Moderator: Redaktörer
leffee skrev:Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här
Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble
sök på naxos.se
Bis 275
Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos
Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än
Chris_Lymme skrev:Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.
Chris_Lymme skrev:För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.
För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.
Chris_Lymme skrev:@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).
Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.
http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6
När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.
Chris_Lymme skrev:När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.
Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.
http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1
Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:
http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1
frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är..![]()
Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Chris_Lymme skrev:frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är..![]()
Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.
Chris_Lymme skrev:Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget. <SNIP>
Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.
Chris_Lymme skrev:
@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).
Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.
.
BertilAlving skrev:Det är den version av "storyn" som jag har hört.
Piotr skrev:Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.
OlA-68 skrev:..och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående..
Vee-Eight skrev:Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.
OlA-68 skrev:men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats
OlA-68 skrev:det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn
Chris_Lymme skrev:
Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.
OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....
ptr skrev:OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....
Jag har aldrig påstått att jag är allveteande, men jag läser på innan jag utalar mej, om du gjorde samma sak Ola, skulle du inte snacka så mycket skit!
Lån och stöld av musik är en stor del av traditionen innom barockmusiken, det är väll ingen nyhet! och det är väll ingen här, allra minst jag som påstått att Bach skapade Fugan som konsept? Det finns fugor och likanande kompositionsformer redan sedan 1300-talet lätt, att sedan fugan som kompositionsform nådde ett slags höjdpunkt i och med Bach (och kanske Buxtehude) är ett mer eller mindre vedertaget sanning!
/ptr
Chris_Lymme skrev:
Mapem, tyvärr kan jag inte lyssna på Interpreti Veniziani och avgöra tvisten. Egentligen finns det inget rätt eller fel utan bara vad man tycker om. Att lyssna på Vivaldi, i Venedig med en italiensk ensemble kan ju egenligen aldrig bli fel oavsett hur bra eller dåliga de är på skiva.
Chris_Lymme skrev:När det gäller frågan om de kan ha spelat för fort så skrev man i alla fall under barocken att italienarna spelade allegro mycket snabbare än i resten av Europa samt att de spelade adagio mycket långsammare. Jag har en del inspelningar av italiensk barock som följer den teorin och det låter faktiskt vettigt.
Ensemblen i fråga verkar dock inte finnas på allmän distribution, vad jag kan se.
OlA-68 skrev:bäste herr ??? kris lymmel eller vaffan du nu heter...
det handlar om att berätta det man vet på ett sätt som gör att folk blir glada över att vinna kunskap inte att trycka pekpinnar i ögonen på dem.
jag hoppas vid min gud att du inte är lärare eller ämnar utbilda dig till sådan
kom gärna med åsikter men tala om att de är dina eller referera till källan och acceptera andras åsikter så kanske du finner några forumvänner
dimitri skrev:...undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre.
Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:
För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!
Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.
dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.
Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra pofessionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten
Chris_Lymme skrev:Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:
För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!
Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.
No way, mister!
Det var "Sista Ordet" som började med att grundlöst kalla mitt sakliga inlägg om Albinoni för dravel. Sedan drog han igång det helt onödiga snacket om att suga på pittar.
Men ni ställer er ju alltid på stammisarnas sida på Faktiskt.se.
Chris_Lymme skrev:frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är..![]()
Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar.
Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.
dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.
Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra professionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten
Chris_Lymme skrev:Det handlar inte om prestige.
Tvärtom så handlar det om att förstå och uppskatta skickliga och meningsfulla framföranden.
Tolkning av klassisk musik är bland det svåraste som finns. Det finns tusen olika sätt att göra det fel och dåligt och bara några få sätt att göra det rätt.
Varje kompositör har några få uttolkare, demonerna, som verkligen begriper den skrivna musikens inre väsen.
På andra ytterlighetsskalan finns några få bedragare och däremellan den stora majoriteten av uttolkare, medelmåttorna, d.v.s. de som varken gör det bra eller dåligt eller som bara härmar efter någon av demonerna.
Om man sitter och lyssnar på en inspelning gjord av en medelmåtta eller en bedragare så tycker jag att man borde vara intresserad av att höra en inspelning av samma musik som är gjord av en demon. Sådana inspelningar är tusenfallt mer givande än den rena stapelvaran.
Eftersom det finns så många klassiska inspelningar så är det inte heller så lätt att hitta demoninspelningarna så det är information som man inte ska avvisa utan ta emot.
Se det så här: om du njuter av Nigel Kennedys inspelningar så kommer du verkligen njuta av en inspelning med en duktig violinist
Chris_Lymme skrev:Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.
Nej, att utan skäl påstå att jag och andra skriver dravel är inte en saklig debatt utan ett angrepp på debattörerna.
OlA-68 skrev:och du Kris...
In times of change the learners will inherit the earth, while the knowers will find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
jockewe skrev:Som tur är så VINNER den som tycker om MESTinte den som är lycklig i ett litet hörn med sin egen lilla regelbok där allt ska passa in.
OlA-68 skrev:skall vi prata bach så kan jag verkligen rekomendera Anders Bondeman
organist i jakobs ka. sthlm
fantastisk bachtolkare
för övrigt vinnare av improvisationsvm för orgel i Harlem ?? 1965
PekkaJohansson skrev:Finns det några skivor med denne Anders Bondeman att rekommendera?
Med vänlig hälsning
Pekka
Ragnwald skrev:Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.
Chris_Lymme skrev:Hmmm... det är ju fasen att man aldrig får chans att visa sina postiva sidor. Bondeman spelar Bach på ett sätt som jag tycker är alldeles för löst och rörigt, vilket gör att det låter mer som Bondeman än Bach och det är helt fel.
Hans Fagius är faktiskt mycket bättre på Bach om vi ska tala svenska organister.
För att spela Bach väl krävs tidsmässig och tonmässig exakthet plus en tredje och bestämd, nästan magisk ingrediens som ger musiken känsla, liv och mening. För att nå den tredje ingrediensen krävs till att börja med en rasande teknisk skicklighet som gör att tonerna bara rinner ur instrumenten.
Tre bra exempel på solister som har uppnått den där rinnande känslan och djupare förståelsen för Bach är Rostropovic, Milstein och Hewitt. De flesta andra bara snubblar sig igenom styckena eller fuskar genom att spela fritt för att dölja att de inte klarar av att spela musiken som den är skriven.
Ragnwald skrev:Att bli berörd och riktigt njuta av en artists tolkning, kan ju knappast vara fel, om man tidigare hört samma stycke till leda med all världens storheter.
Ex. jag lånade hem alla olika tolkningar av Goldberg variationerna, som jag kunde få tag på (det blev många), för att göra en kritisk jämförelse.
Efter en tråd "1st skiva till öde ö", där flera föreslog detta stycke.
Jag föll för Angela Hewitts tolkning, den berörde mig och gav det stycket mening för mig. Hyperion CDA 67305.
Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.
OlA-68 skrev:det är just därför som han ses av en hyffsat sammlad kritikerkår som en av vår tids största bachtolkare ...alla utom du men vaffan skulle man väntat sig
Chris_Lymme skrev:
Intressant information om bakgrunden till inspelningen, tack för den.
"Du kan nog köpa den på CDON eller Bengans som exempel".
Nej där hade jag sökt.
"Hewitts inspelning av Goldbergvariationerna är verkligen annorlunda".
Jo annorlunda var ordet.![]()
"Hennes inspelning av Das Wohltemperirte Clavier är nog mer typisk för den stil som hon har blivit känd för".
Ska lyssna på den, för jag har enbart hört henne spela just Goldbergvariationerna.
"Den bästa verisionen av Goldbergvariationerna som jag har hört är faktiskt Trevor Pinnocks (surprise) cembaloinspelning".
Intressant att höra den på cembalo, blir ju väldans annorlunda, skulle man kunna säga.![]()
Anders Bondeman, Jahrgang 1937, studierte u.a.Chris_Lymme skrev:De är dessutom internationellt erkända.
Keba skrev:Jag tycker det är roligt när det blir diskussion om musik, hittar många skivtips här. Befriande fritt från objektiva rätt och fel
Anders Bondeman spelar Bach i S:t Jacobs lördagen den 1/3. Fri entré!
Ska se om jag inte kan ta mig dit.
petersteindl skrev:Vad gäller Vivaldis årstiderna så tycker jag att Giuliano Carmignola med Sonatori de la gioiosa Marca spelar väldigt fint. Finns på Brilliant classics.
going skrev:Jag kan, som ny medlem, registrerad idag, rekommendera den unga cellisten Sol Gabetta. Hon har hängt djurtarmar på sin fina Guadagnini från 1759 och spelar tillsammans med en grupp italienare, som också använder tidstypiska natursträngar.
Tyvärr ingår endast Vintern på skivan som annars innehåller vlera härliga violinkonserter av Vivaldi, omskrivna för cello.
Det är inte sexism att anse att Vivaldi ska framföras av kvinnor, det är historia.
Om Sol Gabettas skiva kan också sägas att den är mycket tätt mickad, så tätt att man kan uppfatta klädskrap. Om detta finns en del att läsa på en tråd på Amazon. Det framgår av bilder från inspelningslokalen, en liten gammal kyrka, att den är full av mickar. Det märks på skivan, den kan transsubstansiera en hårdrockare till barockare.
Det skall bli mäkta intressant att lyssna på denna skiva. Välkommen förresten going
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster