Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Pekka, som för fem kronor stycket också vinylfyndade Ann-Louise Hansson, The Glenn Miller Story (His Master's Voice 25 cm-platta!) och en platta med tyska ölvisor inspelade live på Zillertal i Hamburg
Åh fy dig, den har jag letat efter länge. Sista spåret är bastungast. 14Hz om jag minns rätt.PekkaJohansson skrev:Hurra! Hittade Front 242:s "Tyranny for you" för 30 kr på lunchen! Chansade på att det var just den som hade rekommenderats. Nu ska jag hem och pröva!
LypsylateX skrev:...om man inte är så nog med att det är musik, och är extrem basälskare så går det att åstakomma roliga resultat med enkla medel...
Lite åska inspelad med billigast tänkbara mikrofon blandat med avstängningsljudet från tv:n loopat och distat: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/Sla_av_TVn_och_satt_pa_askan.mp3
Slartibartfast skrev:Frågan är bara, är det någon som har en bra inspelning på ett åskväder? Hur ballt vore inte det som ambientljud till ambient anläggningen? Kan man skrämma flickan till att krypa tätt inpå om man så vill också....
Slartibartfast skrev:Jag skulle gärna vilja ha den än mer välinspelad... är det någon som känner till mer välinspelad åska? Jag vågade inte höja för det läskiga surret -låter som att det ska runda (kanske det värsta ljud jag vet, det där surret).

Alexi skrev:Åh fy dig, den har jag letat efter länge. Sista spåret är bastungast. 14Hz om jag minns rätt.PekkaJohansson skrev:Hurra! Hittade Front 242:s "Tyranny for you" för 30 kr på lunchen! Chansade på att det var just den som hade rekommenderats. Nu ska jag hem och pröva!
phloam skrev:En liten frågan här; är det skillnad på vinyl och CD? Vad går djupast? Har CD ljudinfo under 20 hz alls..??

LypsylateX skrev:Varför skulle CD inte ha det? Finns ingen undre gränsfrekvens för vad formatet kan innehålla.
En sådan gräns har vinyl, men var den ligger har jag ingen aning om.
subjektivisten skrev:Sen kan man även kolla upp första Public Image LTD skivan, First Issue som har klassikern Fodderstompf, som också har mycket trevlig bas.
Så dessa ska ni leta efter, mycket bra musik och trevlig bas.
bibl skrev:Sisters of Mercy / Tempel of Love finns med på samlingsplattan Some girls wander by mistake (Låten gavs även ut som maxi singel på vinyl. Om du kan hitta den så har du fått tag på en något riktigt trevlig till skivtallriken samma förlängda version som på samlingsplattan)
Svante skrev:http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe
Den spelar in från ljudkortet, och så ser man spektrum i realtid. Det är ganska bra att göra så, för då får man en direkt koppling mellan ljudet man hör och dess spektrum.
Nackdelen, om man kör med mikrofon och högtalare, är att om den kedjan tar bort basen så ser man den inte. Då kan man göra en loopback på ljudkortet i stället.
Det finns ljudeditorer som visar spektrum också, har inte fd cooledit vad den nu heter nu en spektrumvisning?
torbod skrev:Den skiva jag tänker på heter "Poems of Thunder", skivan finns förresten för 49:- på CDON. Skivan är ganska ojämn tycker jag, det är massor av kinesisk traditionell percussion från olika provinser (inte så kul), men första spåret "Poem of Chinese Drum" gör den väl värd sitt pris.
zvenzzon skrev:Tips på inställningar i rtsect för att både få snabb uppdatering och hög frekvensupplösning i basområdet? Har provat lite men får inte riktigt till det.

TommyE skrev:Engelska LFO (low frequency oscillation) har en del bastunga låtar.
Albumet Frequencies (1991) har en låt som kort och gott heter "LFO", väldigt trevlig om man gillar bastungt. Kunde vara intressant att höra den i Studio Blue...
Singeln "Tied Up" likaså, den finns på albumet Advance (1996).
Vilket program gjorde du den där i?Svante skrev:Ser fö att när jag gör loopback utan högtalare med B.P.Empire - Never Ever Land så ser spektrum ut så här. Ganska mycket energi ända ner till 20 Hz.
Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.knaster skrev:Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.
Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta
.knaster

Nej, men jag såg efter att du redan tipsat om en annan låt.shifts skrev:Alexi skrev:Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:
Det kunde jag tänka mig. Var det efter mitt tips i tråden du kollade upp saken tro?
Alexi skrev:Om du ändrar i fliken där det står Linear till Log, så kommer du se bättre och märka att basen ligger på 40hz, inte 3...
David_A skrev:Många Psy-trance album innehåller liksom Infected Mushrooms en sjujäkla mangelbas. "Hittade" en rolig fil med divese album på ca 10gig med massor av artister med Infected liknande karaktär för någon vecka sedan. Kan dock inte hitta många av dessa i någon svensk internetbutik... Finns vissa kanaler på Shoustcast som sänder en hel del intressant också. Rena rama fullmoonparty hemma i soffan![]()
Ska bli ett sant nöje att testa med pY-8 när jag får ihop dom
PekkaJohansson skrev:Får man nämna Fugees "The Score" i sammanhanget? Efter att jag förra veckan köpte detta album från 1996 har det fått flitig användning som basmodulelementmotionär. Skivan håller dessutom riktigt bra generell ljudkvalitet för att vara ett mainstream-album. Den musik jag tidigare upplevde som mindre intressant musik blev plötsligt mer intressant.
Med vänlig hälsning
Pekka
Alexi skrev:Är det meningen att det bara ska vara ett knastrande ljud med jämna intervaller och tyst emellan?
Knäppljudet ligger iaf på 40Hz och sen innehåller det något 18hz som jag inte hör på den bärbara iaf
phloam skrev:Tackar för tipset Shifts, är det bara jag som tycker detta är rätt skönt/avkopplande att lyssna på när man fått för mycket radioskval..?
phloam skrev:(Vad ligger den huvudsakliga/mest hörbara tonen på för frekvens ungefär?)
Alexi skrev:Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.knaster skrev:Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.
Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta
.knaster
Mad Professor and Lee Perry I'm Not A Human Being:
henriq skrev:Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992
Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773
Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.
JB skrev:henriq skrev:Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992
Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773
Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.
Jorå, lät bra i Monitor Audio RS1orna ivarjefall så det var inte direkt någon infra bas :)
Den där basgången lär ju ligga någonstans runt 50-70 hz eller liknande?
shifts skrev:Alexi hjälpte mig att få fram en frekvenskurva:
shifts skrev:Dags att uppa tråden. Pan-American denna gång.
Låten Place names från albumet The river made no sound som släpptes
2002 på Kranky. Jag minns hur den här låten fick piP att sparka otäckt
mycket redan på väldigt moderata nivåer och tänkte att nu ska den testas
när jag även kör basmoduler. Och jösses, den fick även Prof.X-2 att sparka
rejält redan på låg nivå. Sagt och gjort, in med låten i Audacity och där fick
jag dessa siffror:
shifts skrev:Almen skrev:Vad är det för sorts dB?
Jag är inte säker på vad du frågar efter, men för att få fram de siffrorna
ändrar jag visningen i Audacity till logaritmisk skala. Är det vad du undrar?
Jodå, det syns att det är jävligt mycket bas, i alla fall.shifts skrev:Hmm, kan jag börja
misstänka att mina siffror inte säger någonting?
Almen skrev:En annan litet märklig grej är att dina siffror går upp till drygt 50 Hz, men kurvan sträcker sig upp till 20 kHz.
shifts skrev:Almen skrev:En annan litet märklig grej är att dina siffror går upp till drygt 50 Hz, men kurvan sträcker sig upp till 20 kHz.
Ah, men just det är inte så konstigt. Jag valde nämligen bara att visa från
absolut lägsta frekvensen till den högsta innan nivån gick ner på minusnivå
igen. Det hade blivit så väldans mycket siffror annars
shifts skrev:housemicke skrev:mangel och bas
ja dom här låtarna har på ett eller annat sätt fet eller djup bas med mangel.
Någon särskild med sjukligt låg bas som bör kollas upp? Orkar inte ta tag i
samtliga.
Ja det var verkligen mycket bas, även om det var helt tyst under 47,5Hz.FalloutBoy skrev:Trentemøllers "The Last Resort" är ett hyfsat bastungt album. Räcker för att skaka om min lägenhet iaf.
Men framförallt är det bra musik...
http://www.youtube.com/watch?v=Tqjmf5M4gjU&fmt=18

Du har ställt in lite fel som ger dig felaktiga värden, testa att ställa in så här istället:subjektivisten skrev:

Vad det är man mäter, hur noga osv. Du kan läsa mer tex. här: http://dspcan.homestead.com/files/Fir/windows_intro.htmsubjektivisten skrev:Okej, vad är skillnaden mellan dom olika valen under funktioner?
Jansson skrev:Dead can dance: "The host of seraphim" kanske?
http://video.google.com/videosearch?hl= ... &ct=title#
perstromgren skrev:Jansson skrev:Dead can dance: "The host of seraphim" kanske?
Det var en obehaglig film, som västerlänning får man djävligt dåligt samvete.
Jansson skrev:perstromgren skrev:Jansson skrev:Dead can dance: "The host of seraphim" kanske?
Det var en obehaglig film, som västerlänning får man djävligt dåligt samvete.
Instämmer. Saknar ord liksom.
SuperB skrev:Jag brukar plocka fram
P J Harveys - Electric Light
när jag vill ha exceptionellt basmangel. Det är en lugn låt byggd på typ tre grymma å djupa bastoner, lite sång och lite försiktiga trummor som kommer in så småningom.
Annars är ju alltid Yello bra om det skall vara elektroniskt, tex:
Yello - Point Blank
Yello - Liquid Lies
Yello - Blue Nabou
Yello - Fat Cry
Eller varför inte:
Depeche Mode - Happiest Girl (Kiss-A-Mix)
Depeche Mode - Everything Counts ( Tim Simenon & Mark Saunders Remix)

WARNING : Low frequencies in track 4 may damage some speakers.
Headphones recommended.
shifts skrev:Hittade detta citat på en skiva, verkar minst sagt lovande:WARNING : Low frequencies in track 4 may damage some speakers.
Headphones recommended.
Sånt där fjös har man väl sett skrivas förr, men denna gång så förbigås
"track 4" av artisterna Ryoji Ikeda (nuddar vid ett fåtal hertz på flera av sina
skivor), Thomas Köner (i princip anledningen till att jag skaffade bas-
moduler med potential att ta sig under 20 Hz-strecket) samt Lustmord
(kommentar överflödig, har figurerat tidigare i tråden).
Ja då djävlar i min baslåda lär det vara fart i spår fyra. Bernhard Günter står
för det spåret. Rapport senare i kväll!
shifts skrev:Att grannar ska klaga behöver man nog inte vara orolig för, de kommer i vanlig ordning titta ut genom fönstret och kika efter sopbilen.

Fostex skrev:Shifts: Jag undrar lite hur du får till kurvorna. Kör liksom du Audacity, men programmet låter mig inte analysera längre spår än typ 2 minuter.
Alexi skrev:Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/
Kan vara att jag skrivit någonstans tidigare hur man ska ställa in den, men annars kör man den bara medans man lyssnar, vilket är smidigt för man kan tom mäta Spotify och Youtube musik / film etc.TCM skrev:Alexi skrev:Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/
Finns det någon guide till hur jag använder RTSect? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Alexi skrev:Kan vara att jag skrivit någonstans tidigare hur man ska ställa in den, men annars kör man den bara medans man lyssnar, vilket är smidigt för man kan tom mäta Spotify och Youtube musik / film etc.TCM skrev:Alexi skrev:Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/
Finns det någon guide till hur jag använder RTSect? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.

Alexi skrev:Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?
Du missa den inte om du lyssna iaf de första 15s, men har du ett system som kan återge så låga toner?2-ch skrev:Alexi skrev:Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?
Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.
2-ch skrev:Alexi skrev:Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?
Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.
Alexi skrev:Du missa den inte om du lyssna iaf de första 15s, men har du ett system som kan återge så låga toner
KarlXII skrev:2-ch skrev:Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.
+1. Å andra sidan ska man ju inte höra 13Hz.
KarlXII skrev:Det är ju svep som märks, hörs och känns mest.
Max_Headroom skrev:Vill ni ha bas, med betoning på djupbas, så har jag ett spår utlaggt här på faktiskt. Läs någon annan tråd på musikforumet så finns en länk.
Jag hjar dock inte någon aning om hur djupt det egentligen går mina egna grejjor inte hänger med, men på slutet ger i alla fall min DSI Mopho upp och vill inte skicka ut så låga frekvenser som jag försöker med. Trinityn (Korg) som är digital tuffar på. Ser ut som switchad likspänning när man kollar på det i Sound Forge.
Kan vara av intresse för folk med riggar dom går ned mot 5-10 Hz kanske.
Edit: Här var den visst:
http://user.faktiskt.io/max_headroom/muzak/bp_mix-1.mp3
Alexi skrev:Jansson, tipsade i Spotify tråden om gruppen Ulver, riktigt bra elektronisk musik. Men också musik med väldigt mycket information i infra-området enda ner till 4-5Hz tex på låten Lost in Moments: http://open.spotify.com/track/3xZ6nMZ4FrYMMju5d5hbRO
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster