Köp inte Back to black med Amy Winehouse

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 22:19

Koffe skrev:Jag har också lyssnat igen - och skillnaden är mindre mellan spåren än jag trodde att det skulle vara. Men som sagt - jag tycker inte att produktionen är särskilt lyckad på "Me & Mr. Jones"- spåret. Det är svårt att höra "bra" och "mindre bra" när det som ligger i botten låter dåligt.

Det finns en liten skillnad - det gör det... men vad är bäst?

Då har vi antagligen olika krav eller olika avslöjande utrustning för skillnaden är ju mycket större än mellan CD och kassettband, ENORMT mycket större.

Koffe skrev:Jag tycker dock att detta är intressant. Får jag vara lite krånglig och fråga om du kan göra samma sak med "You Know I'm No Good" eller "Some Unholy War" på samma skiva. Jag tycker att det är mer lyckade produktioner och det skulle vara mer avslöjande att jämföra dem.

I'm no good har jag inspelad. Kan inte ta nya rippar med morellos riaa, jag överstyr ljudkortet då :(
Synd med tanke på att ljudet är bättre med den.

Koffe skrev:Nix - jag har inte missat trådarna om mastring - det var därför jag trodde att det skulle vara en stor skillnad med ett tydligt "bättre" och "sämre".

:-)

Stor skillnad är det, enligt mig. Vad du tycker är subjektivt bäst är ju personligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 22:50

subjektivisten skrev:Då har vi antagligen olika krav eller olika avslöjande utrustning för skillnaden är ju mycket större än mellan CD och kassettband, ENORMT mycket större.

Pja... Filerna ligger väl fortfarande ute så att alla kan ladda hem dem och höra vad de tycker. Vad tycker ni? Är det stor skillnad?

(Utom tävlan: Filerna fyra ggr. efter varandra - i vilken ordning har jag lagt dem?)... Alltså det är en skillnad - man kan ganska lätt identifiera den i BT... men är den stor? Och är det tydligt vad som är "bäst"?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-04 23:06

Koffe skrev:
(Utom tävlan: Filerna fyra ggr. efter varandra - i vilken ordning har jag lagt dem?)... Alltså det är en skillnad - man kan ganska lätt identifiera den i BT... men är den stor? Och är det tydligt vad som är "bäst"?

Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:09

Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Mmm, sånt är lustigt. Saker som jag ibland trot varit fel på vinylen finns på CD versionen med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:10

Koffe, Vad använder du för stereo för lyssna på filerna?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 23:16

Magnuz skrev:Inga större problem att höra när man hör alla, men jag upptäckte något lustigt: Det som jag trodde var ett knäppljud från vinylen förekommer även på CD-versionen! Jag lade inte märke till det på CD-versionen när jag säkert visste att det var den jag lyssnade på.

Precis! Det är ditlagt i mastringen för lite adderad retrokänsla. Om har foobar2000 så kan du prova att ABX testa dem. Då kan du lätt gå in och lyssna på ett enskilt trumslag eller en passage i sången och körstämman.

Visst finns det en skillnad... ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-04 23:16

subjektivisten skrev:Koffe, Vad använder du för stereo för lyssna på filerna?

Foobar2000/ASIO/E-MU 0202/Rega Ear/AKG K601

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:19

Hörlurar alltså eller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-04 23:27

Koffe skrev:Visst finns det en skillnad... ;-)

Helt klart

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-05 00:40

subjektivisten skrev:Hörlurar alltså eller?

Jepp. Och det finns en skillnad i hur de olika filerna färgar och tydligen ca 6-7 dB (enligt dina grafer) skillnad i dynamik i anslagen på virveln.

Som jag sa lite tidigare - bäst låter mina "opillande" flacar. Upplösningen de ger slår dynamiken LP-versionen levererar. Det som jag trodde var bieffekter av digital överstryrning och kompression - den hårda diskanten - de konstiga ekoeffekterna - och märkliga, nästan pumpande mellanregistret, verkar finnas i båda utgåvorna. Sammanfattningsvis kan man säga att den låten inte låter något vidare i någon av versionerna. Men det finns bättre spår även på den här skivan.

Prova att blindtesta filerna och hör efter vad det är som gör att de går att skilja åt...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 01:09

Koffe skrev:Jepp. Och det finns en skillnad i hur de olika filerna färgar och tydligen ca 6-7 dB (enligt dina grafer) skillnad i dynamik i anslagen på virveln.

Typ.

Koffe skrev:Som jag sa lite tidigare - bäst låter mina "opillande" flacar. Upplösningen de ger slår dynamiken LP-versionen levererar.

Detta är ju fel och vet inte vad du fått detta ifrån. Upplösningen blir vad källan och masteringen tillåter. I CD fallet, inte speciellt mycket. Du påstår att det sunkiga ljudet på CDn skulle bero på normaliseringen? Hur då? Jag har lyssnat på den "opillad" och det är lika illa ljud då.

Koffe skrev:Det som jag trodde var bieffekter av digital överstryrning och kompression - den hårda diskanten - de konstiga ekoeffekterna - och märkliga, nästan pumpande mellanregistret, verkar finnas i båda utgåvorna. Sammanfattningsvis kan man säga att den låten inte låter något vidare i någon av versionerna. Men det finns bättre spår även på den här skivan.

Skivan är ju inspelad med ett visst sound, det kommer ju inte ändas på. Men det är ju en brutal skillnad i ljud mellan CDn och LPn.
Finns knappast något spår på skivan med mer dynamik iaf.

Koffe skrev:Prova att blindtesta filerna och hör efter vad det är som gör att de går att skilja åt...

Blindtestar alltid filerna innan jag lägger upp dom och lättare test har jag knappt varit med om. Menar du på allvar att det knappt inte är någon skillnad? 8O

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-05 04:09

Jag skall försöka var extra tydlig.

Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet utan det är andra coloreringar som uppkommit/finns i ljudbilden. En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.

Jag gjorde ett test här om dagen där jag överförde en fil via DA i SB3:an till AD i ljudkortet. Det är svårt att få en sådan kedja transparent. Efter mycket pill lyckades jag hyfsat bra när jag överförde musik (det uppfyllde i allafall mitt syfte) - men körde jag brus genom kedjan som avslöjades det omedelbart som en lite färgförändring i bruset. Det finns alla skäl att misstänka att den kedja som du bygger (DA>Pressning (analog)>Avspelning(analog)>AD) är ännu mindre transparent.

När man lyssnar på skillnader mellan filerna måste man därför ta hänsyn till att det inte bara är skillnader mellan en CD-variant av mastern och en LP- variant mastern man hör. Det är också överföringskedjan. Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".

Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen. När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall. Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.

Visst - är den enda ingående parametern i konceptet välljud - ett högt dynamikavstånd (eller i detta fall +7dB dynamik i trummor) - då är LP- varianten bäst. Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.

Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.

Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 04:52

Koffe skrev:Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet

Det är ju DIN åsikt. Dina grejer kanske inte är så bra för visa dynamikskillnader, vad vet jag.

Koffe skrev: En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.

Ska ge dig ett tips. Tänk dig detta, att dom spelade in låtarna för dom ska låta gamla och raspiga. Sen tar någon och masterar CDn och klipper toppar = gör ljudet dovare. Helt plötsligt så hörs det inte lika lätt, för det är borta och mer begravt i ljudet. Så tar vi någon som masterar LPn och han maximerar inte ljudet som på CDn, så det du hör på LPn är närmare mastern. Om du gillar det eller ej, är ju din personliga åsikt.
Du kan ju lyssna och höra själv skillnaden här. Lyssna hur mer dovt klippet blir när han maximerar låten.

Koffe skrev:Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".

Om NÅGOT så hör man ju saker bättre. Ingen säger emot att vinylen inte är helt transparent, men i detta fallet så är CDn masterad så illa att vinylen lär vara klart närmare mastern.

Koffe skrev:Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen.

Fel. Det är bör, som jag sa nyss, snarare så att du hör MER på vinylen eftersom den är bättre masterad. Sen får man med brus och dyl, men det är underförstått.

Koffe skrev:När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall.

Detta ÄR stor skillnad. Sen finns det fall som har ÄNNU mer skillnad (eller mindre), men det är inte poängen.

Koffe skrev:Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.

Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.

Koffe skrev:Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.

Din personliga åsikt, inget som jag kan ändra på. Min är att CDn är ett skämt.

Koffe skrev:Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.

Vilka detaljer? Det enda jag hör är MER detaljer på vinylen. Trummorna låter mycket mer korrekt enligt mig.

Koffe skrev:Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.

Lyssna på dina högtalare, dom kanske är mer avslöjande :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-05 13:13

subjektivisten skrev:Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.

Vore det inte dags att byta motor snart? Eftersom två relativt lika nätdelar kan ge skillnad på hur en skivspelare låter borde en felaktig motor drabba ljudet i hög grad. Om din spelare är välljudande idag, hur kommer den då inte att vara med hel motor?

Ett par kommentarer:

Koffe har en poäng i att man måste beakta hela kedjan, även den utrustning som används för att rippa LP´n. Samtidigt tycker inte jag att hörlurar generellt är bra att jämföra saker med. De är OK när det gäller många parametrar, men de har också en tendens att förminska skillnader. Samtidigt som vissa andra saker hörs tydligare eftersom man sitter med elementen precis utanför öronen.

Att jämföra frekvensgång (att tex säga att diskanten är kraftigare och sämre upplöst) mellan CD och LP är mycket vanskligt om man inte har totalkoll på vinylspelarens frekvensgång. Om jämförelsefilerna dessutom är gjorda med en trasig skivspelarmotor håller jag inte för otroligt att detta kan vara orsaken till den sämre upplösningen i diskanten.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 15:45

Bill, har du lyssnat på filerna? Om inte gör det och så kan du ge kommentar sen om det är någon skillnad eller ej.
Visst, motorn kan påverkar, främst i brum. Tror dock inte den skillnaderna är så uppenbara i detta fallet.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer