy diver (R J Dio:s soloskiva), Accept: Breaker (heavy metal), Michael Schenker group: Michael Schenker group (första soloskivan, Lost horizons, Into the arena), Van Halen: Van Halen (första skivan med Aint talking about love, Eruption), Metallica: Kill em all (seek and destroy), Saxon: Strong arm of the law, Motörhead: Ace of spades, Guns and roses: apeptite for destruction, Whitesnake: 1987,

Bra liveplattor: Thin Lizzy: Live and dangerous, Deep purple: Made in Japan, Live in London (ej släppt på cd), Whitesnake: Live in the heart of the city, Michael schenker group: One night at budokan, Rush: All the worlds A stage, AC/DC: Live.

Ja jag har säkert glömt flera skivor som borde varit med!

Rocker, du måste vara född samma år som jag... :) Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.

Vh Christer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-17 02:20

Måste bara nämna att de grupper som nämnts här är verkligen hårdrock
(hårdrockens fäder t.om.) Sabbath, Purple, Zeppelin, Rainbow, Whitesnake, scorpions, saxon, ac/dc, iron maiden, är väl grupper som fortfarande står sig mycket bra i hårdrockschangern. Dessa är väl grunden till all hårdrock. Betänk att Black Sabbath startade 1968!! (det ni) de hette visserligen Earth innan de tog namnet Black Sabbath, tidigt är det i alla fall. Purple startade 1969, Zeppelin kommer jag ej ihåg. Tror Maiden kom med något album 1976. Rainbow tillkom väl egentligen efter det att Purple upphörde, flera av bandmedlemmarna fanns där.

Det mesta är väl redan sagt......
Parced skrev:
Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo.

Deras tidiga ballader var inte heller så tokiga ex longin for the sun" och Holiday, mycket bra låtar.

Detta tycker jag i alla fall är mycket bra tips för hårdrockstråden, alltså de som redan nämnts. :D

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-17 22:09

Parced:
Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag är född 1966. Jo jag tycker att Scorpions är bra fast har faktiskt ingen skiva med dessa herrar. Hade dom på kasett.

Verdad:
Jag håller med om de flesta plattor som rocker tar upp, förutom Whitesnake 1987, jag tycker att de tidiga plattorna med mickey moody på gitarr är MYCKET bättre på att vara Whitesnake (bluesig rock&roll) lyssna på Ready & willing, Come and get it, Saints&sinners och slide it in. Fantastiska plattor med kalasmusik och tyvärr genanta texter (coverdale)
När ni lyssnar på Live in the heart of the city, så lyssna på marsdens kanonbidrag Walking in the shadow of the blues.

Jo, "Walking in the shadow of the blues" är en av hårdrockens verkliga klassiker. Jag gillar nog också egentligen Whitesnake mest innan 1987 skivan. Vet inte varför jag lade till den skivan. Tycker att tex "Slide it in", "Saints and sinners" är bättre. Bästa gitarristerna med känsla är ju Marsten/Moody. Sedan har ju Coverdale branschens bästa blues röst, genant eller inte!

Fast smaken är ju delad!

/R

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-01-17 22:12

Rocker skrev:Parced:
Rocker, du måste vara född samma år som jag... Det enda du glömde var Scorpions, deras tidiga plattor är riktigt tunga och sköna, med låtar som tex Animal Magnetism och The Zoo. Queensryche gjorde med sin Operation Mindcrime ett album som fortfarande framstår som ett mästerverk i mina öron.

Jag är född 1966. Jo jag tycker att Scorpions är bra fast har faktiskt ingen skiva med dessa herrar. Hade dom på kasett.

Verdad:

Jo, "Walking in the shadow of the blues" är en av hårdrockens verkliga klassiker. Jag gillar nog också egentligen Whitesnake mest innan 1987 skivan. Vet inte varför jag lade till den skivan. Tycker att tex "Slide it in", "Saints and sinners" är bättre. Bästa gitarristerna med känsla är ju Marsten/Moody. Sedan har ju Coverdale branschens bästa blues röst, genant eller inte!

Fast smaken är ju delad!

/R

Rösten är verkligen magnifik :) , jag tycker bara att det är tjatiga texter om samma sak från coverdale.

Vh Christer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-01-18 02:01

Rocker: Du citerade någon och och trodde förmodligen det var jag.

Jag har aldrig skrivit detta:

Det var Tengil som skrev detta. Till viss del håller jag nog ändå med.

Tycker nog att några av de bästa låtar Whitesnake gjort är: "Ain't no love in the heart of the city" "Love ain't no stranger" "Here I go again" "Cryin in the rain"*

Bara för att reda ut mina åsikter.
Förresten -66 verkar vara en bra årgång, även jag är född då. :)

Edit * Glömde "Gimme all your loving tonight"
Senast redigerad av verdad 2009-02-03 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-01-18 02:27

Verdad:
Rocker: Du citerade någon och och trodde förmodligen det var jag.

Jag ber om ursäkt Verdad!

Tengil:
Rösten är verkligen magnifik , jag tycker bara att det är tjatiga texter om samma sak från coverdale.

Jo det blir lite fånigt ibland!

/R

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-01-25 23:45

Lyssnar just nu på en livespelning med Black Sabbath inspelad 2007 i radio city music hall, med Dio (Ronny James) på sång. De kör klassikerna med Dio på sång. Jag får gåshud, hujedamej va bra det är.

Blacksabbat kallas Heven and Hell nufötiden när Dio sjunger........

Såg dom på srf 06(?) bland dom bästa koncerter ja sett, galet bra.....live dvdn från samma turne är grym. Dom kommer till srf i år igen :!: :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-26 00:11

Tack för att ni påminner mig, ska beställa Live Evil med Sabbat/Dio i morgon. Har väl vart på väg att köpa den i tjugå år eller nåt.. :oops:

Jisses vilken bra platta!

Om en månad lirar Dragonforce på Tyrol, det ser jag fram emot.

/Peter

Användarvisningsbild
Flying

Inläggav Flying » 2009-01-27 17:03

Black Sabbath är ju grymt bra både med Ozzy och Dio. Det ska bli kul att se dom igen på SR. Annan bra 70-tals hårdrock är ju Budgie, Sir Lord Baltimore.

Men en av mina absoluta favoriter är "LONESOME CROW" från -72 med Scorpions. Det är ingen skiva man spelar i bakgrunden, ligger den i släden så sitter man i soffan helt förbluffad. Ett mästerverk. Den liknar ingenting eller så är den en blandning av allt, jag vet inte.

Användarvisningsbild
bjrgurra

Inläggav bjrgurra » 2009-02-14 20:46

Kamelot deras album The Black Halo 2005 är värd att lyssna på

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-14 21:57

bjrgurra skrev:Kamelot deras album The Black Halo 2005 är värd att lyssna på

jag gillar inte power metal i regel men det där är "bra skit"!

vh Josef

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-18 00:33

Flying skrev:Black Sabbath är ju grymt bra både med Ozzy och Dio. Det ska bli kul att se dom igen på SR. Annan bra 70-tals hårdrock är ju Budgie, Sir Lord Baltimore.

Men en av mina absoluta favoriter är "LONESOME CROW" från -72 med Scorpions. Det är ingen skiva man spelar i bakgrunden, ligger den i släden så sitter man i soffan helt förbluffad. Ett mästerverk. Den liknar ingenting eller så är den en blandning av allt, jag vet inte.

Tack Flying!

Detta var den skiva jag menade (men inte kom ihåg namnet på) när jag skrev om gamla Scorpions tidigare och nämnda The Zoo mfl. Lonesome Crow är verkligen en udda "fågel" men oerhört bra. Tyvärr har jag den inte längre, hade den på kassettband, vilket nu är borta... :(

På tal om att det inte görs lika bra hårdrock längre så håller jag på att utforska en massa för mig nya grupper tillsammans med sonen. Lyssnar just nu på Volbeat och jag måste säga att albumet The Stength/The Sound/The Songs är något av det bästa jag hört! Blytungt. Melodiöst. Underbar sångare. Och i mitt tycke mycket intelligenta variationer och tempoväxlingar med bra tryck i basen. Lyssna på "Pool of Booze, Booze, Booza" och "Healing Subconsciously".
MVH//PC

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-02-18 21:58

Är det bara jag som verkligen gillar Sabbath med Tony Martin? Forbidden är en av mina aspeluta favvoplattor.
Back in black!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-19 10:29

Tycker också om tony martin. Han sjunger väldigt, väldigt bra.

Användarvisningsbild
Piraten

Inläggav Piraten » 2009-02-23 16:20

Törs man komma med lite Tysk läderhårdrock utan att bli avstängd, chansar i allafall.

Doro - Salvaje

//Piraten

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 20:23

Första Rammstein skivan. Grymt bra musik och riktigt bra ljud. Något att ösa till.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-02-23 21:48

Parced skrev:
På tal om att det inte görs lika bra hårdrock längre så håller jag på att utforska en massa för mig nya grupper tillsammans med sonen. Lyssnar just nu på Volbeat och jag måste säga att albumet The Stength/The Sound/The Songs är något av det bästa jag hört! Blytungt. Melodiöst. Underbar sångare. Och i mitt tycke mycket intelligenta variationer och tempoväxlingar med bra tryck i basen. Lyssna på "Pool of Booze, Booze, Booza" och "Healing Subconsciously".

Lyssnar på denna skivan just nu och det är riktigt bra :)

Tackar för tipset

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-24 10:25

Bra tips, hela tråden.Här kommer några tips på grupper jag gillar.

*Killswitch Engage. Mycket dubbeltramp och melodier.

*Nostradameus. Kuliga trummor med bra driv, och en del fotbollskörer.

*Pathos. Numera nedlagda, men hann släppa tre album, har jag för mig.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-26 17:53

Lånade ut min 250 GB USB disk till en kollega i förra veckan, fick tillbaks den i måndags med 25.000 hårdrockslåtar på! Mp3/128 iofs men iallafall...

Nu har jag mååååånga sköna timmars upptäcksresande framför mig :)

Har redan upptäckt en ny favorit: Pagan's Mind

Återkommer med mer tungt örongodis...
MVH//PC

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2009-03-04 23:24

Jag tänkte se till att bli av med min Faktiskt.se-oskuld genom att dela med mig av mina högst personliga preferenser:

*Kamelot (Black Halo ÄR ett mästererk)

*Masterplan

*Jörn Lande

*Sirenia

*Lacuna Coil

Har många fler favoriter, men dessa är väl de som kan kallas för hårdrock. Men man får väl acceptera att det är väldig svårt att kategorisera många av denna tids grupper.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-05-13 19:50

Jag ger gärna också ett par rekommendationer:

Jag vill gärna slå ett slag för den svenska gruppen evergrey, dom har släppt några album och jag har ännu inte hittat nån låt som är direkt dålig!
Bra Metal.

Säga vad man vill om blaze bailey-inhoppet i Iron maiden men lyssna gärna ordentligt på X-factor, enligt mig ganska välljudande, välmixade trummor och skönt ljud.
En av sakerna som slog mig var i låten Aftermath (tror jag det va). Där landar en helikopter och man får verkligen illusionen av att den landar framför sig, enda gången jag lyckats höra höjdinformation i en hårdrockslåt iallafall!

Mvh Peder

Användarvisningsbild
J_Carlsson

Inläggav J_Carlsson » 2009-05-19 20:50

Spana in:

Porcupine tree - progressivt som kan dra på ibland, trummisen har lite "reversed drumming" som (inspirerats?) John Bonham i Led Zeppelin. Senaste plattan - "Fear of a blank planet" är riktigt bra.

Judas Priest - Pröva gärna deras 70:talsplattor med enorm röst och feeling. Platta "Killing machine". Bidragande till NWOBHM.

Danzig - Lite mörk musik med Elvis-likande röst, platta "Danzig 4". Alternativa musikens kanske förfader ;)

Opeth - strup-growl på hög niva samt skönsjungande :) Platta "Blackwater Park". Utvecklade death-metal.

Ja det var några i alla fall

Mvh Joacim Carlsson

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer