Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
storyboard

Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav storyboard » 2007-11-02 17:36

Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-02 18:10

Tack för varningen! Jag hade tänkt köpa skivan, som vid en snabb genomlyssning på Amazon verkade musikaliskt uthärdlig. Hiten (spår nr 2?) hörde jag på radio och den är ju riktigt bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-11-02 18:26

Yepp, typiskt pressad "radioproduktion"... låter helt enkelt fördjävligt. Alltså mycket värre än något annat jag lyssnat på, faktiskt. Hur någon ansvarig på ett skivbolag kunnat släppa något dylikt är förvånande.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-02 18:28

Fenomenet är dessvärre inte nytt. Vi diskuterade ju för något år sedan en megaartist, Madonna, och hennes två senaste album som båda är närmast olyssningsbara.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-11-02 19:26

Hm. Den (hitten) låter ju faktiskt rätt ok på radio, teve och internetradio. Det är ju mer än man kan säga om mycket annan "radio-anpassad" musik som låter skit vad än den spelas på. :?

Är nivån lika hög som damen själv var på galan?

/en john som tycker att hon är lite frän ändå

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-11-02 19:52

Vill bara förtydliga att detta är betydligt sämre än många hitlisteskivor, men cdon hade inga problem med att ta tillbaka den, vilket jag inte hade väntat mig. Lyssnar iställlet nu på Amy Winehouse "Frank" och den är lyssningsbar i alla fall, men i vissa låtar har de lagt på vinylskrap som stör :-(

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-02 20:39

Hmm, har för mig subjektivisten testat skivan på vinyl och att den skulle vara bättre än cdn.

(hittar tyvärr inte inlägget...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-02 22:27

Jag har läst på länken i första inägget och dom fletsa där verkar ju väldigt nöjda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav subjektivisten » 2007-11-02 22:59

storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

Juppz, påpeka detta i början av juni att vinylen är klart bättre än CD i denna tråden

Ca 50 sek från Me and Mr Jones

Bild

Bild
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2007-11-03 08:06

Tack subjektivisten för visualiseringen!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-11-03 23:03

Amy Winehouse var riktigt tråkig på VMA.
Såg besviken ut över att vinna priset, gick upp på scenen, tog priset, såg besviken ut, sa "friends", tackade inte och gick sedan iväg..
/J

Cygnus resurectum

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-03 23:21

Med de alkoholproblem hon har, är det inte konstigt om/att hon verkar olycklig... Albumet är dock fantastiskt bra, ett av årets tio bästa i min bok! Låter dessutom helt okej, som mp3 från Gomusic.ru.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-04 00:11

Snuten i Bergen tog hon för att hon rökte på på hotellrummet... Ett jäkla liv på somliga i pressen åt oilka håll. Men personalen på hotellet tyckte det luktade konstigt, blev rädda och ringde snuten som kom dit med 6 man (eller var det 6 bilar, kommer inte ihåg).

Synd att så många artiskter ska hålla på med sådan skit. Fylla och droger. Märkligt. Så kul är ju inte det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-04 01:12

Här finns en studio-livespelning med Amy + gitarr om nån är intresserad:

http://spinner.aol.com/artists/the-inte ... -winehouse

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 11:16

Max_Headroom skrev:Synd att så många artiskter ska hålla på med sådan skit. Fylla och droger. Märkligt. Så kul är ju inte det.

Fast just drogerna har ju gett oss lyssnare en hel del kul...
Tyvärr hade aldrig artister som Hendrix, Zeppelin, Joplin, Nirvana, Stones, Beatles presterat i närheten av sin förmåga utan droger...
Även inom andra genres är det ju vanligt...
Jazzen ska vi inte tala om, där var ju alla heroinister på 50-talet strängt taget...
Tråkigt men sant... :cry:
PS. Jämför gärna Stevie Ray Vaughan´s Live at el Mocambo 1983 (på droger) med Live in Austin, Texas några år senare utan droger...
Tyvärr bättre på droger i kroppen för hans del...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 11:25

Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm. Det var ingen höjdare. Dessutom tycker jag att hans plattor blev bättre och bättre ju friskare han blev.

Synd på Amy Whinehouse men hon har ju ett namn som förpliktigar. Trist också att plattorna verkar så misshandlade. Hade till och med funderingar på att köpa en men jag tror att jag avstår.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 12:20

Det är väl som allt annat, lagom är bäst, (menar jag helt utan egna erfarenheter av förbjudna droger), säkert presterade SRV (och alla andra) bättre utan droger, det är väl andra saker snarare som hämmar utan droger, osäkerhet, scenskräck mental ohälsa (säkert drogrelaterad den med..). Jag är själv musiker och inte det minsta drogliberal, vad jag menar är att vi (tyvärr) har drogerna att "tacka" för mycket av den musikaliska frispråkigheten. Musiker är inte mer annorlunda än andra: med droger i kroppen testas och flyttas gränser...
Kanske skulle starta en tråd i ämnet, intressant vad folk tycker..?
Tycker lite synd om Amy, hon verkar ta på sig att bli en kvinnlig Keith Richards, kan aldrig sluta väl...
Tycker ändå plattan (det jag hört) är bra, som sagt, den undermåliga kvaliteten undgår man ju via radio...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-10 12:22

JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström

Kan bara tillägga att jag inte är så lite avis på dig... Skulle gärna sett SRV live, drogad eller inte var han en av vår tids största gitarrister...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-10 12:25

Wideglide skrev:
JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström

Kan bara tillägga att jag inte är så lite avis på dig... Skulle gärna sett SRV live, drogad eller inte var han en av vår tids största gitarrister...

OT, men jag hade en stark känsla av att han var på väg mot något riktigt stort som musiker. Han började släppa Hendrix- och bluesoket och var på väg mot ett (än) mer eget uttryck när han tyvärr gick bort alldeles för tidigt.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-10 17:37

norman skrev:Här finns en studio-livespelning med Amy + gitarr om nån är intresserad:

http://spinner.aol.com/artists/the-inte ... -winehouse

Riktigt jävla bra. Min aktning för Amy har steg med 1000%. Dessvärre sjönk den med 89% igen när de kom till intervju-delen.

Spinner.com - the Interface - kommer jag att komma tillbaka till. Toppen tipps. Tack!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-11-11 20:01

Har just beställt nämnda mästerverk. Ska bli intressant att höra om den låter bättre än mp3-filerna jag har lyssnat på...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 16:27

Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

När det gäller missbruksfrågan så är det en tragisk sjukdom som har skickat många begåvade artister i en alltför tidig grav. Tanken på att droger skulle vara en nyttig inspirationskälla för Winehouse försvinner ganska snabbt när man hör hur hon låter i påverkat tillstånd. Inte vackert.

I det sammanhanget är väl det tveksamma ljudkvalitén på hennes skiva en bifråga?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-18 21:20

Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

Håller verkligen inte med. Anser att arrangemanget är det som verkligen lyfter denna skivan. Dagens soul är så totalt utslätad och meningslös så det hade varit döden att gett låtarna sådant.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 21:45

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.

Håller verkligen inte med. Anser att arrangemanget är det som verkligen lyfter denna skivan. Dagens soul är så totalt utslätad och meningslös så det hade varit döden att gett låtarna sådant.

Det är egentligen bara du som kan skriva något så besynnerligt. De där sterila umpah-arrangemangen på Back to Black försöker bara härma soul som det lät på 60-talet.

Om du lyssnar på akustiska eller sparsmakade arrangemang med Amy så förstår du att det är hennes röst som är det storslagna i sammanhanget.

http://www.youtube.com/watch?v=g5LsdEqS ... re=related
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-18 22:05

Man kanske ska se det som så - snarare än att ge själva drogerna credit för eventuell artistisk briljans - att droger i olika former söker sig till den artistiska själen, och vice versa. De personer som är "besjälade" på detta sätt är kanske just de som i särskilt hög grad behöver/har svårt att undvika/stimuleras av/blir nyfikna på/utsätts för/finner insikt via olika slags droger.

Plus att de stora "artistdödarna" är heroin och alkohol.

Mikael2

Re: Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:08

subjektivisten skrev:
storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx

Juppz, påpeka detta i början av juni att vinylen är klart bättre än CD i denna tråden

Ca 50 sek från Me and Mr Jones

Bild

Bild

Är det verkligen ett sample från en CD det där översta som det står i den andra tråden eller är det en MP3-fil?

Jag är inte bra på ljudprogram typ Cool Edit men jag testade att ladda hem Sound Forge och matade in Me & Mr Jones och den är inte i närheten av bilden ovan? dB skalorna på cd samplet ovan blir jag inte klok på. Hur ska det tolkas?

Ska se om jag får in min bild från Sound Forge. :oops:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:29

Så här ser 50 sekunder ut från Me & Mr Jones ut i Sound Forge från min CD. Gör jag nåt fel för den liknar inte alls den som är ovan angiven som ett cd-sample? :oops:

Bild

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 19:32

Står att den är normaliserad för att jämföras med LP-samplet ser jag nu. Blir cd-samplet så märkligt platt av det eller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-20 20:11

Juppz. Den stora skillnaden är att den är normaliserad för ha samma genosnittliga nivå som LPn. Annars så skulle den se ut som din, förutom att dina är mkt mer utdragen åt sidan.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-20 20:20

Själv är jag ingen expert på LP-rippar men min gissning är att en LP-rip alltid kommer att se annorlunda ut jämfört med en CD-rip. De är ju två olika medier, analogt och digitalt, en LP-rip kommer förmodligen aldrig att ha samma spikraka klippningslinjer som en CD-rip.

Vad gäller disten så verkar den vara medveten för att öka retrointrycket och skapa ett lite Spector-liknande sound.
--- Medlem i VMGÖ ---

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 20:31

Är inte heller insatt i varken CD eller LP-rippande. Gissar att skivspelaren kopplas till en A/D omvandlare/ljudkort och man justerar själv nivån på "inspelningen"till datorn så att det inte klipper eller?
Hur ser det ut om man gör en likadan analog ripp av en cd-skiva?
Går det att jämföra på nåt vis?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-21 00:03

Chris_Lymme skrev:Själv är jag ingen expert på LP-rippar men min gissning är att en LP-rip alltid kommer att se annorlunda ut jämfört med en CD-rip. De är ju två olika medier, analogt och digitalt, en LP-rip kommer förmodligen aldrig att ha samma spikraka klippningslinjer som en CD-rip.

Nja, en LP rip kan vara extremt lika CDn version, om dom båda är masterade lika. Dock så kan man inte pressa exakt lika mycket på en LP som på en CD.

Chris_Lymme skrev:Vad gäller disten så verkar den vara medveten för att öka retrointrycket och skapa ett lite Spector-liknande sound.

Sant, men en hel del är förstört i masteringen också, för CDn.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-21 00:31

CL O Sub !

Ta mig tusan, ni kan ju föra en saklig dialog ! :)

Var prexis annars på väg att posta detta:

Ur Frödings Gitarr och dragharmonika(1891)

Jan Ersa och Per Persa

Jan Ersa ägde Nackabyn,
Per Persa ägde Backabyn
i By i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.

Var havren god i Nackabyn,
så slog den fel i Backabyn.
Då blev Per Persa vred,
då svor i mjugg Per Persa,
då gren och flen Jan Ersa,
så mun gick halvt ur led.

Var klövern grann i Backabyn,
så var den klen i Nackabyn,
där växte blomst och bär.
Då gren och flen Per Persa,
då hyttade Jan Ersa
med näven bort åt Per.

Gick det på tok i Nackabyn,
var det kalas i Backabyn
och glädjen stod i tak.
Var mörk i håg Per Persa,
som solen sken Jan Ersa
som gjorde brygd och bak.

De trätte och processade.
Om friden prosten mässade
— det var som vått på gäss.
Ty vann en gång Jan Ersa,
så började Per Persa
en splitter ny process.

Ju mera de bedagades,
dess mer det stämdes, klagades
och tappades och vanns.
Var domen för Per Persa,
så vädjade Jan Ersa
till närmaste instans.

Så stredo de, så trätte de,
så levde de, så mätte de
varandra skäppan full.
Processen bröt Jan Ersa
och brännvinet Per Persa,
för bägge gick det kull.

Och ingen av dem mjuknade,
när de på slutet sjuknade
och stoppades i jord.
"Ve nästa ting, Jan Ersa!",
"vi möts, vi möts, Per Persa!",
var deras sista ord.

Men "trilsk som Jan i Nackabyn"
och "ilsk som Per i Backabyn"
är stäv i Västra Ed.
Jan Ersa,
Per Persa,
de höllo aldrig fred.

:oops:
Senast redigerad av Laila 2007-11-21 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-21 00:34

Mikael2 skrev:Är inte heller insatt i varken CD eller LP-rippande. Gissar att skivspelaren kopplas till en A/D omvandlare/ljudkort och man justerar själv nivån på "inspelningen"till datorn så att det inte klipper eller?

Ja, så gör man. Själv så kör jag Audacity, mycket bra program och gratis med.

Mikael2 skrev:Hur ser det ut om man gör en likadan analog ripp av en cd-skiva?

Inte speciellt smart eller bra, eftersom man i onödan lägger till en A/D och D/A omvandling. Till skillnad mot vinylen så kan man se exakt hur ljudet ser ut på CDn utan att spela den. Bara att titta på låten i cool edit lr liknande program.

Kan visa hela låten, step-by-step.

Såhär ser Me and mr jones ut på CD (denna gången ladda jag ner en flac, även om det inte kommer göra någon skillnad på dyanmiken).
Bild

Såhär ser den rena LP rippen ut:
Bild

Men nu är det svårt att se exakt hur skillnaden är eftersom CDn och LPn är i "olika skalor". Därför använder jag mig av en metod som kolla upp båda låtarna och normaliserar så dom kommer ha samma genomsnittliga volym. Då är det mycket lättare att se skillnaden IMO.

Då ser låten ut såhär på CD:

Bild

Och LPn ser ut såhär:
Bild

Nu är det lättare att se skillnaden mellan dom båda.
Det är också extremt lätt att höra skillnaden mellan CDn och LP'n:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-21 00:45

Här är en kort sample från CD och LP i Flac:
http://www.badongo.com/file/5223263

OBS, använde min skivspelare med en motor som låter som en ångbåt och som riaa använde jag en gammal Nad 3020i. Så det kan säkert bli ännu bättre :lol:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-21 08:32

Om en signal klipper på en LP så döljer man väl den i den "nya" inspelningen genom att man justerar ned nivån vid en A/D-omvandling och vågen/grafen blir snyggare i Cool Edit fast säger bilden i Cool Edit nåt om hur det låter på LP? Om man graverar en LP utifrån CD-skivan och sen gör en A/D-omvandling av den nya LPn. Skulle den grafen bli i stort sett identisk då med CD-samplet som visas?

Det var väl det jag menade att syftet skulle vara med att visa hur en analog ripp av samma CD kan se ut när nivån justeras så att det inte klipper. Jag menade inte att en analog ripp av en cd blir bra ljud men att den kanske förbättrar grafen i Cool Edit.

Om analoga nivån kalibreras mellan LP/CD innan A/D-omvandling skulle det vara kul att jämföra hur graferna ser ut i Cool Edit.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-21 14:11

Mikael2 skrev:Om en signal klipper på en LP så döljer man väl den i den "nya" inspelningen genom att man justerar ned nivån vid en A/D-omvandling och vågen/grafen blir snyggare i Cool Edit fast säger bilden i Cool Edit nåt om hur det låter på LP? Om man graverar en LP utifrån CD-skivan och sen gör en A/D-omvandling av den nya LPn. Skulle den grafen bli i stort sett identisk då med CD-samplet som visas?

Ja, en vinyl kan inte klippa lika rak som en CD, men jag har några vinyler som är EXTREMT platta och som antagligen är tagna från CD skivan eller CD mastern.

Mikael2 skrev:Det var väl det jag menade att syftet skulle vara med att visa hur en analog ripp av samma CD kan se ut när nivån justeras så att det inte klipper. Jag menade inte att en analog ripp av en cd blir bra ljud men att den kanske förbättrar grafen i Cool Edit.

Nja, ser inga direkta fördelar med göra på det sättet. Den kommer se likande ut ändå. Och det viktigaste, den kommer låta skit oavsett. :)

Användarvisningsbild
Konrad

men hallå!

Inläggav Konrad » 2008-01-03 12:23

Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: men hallå!

Inläggav Bill50x » 2008-01-03 13:15

Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!

Håller inte alls med. Eftersom jag sitter vid datorn ganska mycket är det också ganska mycket musik som avlyssnas den vägen. Inklusive allt skräp som jag provtankar hem för koll....

Även i denna modesta ljudmiljö låter Amy´s skiva helt fördj-igt och jag har aldrig orkat lyssna någon längre stund. Så jag har faktiskt ingen aning om huruvida den är bra rent musikaliskt.

Jag lyssnar ändå regelbundet på skivor som är mindre acceptabla ljudmässigt, men AW cd´n tar dock priset. Möjligen är Springsteens Seeger-skiva i samma klass....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-03 13:26

Hmm, det slår mig att ni alla använder logskala på y-axeln. Läskigt, men ni verkar iaf vara överens om vad skalstrecken ska vara. Hade man valt -24 dB där ni nu har -12 dB (men 0 dB kvar) så hade det sett helt annorlunda ut.

Jag ryser lite för jag är van vid linjär skala. Eller känner mig lite omskakad iaf. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-01-03 13:44

Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!

Håller med i stort. Mycket bra skiva. Tråkigt att ljudet är sunkigt, men det kan man leva med.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-03 15:12

Hmm, nu måste jag ju köpa plattan och lyssna...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-03 16:14

PekkaJohansson skrev:Hmm, nu måste jag ju köpa plattan och lyssna...

Med vänlig hälsning

Pekka

Men köp den på vinyl då ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-03 19:20

Vettig inställning. Ljudkvalitén varierar på de flesta skivor och om man inte klarar av att lyssna på schysst musik med lite sämre ljud så är det ju, som sagt, illa ställt.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 20:27

Det finns ju versioner med bättre ljud, dom är ju mer njutbara att lyssna på.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-03 21:11

Både CD och vinyl låter illa. Lyckligtvis är musiken ganska hemsk också, så jag slipper bry mig. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 22:32

Men du håller väl men att vinylen låter mkt bättre än CD versionen? 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-03 22:58

subjektivisten skrev:Men du håller väl men att vinylen låter mkt bättre än CD versionen? 8O

Marginellt. Fast de är obehagliga på olika sätt. CD:n är dynamiskt stympad och låter onaturlig, men LP:n har ett otäckt väsande/hest ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-04 00:38

Chris_Lymme skrev:

Vettig inställning. Ljudkvalitén varierar på de flesta skivor och om man inte klarar av att lyssna på schysst musik med lite sämre ljud så är det ju, som sagt, illa ställt.

Men om det är MYCKET sämre ljud då?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 01:10

Magnuz skrev:Marginellt. Fast de är obehagliga på olika sätt. CD:n är dynamiskt stympad och låter onaturlig, men LP:n har ett otäckt väsande/hest ljud.

Marginellt? Lyssnade du på sunkiga datorhögtalare eller? 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-04 01:46

subjektivisten skrev:

Marginellt? Lyssnade du på sunkiga datorhögtalare eller? 8O

Nej, men rätt mediokra lurar via datorn så jag ska kanske inte säga så mycket. Men faktum är att det är något med vinylspåret som jag inte gillar. Det låter som sagt lite hest eller vad man ska säga.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 03:36

Magnuz skrev:Både CD och vinyl låter illa. Lyckligtvis är musiken ganska hemsk också, så jag slipper bry mig.

Jag håller med. Det låter illa. Först trodde jag att det var samma fil eftersom jag trodde att det otroligt illalåtande ekot på hennes röst och den hårda klangen generellt var en effekt av cd-mastringen. Men tydligen inte. Jag provade att ABX-testa dem i foobar och jag kunde skilja dem åt relativt lätt... Alltså det där ekot - det låter VERKLIGEN inte bra i någon av versionerna.

I LP-versionen virveltrumman dåligt tecknad - den låter mycket mer "fullt" i CD- versionen. Lite samma sak verkar gälla blåset - här är jag dock inte lika säker på att CD-versionen är bäst. Vad är det med "Me & Mr. Jones" inspelningen? Den låter som grymt ofokuserad. Det är något i mixningen/mastringen som ger mej intrycket av att de står på en roterande scen. Sen är "back to black" en svår skiva att använda när man pratar om ljudkvalitet - rent generellt - eftersom den så tydligt har ett inproducerat och väldigt skitigt "sound". Någonsorts low-fi/60-tals tjosan. Jag tycker att de har lyckats mycket bättre med produktionen på "You Know I'm No Good" och "Some Unholy War" - som är två spår som jag tycker låter bra.

Visst har du sänkt volymen på cd- versionen? Den är sänkt och anpassad till volymen hos LP-inspelningen? Det är en avsevärd sänkning i förhållande till mina egna "hemkokta" flacar.

Har krossade du en illusion jag hade - att det finns mer välljud att hämta i vinylversionen.

Vilken version som låter bäst? Mina egna obearbetade flacar.

Jag lyssnade med: Foobar2000/ASIO/E-MU 0202/Rega Ear/AKG K601

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 04:01

Rippen är gjord med min gamla Nad riaa, med morellos riaa så får man ett lite mer klarare ljud men även trots detta tycker jag det är milsvida skillnader. Är inte hemma nu så kan inte berätta exakt vad jag tycker är bättre, men återkommer med det imorgon.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 04:03

Koffe skrev:Visst har du sänkt volymen på cd- versionen? Den är sänkt och anpassad till volymen hos LP-inspelningen? Det är en avsevärd sänkning i förhållande till mina egna "hemkokta" flacar.

Ja, båda är normaliserade för samma genomsnittliga nivå. Så CDn är ju sänkt och vinylen är maxad

Koffe skrev:Har krossade du en illusion jag hade - att det finns mer välljud att hämta i vinylversionen.

Du har missat alla tidigare trådar om mastering eller? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 16:42

Lyssnat igenom igen flera gånger och för mig är det stor skillnad på dom båda utgåvorna. Det är enorm skillnad på trummorna som är mycket mer klara, luftigare och dynamiska. Hennes röst framträder bättre också enligt mig. Men smaken kan ju vara olika.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 21:46

Jag har också lyssnat igen - och skillnaden är mindre mellan spåren än jag trodde att det skulle vara. Men som sagt - jag tycker inte att produktionen är särskilt lyckad på "Me & Mr. Jones"- spåret. Det är svårt att höra "bra" och "mindre bra" när det som ligger i botten låter dåligt.

Det finns en liten skillnad - det gör det... men vad är bäst?

Jag tycker dock att detta är intressant. Får jag vara lite krånglig och fråga om du kan göra samma sak med "You Know I'm No Good" eller "Some Unholy War" på samma skiva. Jag tycker att det är mer lyckade produktioner och det skulle vara mer avslöjande att jämföra dem.

Nix - jag har inte missat trådarna om mastring - det var därför jag trodde att det skulle vara en stor skillnad med ett tydligt "bättre" och "sämre".

:-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 21:50

Förresten - gjorde du normaliseringen i Audacity? Gjorde du det som 16 bitar eller som 32 bitars flyttal? Eventuellt skulle du kunna exportera som 32 bitars projektfil eller 24 bitars flac.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-04 21:55

subjektivisten skrev:Lyssnat igenom igen flera gånger och för mig är det stor skillnad på dom båda utgåvorna. Det är enorm skillnad på trummorna som är mycket mer klara, luftigare och dynamiska. Hennes röst framträder bättre också enligt mig.

Håller med om trummorna. Det är faktiskt så för ovanlighetens skull att CD-versionen är lite återhållen i diskanten. Men du hör alltså inte det vassa och liksom pressade ljudet på LP-versionen?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 22:12

Det jag upptäckt är att när dom pressat och kapar ljudet som dom gör på CDn så blir allt mer dovt och återhållsamt. Själv tycker jag inte diskanten är speciellt vass, den är ju inte som äldre skivor, men det finns värre skivor idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 22:13

Koffe skrev:Förresten - gjorde du normaliseringen i Audacity? Gjorde du det som 16 bitar eller som 32 bitars flyttal? Eventuellt skulle du kunna exportera som 32 bitars projektfil eller 24 bitars flac.

I cooledit.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 22:19

Koffe skrev:Jag har också lyssnat igen - och skillnaden är mindre mellan spåren än jag trodde att det skulle vara. Men som sagt - jag tycker inte att produktionen är särskilt lyckad på "Me & Mr. Jones"- spåret. Det är svårt att höra "bra" och "mindre bra" när det som ligger i botten låter dåligt.

Det finns en liten skillnad - det gör det... men vad är bäst?

Då har vi antagligen olika krav eller olika avslöjande utrustning för skillnaden är ju mycket större än mellan CD och kassettband, ENORMT mycket större.

Koffe skrev:Jag tycker dock att detta är intressant. Får jag vara lite krånglig och fråga om du kan göra samma sak med "You Know I'm No Good" eller "Some Unholy War" på samma skiva. Jag tycker att det är mer lyckade produktioner och det skulle vara mer avslöjande att jämföra dem.

I'm no good har jag inspelad. Kan inte ta nya rippar med morellos riaa, jag överstyr ljudkortet då :(
Synd med tanke på att ljudet är bättre med den.

Koffe skrev:Nix - jag har inte missat trådarna om mastring - det var därför jag trodde att det skulle vara en stor skillnad med ett tydligt "bättre" och "sämre".

Stor skillnad är det, enligt mig. Vad du tycker är subjektivt bäst är ju personligt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 22:50

subjektivisten skrev:Då har vi antagligen olika krav eller olika avslöjande utrustning för skillnaden är ju mycket större än mellan CD och kassettband, ENORMT mycket större.

Pja... Filerna ligger väl fortfarande ute så att alla kan ladda hem dem och höra vad de tycker. Vad tycker ni? Är det stor skillnad?

(Utom tävlan: Filerna fyra ggr. efter varandra - i vilken ordning har jag lagt dem?)... Alltså det är en skillnad - man kan ganska lätt identifiera den i BT... men är den stor? Och är det tydligt vad som är "bäst"?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-04 23:06

Koffe skrev:
(Utom tävlan: Filerna fyra ggr. efter varandra - i vilken ordning har jag lagt dem?)... Alltså det är en skillnad - man kan ganska lätt identifiera den i BT... men är den stor? Och är det tydligt vad som är "bäst"?

Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:09

Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Mmm, sånt är lustigt. Saker som jag ibland trot varit fel på vinylen finns på CD versionen med.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:10

Koffe, Vad använder du för stereo för lyssna på filerna?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 23:16

Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Precis! Det är ditlagt i mastringen för lite adderad retrokänsla. Om har foobar2000 så kan du prova att ABX testa dem. Då kan du lätt gå in och lyssna på ett enskilt trumslag eller en passage i sången och körstämman.

Visst finns det en skillnad... ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 23:16

subjektivisten skrev:Koffe, Vad använder du för stereo för lyssna på filerna?

Foobar2000/ASIO/E-MU 0202/Rega Ear/AKG K601

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:19

Hörlurar alltså eller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:27

Koffe skrev:Visst finns det en skillnad... ;-)

Helt klart

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-05 00:40

subjektivisten skrev:Hörlurar alltså eller?

Jepp. Och det finns en skillnad i hur de olika filerna färgar och tydligen ca 6-7 dB (enligt dina grafer) skillnad i dynamik i anslagen på virveln.

Som jag sa lite tidigare - bäst låter mina "opillande" flacar. Upplösningen de ger slår dynamiken LP-versionen levererar. Det som jag trodde var bieffekter av digital överstryrning och kompression - den hårda diskanten - de konstiga ekoeffekterna - och märkliga, nästan pumpande mellanregistret, verkar finnas i båda utgåvorna. Sammanfattningsvis kan man säga att den låten inte låter något vidare i någon av versionerna. Men det finns bättre spår även på den här skivan.

Prova att blindtesta filerna och hör efter vad det är som gör att de går att skilja åt...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 01:09

Koffe skrev:Jepp. Och det finns en skillnad i hur de olika filerna färgar och tydligen ca 6-7 dB (enligt dina grafer) skillnad i dynamik i anslagen på virveln.

Typ.

Koffe skrev:Som jag sa lite tidigare - bäst låter mina "opillande" flacar. Upplösningen de ger slår dynamiken LP-versionen levererar.

Detta är ju fel och vet inte vad du fått detta ifrån. Upplösningen blir vad källan och masteringen tillåter. I CD fallet, inte speciellt mycket. Du påstår att det sunkiga ljudet på CDn skulle bero på normaliseringen? Hur då? Jag har lyssnat på den "opillad" och det är lika illa ljud då.

Koffe skrev:Det som jag trodde var bieffekter av digital överstryrning och kompression - den hårda diskanten - de konstiga ekoeffekterna - och märkliga, nästan pumpande mellanregistret, verkar finnas i båda utgåvorna. Sammanfattningsvis kan man säga att den låten inte låter något vidare i någon av versionerna. Men det finns bättre spår även på den här skivan.

Skivan är ju inspelad med ett visst sound, det kommer ju inte ändas på. Men det är ju en brutal skillnad i ljud mellan CDn och LPn.
Finns knappast något spår på skivan med mer dynamik iaf.

Koffe skrev:Prova att blindtesta filerna och hör efter vad det är som gör att de går att skilja åt...

Blindtestar alltid filerna innan jag lägger upp dom och lättare test har jag knappt varit med om. Menar du på allvar att det knappt inte är någon skillnad? 8O

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-05 04:09

Jag skall försöka var extra tydlig.

Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet utan det är andra coloreringar som uppkommit/finns i ljudbilden. En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.

Jag gjorde ett test här om dagen där jag överförde en fil via DA i SB3:an till AD i ljudkortet. Det är svårt att få en sådan kedja transparent. Efter mycket pill lyckades jag hyfsat bra när jag överförde musik (det uppfyllde i allafall mitt syfte) - men körde jag brus genom kedjan som avslöjades det omedelbart som en lite färgförändring i bruset. Det finns alla skäl att misstänka att den kedja som du bygger (DA>Pressning (analog)>Avspelning(analog)>AD) är ännu mindre transparent.

När man lyssnar på skillnader mellan filerna måste man därför ta hänsyn till att det inte bara är skillnader mellan en CD-variant av mastern och en LP- variant mastern man hör. Det är också överföringskedjan. Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".

Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen. När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall. Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.

Visst - är den enda ingående parametern i konceptet välljud - ett högt dynamikavstånd (eller i detta fall +7dB dynamik i trummor) - då är LP- varianten bäst. Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.

Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.

Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 04:52

Koffe skrev:Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet

Det är ju DIN åsikt. Dina grejer kanske inte är så bra för visa dynamikskillnader, vad vet jag.

Koffe skrev: En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.

Ska ge dig ett tips. Tänk dig detta, att dom spelade in låtarna för dom ska låta gamla och raspiga. Sen tar någon och masterar CDn och klipper toppar = gör ljudet dovare. Helt plötsligt så hörs det inte lika lätt, för det är borta och mer begravt i ljudet. Så tar vi någon som masterar LPn och han maximerar inte ljudet som på CDn, så det du hör på LPn är närmare mastern. Om du gillar det eller ej, är ju din personliga åsikt.
Du kan ju lyssna och höra själv skillnaden här. Lyssna hur mer dovt klippet blir när han maximerar låten.

Koffe skrev:Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".

Om NÅGOT så hör man ju saker bättre. Ingen säger emot att vinylen inte är helt transparent, men i detta fallet så är CDn masterad så illa att vinylen lär vara klart närmare mastern.

Koffe skrev:Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen.

Fel. Det är bör, som jag sa nyss, snarare så att du hör MER på vinylen eftersom den är bättre masterad. Sen får man med brus och dyl, men det är underförstått.

Koffe skrev:När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall.

Detta ÄR stor skillnad. Sen finns det fall som har ÄNNU mer skillnad (eller mindre), men det är inte poängen.

Koffe skrev:Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.

Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.

Koffe skrev:Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.

Din personliga åsikt, inget som jag kan ändra på. Min är att CDn är ett skämt.

Koffe skrev:Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.

Vilka detaljer? Det enda jag hör är MER detaljer på vinylen. Trummorna låter mycket mer korrekt enligt mig.

Koffe skrev:Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.

Lyssna på dina högtalare, dom kanske är mer avslöjande :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-05 13:13

subjektivisten skrev:Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.

Vore det inte dags att byta motor snart? Eftersom två relativt lika nätdelar kan ge skillnad på hur en skivspelare låter borde en felaktig motor drabba ljudet i hög grad. Om din spelare är välljudande idag, hur kommer den då inte att vara med hel motor?

Ett par kommentarer:

Koffe har en poäng i att man måste beakta hela kedjan, även den utrustning som används för att rippa LP´n. Samtidigt tycker inte jag att hörlurar generellt är bra att jämföra saker med. De är OK när det gäller många parametrar, men de har också en tendens att förminska skillnader. Samtidigt som vissa andra saker hörs tydligare eftersom man sitter med elementen precis utanför öronen.

Att jämföra frekvensgång (att tex säga att diskanten är kraftigare och sämre upplöst) mellan CD och LP är mycket vanskligt om man inte har totalkoll på vinylspelarens frekvensgång. Om jämförelsefilerna dessutom är gjorda med en trasig skivspelarmotor håller jag inte för otroligt att detta kan vara orsaken till den sämre upplösningen i diskanten.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 15:45

Bill, har du lyssnat på filerna? Om inte gör det och så kan du ge kommentar sen om det är någon skillnad eller ej.
Visst, motorn kan påverkar, främst i brum. Tror dock inte den skillnaderna är så uppenbara i detta fallet.

Återgå till Skivrekommendationer