Koffe skrev:Att välja mellan "CD-" och "LP-versionen" av låten är att välja mellan pest eller kolera. Båda låter dåligt. Därför att... båda filerna har - som du säger - samma master i botten och den är (tycker jag) misslyckad. Jag kan, som jag skriver, skilja dem åt i ett blindtest men den mest signifikanta skillnaden är INTE det högre dynamikavståndet
Det är ju DIN åsikt. Dina grejer kanske inte är så bra för visa dynamikskillnader, vad vet jag.
Koffe skrev: En sån är att diskanten låter hårdare (är högre och mindre välupplöst - lite grynig) i LP- versionen. Det här borde man kunna se om man tittar på det i en spektrumanalysator.
Ska ge dig ett tips. Tänk dig detta, att dom spelade in låtarna för dom ska låta gamla och raspiga. Sen tar någon och masterar CDn och klipper toppar = gör ljudet dovare. Helt plötsligt så hörs det inte lika lätt, för det är borta och mer begravt i ljudet. Så tar vi någon som masterar LPn och han maximerar inte ljudet som på CDn, så det du hör på LPn är närmare mastern. Om du gillar det eller ej, är ju din personliga åsikt.
Du kan ju lyssna och höra själv skillnaden
här. Lyssna hur mer dovt klippet blir när han maximerar låten.
Koffe skrev:Jag tror, baserat på det jag hört, att till exempel att röster och instrument "tecknas" sämre i LP- filen beror på överföringkedjan - det var det jag menade med "upplösning".
Om NÅGOT så hör man ju saker bättre. Ingen säger emot att vinylen inte är helt transparent, men i detta fallet så är CDn masterad så illa att vinylen lär vara klart närmare mastern.
Koffe skrev:Kort sagt - även om dynamikavståndet är lägre i CD-varianten av filen - så tycker jag att den låter bättre - förmodligen därför att gravering/pressning/avskrapning/AD har "kostat" mer i form av färgning av ljudet - det har tappats information på vägen.
Fel. Det är bör, som jag sa nyss, snarare så att du hör MER på vinylen eftersom den är bättre masterad. Sen får man med brus och dyl, men det är underförstått.
Koffe skrev:När jag har läst det (bla) du har skrivit om detta tidigare så har jag trott att det skulle vara STÖRRE skillnader mellan CD-varianten- och LP- varianten mastern än vad det (har visat sig vara) är i detta specifika fall.
Detta ÄR stor skillnad. Sen finns det fall som har ÄNNU mer skillnad (eller mindre), men det är inte poängen.
Koffe skrev:Välljudspotentialen i LP-mastringen maskeras därför att, vad jag tror är, problem i överföringen. Men... detta är lite svårt att höra eftersom grundljudet som låten har begåvats med är så dåligt - i grunden.
Detta är ju fel, eftersom jag har testat massa välljudande skivor och har, trots en motor som krånglar, en väldigt välljudande vinylspelare som är väldigt neutral.
Koffe skrev:Om man tycker att frågan är mer sammansatt än så då är inte det faktum att man hör en skillnad INTE automatiskt är till LP-variantens fördel - då måste man fundera över vilka skillnader finns det - VAD KAN JAG HÖRA? Och sedan ta ställning till vilken variant man föredrar.
Din personliga åsikt, inget som jag kan ändra på. Min är att CDn är ett skämt.
Koffe skrev:Som sagt - i detta fall - så kommer jag att välja bort dynamiken (som mest hörs i attacken på trumljuden) för detaljerna som finns i CD- varianten - och som saknas i den analogt avskrapade filen.
Vilka detaljer? Det enda jag hör är MER detaljer på vinylen. Trummorna låter mycket mer korrekt enligt mig.
Koffe skrev:Jag skall prova att lyssna i högtalare i morgon - det är totalt sett en mindre kritisk lyssning - men det kan visa på saker i, framför allt basen, som jag kan ha missat i mina hörlurar. Jag förväntar mej, dock, inte att få höra några "brutalt" stora skillnader - som jag skulle ha missat i lurar.
Lyssna på dina högtalare, dom kanske är mer avslöjande

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.