Vivaldis årstider!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Vivaldis årstider!

Inläggav Piotr » 2007-12-05 23:22

Jag söker en specifik CD med Vivaldis fyra årstider.

Har en knappt spelbar kopierad skiva från Toolex Alpha. Discen ifråga var en specialtryckt utgåva från Italien till Toolex Alphas medarbetare i Sundbyberg i samband med export utav CD-pressar/liners (eller om det var när Italienarna köpte upp Toolex..).

Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.

Utgåvan jag har innehåller 12 stycken och är ca 40 minuter lång.

Nån som känner till den utgåvan eller någon som matchar den i känsla och kvalitet?

Det jag uppskattar i denna verision är det något hetsigare tempot och den mer intima ljudbilden än man normalt upplever från typiskt amerikanska uppsättningar med ett pampigare större ljud men med mindre "nerv".

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-05 23:29

Googla med sökorden Claudio Scimone quattro stagioni så hittar du en hel del, bland annat en DVD med uppförandet. Verkar som om dom uppför stycket fortfarande, senast i november i år.

En genväg är att kontakta Josef Svalander på svalander.se, han har hundratals versioner av De Fyra Årstiderna i sin privata samling :-)

/ B

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2007-12-14 14:24

Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här

Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble

sök på naxos.se

Bis 275

Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos

Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-14 14:55

leffee skrev:Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här

Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble

sök på naxos.se

Bis 275

Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos

Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än

http://www.bis.se/index.php?sokTyp=cdnr ... =Search%21

(Den hade annat omslag från början.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-14 15:06

Spår 10 från den (första satsen ur Vintern) är ett av mina testspår. Massvis med efterklang, djupa orgeltoner, och på gränsen till vassa violiner.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-14 16:26

Josef Svalander anser att han har alla förekommande inspelningar av Årstiderna, men jag hittade en han inte hade när jag var i Italien, som jag kunde tipsa honom om. Ensemblen kallar sig Interpreti Veneziani, och när jag hörde dem i en kyrka i Venedig alternerade solostämmorna mellan fyra personer, alla mycket skickliga, viket var ganska imponerande. Men de spelar nog lite för fort för att det ska var riktigt bra. Bedöm själva genom att klicka på länken. De säljer sina skivor via egen site.

Drottningholms Barockensembles inspelning med Nils-Erik Sparf som solist på BIS är fin, en av de allra bästa enligt bl a Penguins guide. Jag har den, men också en gammal inspelning på LP med I Musici, som jag tycker mycket om.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-16 18:37

Om det är närhet och intimitet som är målet så är inspelningen med Drottningholms barockensemble ett bra alternativ.

Det finns dock två aber.

För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.

För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.

Om man är ute efter en bra musikalisk inspelning av De fyra årstiderna så kan jag rekommendera Trevor Pinnocks version som är oerhört elegant. Ljudbilden är dock lite polerad.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-17 00:31

Jag kan tänka mig att Piero Toso och Roberto Michelucci (I Musici) liknar varandra på många sätt (tack vare musiklivet i italien, landet där "kulturen odlas")

Anyway, (bortse från mina spekulationer ovan) angående tolkningar av årstiderna så finns det minst lika många smaker som bakar.

Den som gillar flest inspelningar vinner, inte den som sågar flest...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-17 19:31

Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-18 00:52

Chris_Lymme skrev:Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.

jaha och du skall alltid vara så dj...a positiv vaffan har det med d4åt att göra :?
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-18 09:21

Tack för alla inlägg, ska kolla upp de som nämnts i tråden.

Har och gillar annan tidig klassisk musik men då jag gillar den här skivan så pass så skulle det vara kul att hitta ett intakt ex. som inte börjar låta som en rapp&scratch-låt mitt i skivan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-18 10:42

Chris_Lymme skrev:För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.

För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.

Inte låter Sparf oengagerad, det håller jag inte med om. Men har har ett lite speciellt sätt att spela. Han kan låta som en Bingsjö-spelman ibland. Lite finurlig sådär.

Beträffande tjatigheten så måste jag säga att jag aldrig tröttnar på Årstiderna. Det är genial musik. Det hindrar inte att man också lyssnar på andra Vivaldi-stycken eller de andra kompositörerna du nämnde. Men Albinonis adagio kanske man redan hört en gång för mycket :)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-18 19:42

@ Ola ... om man är positiv eller negativ är irrelevant så länge som man är realistisk. Barockmusik är väldigt tidskritisk. Med lös eller dålig timing låter det ... dåligt. De italienska ensembler som jag har hört har inte den precision som man finner hos många tyska, engelska eller amerikanska ensembler. Perfektionism är enbart av godo när det gäller musik. Om du kikar på de internationella recensionerna av BIS-inspelningen så kommenteras ofta den udda musikaliska tolkningen samtidigt som man framhåller den goda ljudkvalitén. Den musikaliskt bästa inspelningen av De fyra årstiderna är i mitt tycke Pinnocks och där går inte ljudet av för hackor heller, även om det inte blir så intimt som på BIS.

@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.

http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6

När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2007-12-18 20:11, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-18 20:03

Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-18 20:08

Det är sant. Jag skrev "musik" men tänkte på "klassisk musik".

Till exempel kan jag lyssna på Miles Davis Bitches Brew med stor behållning men då är ju friheten och improvisationen hela poängen.

Barockmusik är dock meningslös utan timing; då faller musiken i bitar.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-19 10:02

Chris_Lymme skrev:@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.

http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6

När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.

Det där om Albinonis adagio kände jag inte till, men jag har alltid tyckt att det skiljer sig från annat jag har hört av honom. Och från annan barockmusik också. Jag har tyckt det låter för smetigt romantiskt. Nu förstår jag varför. Uttjatat är det hur som helst.

Och beträffande Nils-Erik Sparf, visst vet jag att han är klassiskt skolad, men han är också präglad av spelmanstraditionen, och det tycker jag bara är positivt. Många andra svenska violinister som är aktiva inom den europeiska klassiska musiktraditionen står f ö med ett ben också i spelmanstraditionen, så det är på inget sätt unikt för honom.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-12-21 21:36

Albinoni: op.7 no.6 för trumpet och orkester. Helt fantastiskt glatt stycke, den framförs även som en oboekonsert men versionen med trumpet är mycket vackrare, ljudet blir ju lite klarare och inte så "gnälligt".

Vivaldi fyra årstiderna: New Philharmonia Orchestra med Leopold Stokowski (Hugh Bean på soloviolin), Decca. Jag gillar denna inspelning, har iofs inget att jämföra med men det finns väldigt mycket nerv i sommaren.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-28 12:54

Vivaldi sägs ha spelat som en besatt så de fina damerna svimmade på hans konserter.
Det finns dom som tror att dom flesta inspelningar av "Fyra årstider" är alldeles för belevrade och Vivaldi själv skulle inte gillat tolkningarna...

Om det är så eller ej låter jag vara osagt men det finns en version som jag gillar skarpt och det är Nigel Kennedys som spelar med en intensitet som är underbar.
Första gången jag hörde denna version var det som om jag aldrig hört Vivaldis fyra årstider!

http://wm01.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=43:18769
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-28 16:22

När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.

Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.

http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1

Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:

http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-28 17:51

Chris_Lymme skrev:När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.

Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.

http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1

Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:

http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1

Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-29 14:35

frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-29 17:25

Chris_Lymme skrev:
frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.

OK din smak är bäst! :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-29 21:10

Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget.

Andra exempel på denna tradition är "stråkkvartetten" Bond och "medeltidskören" Medieaval Babes.

http://www.mediaevalbaebes.com/NEW%20IM ... wnload.jpg
http://img.timeinc.net/time/asia/magazi ... _girls.jpg

Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-30 00:00

Chris_Lymme skrev:Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget. <SNIP>
Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.

Hehee, jag minns när jag irriterad frågade min Londonbaserade fiollärare hur faan just N. Kennedy kunde bli så känd när han spelade så "average" (Han själv är nog rätt nöjd med sitt spel får man hoppas, det är bara vissa som inte uppskattar det så mycket)

Professorn svarade - Glöm inte att en av de viktigaste konstformerna är TIMING... (suck så sant, tänk på Paul Potts - Nog Off topic)
- - -

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-31 07:32

Chris_Lymme skrev:
@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

.

du får gärna komma med lite konkreta bevis för dina utsagor detta är nämligen inget jag hört förut.
sedan kan jag ju inte nog poängtera att det ju har lånats friskt genom tiderna
och om inte dagens popsnickare kan hålla fingrarna från syltburken hur kan man förvänta sig att de dåtida kunde göra det särskillt eftersom de inte hade fonogram och informationsteknologin så långt framskriden det räckte ju att vara lite mer berest än sin publik och lite lyhörd för de strömmningar och den musiken som fanns dit man kom
men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-31 16:39

Hm, det skulle kunna vara en skröna men Albinoni's berömda Adagio lär till största delen vara komponerat i mitten av 1900-talet av en italiensk ljudtekniker (!) eller musikprodcent som hette Giazotto. Han lär ha hittat ett notblad med den aktuella baslinjen från Albinoni och sedan broderat ut hela kompositionen, så man bör nog ge honom credits för "låten".

Det är den version av "storyn" som jag har hört.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-01 00:47

BertilAlving skrev:Det är den version av "storyn" som jag har hört.

Och jag har blivit lärd samma sak som Bertil har hört!

Inte för att man skall ta Wikpedia som det sista ordet av sanning men om man kollar på Adagio och eller Tomaso Albinoni så bekräftas detta. Orkar du leta mera så kan du ju slå upp Albinoni i Grooves musiklexikon och kanke får det bekräftat där oxå!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-01 04:46

det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn det bör ju i sammanhanget påtalas att det finns inga konkreta bevis för hans utsago om att det endast var en basslinga han fann nedtecknad än mindre har man fått se just dennanedteckning och om nu skulle vara fallet att just han fann detta vad är det som säger att han redovisar allt... han kan ju redovisa basgången och endast den för att sedan ta cred för resten.
nä papprena på bordet annars tror jag inte ett smack på italienska ljudtekniker de sket dessutom rätt fett ut sig under italydiscotiden 8)

Användarvisningsbild
ptr

Re: Vivaldis årstider!

Inläggav ptr » 2008-01-01 12:09

Piotr skrev:Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.

Detta är förmodligenm en gammal Eratoinspelning (idag Warner Classics). Den har frunnits utgiven i massor av olika utgåvor.

Jag har tex. haft den både på vinyl och CD... ett av omslagen..

Bild

Jag gav bort mitt ex till någon bättre behövande, för jag diggade inte stämningen på plattan.. Gillar inte Nisse Sparvs inspelning heller utan jag brukar rekomendera Fabio Biondis inspelningar (Opus 111 & Virgin) eller möjligen Andrew Manze (Erato) på historiska instrument..

OlA-68 skrev:..och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående..

Giazotto gick bort 1998 så det svaret får du vänta på till ni möts i nangijala! Förövrigt finns det ett antal publicerade artiklar om "Albinonis Adagio" där man jämfört autentiska Albinoni-kompositioner med Adagiot och dom skiljer sig på massor av ställen vad gäller stilistik och kompositionsteknik.
Det är till och med tveksammt om generalbasen som Giazotto utgick ifrån ens var skriven av Albinoni, men det är ju en helt annan fråga. Att Giazotto attribuerade stycket till Albinoni var absolut ingen tillfällighet med tanke på att han redan 1945 skrivit en biografi om kompositören.. och han var inte ljudtekniker utan han var musikvetare och professor i musikvetenskap vid Universitetet i Florens. I italienska musikkretsar var han ganska berömd, och bara för att italienska är ett undervärderat språk i svenska skolor så är vi lite mindre bekanta med honom här i den kalla norden..

Så rent musikhistorisk är din tveksamhet betydellöst!! Och innan du kallar någon för "upcommer" kanske du skall resercha personen först! :wink:

/ptr

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-01-01 13:10

Vee-Eight skrev:Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.

Perfektionen och exaktheten finns även i improviserat jazzmusik. T.o.m. hos sådana frijazzmusiker som Peter Brötzman och varför inte Ornette Coleman.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-01 15:59

XXX

OlA-68 skrev:men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats

OlA-68 skrev:det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn

Det är allmänt vedertaget i musikerkretsar att det berömda/förhatliga adagiot inte har skrivits av Albinoni. Alla som känner Albinonis musik hör att det inte är rätt. Det är inte lättare att förfalska Albinoni än Bach.

Om Giazotto, eller vem det nu var som förfalskade kompositionen, bara var ute efter egen berömmelse så skulle han väl ha satt sitt eget namn till kompositionen. Att han ändå satte Albinonis namn tyder väl på en missriktad respekt för mästaren - men det gör det ändå till en förfalskning.

Det är också en tragiskt förfalskning eftersom det där smetiga, falska adagiot har medfört att Albinoni har ett mycket dåligt rykte som kompositör idag. Detta trots att han var en mycket intuitiv kompositör som skrev mycket vacker barockmusik.

Man får inte heller glömma att den äkta barockmusiken länge var helt utdöd. Under 1800-talet spelades den knappt och under 1900-talets första hälft gjorde man om den till rena symfoniska arrangemang eller enkla pianorecitativ.

Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:00

om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach också kan ju nämnas att den bland många sedd som den 5:e evangelisten fugans fader med mera kan ju faktiskt rubriceras som en av de största låttjuvarna inom musiken Bauxteude som var organist i helsingborg bland annat framförde många verk som plagierades friskt det var han som lärde bach vad en fuga var osv
som jag sa tidigare pissa inte på sont som det inte finns belägg för annat än påstående jag håller iofs med om att det finns bättre verk med albioni men skall vi gå ännu mer OT så Corelli var ju en inte allt för pjåkig kompositör namedropping kan ju bli min starka sida om du vill men jag har förmig att det handlade om vivaldi och de fyra årstiderna som för övrigt annsophie mutter spelat in dels med von karajan och sedan i en utmärkt inspelning med en norsk orkester
slutligen vv sluta tjaffsa om du inter har belägg om något angående giazzoti och hans påstådda verk eller ej förrän papprena ligger där :evil:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:02

Chris_Lymme skrev:
Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.

bullshit
det pysslade polackerna med på 60-talet

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:08

XXX

Inlägg modererat. /V8

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 10:18

Hoppsan hoppsan...

Medan tangenterna vässas för nya angrepp kan ni Vivaldiexperter lyssna på Interpreti Veniziani (länk ovan) och sen tala om för mig om det är bra eller dåligt. Jag tyckte det var kul att höra dem i Venedig, men kanske präglades min upplevelse av den fantastiska lokala atmosfären. Min hustru tyckte de spelade för fort och okänsligt, medan jag tyckte de spelade friskt och skickligt. Ni kan få slita vår lilla familjetvist genom ett auktoritativt omdöme.

Ang Kennedy så är jag inte imponerad av honom. Har dock aldrig hört honom i Årstiderna, men har en skiva med honom i Beethovens violinkonsert som är plågsamt släpig bitvis. Han spelar nån sorts egenpåhittad kadens där också (förutom den vanliga av Fritz Kreisler). En av mina favoritskivor är samma konsert med Hillary Hahn. Det är något annat det!

Jag har hört mycket fin musik av Albinoni men har trots det haft en lite negativ bild av honom på grund av det smetiga Adagiot. Om det nu inte alls är skrivet av honom blir han upprättad i mina öron. Om han ändå har gjort det så är det ju otvivelaktigt så att även de bästa kompositörer ibland gör tveksamma saker....

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-02 12:51

OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....

Jag har aldrig påstått att jag är allveteande, men jag läser på innan jag utalar mej, om du gjorde samma sak Ola, skulle du inte snacka så mycket skit!

Lån och stöld av musik är en stor del av traditionen innom barockmusiken, det är väll ingen nyhet! och det är väll ingen här, allra minst jag som påstått att Bach skapade Fugan som konsept? Det finns fugor och likanande kompositionsformer redan sedan 1300-talet lätt, att sedan fugan som kompositionsform nådde ett slags höjdpunkt i och med Bach (och kanske Buxtehude) är ett mer eller mindre vedertaget sanning!

/ptr

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 14:58

XXX

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-02 16:02

Lågvattenmärke

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 16:34

ptr skrev:
OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....

Jag har aldrig påstått att jag är allveteande, men jag läser på innan jag utalar mej, om du gjorde samma sak Ola, skulle du inte snacka så mycket skit!

Lån och stöld av musik är en stor del av traditionen innom barockmusiken, det är väll ingen nyhet! och det är väll ingen här, allra minst jag som påstått att Bach skapade Fugan som konsept? Det finns fugor och likanande kompositionsformer redan sedan 1300-talet lätt, att sedan fugan som kompositionsform nådde ett slags höjdpunkt i och med Bach (och kanske Buxtehude) är ett mer eller mindre vedertaget sanning!

/ptr

Stämmer bra det. Inte heller jag är någon expert på barockmusik men eftersom det är den musik jag lyssnar mest på så plockar man upp en del lös information från böcker, recensioner och skivfoldrar.

Bach, som för övrigt är den kompositör som jag beundrar mest, är inte känd som en stor innovatör. Han höll sig ganska bestämt inom barockens befintliga ramar. Bachs storhet är dock en oerhört kvalitativa och varierade musik som han fyllde dessa ramar med.

Det var inte Bach som uppfann kontrapunkt men han utvecklade den konsten längre än någon annan till den grad att det i princip blev synonymt med hans namn.

Det är iofs inget unikt för barocken. De flesta kompositörer har byggt på sina föregångares musik. Mozart, som exempel, var rätt bunden till Haydns skola även om han var mångdubbelt bättre. En av de få kompositörer som känns lite fräscha och unika är faktisk Beethoven. Hans udda och lite aviga stil känns personlig och han studerade ju för både Mozart och Haydn utan att egentligen gilla deras stil.

För att återvända något till ämnet så kan man ofta höra att Bach inspirerades av Vivaldi och andra kompositörer i den italienska skolan. Samtidigt låg han på en långt högre nivå. Det är fullkomligt otänkbart att Vivaldi skulle ha kunnat skriva H-mollmässan, Goldbergvariationerna eller Die kunst der Fuge.

Mapem, tyvärr kan jag inte lyssna på Interpreti Veniziani och avgöra tvisten. Egentligen finns det inget rätt eller fel utan bara vad man tycker om. Att lyssna på Vivaldi, i Venedig med en italiensk ensemble kan ju egenligen aldrig bli fel oavsett hur bra eller dåliga de är på skiva.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 17:28

Chris_Lymme skrev:
Mapem, tyvärr kan jag inte lyssna på Interpreti Veniziani och avgöra tvisten. Egentligen finns det inget rätt eller fel utan bara vad man tycker om. Att lyssna på Vivaldi, i Venedig med en italiensk ensemble kan ju egenligen aldrig bli fel oavsett hur bra eller dåliga de är på skiva.

Jag har bara hört denna ensemble på plats och det var en mycket angenäm upplevelse, trots att kyrkan de spelade i hade alldeles för lång efterklang för att göra musicerandet riktig rättvisa.

Men, som sagt, det är väldigt trevligt att höra ett gäng unga skickliga musiker spela denna den mest kända kompositionen av en venetianare på platsen för brottet, så att säga. Kyrkan San Vidal (venetiansk dialekt för San Vitale) som de brukar spela i lär också ha varit Vivaldis kyrka.

De har gjort en hel del skivor med musik av bl a Vivaldi, Tartini och Albinoni, men också Paganini. Jag har inte hittat någon av deras skivor här i Sverige. De spelar på tidstypiska instrument, så som alla barockensembler pläga göra idag.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 17:48

När det gäller frågan om de kan ha spelat för fort så skrev man i alla fall under barocken att italienarna spelade allegro mycket snabbare än i resten av Europa samt att de spelade adagio mycket långsammare. Jag har en del inspelningar av italiensk barock som följer den teorin och det låter faktiskt vettigt.

Ensemblen i fråga verkar dock inte finnas på allmän distribution, vad jag kan se.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-03 03:23

det handlar om att berätta det man vet på ett sätt som gör att folk blir glada över att vinna kunskap inte att trycka pekpinnar i ögonen på dem.

kom gärna med åsikter men tala om att de är dina eller referera till källan och acceptera andras åsikter så kanske du finner några forumvänner
Senast redigerad av OlA-68 2008-01-07 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 05:29

shifts skrev:Lågvattenmärke

Högt i tak :mrgreen:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 13:46

Chris_Lymme skrev:När det gäller frågan om de kan ha spelat för fort så skrev man i alla fall under barocken att italienarna spelade allegro mycket snabbare än i resten av Europa samt att de spelade adagio mycket långsammare. Jag har en del inspelningar av italiensk barock som följer den teorin och det låter faktiskt vettigt.

Ensemblen i fråga verkar dock inte finnas på allmän distribution, vad jag kan se.

Jo italienarna bör väl veta vad allegro betyder. Liksom adagio. Å andra sidan har jag hört även icke-italienska ensembler spelandes Vivaldi väldigt fort, så jag vet inte jag.

Interpreti Venizianis skivor kan, om någon så önskar, inhandlas via deras egen hemsida och några titlar också via Amazon. Skivbolaget heter Rivo Alto. Smakprov finns på hemsidan.

Jag tycker inte de är allra bäst, det är bara det att det är kul med ett gäng venetianer som spelar Vivaldi lite ungdomligt friskt så där.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-03 14:35

OlA-68 skrev:bäste herr ??? kris lymmel eller vaffan du nu heter...
det handlar om att berätta det man vet på ett sätt som gör att folk blir glada över att vinna kunskap inte att trycka pekpinnar i ögonen på dem.
jag hoppas vid min gud att du inte är lärare eller ämnar utbilda dig till sådan
kom gärna med åsikter men tala om att de är dina eller referera till källan och acceptera andras åsikter så kanske du finner några forumvänner

Efter att ha läst ditt inlägg om XXX så har jag inget som helst intresse av att bli forumvän med dig. Således kommer jag nog att behålla min attityd till dig. Du kan ju också kolla fakta själv innan du beskyller folk för att lögna.

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-06 07:20

XXX

Inlägg modererat. /V8

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-06 13:20

Chris Lymme, OlA-68:

För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!

Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.
Senast redigerad av Vee-Eight 2008-01-07 18:43, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-01-06 14:41

Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra pofessionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-07 09:43

dimitri skrev:...undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre.

Undrar jag också. Prestigen är tydligen väldigt viktig i somliga musiklyssnarkretsar... :roll:

De flesta av oss kom lyckligtvis över det någon gång i tonåren. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-07 20:45

Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:

För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!

Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.

No way, mister!

Det var "Sista Ordet" som började med att grundlöst kalla mitt sakliga inlägg om Albinoni för dravel. Sedan drog han igång det helt onödiga snacket om att suga på pittar.

Men ni ställer er ju alltid på stammisarnas sida på Faktiskt.se.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-01-07 20:59, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-07 20:55

dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra pofessionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Det handlar inte om prestige.

Tvärtom så handlar det om att förstå och uppskatta skickliga och meningsfulla framföranden.

Tolkning av klassisk musik är bland det svåraste som finns. Det finns tusen olika sätt att göra det fel och dåligt och bara några få sätt att göra det rätt.

Varje kompositör har några få uttolkare, demonerna, som verkligen begriper den skrivna musikens inre väsen.

På andra ytterlighetsskalan finns några få bedragare och däremellan den stora majoriteten av uttolkare, medelmåttorna, d.v.s. de som varken gör det bra eller dåligt eller som bara härmar efter någon av demonerna.

Om man sitter och lyssnar på en inspelning gjord av en medelmåtta eller en bedragare så tycker jag att man borde vara intresserad av att höra en inspelning av samma musik som är gjord av en demon. Sådana inspelningar är tusenfallt mer givande än den rena stapelvaran.

Eftersom det finns så många klassiska inspelningar så är det inte heller så lätt att hitta demoninspelningarna så det är information som man inte ska avvisa utan ta emot.

Se det så här: om du njuter av Nigel Kennedys inspelningar så kommer du verkligen njuta av en inspelning med en duktig violinist ;)
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-07 22:10

Chris_Lymme skrev:
Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:

Edit:

No way, mister!

Det var "Sista Ordet" som började med att grundlöst kalla mitt sakliga inlägg om Albinoni för dravel. Sedan drog han igång det helt onödiga snacket om att suga på pittar.

Men ni ställer er ju alltid på stammisarnas sida på Faktiskt.se.

Ingalunda. Jag vädjade till sunt förnuft och det uppförande man kan förvänta sig av vuxna människor. Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Hur det än är med den saken och att ingen av er vill kännas vid det faktum att ni gjort fel, så tänker jag rensa på det som jag anser stötande, och inte får förekomma i en diskussion.

Om det mot all förmodan råkar försvinna substans från tråden så är det ni två som är orsaken.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-07 23:31

Chris_Lymme skrev:

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar.

Jag lyssnade/tittade på ett tv-program för ganska länge sedan som just handlade om hur Nigel instuderade Årstiderna med en orkester. Det hela blev bättre och bättre och i slutänden så spelades en av satserna (kanske var det hösten, minns inte) med en glöd och frenesi som kunde få vilken rockälskare som helst att börja lyssna. Som slutkläm i programmet spelades den slutliga versionen, den som ingick i programmet som återgav hela de Fyra Årstiderna. Då var all glöd, känsla och explosivitet som bortblåst! Då lät det så där filat och polerat som tyvärr den mesta klassiska musiken låter.... Frågan är, vem styrde till det slutliga resultatet? Nigel eller producenterna som "vet" hur den klassiska publiken vill att det ska låta?

/ B

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 00:33

Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Nej, att utan skäl påstå att jag och andra skriver dravel är inte en saklig debatt utan ett angrepp på debattörerna.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-01-08 01:36

dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra professionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Jag menade inte att "dissa" Nigel Kennedy alls, han är bara inte min tekopp, (men lyckligtvis många andras, ju fler som gillar musik desto bättre!) de flesta musiker jag känner tycker han var rätt cool ibland.

Chris_Lymme skrev:Det handlar inte om prestige.

Tvärtom så handlar det om att förstå och uppskatta skickliga och meningsfulla framföranden.

Tolkning av klassisk musik är bland det svåraste som finns. Det finns tusen olika sätt att göra det fel och dåligt och bara några få sätt att göra det rätt.

Varje kompositör har några få uttolkare, demonerna, som verkligen begriper den skrivna musikens inre väsen.

På andra ytterlighetsskalan finns några få bedragare och däremellan den stora majoriteten av uttolkare, medelmåttorna, d.v.s. de som varken gör det bra eller dåligt eller som bara härmar efter någon av demonerna.

Om man sitter och lyssnar på en inspelning gjord av en medelmåtta eller en bedragare så tycker jag att man borde vara intresserad av att höra en inspelning av samma musik som är gjord av en demon. Sådana inspelningar är tusenfallt mer givande än den rena stapelvaran.

Eftersom det finns så många klassiska inspelningar så är det inte heller så lätt att hitta demoninspelningarna så det är information som man inte ska avvisa utan ta emot.

Se det så här: om du njuter av Nigel Kennedys inspelningar så kommer du verkligen njuta av en inspelning med en duktig violinist ;)

Som tur är så VINNER den som tycker om MEST ;) inte den som är lycklig i ett litet hörn med sin egen lilla regelbok där allt ska passa in.
- - -

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 03:44

Chris_Lymme skrev:
Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Nej, att utan skäl påstå att jag och andra skriver dravel är inte en saklig debatt utan ett angrepp på debattörerna.

jag angep möjligen åsikten men inte dig som person som du gjorde gentemot mig men pleeease kan du gräva ner den där stridsyxan nu :roll:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 03:46

och du Kris...
In times of change the learners will inherit the earth, while the knowers will find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
8)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-01-08 09:12

OlA-68 skrev:och du Kris...
In times of change the learners will inherit the earth, while the knowers will find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
8)

Samma sandlåda, annan sand...
- - -

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 14:09

jockewe skrev:Som tur är så VINNER den som tycker om MEST ;) inte den som är lycklig i ett litet hörn med sin egen lilla regelbok där allt ska passa in.

Begriper inte riktigt slutklämmen där.

OM man verkligen tycker om musik måste man väl vara intresserad av de som är bäst på att ge musiken mening och innehåll.

Till exempel njuter jag verkligen av Bachs musik. De senaste 15 åren har jag spelat något av Bach nästan varje dag. Eftersom jag verkligen gillar Bach så ogillar jag dåliga Bach-tolkare. Problemet är att det finns mängder av musiker och dirigenter som är väldigt duktiga men som ändå inte kan spela Bach på ett meningsfullt sätt. Många skolade musiker som jag känner nästan avskyr Bach för att de tvingades studera hans musik och för att han ofta är svår att spela väl. Därför kan också musiker som är duktiga på att spela Bach kan få ett enormt genomslag, som t.ex. Angela Hewitt.

Om man gillar Bach så måste man intressera sig för Trevor Pinnock. Om man gillar Beethoven måste man intressera sig för Herbert von Karajan. Om man gillar Mozart så måste man intressera sig för Karl Böhm. Det har inte med snobberi att göra utan att man helt enkelt inte har hört musiken ordenligt om man lyssnar på någon nyutexaminerad kille på en Naxosinspelning.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 14:28

skall vi prata bach så kan jag verkligen rekomendera Anders Bondeman
organist i jakobs ka. sthlm
fantastisk bachtolkare
för övrigt vinnare av improvisationsvm för orgel i Harlem ?? 1965

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-08 15:19

OlA-68 skrev:skall vi prata bach så kan jag verkligen rekomendera Anders Bondeman
organist i jakobs ka. sthlm
fantastisk bachtolkare
för övrigt vinnare av improvisationsvm för orgel i Harlem ?? 1965

Håller verkligen med Ola! Anders Bondeman är en av vårt lands nutida organister som jag uppskattar allra mest.

Hans Bachtolkningar är i världsklass och kännetecknas av en äkta musikalitet till skillnad från många av dagens akademiska förmågor som påstår sig spela på "det enda rätta tidstrogna sättet". Så kallade tidstrogna barocktolkningar på orgel går ofta till överdrift, musiken låter som en parodi istället för ett konstverk. Men Anders Bondeman gestaltar däremot notbilden med snille och smak som till stor del går tillbaka på t.ex. den klassiska blinde Bachtolkaren Helmut Walcha (som han för övrigt studerat Bachinterpretation för).

Anders Bondemans improvisationskonst är också närmast unik och legendarisk. Alltsedan han blev överlägsen segrare i den internationella improvisationstävlingen i Holland 1965 (jodå, det var i Harlem) har han med stor brillians uppvisat denna förmåga att "i realtid" skapa musikverk av hög dignitet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 15:29

Finns det några skivor med denne Anders Bondeman att rekommendera?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-08 15:48

PekkaJohansson skrev:Finns det några skivor med denne Anders Bondeman att rekommendera?

Med vänlig hälsning

Pekka

Vad jag vet finns det inte någon skiva som jag önskar att det fanns 8) Alltså med bra inspelningsteknik och en stor och bra orgel med intressant musik där hela Anders Bondemans konstnärsskap kommer fram. Jag har ett par gamla LP som jag tyckte bra om, inspelade i Eksjö kyrka, men dom går säkerligen inte att få tag på. Ola kanske har förslag?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 16:10

Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 16:26

Det fanns en länk till en tredje också:
Orgeln i Gamleby
http://www.nosag.se/cd/cd097.html

Fast det är förstås inte säkert att dessa uppfyller Bertils kriterier.
...perspektiv...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 16:32

PekkaJohansson skrev: Ola kanske har förslag?
tja jag kan ju kolla :wink:
Senast redigerad av OlA-68 2008-01-08 17:29, redigerad totalt 1 gång.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 16:36

jag är ju väldigt förtjust i hans insats på skivan med de olika orglarna från stockholms stad från 97-98 nånting vincentstiftelsen låg bakom
där är ju stadshusorgeln med också plus lite olika organister bla A.B.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 17:24

Nu blev det lite konstigt med citattekniken i inlägget ovanför ovanstående, men jag ska kolla in skivan med Stockholms-orglar, som jag råkar ha hemma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 22:42

Hmmm... det är ju fasen att man aldrig får chans att visa sina postiva sidor. Bondeman spelar Bach på ett sätt som jag tycker är alldeles för löst och rörigt, vilket gör att det låter mer som Bondeman än Bach och det är helt fel.

Hans Fagius är faktiskt mycket bättre på Bach om vi ska tala svenska organister.

För att spela Bach väl krävs tidsmässig och tonmässig exakthet plus en tredje och bestämd, nästan magisk ingrediens som ger musiken känsla, liv och mening. För att nå den tredje ingrediensen krävs till att börja med en rasande teknisk skicklighet som gör att tonerna bara rinner ur instrumenten.

Tre bra exempel på solister som har uppnått den där rinnande känslan och djupare förståelsen för Bach är Rostropovic, Milstein och Hewitt. De flesta andra bara snubblar sig igenom styckena eller fuskar genom att spela fritt för att dölja att de inte klarar av att spela musiken som den är skriven.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-08 23:04

Den som tror sig veta objektiva faktum om subjektiv musik har mycket kvar att lära sig. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-01-08 23:18

Gäddan lurade länge i vassen innan det
blev dags att hugga. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-08 23:30

Att bli berörd och riktigt njuta av en artists tolkning, kan ju knappast vara fel, om man tidigare hört samma stycke till leda med all världens storheter.

Ex. jag lånade hem alla olika tolkningar av Goldberg variationerna, som jag kunde få tag på (det blev många), för att göra en kritisk jämförelse.
Efter en tråd "1st skiva till öde ö", där flera föreslog detta stycke.
Jag föll för Angela Hewitts tolkning, den berörde mig och gav det stycket mening för mig. Hyperion CDA 67305.
Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-08 23:54

Ragnwald skrev:Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Du kan lätt beställa den från naxos.se

/ptr

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 00:51

vad är det mer du vet om A.B. Cris som inte jag vet 8)
du kanske rent´av har varit på någon av hans konserter också ??? va
själv minns jag mycket väl när han spelade på mitt bröllop ...
även fast det var några år sedan

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:02

Chris_Lymme skrev:Hmmm... det är ju fasen att man aldrig får chans att visa sina postiva sidor. Bondeman spelar Bach på ett sätt som jag tycker är alldeles för löst och rörigt, vilket gör att det låter mer som Bondeman än Bach och det är helt fel.

Hans Fagius är faktiskt mycket bättre på Bach om vi ska tala svenska organister.

För att spela Bach väl krävs tidsmässig och tonmässig exakthet plus en tredje och bestämd, nästan magisk ingrediens som ger musiken känsla, liv och mening. För att nå den tredje ingrediensen krävs till att börja med en rasande teknisk skicklighet som gör att tonerna bara rinner ur instrumenten.

Tre bra exempel på solister som har uppnått den där rinnande känslan och djupare förståelsen för Bach är Rostropovic, Milstein och Hewitt. De flesta andra bara snubblar sig igenom styckena eller fuskar genom att spela fritt för att dölja att de inte klarar av att spela musiken som den är skriven.

det är just därför som han ses av en hyffsat sammlad kritikerkår som en av vår tids största bachtolkare ...alla utom du men vaffan skulle man väntat sig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 01:06

Tack ptr, nu är den beställd. :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:12

Laila skrev:Gäddan lurade länge i vassen innan det
blev dags att hugga. :D

:wink:

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-09 01:17

Ragnwald skrev:Att bli berörd och riktigt njuta av en artists tolkning, kan ju knappast vara fel, om man tidigare hört samma stycke till leda med all världens storheter.

Ex. jag lånade hem alla olika tolkningar av Goldberg variationerna, som jag kunde få tag på (det blev många), för att göra en kritisk jämförelse.
Efter en tråd "1st skiva till öde ö", där flera föreslog detta stycke.
Jag föll för Angela Hewitts tolkning, den berörde mig och gav det stycket mening för mig. Hyperion CDA 67305.
Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Du kan nog köpa den på CDON eller Bengans som exempel. Det är ju störstan fördelen med Naxos, att man lätt kommer åt Hyperions katalog.

Hewitts inspelning av Goldbergvariationerna är verkligen annorlunda. Det är inte heller så exakt som många av Hewitts inspelningar. Tydligen berodde det på att skivbolaget valde att inte ge ut den versionen som hon spelade in för skivan. Istället gav de ut en inspelning av en konsert som hon gav för en liten vänkrets på kvällen efter att inspelningsarbetet hade avslutats.

Hennes inspelning av Das Wohltemperirte Clavier är nog mer typisk för den stil som hon har blivit känd för.
http://www.amazon.com/Bach-Well-Tempere ... 901&sr=1-1

Den bästa verisionen av Goldbergvariationerna som jag har hört är faktiskt Trevor Pinnocks (surprise) cembaloinspelning. Inte för att jag kräver att Goldberg spelas på cembalo - Bach skulle ha spelat flygel om han hade haft en - utan för att den inspelningen fångar essensen i musiken.
http://www.amazon.com/Bach-Goldberg-Var ... 489&sr=8-1
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:26

goulds version av goldbergvariationerna är inte så dum den heller
har den fr 81 på gold label audiofilvinyl

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-09 01:31

OlA-68 skrev:det är just därför som han ses av en hyffsat sammlad kritikerkår som en av vår tids största bachtolkare ...alla utom du men vaffan skulle man väntat sig

Det är lite överdrivet att påstå att han skulle var en av vår tids största Bachtolkare. Det gäller väl i så fall en väldigt liten grupp musikkritiker i Sverige som är hemmablinda då. Han kommer i alla fall inte i närheten av Koopman, Richter eller Walcha i internationellt anseende.

De bästa svenska nutida Bachtolkarna utom Hans Fagius är nog Jakob Lindberg som har gjort den allra bästa inspelningen av lutverken och Eric Ericsson som har gjort fina, rena tolkningar av koralverken. De är dessutom internationellt erkända.

Dessutom lyssnar jag aldrig på musik som musikkritiker gillar utan musik som jag själv gillar och tror på.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-09 01:48

Chris Lymme, musiktolkning är visserligen ett subjektivt ämne men ditt uttalande om Anders Bondemans spelstil förvånar mig en smula. Kännetecknande för hans spel är ju just en teknisk skicklighet i kombination med förmågan att få uttryck i musiken. Jag tycker verkligen inte att han brukar spela (citat) "löst och rörigt", undrar om du har råkat lyssna på fel smakprov från BIS-CD-193 i en av länkarna c:a 15 inlägg ovanför: på den skivan spelas Preludium och fuga c-moll (BWV546) nämligen inte av Anders Bondeman utan av den finske organisten Folke Forsman och i det exemplet kan man verkligen tala om att spela "löst och rörigt" på ett sånt sätt att det inte blir kvar så mycket av fader Bach.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 02:24

Chris_Lymme skrev:
Intressant information om bakgrunden till inspelningen, tack för den.

"Du kan nog köpa den på CDON eller Bengans som exempel".

Nej där hade jag sökt.

"Hewitts inspelning av Goldbergvariationerna är verkligen annorlunda".

Jo annorlunda var ordet. :)

"Hennes inspelning av Das Wohltemperirte Clavier är nog mer typisk för den stil som hon har blivit känd för".

Ska lyssna på den, för jag har enbart hört henne spela just Goldbergvariationerna.

"Den bästa verisionen av Goldbergvariationerna som jag har hört är faktiskt Trevor Pinnocks (surprise) cembaloinspelning".

Intressant att höra den på cembalo, blir ju väldans annorlunda, skulle man kunna säga. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 02:27

OlA-68 skrev:goulds version av goldbergvariationerna är inte så dum den heller
har den fr 81 på gold label audiofilvinyl

Den är inte dum, men får hålla tillgodo med en hedrande 2:a plats, hos mig. :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 09:36

Chris_Lymme skrev:De är dessutom internationellt erkända.

Anders Bondeman, Jahrgang 1937, studierte u.a.
Kirchenmusik bei Alf Linder an der Musikhochschule in
Stockholm, Interpretation Bachscher Orgelmusik bei Helmut
Walcha und Improvisation bei Cor Kee. 1965 gewann er den
Improvisationswettbewerb in Harlem. Kurze Zeit später führte
Anders Bondeman Improvisation als eigenständige musikalische
Disziplin und als Unterrichtsfach in Schweden ein.
Entsprechend hielt er eine Professur für Orgelimprovisation an
der Musikhochschule Stockholms inne.
Als Kirchenmusiker wirkte er in Eksjö von 1962 bis 1971 und
von 1971 bis 2002 war er als Organist an der St.-Jakobi-Kirche
in Stockholm tätig. Hier knüpfte er an die Konzerttradition der
Kirche an und führte diese mit so bekannten Chordirigenten
wie Eric Ericson und Gary Garden fort. Als Konzertorganist hat
er in den nordischen Ländern, den USA und Europa gespielt,
unter anderem in St. Severin und Notre Dame in Paris, im
Stephansdom in Wien, im Gewandhaus in Leipzig, in der
Kathedrale in Sevilla, in der Matthiaskirche in Budapest sowie
im Dom zu Riga. Zu seinem Orgelrepertoire gehören u.a.
sämtliche Werke J.S. Bachs, die er 1985 vollständig aufführte.
Bei Wettbewerben und Orgelfestivals ist Anders Bondeman
oftmals als Jurymitglied und Dozent tätig
översätt själv så att det inte blir ngt fel
han är fö. med i kungliga musikaliska akademien också precis som Eric Ericson

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-09 10:19

Jag tycker det är roligt när det blir diskussion om musik, hittar många skivtips här. Befriande fritt från objektiva rätt och fel :)

Anders Bondeman spelar Bach i S:t Jacobs lördagen den 1/3. Fri entré!

Ska se om jag inte kan ta mig dit.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-09 11:09

Keba skrev:Jag tycker det är roligt när det blir diskussion om musik, hittar många skivtips här. Befriande fritt från objektiva rätt och fel :)

Anders Bondeman spelar Bach i S:t Jacobs lördagen den 1/3. Fri entré!

Ska se om jag inte kan ta mig dit.

Och kl 15.00 startar det hela!

Mycket fin musik kan man höra i Jakobs kyrka. S:t Jacobs Kammarkör är en av Sveriges bästa, med Gary Garden som körledare. Tyvärr är pelarna tjocka så sikten är dålig på många platser. Det spelar dock mindre roll om man ska lyssna på orgeln.

Ang stavningen så kallar församlingen kyrkan numera S:t Jacob, medan dess officiella namn enligt staden fortfarande är Sankt Jakob eller Jakobs kyrka. Församlingen hette Jakobs församling innan den slogs ihop med Nicolai och Klara till den nya Domkyrkoförsamlingen.

I Storkyrkan (Nicolai) kan man också höra fina konserter. Här är Gustav Sjökvist körledare. Vi har i flera år hört Beethovens 9:a där i nyårshelgen, men i år ställdes det hela in, sorgligt nog.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-02 11:54

Råkade se och höra på Youtube Fyra ÅT framförda av A-S Mutter och en ensemble under ledning av Karajan där han dirigerar och spelar klavicord (tror jag att det heter). Jag gillar det.
För övrigt många fantastiska tips i tråden.
Som en parentes så har jag uppgraderat CL's insats i tråden efter genomläsningen, trots rallarsvingarna.
Dimitri

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-02 12:37

Vad gäller Vivaldis årstiderna så tycker jag att Giuliano Carmignola med Sonatori de la gioiosa Marca spelar väldigt fint. Finns på Brilliant classics.

Det är 3 CDn i en box :D Jättefint. Massor av fin musik. Och det bästa av allt är det superlåga priset :D Denna inspelning av 4 åt är först släppt på skivmärket Divox men sedermera är den med på Brilliant till lågpris.

Giuliano Carmignola har även spelat in på SONY och på DG :) och han har även spelat med Venice Baroque Orchestra.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-06-02 14:35

petersteindl skrev:Vad gäller Vivaldis årstiderna så tycker jag att Giuliano Carmignola med Sonatori de la gioiosa Marca spelar väldigt fint. Finns på Brilliant classics.

Mycket bra tips! Har själv denna inspelningen med honom tillsamans med Venedigs barockensemble: http://www.amazon.com/Antonio-Vivaldi-C ... 479&sr=8-4

Kan även rekommendera en LP, från början köpt i Prag:
Dir. Pavel Kogan
Violin Vaclav Hudecek
Virtuosi di Praga

Och såhär ser den ut:
http://www.amazon.com/Vivaldi-Four-Seas ... 036&sr=1-7

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-07-04 00:57

jag har de fyra årstiderna på dvd-audio sexkanals inspelning...nu vet jag inte hur den låter som du söker efter, men jag tycker att min inte alls låter så dum faktiskt.

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-07-10 03:01

Typiskt OT och allt, men när orgelhammrare och bach diskuteras vill jag bara hålla Gunnar Idenstams nacke bar inför audiofil-mobbens bila. Var själv på plats i Mora Kyrka när "Bach på svenska" konceptet genomfördes lajv, för ett par dagar sedan. (hört grejen tidigare på sthlm-early music festval, svinbra då också) -Fuck man! njutbart!
För att återgå till Vivaldi är nog karajan/mutter min ref. när det gäller årstiderna.
dezzutom är pizzan bra för ozz ambivalenta.

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2008-07-12 09:21

Hejsan

Ang. Vivaldis fyra årstiderna så hittade jag en Rysk skiva som blivit min favorit. Med Saulius Sondeckis som dirigent.Sergei Stadler som solist.

När ni ändå är inne på Bach

Vill jag tipsa om http://www.ulfsamuelsson.se/

Han cyklar nu genom Sverige och spelar Bach i Kyrkorna längs vägen.

Vill tacka för alla bra skivtips i tråden.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-07 20:50

Jag kan, som ny medlem, registrerad idag, rekommendera den unga cellisten Sol Gabetta. Hon har hängt djurtarmar på sin fina Guadagnini från 1759 och spelar tillsammans med en grupp italienare, som också använder tidstypiska natursträngar.

Tyvärr ingår endast Vintern på skivan som annars innehåller vlera härliga violinkonserter av Vivaldi, omskrivna för cello.

Det är inte sexism att anse att Vivaldi ska framföras av kvinnor, det är historia.

Om Sol Gabettas skiva kan också sägas att den är mycket tätt mickad, så tätt att man kan uppfatta klädskrap. Om detta finns en del att läsa på en tråd på Amazon. Det framgår av bilder från inspelningslokalen, en liten gammal kyrka, att den är full av mickar. Det märks på skivan, den kan transsubstansiera en hårdrockare till barockare.
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-07 22:03

going skrev:Jag kan, som ny medlem, registrerad idag, rekommendera den unga cellisten Sol Gabetta. Hon har hängt djurtarmar på sin fina Guadagnini från 1759 och spelar tillsammans med en grupp italienare, som också använder tidstypiska natursträngar.

Tyvärr ingår endast Vintern på skivan som annars innehåller vlera härliga violinkonserter av Vivaldi, omskrivna för cello.

Det är inte sexism att anse att Vivaldi ska framföras av kvinnor, det är historia.

Om Sol Gabettas skiva kan också sägas att den är mycket tätt mickad, så tätt att man kan uppfatta klädskrap. Om detta finns en del att läsa på en tråd på Amazon. Det framgår av bilder från inspelningslokalen, en liten gammal kyrka, att den är full av mickar. Det märks på skivan, den kan transsubstansiera en hårdrockare till barockare.

Det skall bli mäkta intressant att lyssna på denna skiva. Välkommen förresten going :D

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 10:17

Tack för välkomnandet. Peter Steindl skrev:
Det skall bli mäkta intressant att lyssna på denna skiva. Välkommen förresten going

Jag tänker återkomma till Progetto Vivaldi, där Sol Gabetta är solist. Eftersom det är ett "projekt" kan man väl vänta sig fortsättning. Vivaldi är ju en av de stora dragplåstren och årstiderna lockar många, inte minst en fullständig tolkning på cello.

Det speciella med celloinspelningar tänker jag återkomma till. Ska försöka hitta en debatt jag läste på Amazon.com.

Förresten ska Going utläsas som Göing (som motvikt till alla kåsjanstaboana.)
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-09-08 23:19

Som vanligt en morgon på väg till jobbet slog jag på P2. Det var årstiderna som ljöd ur högtalarna och helt plötsligt "utan förvarning" spelades den i en utgåva transkriberad till flöjt av Dan Laurin som spelade tillsammans med Arte Dei Suonatori*. Blev alldeles till mig och åkte nästan av vägen när Dans spel drog igång i sommar satsen! Jättekul! Naturligtvis köptes den utgåvan då den både är bra, rolig och lite unik anser jag.

Skivan ifråga är en Bis inspelning från 2006. BIS-SACD-1605 står det på den.

* Vilka jag gillar. De har släppt en del annat i musik av Vivaldi. Bla en fantastisk tolkning av La Stravaganza som även Grammophone hyllat i skyarna. Den ligger på bolaget Channel classics som dubbelutåva.

/Mattias

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-24 00:10

Vad skoj! Lite heta diskussioner om versioner av klassiska verk. Mer sånt! :D

Vill bara kasta in min brandfackla :twisted: . Ingen spelar/tolkar Vivaldis "De fyra årstiderna" bättre än Itzhak Perlman och London-filharmonikerna under ledning av Rodney Friend. EMI Records 1976. Tempot, rytmen, känslan är enastående! Har hört många andra versioner och ingen är i närheten. Timingen och svänget är helt underbart! :P

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Återgå till Skivrekommendationer