Riktig ordentlig j*vla basmangel?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-12 10:53

Infected Mushroom, trance band från Israel med ett 7-h*lvetes tryck i basen...
Var hemma hos AVR 7000 när han testade sina nya basmoduler med just detta band. Han spelade så starkt att jag tappade färgseendet :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2007-12-16 22:37

Engelska LFO (low frequency oscillation) har en del bastunga låtar.

Albumet Frequencies (1991) har en låt som kort och gott heter "LFO", väldigt trevlig om man gillar bastungt. Kunde vara intressant att höra den i Studio Blue...

Singeln "Tied Up" likaså, den finns på albumet Advance (1996).

Technobandet Trilithons tidiga alster, särskilt låten "Children of the Future" (1991) är väldigt roliga att spela om man gillar bas.

Användarvisningsbild
bibl

Inläggav bibl » 2007-12-18 01:32

Måste ju här rekomendera två klassiker;

Sisters of Mercy / Tempel of Love finns med på samlingsplattan Some girls wander by mistake (Låten gavs även ut som maxi singel på vinyl. Om du kan hitta den så har du fått tag på en något riktigt trevlig till skivtallriken samma förlängda version som på samlingsplattan)

Fear Factory / Demanufacture(det deras trummis gör med sina fötter och dubbla baskaggar borde vara fysiskt omöjligt! Har sett bandet live på Hultsfred så jag kan intyga att det inte är trummaskiner!)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2007-12-18 09:50

Peter Gabriel UP (gärna SACD utgåvan) innehåller en helk massa djup oroande baaaaaaaaaaas... Även mycket för mindre bra anläggningar jobbiga transienter och annat...

//E
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-18 12:03

bibl skrev:Sisters of Mercy / Tempel of Love finns med på samlingsplattan Some girls wander by mistake (Låten gavs även ut som maxi singel på vinyl. Om du kan hitta den så har du fått tag på en något riktigt trevlig till skivtallriken samma förlängda version som på samlingsplattan)

Alltså... fantastisk låt med bra drag... men basmangel?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-18 12:31

Några skivor som jag upptäckt har riktig lågbas. Bara skumma ljud alltså, inget dunkadunka.

midaircondo, Shopping for Images (spår 5: Sorry)
Laurie Anderson, Life on a String (spår 5: Slip Away)
Björk, Vespertine (spår 8: An Echo a Stain)

Man blir litet rädd...
Senast redigerad av Almen 2007-12-27 11:09, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

fiat

Inläggav fiat » 2007-12-19 19:30

Fyller på med några till, främst från den elektroniska skolan:

De två första spåren på albumet "w/ the artists" med Rhythm & Sound, "King in my empire" och svaret "Queen in my empire". Fin dub med djup bas.

Spår två på albumet "Systemisch" med Oval, "Aero Deck".

Spår ett på ep:n "Peel Session 2" med Autechre, "Gelk". Massor av djup bas och överhuvudtaget en trevlig låt att testa anläggningen med.

Spår sju på albumet "Gyral" med Scorn, "Hush". Visserligen är hela albumet fyllt av djup bas men "Hush" är nog bäst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-19 19:42

fiat skrev:Spår två på albumet "Systemisch" med Oval, "Aero Deck".

Lustigt att den nämns nu. Spelade precis klart skivan och skulle posta om basmanglet på den här.

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-12-19 20:38

Kan inte mer än hålla med föregående två talare. Aero Deck är något av ett anthem hemma hos mig.

Annars är Pan Sonic, generellt, bra på att brumma långt ner i registret om man gillar den elektroniska skolan.

.knaster

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-21 18:28

Känner att jag måste komma med lite egna förslag här också:

Aphex Twin - Come to Daddy, Mummy Mix (låt). Några sporadiska omvälvande baspulser dyker upp då och då.

Sunn O))) - Flight of the Behemoth (album). Tror det är andra låten (eller slutet på första) som har helt vansinnigt låga basgångar. Eller ja, hela skivan är brutal. Vad som helst med Sunn O))) egentligen är både fruktansvärt bastungt och brutalt. Såg dem live i Göteborg för några år sedan. Har för mig de hade krav på att PA:t skulle kunna lämna runt 125dB vid scenen. Detta var alltså på lilla Pusterviksbaren... Hur som helst så skulle jag ta upp mitt paket cigaretter under spelningen och blev ståendes och tittade på det. Ciggen stod och studsade i paketet när jag lyfte på locket. Det var galet, både spelningen och de hoppande cigaretterna.

Microstoria - _SND (album). Bråddjupa basvindlingar i avantgarde electronicans värld. Ett otroligt bra album om man gillar sånt.

Ljudkonstnären Francisco López (http://www.franciscolopez.net/) spelar en ljud i stora silos, spelar in byggnader som låter och annat kul. Brukar också vara mycket lågfrekventa saker.

Uj, nu kom jag på en till!

Lustmord - The Place Where the Black Star Hangs (album). Låter ungefär som titeln beskriver, om man nu kan föreställa sig det. Stort och ambient och mycket mycket mörkt och bastungt. Det är de flesta av hans album... Han har även gjort en hel del ljudarbeten till filmer, men då under sitt riktiga namn Brian Williams: http://www.imdb.com/name/nm0930168/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-21 20:00

Är det just mangel man är ute efter så är väl Infected Mushroom och BP Empire bra. Dundrar mycket runt 40 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-22 03:27

Finns det någon enkelt program som man kan mäta en musikfil hur lågt basen går?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 11:32

http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe

Den spelar in från ljudkortet, och så ser man spektrum i realtid. Det är ganska bra att göra så, för då får man en direkt koppling mellan ljudet man hör och dess spektrum.

Nackdelen, om man kör med mikrofon och högtalare, är att om den kedjan tar bort basen så ser man den inte. Då kan man göra en loopback på ljudkortet i stället.

Det finns ljudeditorer som visar spektrum också, har inte fd cooledit vad den nu heter nu en spektrumvisning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-22 15:00

Tackar Svante, såklart man kunde lita på dig. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-12-23 01:15

Svante skrev:http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe

Den spelar in från ljudkortet, och så ser man spektrum i realtid. Det är ganska bra att göra så, för då får man en direkt koppling mellan ljudet man hör och dess spektrum.

Nackdelen, om man kör med mikrofon och högtalare, är att om den kedjan tar bort basen så ser man den inte. Då kan man göra en loopback på ljudkortet i stället.

Det finns ljudeditorer som visar spektrum också, har inte fd cooledit vad den nu heter nu en spektrumvisning?

Tips på inställningar i rtsect för att både få snabb uppdatering och hög frekvensupplösning i basområdet? Har provat lite men får inte riktigt till det.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-12-23 11:31

I avdelningen lite smörigare musik kan jag upplysa om Erykah Badu's, Baduizm (specellt titelspåret Rimshot) har både fet och djup bas. Det brukar vara svårt att få den att låta bra i många rum på grund av stående vågor...

Japanska Taikotrummor brukar erbjuda rätt mycket bas.
Ett tips om man gillar Taiko, är den kinesiska trummästaren Yim Hok-Man.
Jag tycker hans motsvarighet till Taiko är bättre än de japanska. Lite mer spännande låtar och den skiva jag tänker på har ännu fetare stortrummor och är mer "krispig" och dynamiskt uppåt i registret än de Taikoskivor jag har lyssnat på hemma.
Den skiva jag tänker på heter "Poems of Thunder", skivan finns förresten för 49:- på CDON. Skivan är ganska ojämn tycker jag, det är massor av kinesisk traditionell percussion från olika provinser (inte så kul), men första spåret "Poem of Chinese Drum" gör den väl värd sitt pris.

Annars är väl orgelmusik en höjdare om man är basnarkoman :)

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-23 14:04

torbod skrev:Den skiva jag tänker på heter "Poems of Thunder", skivan finns förresten för 49:- på CDON. Skivan är ganska ojämn tycker jag, det är massor av kinesisk traditionell percussion från olika provinser (inte så kul), men första spåret "Poem of Chinese Drum" gör den väl värd sitt pris.

Håller med till fyllo! Den är ganska läskig.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-24 05:09

Får inte heller Svante's program att funka 8O
Samma med cool edit. Skulle bara vilja ha en program som man kör musikfilen i och den mäter upp hur låg basen går t ex. :?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-12-24 11:52

Med Adobe Audition går det...

Options -> Monitor record levels

och sedan

Analyze -> Show Frequency Analysis

Där finns också en del val för vilken frekvensupplösning man får, på min maskin kan den köra med FFT storlek (okänd enhet för mig) på 8192 som mest om man vill göra det i realtid.

Varför man inte kan göra högre vet jag inte, för det lastar inte processorn just någonting.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:16

zvenzzon skrev:Tips på inställningar i rtsect för att både få snabb uppdatering och hög frekvensupplösning i basområdet? Har provat lite men får inte riktigt till det.

Nä, vad hette han nu då som sa att det var omöjligt. Var det Heisenberg?

Högupplöst FFT betyder långa fönster och gles uppdatering. Det är en klassisk avvägning som man måste göra.

Jag tror jag brukar köra bandbredd 10 Hz och blackmanfönster. Så drar man lite i axeln för att expandera basområdet. Logskala på frekvensaxeln är bra också.

Det fina med att köra i realtid är att man kopplar spektrum till musiken på ett intuitivt sätt. Det är lätt att missa det om man öppnar filen och bara tittar på spektrum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:24

Ser fö att när jag gör loopback utan högtalare med B.P.Empire - Never Ever Land så ser spektrum ut så här. Ganska mycket energi ända ner till 20 Hz.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-24 14:30

Den som vill mangla själv kan prova följande:

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-03 20:25

Kan det vara för jag testar på vinyl som gör att jag inte får till det?

Ett tips om en skiva men skön bas är Public image LTD - Metalbox

:D

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-01-05 01:39

Testa några låtar med tyska dubcombon 'Rythm and Sound'. Maken till bassväng har jag inte hört nån annanstans.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-01-05 10:44

Det mesta med Yello har ett enormt basfundament i sin musik.

Hälsningar
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-05 18:42

Lustmord/Melvins skiva Pigs of the roman empire, inte dunka dunka men mycket djupa bastoner

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-05 18:46

Mike Oldfields "Songs Of Distant Earth" har en del partier med verklig djupbas.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-07 20:06

Har inte "testat på anläggning" men ur minnet; Delerium "Euphoric" och Skinny Puppy "The Second Opinion" eller kanske "Yes He Ran" (b-sidor) (två bra Doom-discolåtar de första där ja) :)

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2008-01-08 10:46

Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-08 13:45

Peter Benisch - Waiting for Snow

http://es.juno.co.uk/products/287436-01.htm

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer