Moderator: Redaktörer
leffee skrev:Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här
Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble
sök på naxos.se
Bis 275
Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos
Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än
Chris_Lymme skrev:Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.
Chris_Lymme skrev:För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.
För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.
Chris_Lymme skrev:@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).
Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.
http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6
När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.
Chris_Lymme skrev:När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.
Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.
http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1
Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:
http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1
frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är..![]()
Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Chris_Lymme skrev:frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är..![]()
Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.
Chris_Lymme skrev:Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget. <SNIP>
Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.
Chris_Lymme skrev:
@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).
Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.
.
BertilAlving skrev:Det är den version av "storyn" som jag har hört.
Piotr skrev:Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.
OlA-68 skrev:..och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående..
Vee-Eight skrev:Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster