Riktig ordentlig j*vla basmangel?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Riktig ordentlig j*vla basmangel?

Inläggav Kraniet » 2004-08-30 15:08

vad ska man söka efter för musik då?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-08-30 15:29

Bäst är helt klart Front 242 - Tyranny (for you)
Bild
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=music

Sista låten Soul manager har 16Hz bas genom hela låten!
Efter den låten är det tyst i 2minuter sen kommer en riktigt basmanglare!!!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-30 18:21

ja får kika vad det är för nåt då.. :)
inte för att jag e nån basnarkoman direkt men ibland kan det ju vara roligt.. 8)

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-08-31 20:54

Bastips: Front 242 - Mixed By Fear

Använde den när vi hade samtliga Genelecs studiomonitorer för lyssning en gång... Det var roligt när vi spelade på deras största as till monitor. Snacka om kul känsla i mellangärdet... :D

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-09-16 20:14

Frank Zappa Civilization Phase III - prova att få tag ien amerika press.

Eat Your hart out - men akta öron och anläggning

jag tycker även "musiken" är bra men jag antar att inte alla håller med här .....

/

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-20 13:09

Hurra! Hittade Front 242:s "Tyranny for you" för 30 kr på lunchen! Chansade på att det var just den som hade rekommenderats. Nu ska jag hem och pröva!

Med vänlig hälsning

Pekka, som för fem kronor stycket också vinylfyndade Ann-Louise Hansson, The Glenn Miller Story (His Master's Voice 25 cm-platta!) och en platta med tyska ölvisor inspelade live på Zillertal i Hamburg
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-20 13:12

PekkaJohansson skrev:Pekka, som för fem kronor stycket också vinylfyndade Ann-Louise Hansson, The Glenn Miller Story (His Master's Voice 25 cm-platta!) och en platta med tyska ölvisor inspelade live på Zillertal i Hamburg

Inte för att jag till fullo infogar mig i musiksmaken själv, men jag tycker det är underbart att höra ändå! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-20 13:19

All musik är bra utom den dåliga! :-)

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-20 18:22

Tyska ölvisor på Zillertal låter intressant 8)

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-20 19:44

PekkaJohansson skrev:Hurra! Hittade Front 242:s "Tyranny for you" för 30 kr på lunchen! Chansade på att det var just den som hade rekommenderats. Nu ska jag hem och pröva!
Åh fy dig, den har jag letat efter länge. Sista spåret är bastungast. 14Hz om jag minns rätt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-20 20:36

Front 242 har jag inte lyssnat på sen 80-talet. Måste rigga upp vinylsvarven och åka till Tonåren!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-20 23:01

"Juno reactor - Masters of the universe" inehåller något djupt i basen som ligger på av och till under låten. Jag har inte högtalare nog att utröna exakt vad det rör sig om. Häftig låt i vilket fall som helst och somliga har säkert hört den som bakrund i den ultracoola filmen "A year in the life" med Jeb Corlis. Sök på Nätet om du inte sett filmen, den är ca 50Mb (10min lång) att ladda hem och troligen bland det häftigaste som finns i filmväg. OBS! Den är inget för hjärtsvaga!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SuperB

Bas mangel

Inläggav SuperB » 2005-07-17 12:19

Jag brukar plocka fram
P J Harveys - Electric Light

när jag vill ha exceptionellt basmangel. Det är en lugn låt byggd på typ tre grymma å djupa bastoner, lite sång och lite försiktiga trummor som kommer in så småningom.

Annars är ju alltid Yello bra om det skall vara elektroniskt, tex:
Yello - Point Blank
Yello - Liquid Lies
Yello - Blue Nabou
Yello - Fat Cry

Eller varför inte:
Depeche Mode - Happiest Girl (Kiss-A-Mix)
Depeche Mode - Everything Counts ( Tim Simenon & Mark Saunders Remix)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-19 00:10

Det finns två låtar med KMFDM som delvis är uppbyggda med svepande bastoner, Material girl (Madonna cover) och Spit sperm.

Det mesta från Einstürzende neubautens skiva Silence is sexy fungerar, ta till exempel en titt på låten Heaven is of honey.

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-07-19 17:19

Best of ZZ top, kom 89-90.

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-10 12:45

MDS basskivor har rätt mycket basmangel :P men om man kan kalla det musik är en helt annan sak ^^
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
mos

Inläggav mos » 2005-08-21 12:21

Om jag skall testa bas så kör jag med

Spirallianz - Blast Food, One Way Ltd.
eller
X-Dream - Irritant, spår 5 eller 6

Sen gillar jag inledningen på Einstuerzende Neubauten - Tabula Rasa, Interimsliebenden låten för att få lite 'akustisk' bas :-)

X-dream testar även rummet och ev huset, dvs det är lätt att få *väldigt* mycket bas och självresonans vid varje bas-slag :-)

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-08-21 13:42

Nitin Sawhney: Beyond Skin, låt nr 9: Anthem Without Nation

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-21 23:56

...om man inte är så nog med att det är musik, och är extrem basälskare så går det att åstakomma roliga resultat med enkla medel...

Lite åska inspelad med billigast tänkbara mikrofon blandat med avstängningsljudet från tv:n loopat och distat: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/Sla_av_TVn_och_satt_pa_askan.mp3
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-22 14:25

LypsylateX skrev:...om man inte är så nog med att det är musik, och är extrem basälskare så går det att åstakomma roliga resultat med enkla medel...

Lite åska inspelad med billigast tänkbara mikrofon blandat med avstängningsljudet från tv:n loopat och distat: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/Sla_av_TVn_och_satt_pa_askan.mp3

Hahaha! :D

Frågan är bara, är det någon som har en bra inspelning på ett åskväder? Hur ballt vore inte det som ambientljud till ambient anläggningen? Kan man skrämma flickan till att krypa tätt inpå om man så vill också.... ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-22 15:53

Slartibartfast skrev:Frågan är bara, är det någon som har en bra inspelning på ett åskväder? Hur ballt vore inte det som ambientljud till ambient anläggningen? Kan man skrämma flickan till att krypa tätt inpå om man så vill också.... ;)

Här har du (snudd på) omodifierad version... http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/aska_2005-07-21.mp3 (6.3 Mbyte)

Bästa basfladdret kommer 16 sekunder in i spåret, och med ett par rejäla basar ska det räcka långt. :wink:

Gissningslek om vad mikrofonen kostade? ;-D

Edit: Jag vet inte vilka det är som pratar tre minuter in i spåret... eller vad dom säger. Måste varit några som stod utanför fönstret. :)

Edit#2: Pga mkt stor dynamik krävs stort volympådrag. Ändå den den inte helt obehandlad dynamikmässigt. :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-23 01:47

Jag skulle gärna vilja ha den än mer välinspelad... är det någon som känner till mer välinspelad åska? Jag vågade inte höja för det läskiga surret -låter som att det ska runda (kanske det värsta ljud jag vet, det där surret).

Någon?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-23 02:48

Slartibartfast skrev:Jag skulle gärna vilja ha den än mer välinspelad... är det någon som känner till mer välinspelad åska? Jag vågade inte höja för det läskiga surret -låter som att det ska runda (kanske det värsta ljud jag vet, det där surret).

Surret är till största delen regn. :)

Jag hade en gång i tiden en åsk-skiva hemlånad, så jag vet att det finns... men vad den kan ha hetat vette sjuttsingen.

Vad menar du med "låter som att det ska runda"?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-08 01:37

Ger CPR till denna tråden nu. 8)
Det finns ju massa låter som har väldigt låg bas, och sånt är kul. Dock så älskar jag när man blir överraskad av en eller ett fåtal rejäla bassmällar i en låt. Inatt så fick jag det. Satt och lyssna på Public Image LTD - This is what you want...this is what you get på vinyl. Rätt vanlig bas i dom första två låtarna, Bad Life och det lilla mästerverket This is not a love song. Sen kommer Solitaire med tre REJÄLA bassmällar så jag höll på att skita ner mig 8O :lol:
Helt underbar känsla och fick samma idag när jag spela skivan igen, ännu högre.
Har tyvärr inte hört CDn men jag hoppas dom fört över mastern utan skärt av basen där.

Sen kan man även kolla upp första Public Image LTD skivan, First Issue som har klassikern Fodderstompf, som också har mycket trevlig bas.

Så dessa ska ni leta efter, mycket bra musik och trevlig bas.

Bild

Bild
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-08 11:01

Åskväder var efterfrågat! Jag köpte "The Power and the Majesty" på guld-cd från MFSL, en skiva som rekommenderas på diverse sajter för just åskinspelningarna. Därtill innehåller den diverse ånglok. Behöver jag tillägga att den är så tråkig så att klockorna stannar?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-09 16:25

Alexi skrev:
PekkaJohansson skrev:Hurra! Hittade Front 242:s "Tyranny for you" för 30 kr på lunchen! Chansade på att det var just den som hade rekommenderats. Nu ska jag hem och pröva!
Åh fy dig, den har jag letat efter länge. Sista spåret är bastungast. 14Hz om jag minns rätt.

En liten frågan här; är det skillnad på vinyl och CD? Vad går djupast? Har CD ljudinfo under 20 hz alls..??

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-09 16:45

phloam skrev:En liten frågan här; är det skillnad på vinyl och CD? Vad går djupast? Har CD ljudinfo under 20 hz alls..??

Varför skulle CD inte ha det? Finns ingen undre gränsfrekvens för vad formatet kan innehålla.

En sådan gräns har vinyl, men var den ligger har jag ingen aning om. Förr eller senare kommer pickupen bara att följa med i graveringen utan att faktiskt läsa av någonting. :)

Här har du en ljudfil med 0,001Hz... totalt oanvändbar för allting utom att förstöra högtalarelement, förstärkare etc: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/0,001Hz.rar

Den ser ut såhär:
Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-09 17:38

LypsylateX skrev:Varför skulle CD inte ha det? Finns ingen undre gränsfrekvens för vad formatet kan innehålla.

En sådan gräns har vinyl, men var den ligger har jag ingen aning om.

Har för mig att jag sett att man kan gravera vinyl enda ner till 7 Hz. Hur vanlig det är vet jag dock inte. Annars så handlar det om mastering. Man kan ha använt en master som var kapad i basen, lr så valde man att kapa av basen vid masteringen. Har varit med om det åt båda hållen, dvs där vinylen hade djupare bas än CDn och tvärtom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-12-09 21:03

subjektivisten skrev:Sen kan man även kolla upp första Public Image LTD skivan, First Issue som har klassikern Fodderstompf, som också har mycket trevlig bas.
Så dessa ska ni leta efter, mycket bra musik och trevlig bas.

Ursäkta offtopic, men jag kom att tänka på Rise med PIL, en fantastisk låt som kom på plattan ALBUM, vill jag minnas. Jag måste upp och leta fram den.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-10 01:05

Har inte album än, köpte precis Metal Box på trippel 45 varv vinyl i mint skick. Den ska ju också ha grym bas vad jag läst.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-12 10:53

Infected Mushroom, trance band från Israel med ett 7-h*lvetes tryck i basen...
Var hemma hos AVR 7000 när han testade sina nya basmoduler med just detta band. Han spelade så starkt att jag tappade färgseendet :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2007-12-16 22:37

Engelska LFO (low frequency oscillation) har en del bastunga låtar.

Albumet Frequencies (1991) har en låt som kort och gott heter "LFO", väldigt trevlig om man gillar bastungt. Kunde vara intressant att höra den i Studio Blue...

Singeln "Tied Up" likaså, den finns på albumet Advance (1996).

Technobandet Trilithons tidiga alster, särskilt låten "Children of the Future" (1991) är väldigt roliga att spela om man gillar bas.

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2007-12-18 01:32

Måste ju här rekomendera två klassiker;

Sisters of Mercy / Tempel of Love finns med på samlingsplattan Some girls wander by mistake (Låten gavs även ut som maxi singel på vinyl. Om du kan hitta den så har du fått tag på en något riktigt trevlig till skivtallriken samma förlängda version som på samlingsplattan)

Fear Factory / Demanufacture(det deras trummis gör med sina fötter och dubbla baskaggar borde vara fysiskt omöjligt! Har sett bandet live på Hultsfred så jag kan intyga att det inte är trummaskiner!)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2007-12-18 09:50

Peter Gabriel UP (gärna SACD utgåvan) innehåller en helk massa djup oroande baaaaaaaaaaas... Även mycket för mindre bra anläggningar jobbiga transienter och annat...

//E
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-18 12:03

bibl skrev:Sisters of Mercy / Tempel of Love finns med på samlingsplattan Some girls wander by mistake (Låten gavs även ut som maxi singel på vinyl. Om du kan hitta den så har du fått tag på en något riktigt trevlig till skivtallriken samma förlängda version som på samlingsplattan)

Alltså... fantastisk låt med bra drag... men basmangel?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-18 12:31

Några skivor som jag upptäckt har riktig lågbas. Bara skumma ljud alltså, inget dunkadunka.

midaircondo, Shopping for Images (spår 5: Sorry)
Laurie Anderson, Life on a String (spår 5: Slip Away)
Björk, Vespertine (spår 8: An Echo a Stain)

Man blir litet rädd...
Senast redigerad av Almen 2007-12-27 11:09, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

fiat

Inläggav fiat » 2007-12-19 19:30

Fyller på med några till, främst från den elektroniska skolan:

De två första spåren på albumet "w/ the artists" med Rhythm & Sound, "King in my empire" och svaret "Queen in my empire". Fin dub med djup bas.

Spår två på albumet "Systemisch" med Oval, "Aero Deck".

Spår ett på ep:n "Peel Session 2" med Autechre, "Gelk". Massor av djup bas och överhuvudtaget en trevlig låt att testa anläggningen med.

Spår sju på albumet "Gyral" med Scorn, "Hush". Visserligen är hela albumet fyllt av djup bas men "Hush" är nog bäst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-19 19:42

fiat skrev:Spår två på albumet "Systemisch" med Oval, "Aero Deck".

Lustigt att den nämns nu. Spelade precis klart skivan och skulle posta om basmanglet på den här.

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-12-19 20:38

Kan inte mer än hålla med föregående två talare. Aero Deck är något av ett anthem hemma hos mig.

Annars är Pan Sonic, generellt, bra på att brumma långt ner i registret om man gillar den elektroniska skolan.

.knaster

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-21 18:28

Känner att jag måste komma med lite egna förslag här också:

Aphex Twin - Come to Daddy, Mummy Mix (låt). Några sporadiska omvälvande baspulser dyker upp då och då.

Sunn O))) - Flight of the Behemoth (album). Tror det är andra låten (eller slutet på första) som har helt vansinnigt låga basgångar. Eller ja, hela skivan är brutal. Vad som helst med Sunn O))) egentligen är både fruktansvärt bastungt och brutalt. Såg dem live i Göteborg för några år sedan. Har för mig de hade krav på att PA:t skulle kunna lämna runt 125dB vid scenen. Detta var alltså på lilla Pusterviksbaren... Hur som helst så skulle jag ta upp mitt paket cigaretter under spelningen och blev ståendes och tittade på det. Ciggen stod och studsade i paketet när jag lyfte på locket. Det var galet, både spelningen och de hoppande cigaretterna.

Microstoria - _SND (album). Bråddjupa basvindlingar i avantgarde electronicans värld. Ett otroligt bra album om man gillar sånt.

Ljudkonstnären Francisco López (http://www.franciscolopez.net/) spelar en ljud i stora silos, spelar in byggnader som låter och annat kul. Brukar också vara mycket lågfrekventa saker.

Uj, nu kom jag på en till!

Lustmord - The Place Where the Black Star Hangs (album). Låter ungefär som titeln beskriver, om man nu kan föreställa sig det. Stort och ambient och mycket mycket mörkt och bastungt. Det är de flesta av hans album... Han har även gjort en hel del ljudarbeten till filmer, men då under sitt riktiga namn Brian Williams: http://www.imdb.com/name/nm0930168/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-21 20:00

Är det just mangel man är ute efter så är väl Infected Mushroom och BP Empire bra. Dundrar mycket runt 40 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-22 03:27

Finns det någon enkelt program som man kan mäta en musikfil hur lågt basen går?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 11:32

http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe

Den spelar in från ljudkortet, och så ser man spektrum i realtid. Det är ganska bra att göra så, för då får man en direkt koppling mellan ljudet man hör och dess spektrum.

Nackdelen, om man kör med mikrofon och högtalare, är att om den kedjan tar bort basen så ser man den inte. Då kan man göra en loopback på ljudkortet i stället.

Det finns ljudeditorer som visar spektrum också, har inte fd cooledit vad den nu heter nu en spektrumvisning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-22 15:00

Tackar Svante, såklart man kunde lita på dig. 8)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-12-23 01:15

Svante skrev:http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe

Den spelar in från ljudkortet, och så ser man spektrum i realtid. Det är ganska bra att göra så, för då får man en direkt koppling mellan ljudet man hör och dess spektrum.

Nackdelen, om man kör med mikrofon och högtalare, är att om den kedjan tar bort basen så ser man den inte. Då kan man göra en loopback på ljudkortet i stället.

Det finns ljudeditorer som visar spektrum också, har inte fd cooledit vad den nu heter nu en spektrumvisning?

Tips på inställningar i rtsect för att både få snabb uppdatering och hög frekvensupplösning i basområdet? Har provat lite men får inte riktigt till det.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-23 11:31

I avdelningen lite smörigare musik kan jag upplysa om Erykah Badu's, Baduizm (specellt titelspåret Rimshot) har både fet och djup bas. Det brukar vara svårt att få den att låta bra i många rum på grund av stående vågor...

Japanska Taikotrummor brukar erbjuda rätt mycket bas.
Ett tips om man gillar Taiko, är den kinesiska trummästaren Yim Hok-Man.
Jag tycker hans motsvarighet till Taiko är bättre än de japanska. Lite mer spännande låtar och den skiva jag tänker på har ännu fetare stortrummor och är mer "krispig" och dynamiskt uppåt i registret än de Taikoskivor jag har lyssnat på hemma.
Den skiva jag tänker på heter "Poems of Thunder", skivan finns förresten för 49:- på CDON. Skivan är ganska ojämn tycker jag, det är massor av kinesisk traditionell percussion från olika provinser (inte så kul), men första spåret "Poem of Chinese Drum" gör den väl värd sitt pris.

Annars är väl orgelmusik en höjdare om man är basnarkoman :)

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-23 14:04

torbod skrev:Den skiva jag tänker på heter "Poems of Thunder", skivan finns förresten för 49:- på CDON. Skivan är ganska ojämn tycker jag, det är massor av kinesisk traditionell percussion från olika provinser (inte så kul), men första spåret "Poem of Chinese Drum" gör den väl värd sitt pris.

Håller med till fyllo! Den är ganska läskig.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-24 05:09

Får inte heller Svante's program att funka 8O
Samma med cool edit. Skulle bara vilja ha en program som man kör musikfilen i och den mäter upp hur låg basen går t ex. :?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-24 11:52

Med Adobe Audition går det...

Options -> Monitor record levels

och sedan

Analyze -> Show Frequency Analysis

Där finns också en del val för vilken frekvensupplösning man får, på min maskin kan den köra med FFT storlek (okänd enhet för mig) på 8192 som mest om man vill göra det i realtid.

Varför man inte kan göra högre vet jag inte, för det lastar inte processorn just någonting.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:16

zvenzzon skrev:Tips på inställningar i rtsect för att både få snabb uppdatering och hög frekvensupplösning i basområdet? Har provat lite men får inte riktigt till det.

Nä, vad hette han nu då som sa att det var omöjligt. Var det Heisenberg?

Högupplöst FFT betyder långa fönster och gles uppdatering. Det är en klassisk avvägning som man måste göra.

Jag tror jag brukar köra bandbredd 10 Hz och blackmanfönster. Så drar man lite i axeln för att expandera basområdet. Logskala på frekvensaxeln är bra också.

Det fina med att köra i realtid är att man kopplar spektrum till musiken på ett intuitivt sätt. Det är lätt att missa det om man öppnar filen och bara tittar på spektrum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:24

Ser fö att när jag gör loopback utan högtalare med B.P.Empire - Never Ever Land så ser spektrum ut så här. Ganska mycket energi ända ner till 20 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:30

Den som vill mangla själv kan prova följande:

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 20:25

Kan det vara för jag testar på vinyl som gör att jag inte får till det?

Ett tips om en skiva men skön bas är Public image LTD - Metalbox

:D

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-01-05 01:39

Testa några låtar med tyska dubcombon 'Rythm and Sound'. Maken till bassväng har jag inte hört nån annanstans.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-05 10:44

Det mesta med Yello har ett enormt basfundament i sin musik.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-05 18:42

Lustmord/Melvins skiva Pigs of the roman empire, inte dunka dunka men mycket djupa bastoner

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-05 18:46

Mike Oldfields "Songs Of Distant Earth" har en del partier med verklig djupbas.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-07 20:06

Har inte "testat på anläggning" men ur minnet; Delerium "Euphoric" och Skinny Puppy "The Second Opinion" eller kanske "Yes He Ran" (b-sidor) (två bra Doom-discolåtar de första där ja) :)

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2008-01-08 10:46

Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-08 13:45

Peter Benisch - Waiting for Snow

http://es.juno.co.uk/products/287436-01.htm

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-01-11 12:19

TommyE skrev:Engelska LFO (low frequency oscillation) har en del bastunga låtar.

Albumet Frequencies (1991) har en låt som kort och gott heter "LFO", väldigt trevlig om man gillar bastungt. Kunde vara intressant att höra den i Studio Blue...

Singeln "Tied Up" likaså, den finns på albumet Advance (1996).

Jag köpte dessa plattor, men de var inte speciellt roliga, trist vässad diskant och inte speciellt bra inspelat. Men jag kanske inte förstod mig på dem.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 16:06

Svante skrev:Ser fö att när jag gör loopback utan högtalare med B.P.Empire - Never Ever Land så ser spektrum ut så här. Ganska mycket energi ända ner till 20 Hz.

Bild
Vilket program gjorde du den där i?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-01-11 19:02

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 22:11

Ja det är det säkert, någon som vet hur jag ställer in det så jag får ett sådant där fin mjuk kurva som på bilden gissar att den sparar någonslags peak värden på frekvenskurvan?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 23:15

Här kommer lite olika typer av basmangel.

Front 242 Tyranny for you - Soul manager:
Bild

Daft Punk Alive - The prime time of your life:
Bild

Lite japanska trummor från Ondekoza - Odaiko:
Bild

edit: la in lite fler låtar och skrev om texten.

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2008-01-17 01:13

Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta ;)

.knaster

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-17 16:07

knaster skrev:
Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta ;)

.knaster
Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.
Mad Professor and Lee Perry I'm Not A Human Being:
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-17 16:27

En liten mätning på en gammal klassiker,
Nitin Sawhney Beyond Skin - Anhem without nation:
Bild
Någon som kan förklara varför den inte sjunker neråt vid 0Hz som andra spår utan istället stiger gradvis till +10dB vid 0Hz?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 15:22

Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-20 18:45

Alexi skrev:Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:

Det kunde jag tänka mig. Var det efter mitt tips i tråden du kollade upp saken tro?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 19:13

shifts skrev:
Alexi skrev:Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:

Det kunde jag tänka mig. Var det efter mitt tips i tråden du kollade upp saken tro?
Nej, men jag såg efter att du redan tipsat om en annan låt.
Edit det var Britt-Gunnar som tipsat om en annan låt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-21 23:17

Hittade ingen låt med tillräckligt djup bas.. så jag gjorde en egen i Reason... (gjorde den på ca 3 timmar så förvänta er ingen monter-hit) ;P

(basen kommer in vid 0:50 min)

http://user.faktiskt.io/JB/JB%20-%20Bass%20Test.rar
Senast redigerad av JB 2008-01-22 03:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-22 01:43

Om du ändrar i fliken där det står Linear till Log, så kommer du se bättre och märka att basen ligger på 40hz, inte 3...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-22 03:20

Alexi skrev:Om du ändrar i fliken där det står Linear till Log, så kommer du se bättre och märka att basen ligger på 40hz, inte 3...

Okej nu testade jag Log.. men jag tror du har valt hela låten när du kollat, och eftersom låten innehåller så pass mycket lugna delar så drar ju det upp genomsnittsfrekvensen...

Bild

Sådär ser det ut när jag kollar på 23 sekunder av en av delarna med mycket bas, -+0 dB vid 14 hz och peak vid 28 hz.. eller kollar jag galet?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-22 11:58

Lite galet kollar du då som du ser lyckas få endel av grafen ovanför fönstret.

Så här ska det se ut i Audacity:
Bild

Så här ser det ut i Rtsect:
Bild

Du har en dominerande baston vid 40Hz och så en mindre än hälften så stark baston vid 28Hz.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-02-10 00:35

Många Psy-trance album innehåller liksom Infected Mushrooms en sjujäkla mangelbas. "Hittade" en rolig fil med divese album på ca 10gig med massor av artister med Infected liknande karaktär för någon vecka sedan. Kan dock inte hitta många av dessa i någon svensk internetbutik... Finns vissa kanaler på Shoustcast som sänder en hel del intressant också. Rena rama fullmoonparty hemma i soffan :)
Ska bli ett sant nöje att testa med pY-8 när jag får ihop dom :twisted:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 04:33

Nu får ni allt styra upp tråden. Den ska väl handla om vanliga skivor med bra bas, inte sitta med egengjorda testlåtar bara för det är djup bas.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 06:49

Miles

Inläggav Miles » 2008-02-12 19:26

David_A skrev:Många Psy-trance album innehåller liksom Infected Mushrooms en sjujäkla mangelbas. "Hittade" en rolig fil med divese album på ca 10gig med massor av artister med Infected liknande karaktär för någon vecka sedan. Kan dock inte hitta många av dessa i någon svensk internetbutik... Finns vissa kanaler på Shoustcast som sänder en hel del intressant också. Rena rama fullmoonparty hemma i soffan :)
Ska bli ett sant nöje att testa med pY-8 när jag får ihop dom :twisted:

Du kan ju kolla in svenska akten Vibrasphere, om du diggar välproducerad psykedelisk trance. Deras sound är dock lite rakare och inte så urflippat som IM stundtals kan vara. Senaste plattan "Exploring The Tributaries" (2007) har fint ljud och stundtals riktigt skön djupbas.

www.psyshop.com är en trevlig skivaffär för oss som gillar sånt.

www.discogs.com/vibrasphere

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-12 21:26

Får man nämna Fugees "The Score" i sammanhanget? Efter att jag förra veckan köpte detta album från 1996 har det fått flitig användning som basmodulelementmotionär. Skivan håller dessutom riktigt bra generell ljudkvalitet för att vara ett mainstream-album. Den musik jag tidigare upplevde som mindre intressant musik blev plötsligt mer intressant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-12 22:32

PekkaJohansson skrev:Får man nämna Fugees "The Score" i sammanhanget? Efter att jag förra veckan köpte detta album från 1996 har det fått flitig användning som basmodulelementmotionär. Skivan håller dessutom riktigt bra generell ljudkvalitet för att vara ett mainstream-album. Den musik jag tidigare upplevde som mindre intressant musik blev plötsligt mer intressant.

Med vänlig hälsning

Pekka

Mycket bra skiva, har den på LP.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 15:26

Ja, det här är inte mycket annat än BARA basmangel. Japanska Nosei Sakata levererar minimalism under sitt namn 0*: http://www.fallt.com/invisiblecities/tokyo

Vissa stunder blir det nästan tyst från piP hos mig, men subjektivisten konstaterar att profundusY-2 motioneras duktigt även under de "tysta" partierna.

Det är kanske inte så bra i egentlig mening, men basmangel är det.

Edit: ett ord blev några bokstäver för långt.
Senast redigerad av shifts 2008-06-29 16:13, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-29 16:06

Är det meningen att det bara ska vara ett knastrande ljud med jämna intervaller och tyst emellan?

Knäppljudet ligger iaf på 40Hz och sen innehåller det något 18hz som jag inte hör på den bärbara iaf :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 16:11

Alexi skrev:Är det meningen att det bara ska vara ett knastrande ljud med jämna intervaller och tyst emellan?

Knäppljudet ligger iaf på 40Hz och sen innehåller det något 18hz som jag inte hör på den bärbara iaf :)

Jodå, så ska det nog vara. Har låtit så varje gång jag lyssnat på den åtminstone. :)

Det där spåret har fått mig att fundera kring hur en mp3-kodning hanterar infrafrekvenser. Är det något som obönhörligt skärs bort eller ligger filtreringen enbart i det höga frekvensspektrat?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-29 16:36

Tackar för tipset Shifts, är det bara jag som tycker detta är rätt skönt/avkopplande att lyssna på när man fått för mycket radioskval..?

(Vad ligger den huvudsakliga/mest hörbara tonen på för frekvens ungefär?)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 17:06

phloam skrev:Tackar för tipset Shifts, är det bara jag som tycker detta är rätt skönt/avkopplande att lyssna på när man fått för mycket radioskval..?

Kul att du uppskattade det. Projektet Fällt gjorde var att be mer eller mindre etablerade artister spela in en stad. Går du till projektets huvudsida (http://www.fallt.com/invisiblecities) finner du 23 till. Det var dock flera år sedan jag lyssnade genom alla, så jag kan tyvärr inte peka på vilka andra som är bra. Bejing lyssnar jag på nu och den gillar jag. Sen brukar artisterna Stephan Mathieu, Chris Watson och Taylor Deupree vara rätt bra, så det går kanske att chansa på dem om du inte orkar ta hem alla.

phloam skrev:(Vad ligger den huvudsakliga/mest hörbara tonen på för frekvens ungefär?)

Det vet jag tyvärr inte men min chansning säger en liten bit över 30 Hz. Hoppas någon kan bekräfta eller dementera.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-29 18:47

Alexi skrev:
knaster skrev:

.knaster
Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.
Mad Professor and Lee Perry I'm Not A Human Being:
Bild

Ville bara kommentera det där med "ingen djupbas direkt".

Vad är egentligen djupbas?

Tittar man på vanligaste basinstrumentet av alla, "basen" (som kan vara både från fiol- och gitarrfamiljen men egentligen är rätt liknande instrument, i varje fall musikfunktionellt - fyra strängar, stämda i kvarter och med E som lägsta sträng) så går den från några hundra Hz och ned till 41,2 Hz, och de lägsta tonerna brukar de flesta uppfatta som inte bara djupbas, utan till och med väldigt djup bas.

Huvudenergin i basområdet ligger ofta mellan 100 och 300 Hz, och frågan är om inte det registret är att betrakta som centrum av basområdet, och det som sträcker sig därunder är djupbas.

Eller var börjar djubasområdet egentligen?

En subwoofer (sub betyder under och woofer betyder baselement) arbetar normalt under 80 Hz. Kan det vara där djupbasen börjar?

Det här är ju inget som man kan dra några absoluta gränser för, men vad sägs om dessa gränser:

Diskant = 2500 - 20 000 Hz

Mellanregister = 350 - 2500 Hz

Bas = 0 - 350 Hz, varav djupbasen är registret under 100 Hz, eller 80 Hz. Eller kanske under 60 Hz?

Hur som helst är detta vad jag ville ha sagt: 40-60 Hz uppfattas och beskrivs definitivt som djupbas av de allra flesta lyssnare, även om det självklart finns grader på allt. Men om bara den djupaste djupbasen får heta djupbas, blir det ju bara en ton liksom...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-29 19:48

Ja med djupbas så var det mer i trådens sammanhang och då pratar vi en bra bit <35Hz. Det handlade rätt mycket om hur djup bas som egentligen finns på skivorna och vi hittade inte så många skivor med musik som hade något <20Hz.

Användarvisningsbild
henriq

Prodigys Charly

Inläggav henriq » 2009-01-30 23:54

Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992

Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773

Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.

Användarvisningsbild
JB

Re: Prodigys Charly

Inläggav JB » 2009-01-31 00:21

henriq skrev:Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992

Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773

Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.

Jorå, lät bra i Monitor Audio RS1orna ivarjefall så det var inte direkt någon infra bas :)
Den där basgången lär ju ligga någonstans runt 50-70 hz eller liknande?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-01-31 01:53

Fint den här tråden plockades upp igen, påminde mig att jag inte lyssnat på Flyh typ sen jag skrev inlägget .. Get ready grannarna!

Användarvisningsbild
henriq

Re: Prodigys Charly

Inläggav henriq » 2009-02-01 11:45

JB skrev:
henriq skrev:Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992

Jorå, lät bra i Monitor Audio RS1orna ivarjefall så det var inte direkt någon infra bas :)
Den där basgången lär ju ligga någonstans runt 50-70 hz eller liknande?

Haha, ingen aning faktiskt. Minns när jag testade min gamla hembyggda JBL isobariklåda med 2 GT-12 element nån gång på 90talet. Det var en omtumlande upplevelse. Den var avstämd till 35 Hz? och det blåste på rätt duktigt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-10 14:10

Dags att uppa tråden. Pan-American denna gång.

Låten Place names från albumet The river made no sound som släpptes
2002 på Kranky. Jag minns hur den här låten fick piP att sparka otäckt
mycket redan på väldigt moderata nivåer och tänkte att nu ska den testas
när jag även kör basmoduler. Och jösses, den fick även Prof.X-2 att sparka
rejält redan på låg nivå. Sagt och gjort, in med låten i Audacity och där fick
jag dessa siffror:

Bild

Alexi hjälpte mig att få fram en frekvenskurva:

Bild

Nivån ser högre ut i Alexis bild än vad siffrorna visar, varför vet jag inte.
Energirikt är det i alla fall :) Har man bara piP eller andra mindre högtalare
ska man nog vara försiktig med pådraget på volymkontrollen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-02-10 23:43

Krumelur

Minimal techno eller nått.
Mycket blipp o skumma ljud. Bättre än vad det låter...

http://krumelur.trance.net/index.html

http://krumelur.trance.net/music/krumel ... 07_192.mp3
93 min med mycket bas...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-11 12:47

shifts skrev:Alexi hjälpte mig att få fram en frekvenskurva:

Bild

Stycket är behagligt att lyssna på desutom och den högfrekventa piken som man kan se vid 15kHz. Ligger tillräckligt mycket svagare en resten för att inte vara obehagligt, därför kommer jag att testa detta stycke på olika mycket kraftiga bassystem när jag får tillfälle :D
Jag återkommer med rapport :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-11 14:53

shifts skrev:Dags att uppa tråden. Pan-American denna gång.

Låten Place names från albumet The river made no sound som släpptes
2002 på Kranky. Jag minns hur den här låten fick piP att sparka otäckt
mycket redan på väldigt moderata nivåer och tänkte att nu ska den testas
när jag även kör basmoduler. Och jösses, den fick även Prof.X-2 att sparka
rejält redan på låg nivå. Sagt och gjort, in med låten i Audacity och där fick
jag dessa siffror:

Bild

Vad är det för sorts dB?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-11 15:44

Almen skrev:Vad är det för sorts dB?

Jag är inte säker på vad du frågar efter, men för att få fram de siffrorna
ändrar jag visningen i Audacity till logaritmisk skala. Är det vad du undrar?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-11 16:06

shifts skrev:
Almen skrev:Vad är det för sorts dB?

Jag är inte säker på vad du frågar efter, men för att få fram de siffrorna
ändrar jag visningen i Audacity till logaritmisk skala. Är det vad du undrar?

Nja, hur är det normerat, alltså. Vad är 0 dB?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-11 16:26

Det vet jag nog inte. Jag lägger in wav-filen i Audacity, väljer det parti jag
vill undersöka och tar sedan Plot spectrum eller ngt liknande. Och där
kommer grafen upp. Normeringen kan jag inte styra vad jag kan se, det blir
vad det blir.

Eftersom det bara går att undersöka max 23 sekunder av låten antar jag att
det endast är nivån där som det tas någon hänsyn till. Hmm, kan jag börja
misstänka att mina siffror inte säger någonting?

Då får jag hoppas Alexis frekvensgång gör det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-11 17:03

shifts skrev:Hmm, kan jag börja
misstänka att mina siffror inte säger någonting?
Jodå, det syns att det är jävligt mycket bas, i alla fall. :)

En annan litet märklig grej är att dina siffror går upp till drygt 50 Hz, men kurvan sträcker sig upp till 20 kHz.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-11 17:26

Almen skrev:En annan litet märklig grej är att dina siffror går upp till drygt 50 Hz, men kurvan sträcker sig upp till 20 kHz.

Ah, men just det är inte så konstigt. Jag valde nämligen bara att visa från
absolut lägsta frekvensen till den högsta innan nivån gick ner på minusnivå
igen. Det hade blivit så väldans mycket siffror annars :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-11 17:45

shifts skrev:
Almen skrev:En annan litet märklig grej är att dina siffror går upp till drygt 50 Hz, men kurvan sträcker sig upp till 20 kHz.

Ah, men just det är inte så konstigt. Jag valde nämligen bara att visa från
absolut lägsta frekvensen till den högsta innan nivån gick ner på minusnivå
igen. Det hade blivit så väldans mycket siffror annars :)

OK, misstänkte att det var något sådant. :)

Men i så fall kan man kanske relatera toppen vid 72 Hz till någon slags nollnivå.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-02-13 20:41

Combichrist-Tractor , tung som sten med rolig text.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-10 23:59

Råkade glömma på min RTSect när jag lyssna lite på musik så helt plötsligt kom jag på att jag hade igång den och såg till min förvåning att den visade på krafig bas vid 9Hz oh jäklar tänkte jag och drog igång Crest som visa på en crestfaktor på 18dB!
Så drog nästa låt igång 8O
En bild säger mer en tusenord brukar det ju sägas:
Bild
Som ni kan se gott om bas ända ner till 7Hz och Crestfaktor 20,4dB hade den också!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-11 00:21

Låten finns att lyssna på dock i ett mycket mer kompimerat skick, här:
http://www.youtube.com/watch?v=Akhc8pNAgLM

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-03-11 22:32

Underbart basblås, torrt och distinkt samt härligt tryck i övrigt:

Goran Bregovic : Tales & Songs from Weddings and Funerals.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-13 19:58

mangel och bas

xenia beliayeva - music
hernan cattaneo & john tonks - warsaw
grimm & sol - exuma
son kite - colours (luke chable)
torro remote - prog 100
umek - ricochet effect
dave gahan - dirty sticky floors (junkie xl vocal)
extrawelt - soopertrack
girl nobody - sirens (shiloh)
g-pal - ocean of blue (sultan)
infusion - legacy (junkie xl)
jake fairley - oshawa
jerome isma ae - rokit
john consemulder - rewind to start (john tejada)
junkie xl vs sasha - beauty never fades
kate bush vs infusion - running up that hill
prodigy - narayan (alex stealthy)
seyton - supreme being (plastique vision)
seyton - the drake equation
spooky - belon (sasha remake)
terry grant ft jennifer horne - i'll kill you
the pqm project vs phil k - they just wont let me be (habersham)
way out west - apollo
niki b & christian E.F.F.E - electrica salsa (g-pal dub) den här brukar jag spela på högsta volym när mina grannar är högljudda, kanske inte så extrem bas men bra mangelfaktor.

ja dom här låtarna har på ett eller annat sätt fet eller djup bas med mangel.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-13 20:33

housemicke skrev:mangel och bas

Någon särskild med sjukligt låg bas som bör kollas upp? Orkar inte ta tag i
samtliga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-03-13 21:10

Trentemøllers "The Last Resort" är ett hyfsat bastungt album. Räcker för att skaka om min lägenhet iaf ;).
Men framförallt är det bra musik...

http://www.youtube.com/watch?v=Tqjmf5M4gjU&fmt=18

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-13 23:51

shifts skrev:
housemicke skrev:mangel och bas

Någon särskild med sjukligt låg bas som bör kollas upp? Orkar inte ta tag i
samtliga.

nae inte direkt, jag tror förövrigt inte det är så värst låg bas spektalmässigt i nån av låtarna, men det har ett "djupt sound" (troligtvis 40-70hz) men det är bra tryck i det som finns på ett eller annat sätt. en del är det bra punch i. och en del låtar har en ett fett sound som går in i basspektrat. btw jag kan inte höra lååågbas (slutna rel små lådor).
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-14 00:25

FalloutBoy skrev:Trentemøllers "The Last Resort" är ett hyfsat bastungt album. Räcker för att skaka om min lägenhet iaf ;).
Men framförallt är det bra musik...

http://www.youtube.com/watch?v=Tqjmf5M4gjU&fmt=18
Ja det var verkligen mycket bas, även om det var helt tyst under 47,5Hz.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-15 01:02

Senaste Kanye west har en del djupbas, framförallt Robocop har lite skön bas i början.
Bild

Full nivå runt 34 hz och ser man längre ner så ser man att 5 hz ligger "bara" 10 dB under 34 hz.
Tyvärr är ljudet helt värdelöst, söndermixad med kompressorer och ett halvt grustag i rösten. Bild

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-03-15 16:44

Dead can dance: "The host of seraphim" kanske?

http://video.google.com/videosearch?hl= ... &ct=title#

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-16 00:14

Fan man kanske skulle skaffa sig ett infrasystem Bild

Cincinnati Pops Orchestra - Johann Strauss, Unter Donner und Blitz Polka (Thunder and Lightning Polka), Op. 324 - Telarc

Bild

Nästan full nivå vid 5 hz! Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-16 00:24

subjektivisten skrev:Bild
Du har ställt in lite fel som ger dig felaktiga värden, testa att ställa in så här istället: Bild
Men jag tycker inte Audacity är så bra på att se vad som sker så lågt då är Svantes RTSect mycket mer exakt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-16 00:28

Okej, vad är skillnaden mellan dom olika valen under funktioner?

Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-16 00:36

subjektivisten skrev:Okej, vad är skillnaden mellan dom olika valen under funktioner?
Vad det är man mäter, hur noga osv. Du kan läsa mer tex. här: http://dspcan.homestead.com/files/Fir/windows_intro.htm

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-16 01:59

Okej gjorde en mätning med fokus på verklig infrabas, som synes har jag dragit ut grafen så att vi ska se enda ner till 1Hz!
Gröngult är momentant när bomben briserar på slutet.
Blårött är snitt för hela stycket.
Bild
Rätt fin pik där vid 7-8Hz :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-20 11:30

Såg Hellboy igår, och precis i scenen där de upptäcker Hellboy tyckte jag det var jäkligt mycket djupbas och det hade jag rätt i:
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-20 11:38

Uj. Första filmen alltså?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-20 11:44

Jansson skrev:Dead can dance: "The host of seraphim" kanske?

Det var en obehaglig film, som västerlänning får man djävligt dåligt samvete.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-20 13:40

shifts skrev:Uj. Första filmen alltså?
Japp, låter ungefär som ett dunkande eller fotsteg.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-03-24 18:03

perstromgren skrev:

Instämmer. Saknar ord liksom.

Användarvisningsbild
Piraten

Inläggav Piraten » 2009-03-28 11:53

Jansson skrev:
perstromgren skrev:

Instämmer. Saknar ord liksom.

Skulle precis åka iväg och köpa lite stereoprylar, men efter denna "uppiggande" videon så håller jag mig lugn ett tag till.....

//Piraten

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2009-04-10 00:26

Håller med, svårt att se videon och höra musiken utan att få en enorm klump i halsen. :cry:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-10 11:55

Nä, dags att få ordning på skutan igen. Denna gång ett tips på Spotify:
http://open.spotify.com/album/3Mf52LPa9xo9jmKFOPjbNf

Ø - Oleva (Mika Vainio från Pan Sonic som mullrar och knastrar gott och hårt)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-16 21:42

Nu är det dags för lite kruvor igen. Thomas Köner - Daikan:
Bild

Musik för infrasystem minst sagt. Upptäckte en dag när jag satt nära bas-
modulerna att de rörde sig oroväckande mycket på relativt låg volym. Inte
så konstigt :lol:

Tycker det finns oändligt många bevis på/motiveringar för att möjlighet till
bra återgivning långt under 20 Hz inte är någon dum idé alls även om man
"bara" lyssnar på musik.

Thomas Köner var för övrigt en stor anledning till att jag valde att skaffa
basmoduler. En artist bara, men också en av mina ambientfavoriter.
Senast redigerad av shifts 2009-04-17 14:38, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-16 22:55

I think we have a winner :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-04-17 14:33

HEJJA HEJJA !

luktar skogsfest långa vägar :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Bas mangel

Inläggav PerStromgren » 2009-04-20 15:01

SuperB skrev:Jag brukar plocka fram
P J Harveys - Electric Light

när jag vill ha exceptionellt basmangel. Det är en lugn låt byggd på typ tre grymma å djupa bastoner, lite sång och lite försiktiga trummor som kommer in så småningom.

Annars är ju alltid Yello bra om det skall vara elektroniskt, tex:
Yello - Point Blank
Yello - Liquid Lies
Yello - Blue Nabou
Yello - Fat Cry

Eller varför inte:
Depeche Mode - Happiest Girl (Kiss-A-Mix)
Depeche Mode - Everything Counts ( Tim Simenon & Mark Saunders Remix)

Jag bläddrade i den här gamla tråden, nu när jag enkelt kan provlyssna mha Spotify.

Exemplet Yello, Point Blank, är ju en lysande låt! Att låten masserade SW-63:orna tas som bonus, men den har helt andra kvaliteter också.

Tack för tipset, SuperB!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-04-22 08:43

Chi AD - Pathfinder

mullrar på som tusan.

http://www.youtube.com/watch?v=etbqCAtJPVE

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-04 20:42

Hittade en länk till denna på Hififorum. Visade den nyligen på Minhembio,
men där var mottagandet splittrat. Vissa tycker inspelningen är riktigt häftig,
andra att den inte var något att hänga i julgranen. Tror det krävs en
anläggning som klarar av att återge stor dynamik och ha mycket kapacitet i
basområdet.

Det är i alla fall en högdynamisk inspelning av ett fyrverkeri. Ingen musik
således, men en fin fil om man vill äta upp mycket av det headroom man har:
(finns långt ner på sidan. Läs disclaimern också)
http://www.danleysoundlabs.com/technica ... loads.html

Gjorde en koll i Audacity och detta får jag fram. Det är faktiskt det
vansinnigaste jag sett hittills: NY BILD LÄNGRE NER.

Det där händer kring fyraminutersstrecket, så ställ nivån där. Inledningen är
tam.
Senast redigerad av shifts 2009-05-04 21:02, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-04 20:44

Kör Blackman istället.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-04 20:45

Program? Ja, jag vet att du inte brukar vara nöjd med det jag visar i. Men
det finns inte till OS X antar jag?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-04 20:48

Så som du gjorde här:
shifts skrev:Nu är det dags för lite kruvor igen. Thomas Köner - Daikan:
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-04 20:51

Men helskotta, har jag gjort galet alldeles själv. Ska fixas!

Edit: Nej men, nu ser jag vad som är fel. Jag har nog fått den där bilden av
subjektivisten som kollade den åt mig. Ser på ramen att det inte är
macversionen. Det valet finns inte på det Audacity jag har här.

Så där, hittade en ny version:
Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-09 12:34

Då var det dags igen. En kort liten låt jag upptäckte för många år sedan nu.
Isländska Stilluppsteypa som figurerade med denna låten – Confused bear
thrown into the sea – på den första av Mille-Plateauxs Clicks & cuts-
samlingar:

Bild

Hör flög elementen i prof.X-2 så jag började bli lite orolig. Det är inte mitt
syfte att leta upp värre och värre ljudspår hela tiden, men av någon
anledning tycks de sista exemplen ha varit av det eskalerande slaget.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-25 16:09

Jag tycker dom kunde klippt bort som sista fyra smällarna i fyrverkeriet, då dom är klippta digitalt, förmodligen inspelat digitalt utgår jag ifrån. Mycket imponerande hur dom fått en så pass ren inspelning.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-02 19:25

Jag hittar tyvär inte låten på skiva, längre :? , men jag minns det som något i hästväg, vad gäller påtaglig djupbas :wink: !

Jag pratar om Erasures version av "god rest ye merry gentlemen"! :D

Den fick inälvorna att dansa med, på hög volym!
På den tiden var jag förvisso mer för kvantitet, hellre än som nu, kvalitè
:wink: !

Prova den om ni kan få tag i den! :D (Original! ej Mp3! :wink: )
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2009-07-16 21:59

Några andra valörer...

Vladislav Delay - Entain - Notke
Luomo - Paper Tigers - Good to Be With

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-07-17 11:46

Dead Can Dance vill jag nog ha :) skön musik var det. men hur är de remastrade skivorna i jämförelse med originalen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-03 14:45

Hittade detta citat på en skiva, verkar minst sagt lovande:

WARNING : Low frequencies in track 4 may damage some speakers.
Headphones recommended.

Sånt där fjös har man väl sett skrivas förr, men denna gång så förbigås
"track 4" av artisterna Ryoji Ikeda (nuddar vid ett fåtal hertz på flera av sina
skivor), Thomas Köner (i princip anledningen till att jag skaffade bas-
moduler med potential att ta sig under 20 Hz-strecket) samt Lustmord
(kommentar överflödig, har figurerat tidigare i tråden).

Ja då djävlar i min baslåda lär det vara fart i spår fyra. Bernhard Günter står
för det spåret. Rapport senare i kväll!
Senast redigerad av shifts 2009-09-03 23:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-03 22:25

Det låg nog någonting i den varningstexten.

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-04 08:33

shift: Ditt inlägg här ovan får mig att vilja springa hem från jobbet och sätta igång det där spåret på hög volym.
Ser mumsigt ut :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-04 08:47

Jag ska ta och lyssna på det i eftermiddag via stereon. Körde det i natt i
hörlurar, men datorn väsnades så avskyvärt att jag inte riktigt kunde avgöra
om spåret var bra eller ej. Jag uppdaterar dig :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-04 11:27

shifts skrev:Hittade detta citat på en skiva, verkar minst sagt lovande:

WARNING : Low frequencies in track 4 may damage some speakers.
Headphones recommended.

Sånt där fjös har man väl sett skrivas förr, men denna gång så förbigås
"track 4" av artisterna Ryoji Ikeda (nuddar vid ett fåtal hertz på flera av sina
skivor), Thomas Köner (i princip anledningen till att jag skaffade bas-
moduler med potential att ta sig under 20 Hz-strecket) samt Lustmord
(kommentar överflödig, har figurerat tidigare i tråden).

Ja då djävlar i min baslåda lär det vara fart i spår fyra. Bernhard Günter står
för det spåret. Rapport senare i kväll!

Är det jag som ser dåligt?
Har du skrivit någonstans på vilken skiva "track 4" finns?
Är det på en av Mille-Plateauxs Clicks & cuts-samlingar ?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-04 11:48

Förlåt, det hade jag helt glömt av. Skivan är Night Passage Demixed:
http://www.discogs.com/Various-Night-Pa ... ase/179612

Den låten verkar inte vara något musikaliskt under direkt. De övriga låtarna
har jag uppskattat däremot. De bygger på en skiva av Alan Lamb, som
fångat ljudet av uppspänd wire som sjunger och viner. Eller om det var
telefonwire på denna skivan... Minns inte riktigt.

Edit: Här finns lite info om originalet som remixerna bygger på:
http://www.spiderbytes.com/ambientrance/lam-np.htm
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-04 13:24

Så där, då har jag lyssnat. Vågade inte dra upp volymen för mycket första
gången. Det är ett tyst spår och väldigt långt. Efter 12–15 minuter kommer
avgrunden in och den rör sig lite från enbart infrafrekvenser och upp till
30–40 Hz. Trycksätter rummet helt enkelt. Det är en nervpirrande lyssning,
för man vet inte riktigt vad som kommer hända, men i övrigt ett rätt så
ointressant spår. profundusX-2 rörde på sig rätt avsevärt under tiden.

Att grannar ska klaga behöver man nog inte vara orolig för, de kommer i
vanlig ordning titta ut genom fönstret och kika efter sopbilen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-04 14:05

shifts skrev:Att grannar ska klaga behöver man nog inte vara orolig för, de kommer i vanlig ordning titta ut genom fönstret och kika efter sopbilen.

... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj

Comae

Inläggav lennartj » 2009-09-04 15:08

Tack för svaret Shifts!

Andra spåret "Kyanite" på Comae's CD är inte att leka med
http://www.audioh.com/releases/comae.html

En recensent som skriver långt ner på sidan
"Low bass pulses in Kyanite, barely audible as it gives way to a loose crackle and skip which allows the bass to come up a notch, vibrating after each stroke. "
saknar uppenbarligen infrakapabelt system (det gör inte jag :D )

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-04 15:20

Comae-skivan har jag sedan innan. Det är ruggig energi i det spåret. Tror
faktiskt det finns en rapport från Alexi om just det spåret i den här tråden,
när han hade tagit med sig det till Studio Blue.

Edit: Nej där hade jag tokfel, det var i en annan tråd den betades av. Du kan
kika från subjektivistens inlägg och framåt någon sida. Lite grafer och
kommentarer:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 194#629194
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2009-10-11 18:35

Tycker att tråden förtjänar ett litet lyft. :)

Ni som har Spotify kan testa att knappa in "Isan" och ta någon låt som t.ex. "Look and Yes".
Basar på rätt bra :roll:
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-10-11 19:09

Ja, Isan är fina på många sätt. Bra produktioner överlag och vissa kan
brumma på rejält. Bra där Fostex!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-29 19:18

Eftersom jag tycker det här är så roligt – peka ut infrabas i musikstycken –
fortsätter jag gärna lite. Kan ju alltid fungera som ett referensarkiv för de
som tycker att 30 Hz inte är så värst lågt om inte annat. Nu när fler och fler
här på forumet sitter med baslösningar med output en bra bit ner under
20 Hz så tycker jag också att de ska få användning för sina prylar. Schysst va? :D

Först ut är Alva Noto + Ryuchi Sakamoto och skivan Vrioon. Har aldrig riktigt
tänkt på att det hyfsat anonyma andraspåret, Uoon II, hade några hyss för
sig. Men sedan noterade jag något jag mest uppfattade som bilar utanför mitt
hus eller möjligen en granne som rumsterade om hemma. Nåväl, inte med
låten i Audacity och detta är vad jag fann:

Bild

Den andra låten är en jag reagerat på då effekten är allt annat än subtil. Den
formligen får hela rummet att "sätta sig" lite bättre: Garderober, bokhyllan,
väggar och golv knakar till när ljudet passerar genom rummet. David Kristian
med skivan med det passande namnet Room tone. Låten är Mumbling heights:

Bild

Tar och lägger in den låt som jag uppfattar som en av de absolut tyngsta
jag någonsin hört. Det är minimalistisk kylslagen dub av absolut bästa
sort! En av mina favoritskivor från året: Demdike Stare - Symbiosis. Låten
är Haxan dub (intressant att den mesta energin ligger vid 30–60 Hz):

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2009-12-04 16:17

Shifts: Jag undrar lite hur du får till kurvorna. Kör liksom du Audacity, men programmet låter mig inte analysera längre spår än typ 2 minuter. :roll:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-04 20:12

Fostex skrev:Shifts: Jag undrar lite hur du får till kurvorna. Kör liksom du Audacity, men programmet låter mig inte analysera längre spår än typ 2 minuter. :roll:

Gränsen är väl lite drygt 20 sekunder. Jag väljer helt enkelt ut det parti med
mest information i den lägre regionen och sen väljer jag de inställningar jag
visar ovan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-12-04 22:59

Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-05 01:02

Önskar det gick med OS X. :/

Men mer rättvisande vette fasen – det beror ju helt på vad man kollar:
extremerna eller låten överlag. Vissa av de där klippen jag lägger upp kan
vara en rätt "normal" låt förutom ett kort utbrott på några sekunder.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-12-05 10:19

Alexi skrev:Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/

Finns det någon guide till hur jag använder RTSect? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-12-05 11:06

TCM skrev:
Alexi skrev:Bättre att köras Svantes RTSect, som också är gratis och som mäter hela låten, vilket är mer rättvisande: http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/

Finns det någon guide till hur jag använder RTSect? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.
Kan vara att jag skrivit någonstans tidigare hur man ska ställa in den, men annars kör man den bara medans man lyssnar, vilket är smidigt för man kan tom mäta Spotify och Youtube musik / film etc. :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-12-05 11:15

Alexi skrev:
TCM skrev:

Kan vara att jag skrivit någonstans tidigare hur man ska ställa in den, men annars kör man den bara medans man lyssnar, vilket är smidigt för man kan tom mäta Spotify och Youtube musik / film etc. :)

Jag klickar alltså på den röda "Record"-knappen (Run) samtidigt som jag startar låten jag vill undersöka?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-12-05 11:19

Precis

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-12-05 11:26

På settings kör jag:
Sampling freq: 44100
FFT 1,345...
Window: Blackman
alla boxar i kryssade förutom på Show channels där jag har left, right, left LTAS, Right LTAS

På Axes:
X-axis: Log, Max 20kHz, Min 5Hz
Y-axis: Max 60dB, Min -20dB

Sen trycker man in LTAS knappen när man vill spara längre stunders medelvärden.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-12-05 11:33

Viktigt är också att man i Windows går in på "Ljud och Ljudenheter"/Volym (Enhetsvolym) trycker på knappen Avancerat, man får då upp volymkontrollen.

välj alternativ/egenskaper.
Klicka på Inspelning, i justera volym för och kryssa ur mikrofon och kryssa i "Stereo mix"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-11 19:01

Några fler tips? :p
Det börjar ju bli fredagskväll och dags att sätta igång lite tunggung.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-11 19:23

steveo1234 skrev:Några fler tips? :p
Det börjar ju bli fredagskväll och dags att sätta igång lite tunggung.

Idol kl. 20:00! :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-11 19:24

Fredagen är räddad!!

http://www.youtube.com/watch?v=KEV5HlsPn64

En klassiker, bara att köra på repeat..

Denna är också ganska köttig: http://www.youtube.com/watch?v=KEV5HlsPn64

Taskig kvalitet på tuben tyvärr, men bättre än inget.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-11 20:16

Det är lite kötta i denna också, Ø - Oleva: http://open.spotify.com/album/3Mf52LPa9xo9jmKFOPjbNf

Äsch, fortsätter väl med lite lågfrekventa Spotifytips:
Oren Ambarchi - Grapes from the estate: http://open.spotify.com/album/2rmMEra17QbseVpefP8bGQ
Oren Ambarchi - In the pendulum's embrace: http://open.spotify.com/album/5ud6AGxiINtaySxWjwldQt
BJ Nilsen - Live at Konzerthaus: http://open.spotify.com/album/2BSFxOl5axws3E2QolpWDr
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-11 21:12

Men ok då, ett spektrum kan jag väl lägga in. Var nere i källaren och rotade
fram lite skivor jag inte lyssnat på på många år. Bland annat en samlings-
skiva från det svenska bolaget Mitek – Reslab. Grecl - Slö ser ut så här i
princip rakt genom låten. Kan säga att det låter mest obalanserat och utan
finess. Men lågbas är det:

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-11 21:26

Spelade några låtar till och ramlade av en händelse på den här mp3-ep:n
utgiven 2001 på bolaget No Type: Claudia Bonarelli (som är en svensk vid
namn Johan Fotmeijer) - Boredom is counterrevolutionary. Recenserade den
för många år sedan på nätsidan Twisterella. Mindes att det var en gratis
nerladdning och kollade om den fortfarande fanns kvar. Det gjorde den.
Hämtas här: http://www.notype.com/drones/cat.e/nt_062/

Gjord med betydligt mycket mer finess än den ovan (även om denna också
känns lite grovhuggen). Inte obehaglig att lyssna på direkt. Lade märke till
att det hände saker i tystnaden mellan ljuden. Låten A1:

Bild

Edit: Hittade även min recension, skriven hösten 2002. Jisses vad jag
krånglade till det. Men lite roligt att läsa igen i alla fall:
http://twisterella.thejetsetjunta.se/artikel.php?id=270
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-12 14:36

Jag fortsätter monologen med ännu en låt från nyss nämnda mp3-ep av
Claudia Bonarelli. Här spår B1:

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-13 02:09

shifts skrev:....Claudia Bonarelli....

Var ju faktiskt lite småtrevligt såhär inpå småtimmarna. Tack.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-02 19:23

Bristol Soulen från 1990-talets början hade en del djupbas.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
OliverBjuhr

Inläggav OliverBjuhr » 2010-01-09 14:33

Maskinen - Boys II Men, speciallt låten Buffalo Blues!

http://www.youtube.com/view_play_list?p ... oys+ii+men

Dock tanka i FLAC eller köp skivan :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-09 17:53

Sitter just nu och lyssnar på DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues.
Helt rå deephouse, verkligen asbra skiva. Mycket sköna mullriga basgångar,
värmer upp i vintermörkret mer än en hink med glögg.

Jag uppmanar alla som inte kan köpa skivan att ta till olovliga metoder
för att anskaffa sig den. Verkställ. Genast.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2010-01-21 12:59

Trentemoeller : the Chronicles har fet bas bitvis..
Annars kan man kolla in Sven Weber , det finns en anledning att han går under smeknamnet "The Bassman"..
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2010-02-05 17:53

Tänkte precis tipsa om Trentemoller, typ Vamp är lite basig.

Booka Shade är också nice!

Edit: Och Detektivbyrån - Life/Universe.

Nu handlar det kanske inte om 20Hz iofs, men det blir inte sämre för det.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-31 12:24

Dags att få lite liv i denna tråd :)

Eftersom det varit en hel del prat här om gruppen CoH, så lyssna jag lite på dem idag och tyckta att det här lät väldigt djupbasrikt och hm ja en bild säger mer än tusen ord:
Bild
Notera att jag dragit ut skalan så att man även ska se <1Hz!

Det är den inledande låten Suppernation från skivan Mask of Birth: http://open.spotify.com/track/66PJGIRlaGFvr4FQV9jn3z

Ytterligare en låt:
Bild
Rejäla pikar vid 25Hz, 50Hz, 75Hz, 125Hz, 150Hz, 175Hz och 200Hz.

Denna gång låten Post-pop från skivan som innehåller samma namn.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-08-31 12:40

Äntligen! :D

CoH är bra härlig. Det får bli honom i eftermiddag helt enkelt. Kul Alexi!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-31 12:47

Inledande spåret Path #01 från EPn Patherns som har en så fantastiskt cool video, har även fantastisk infrabas vid 7Hz och 14Hz:
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-31 12:57

*lite besviken* Det här såg mer spännande ut på graferna än provlyssnande av honom på myspace, tyvärr. :(
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-09-01 13:17

Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?
Bild
Walk around the lake med Lost in Trees
http://open.spotify.com/track/7nzptajnaPJXYaKmk5Kgc0

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-24 09:45

Alexi skrev:Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?

Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-09-24 13:25

2-ch skrev:
Alexi skrev:Jo minimalistisk elektronisk musik är ganska smal nich, kanske lite högkvalitativ popmusik med rejäl puckel vid 13Hz kan passa bättre?

Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.
Du missa den inte om du lyssna iaf de första 15s, men har du ett system som kan återge så låga toner?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-24 13:54

2-ch skrev:

+1. Å andra sidan ska man ju inte höra 13Hz. ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-24 14:12

Alexi skrev:Du missa den inte om du lyssna iaf de första 15s, men har du ett system som kan återge så låga toner

Mjo det tror jag att systemet klarar. Jag får väl prova en gång till :)

KarlXII skrev:
2-ch skrev:Märkligt, den där lät inte alls bra hos mig och djupbasen lös med sin frånvaro. Men jag kanske gav upp innan den kom.

+1. Å andra sidan ska man ju inte höra 13Hz. ;)

Ok, jag ändrar mig till att det inte kändes då :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-24 14:23

Jag är inte imponerad. Antagligen en så snabb attack att man inte reagerar på den. :D

Det är ju svep som märks, hörs och känns mest.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-24 15:15

KarlXII skrev:Det är ju svep som märks, hörs och känns mest.

Jepp, så ska det vara när det är som bäst.

En annan anledning till att använda just svep är att alla kan hänga med så långt ner systemet tillåter. Ingen lämnas utanför, för även de system som rullar av vid 20-30hz får sin del av kakan. Audiodemokrati 8)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-10-22 18:06

Här ska de bjudas på lite gött basmangel...!!!!!! :twisted:

Mt Eden (Dubstep)
Bild
Smakprov: http://www.themahoganyblog.com/2009/08/mt-eden-dubstep/

Bassnectar, samtiliga album :)

Pendulum, de flesta låtarna men den med gött öss i:
Set me on Fire

God kväll basnarkomaner!!
Senast redigerad av Timpolanen 2010-10-22 22:08, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-10-22 19:16

Tipo874

Inläggav Tipo874 » 2010-11-09 14:49

Ca 3:30 in i Nine Miles, The Nautilus, CD 1 av The Future Sound of Jazz, vol 4, ligger det nåt på 4,7 Hz, plus ett gäng övertoner, varav den på 7,4 Hz är den starkaste.

Mäktigt på LTS B2:an, men även med pi-60:orna.

Ingenjörn tyckte att det nog inte hörde dit egentligen utan är nåt skräp, men det kommer igen genom resten av låten, och sållar agnarna från vetet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-11-09 18:38

Vill ni ha bas, med betoning på djupbas, så har jag ett spår utlaggt här på faktiskt. Läs någon annan tråd på musikforumet så finns en länk.

Jag hjar dock inte någon aning om hur djupt det egentligen går mina egna grejjor inte hänger med, men på slutet ger i alla fall min DSI Mopho upp och vill inte skicka ut så låga frekvenser som jag försöker med. Trinityn (Korg) som är digital tuffar på. Ser ut som switchad likspänning när man kollar på det i Sound Forge.

Kan vara av intresse för folk med riggar dom går ned mot 5-10 Hz kanske.

Edit: Här var den visst:
http://user.faktiskt.io/max_headroom/muzak/bp_mix-1.mp3
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tipo874

Inläggav Tipo874 » 2010-11-14 16:56

Max_Headroom skrev:Vill ni ha bas, med betoning på djupbas, så har jag ett spår utlaggt här på faktiskt. Läs någon annan tråd på musikforumet så finns en länk.

Jag hjar dock inte någon aning om hur djupt det egentligen går mina egna grejjor inte hänger med, men på slutet ger i alla fall min DSI Mopho upp och vill inte skicka ut så låga frekvenser som jag försöker med. Trinityn (Korg) som är digital tuffar på. Ser ut som switchad likspänning när man kollar på det i Sound Forge.

Kan vara av intresse för folk med riggar dom går ned mot 5-10 Hz kanske.

Edit: Här var den visst:
http://user.faktiskt.io/max_headroom/muzak/bp_mix-1.mp3

10.8 Hz säger amadeus om ett klipp mellan 1:59 - 2:00.

Har hittat en annan goding, som faktiskt är väldigt trevlig musikaliskt också, Rincón de España, Bella Sonus, där man hittar energi runt 14 Hz, men mera runt 25Hz, vilket känns mera. Finns i iTunes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-25 12:43

Jansson, tipsade i Spotify tråden om gruppen Ulver, riktigt bra elektronisk musik. Men också musik med väldigt mycket information i infra-området enda ner till 4-5Hz tex på låten Lost in Moments: http://open.spotify.com/track/3xZ6nMZ4FrYMMju5d5hbRO

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-11-25 12:47

boom skrev:http://open.spotify.com/track/72s8g7r9MxK2Xv042sHhZc
Mycket bra låt, med en fin pik vid 24Hz.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2010-11-29 23:50

Ganska töntig låt, men den är skön på nått sätt när man lyssnar på riktigt hög volym.

http://open.spotify.com/track/3wubOsvmHvMkQmNcQAlgxW

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-12-05 21:16

Alexi skrev:Jansson, tipsade i Spotify tråden om gruppen Ulver, riktigt bra elektronisk musik. Men också musik med väldigt mycket information i infra-området enda ner till 4-5Hz tex på låten Lost in Moments: http://open.spotify.com/track/3xZ6nMZ4FrYMMju5d5hbRO

Ulver är svinbra. Personligen gillar jag i stort sett med dem, från deras black metal till folkmusiken till det elektroniska. Plattan Blood Inside är riktigt bra, kanske inte så mycket infrabas, men. ;)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-05 08:51

Den här mullrar på fint hemma hos mig 8) Filmmusiken till Tron Legacy gjord av Daft punk.
http://open.spotify.com/track/4rFzvCOKRgYftDUT3huz3B
eller var det möjligen den här?
http://open.spotify.com/track/44OU8uZ2h9xVcJgKPJKU77
Sitter på jobbet nu och kan inte avgör det med anläggningen här :evil:

Den här är inte så dum heller.
http://open.spotify.com/track/0So7RRwiYYIKH63BFCu58N

Användarvisningsbild
eStefan

Inläggav eStefan » 2011-01-25 21:18

Apparat - Multifunktionsebene innehåller mycket skön djupbas. T ex den underbara "Fuckedub" http://open.spotify.com/track/2HJGc7geBETZFZKoDclVTB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-03-13 12:46

Här är en kort trudilutt som skakar om :)
http://www.youtube.com/watch?v=jI0rtuFrCL0&feature=relmfu

Återgå till Skivrekommendationer