Moderator: Redaktörer
storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx
Max_Headroom skrev:Synd att så många artiskter ska hålla på med sådan skit. Fylla och droger. Märkligt. Så kul är ju inte det.
JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström
Wideglide skrev:JTarnstrom skrev:Jag såg en neddrogad SRV i Stockholm.
Tärnström
Kan bara tillägga att jag inte är så lite avis på dig... Skulle gärna sett SRV live, drogad eller inte var han en av vår tids största gitarrister...
norman skrev:Här finns en studio-livespelning med Amy + gitarr om nån är intresserad:
http://spinner.aol.com/artists/the-inte ... -winehouse
Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Amy Winehouse har en riktigt trevlig röst. Det enda som är riktigt synd är de verkligt urtråkiga retroarrangemangen på hennes låtar. Hon förtjänar lite mer framåtblickande soularrangemang, som britterna ju är bra på.
Håller verkligen inte med. Anser att arrangemanget är det som verkligen lyfter denna skivan. Dagens soul är så totalt utslätad och meningslös så det hade varit döden att gett låtarna sådant.
subjektivisten skrev:storyboard skrev:Distorsionen är outhärdlig, och jag är inte ensam att tycka det visar det sig http://amywinehouse.forums.umusic.co.uk/t/138.aspx
Juppz, påpeka detta i början av juni att vinylen är klart bättre än CD i denna tråden
Ca 50 sek från Me and Mr Jones
Chris_Lymme skrev:Själv är jag ingen expert på LP-rippar men min gissning är att en LP-rip alltid kommer att se annorlunda ut jämfört med en CD-rip. De är ju två olika medier, analogt och digitalt, en LP-rip kommer förmodligen aldrig att ha samma spikraka klippningslinjer som en CD-rip.
Chris_Lymme skrev:Vad gäller disten så verkar den vara medveten för att öka retrointrycket och skapa ett lite Spector-liknande sound.
Mikael2 skrev:Är inte heller insatt i varken CD eller LP-rippande. Gissar att skivspelaren kopplas till en A/D omvandlare/ljudkort och man justerar själv nivån på "inspelningen"till datorn så att det inte klipper eller?
Mikael2 skrev:Hur ser det ut om man gör en likadan analog ripp av en cd-skiva?
Mikael2 skrev:Om en signal klipper på en LP så döljer man väl den i den "nya" inspelningen genom att man justerar ned nivån vid en A/D-omvandling och vågen/grafen blir snyggare i Cool Edit fast säger bilden i Cool Edit nåt om hur det låter på LP? Om man graverar en LP utifrån CD-skivan och sen gör en A/D-omvandling av den nya LPn. Skulle den grafen bli i stort sett identisk då med CD-samplet som visas?
Mikael2 skrev:Det var väl det jag menade att syftet skulle vara med att visa hur en analog ripp av samma CD kan se ut när nivån justeras så att det inte klipper. Jag menade inte att en analog ripp av en cd blir bra ljud men att den kanske förbättrar grafen i Cool Edit.
Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Chris_Lymme skrev:Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Vettig inställning. Ljudkvalitén varierar på de flesta skivor och om man inte klarar av att lyssna på schysst musik med lite sämre ljud så är det ju, som sagt, illa ställt.
Magnuz skrev:Marginellt. Fast de är obehagliga på olika sätt. CD:n är dynamiskt stympad och låter onaturlig, men LP:n har ett otäckt väsande/hest ljud.
subjektivisten skrev:
Marginellt? Lyssnade du på sunkiga datorhögtalare eller?
Magnuz skrev:Både CD och vinyl låter illa. Lyckligtvis är musiken ganska hemsk också, så jag slipper bry mig.
Koffe skrev:Visst har du sänkt volymen på cd- versionen? Den är sänkt och anpassad till volymen hos LP-inspelningen? Det är en avsevärd sänkning i förhållande till mina egna "hemkokta" flacar.
Koffe skrev:Har krossade du en illusion jag hade - att det finns mer välljud att hämta i vinylversionen.
subjektivisten skrev:Lyssnat igenom igen flera gånger och för mig är det stor skillnad på dom båda utgåvorna. Det är enorm skillnad på trummorna som är mycket mer klara, luftigare och dynamiska. Hennes röst framträder bättre också enligt mig.
Koffe skrev:Förresten - gjorde du normaliseringen i Audacity? Gjorde du det som 16 bitar eller som 32 bitars flyttal? Eventuellt skulle du kunna exportera som 32 bitars projektfil eller 24 bitars flac.
Koffe skrev:Jag har också lyssnat igen - och skillnaden är mindre mellan spåren än jag trodde att det skulle vara. Men som sagt - jag tycker inte att produktionen är särskilt lyckad på "Me & Mr. Jones"- spåret. Det är svårt att höra "bra" och "mindre bra" när det som ligger i botten låter dåligt.
Det finns en liten skillnad - det gör det... men vad är bäst?
Koffe skrev:Jag tycker dock att detta är intressant. Får jag vara lite krånglig och fråga om du kan göra samma sak med "You Know I'm No Good" eller "Some Unholy War" på samma skiva. Jag tycker att det är mer lyckade produktioner och det skulle vara mer avslöjande att jämföra dem.
Koffe skrev:Nix - jag har inte missat trådarna om mastring - det var därför jag trodde att det skulle vara en stor skillnad med ett tydligt "bättre" och "sämre".
subjektivisten skrev:Då har vi antagligen olika krav eller olika avslöjande utrustning för skillnaden är ju mycket större än mellan CD och kassettband, ENORMT mycket större.
Koffe skrev:
(Utom tävlan: Filerna fyra ggr. efter varandra - i vilken ordning har jag lagt dem?)... Alltså det är en skillnad - man kan ganska lätt identifiera den i BT... men är den stor? Och är det tydligt vad som är "bäst"?
Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.
Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.
Koffe skrev:Visst finns det en skillnad...
subjektivisten skrev:Hörlurar alltså eller?
Koffe skrev:Jepp. Och det finns en skillnad i hur de olika filerna färgar och tydligen ca 6-7 dB (enligt dina grafer) skillnad i dynamik i anslagen på virveln.
Koffe skrev:Som jag sa lite tidigare - bäst låter mina "opillande" flacar. Upplösningen de ger slår dynamiken LP-versionen levererar.
Koffe skrev:Det som jag trodde var bieffekter av digital överstryrning och kompression - den hårda diskanten - de konstiga ekoeffekterna - och märkliga, nästan pumpande mellanregistret, verkar finnas i båda utgåvorna. Sammanfattningsvis kan man säga att den låten inte låter något vidare i någon av versionerna. Men det finns bättre spår även på den här skivan.
Koffe skrev:Prova att blindtesta filerna och hör efter vad det är som gör att de går att skilja åt...
Koffe skrev:Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet
Koffe skrev: En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.
Koffe skrev:Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".
Koffe skrev:Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen.
Koffe skrev:När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall.
Koffe skrev:Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.
Koffe skrev:Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.
Koffe skrev:Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.
Koffe skrev:Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.
subjektivisten skrev:Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster