Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Jag lyssnade precis på Avenged Sevenfold som nämns som årets bästa ljud i artikeln.
I mina öron låter den faktiskt inte bra alls ljudmässigt. Där finns nästan inget alls under kanske 80-100 hz. Är jag ute och cyklar?
Jag upplever inget av den dynamik som den prisas för..
juanth skrev:Jag lyssnade precis på Avenged Sevenfold som nämns som årets bästa ljud i artikeln.
I mina öron låter den faktiskt inte bra alls ljudmässigt. Där finns nästan inget alls under kanske 80-100 hz. Är jag ute och cyklar?
Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
Alltså, missföetå mig rätt, jag gillar Witherscapes initiativ. Riktigt mycket faktiskt. Jag önskar att alla gjorde så. Men det behövs ett nytt rejs som handlar om att göra välljud i den nya förmedlingkanal som uppstår. Annars riskerar man att folk säger att "det där var ju inte så viktigt".
Snodde jag tråden nu, förlåt.
Zeeall skrev:Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
Alltså, missföetå mig rätt, jag gillar Witherscapes initiativ. Riktigt mycket faktiskt. Jag önskar att alla gjorde så. Men det behövs ett nytt rejs som handlar om att göra välljud i den nya förmedlingkanal som uppstår. Annars riskerar man att folk säger att "det där var ju inte så viktigt".
"tillbaka", hårdrocken har väl aldrig haft bra ljud? (undantag finns). I övrigt håller jag med dig fullständigt, bara för att det är hög dynamik så låter det inte nödvändigtvis "bra". Jag sätter bra inom situationstecken eftersom vad som är bra inom hårdrock inte nödvändigtvis är samma för andra genrer.
Svante skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
"tillbaka", hårdrocken har väl aldrig haft bra ljud? (undantag finns). I övrigt håller jag med dig fullständigt, bara för att det är hög dynamik så låter det inte nödvändigtvis "bra". Jag sätter bra inom situationstecken eftersom vad som är bra inom hårdrock inte nödvändigtvis är samma för andra genrer.
Med tillbaka menar jag allmänt produktionssätt, kanske inte bundet till hårdrock. Jag har hört "bra ljud" i hårdrocksproduktioner, utan att nu kunna peka på något bra släppt material. Jag kan höra "i huvudet" hur många hårdrocksproduktioner skulle kunna låta om de inte hade loudnessrejsats så hårt. Jag tror att alla skulle gilla det om bara loudnessrejsandet var satt ur spel.
Ang. Witherscape blir jag mer och mer fundersam. Jag sitter just och lyssnar med nivåkalibrerad jämförelse mellan de två utgåvorna, visserligen i halvdålig lyssning, och det är faktiskt löjligt liten skillnad mellan dem. Det är nästan så att jag undrar om den "högdynamiska" är gjord genom att köra den lågdynamiska genom ett allpassfilter. Det vore fullt möjligt, och på ett sätt kul om producenten skulle vilja testa oss hifinördar och se om vi nappar bara för att toppfaktorn är hög...
(Citationstecken, man citerar, ursäkta petimätern i mig)
You see unlike Inheritance, which clocked in at an obviously bricked DR6, Sanctuary‘s standard release now measures at a brisk DR8. That makes the level-matched comparison between its standard mix and the FDR one far less dramatic. In fact, in many respects, Dan’s engineering talents here are his own worst enemy; listening back and forth through iTunes with Sound Check on, the FDR mix is only subtly better, mainly in the more aurally dense parts sprinkled throughout the album. With the FDR mix, I found that instrument separation, especially when things get hoping, sounds a lot more spacious, and it adds a bit of punch to those quiet to loud buildups on some of the more progressive tracks as well. But it’s subtle, and if you’re just a casual listener you’re probably not going to notice much of a difference (of course if you are casual listener I doubt you’re reading this anyway).
Zeeall skrev:IE, Swanö är såpass bra på att göra dynamikkomprimerade mixar/mastringar att man knappt hör skillnad på den som är komprimerad och den som är "FDR". Det kan nog stämma.
Jämför man remastringar/orginal-släpp av äldre hårdrocksalbum så hörs det betydligt större skillnad.
Vad det gäller produktionssätt så har jag läst att man numera mixar så att musiken klarar komprimeringen så bra som möjligt. Kan det vara därför det är så liten skillnad mellan de två?
philip skrev:
Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
philip skrev:Men snälla Svante, alla artister kan väl inte anpassa sig efter din smak? Ska de skicka demos till dig och sedan läsa av hur mycket bättre det låter i ditt huvud? Hur ska det gå till tänker du?
philip skrev:För ca tio år sedan slutade jag skriva på detta forum eftersom du och en del andra inte kunde acceptera att alla människor har olika smak. Det är sorgligt att läsa att du 10 år senare inte har utvecklat den förmågan. Du har haft 10 år på dig att göra något konstruktivt och visa hur det enligt dig ska låta istället för att gömma dig bakom allpassgrafer och annan pseudovetenskap. Du är till och med så egocentrisk att du tror att alla skulle hålla med dig om de bara fick höra det du hör i ditt huvud.
philip skrev:Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
philip skrev:Jag tror det skulle vara sunt för dig att utveckla dina empatiska förmågor och försöka tagga ner ditt gudskomplex lite.
philip skrev:Om du är osäker på vad empati är så bjuder jag på dessa rader från Wikipedia:
Empati betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan eller vara likadan.
BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
ostmaccan skrev:philip skrev:
Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
Berätta gärna mer om detta. Har aldrig hört talats om det förut.
Svante skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Må så vara, men just den här diskussionen är åtminstone från min sida en diskussion där jag pratar om en produktion som låter illa TROTS att inte MasVis visar på ingrepp under masteringen. Alltså något som har skett i mixen. Jag är förstås positiv till att även sådana diskussioner ska finnas, men liksom alla diskussioner om ljudkvalitet är de ganska svåra att föra utan att man lyssnar tillsammans.
Vad jag kan göra är att säga hur jag tycker att det låter. Jag kanske var otydlig med det. Jag tycker att de två utgåvorna låter märkligt lika. Och jag gillar det inte, för båda låter mastermosade, även den som inte är det.
Ok, på vilket sätt är allpassgrafer pseudovetenskap? Det finns väl beskrivet vad de gör och vad de visar. Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel på att de inte visar det jag säger att de visar. Har du det? Och vilken "annan pseudovetenskap" syftar du på? Är du kanske bara irriterad över att det alls går att analysera inspelningar ur ett vetenskapligt perspektiv?
Ok... Berätta gärna mer om mitt gudskomplex, för jag ser det inte själv. Kanske ligger det i min sjukdomsbild?
Idag lyssnar jag betydligt mindre på hårdrocksgenren än jag skulle vilja pga oljudet i produktionerna. Och det är MIN fulla rätt att uttrycka MIN åsikt om det.
philip skrev:ostmaccan skrev:philip skrev:
Berätta gärna mer om detta. Har aldrig hört talats om det förut.
Finns beskrivet i en gammal LTS-blaska. Jag brukade vara medlem men slutade efter denna artikel. Svante själv har skrivit den och kan säkert leta upp den. Där beskrivs hur vissa LTS medlemmar inte föredrog deras 'master' och då skruvade man helt enkelt upp volymen (som redan var matchad sedan innan) med hänvisning till det ena och det andra. Jag har inte hört skivan och vet inte hur det lät.
BORIS skrev:Svante skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Må så vara, men just den här diskussionen är åtminstone från min sida en diskussion där jag pratar om en produktion som låter illa TROTS att inte MasVis visar på ingrepp under masteringen. Alltså något som har skett i mixen. Jag är förstås positiv till att även sådana diskussioner ska finnas, men liksom alla diskussioner om ljudkvalitet är de ganska svåra att föra utan att man lyssnar tillsammans.
Må så vara? Din avmätta attityd inför detta säger en hel del
I själva verket är det är så låg nivå på diskussionen att det goda syftet (viljan att den inspelade musiken ska låta bra) försvinner bland alla nonsenspåstående och utfall
av självpåkallade “välljudsexperter“ mot allt och alla som arbetar med musik.
Ditt påstående att du inte sett något exempel på att allpassgrafen visat något du inte avsett är inte sant. Det har ju förekommit här men har då, av dig bla slätats över (minns inte med vilka påstående just nu men har för mig att det förklarades vara ett “specialfall“)
Svante skrev:Det är inte alldeles lätt att nivåmatcha två låtar med olika spektralt innehåll, och MasVis är ganska dum i det avseendet. Den gör bara en ren effektberäkning och justerar därefter. Om man vid masteringen har höjt de frekvenser som örat är mer känsligt för underkompenserar därför MasVis.
ostmaccan skrev:Det är ju uppenbart att detta är ett känsligt ämne. Jag skulle önska att diskussionen innehöll lite mer länkar/förklaringar till det man påstår. Har själv läst en del om masvis och testat olika versioner av låtar, lyssnat och jämfört. Nu kommer det en hel del påståenden som känns som att de åtminstone skulle kunna styrkas med en hänvisning till en tidigare diskussion någonstans. Helt enkelt: Kan man få lite mer sakliga och mindre personriktade argument på vad det är som är fel med masvis och vad som är fel med att önska sig lite mer dynamiska utgåvor, så att en utomstående kan få en chans att lära sig lite?
philip skrev:ostmaccan skrev:Det är ju uppenbart att detta är ett känsligt ämne. Jag skulle önska att diskussionen innehöll lite mer länkar/förklaringar till det man påstår. Har själv läst en del om masvis och testat olika versioner av låtar, lyssnat och jämfört. Nu kommer det en hel del påståenden som känns som att de åtminstone skulle kunna styrkas med en hänvisning till en tidigare diskussion någonstans. Helt enkelt: Kan man få lite mer sakliga och mindre personriktade argument på vad det är som är fel med masvis och vad som är fel med att önska sig lite mer dynamiska utgåvor, så att en utomstående kan få en chans att lära sig lite?
Mina inlägg är personliga mot Svante. Han är en mycket respekterad forummedlem, på goda grunder, med en otrolig kunskap som han gärna delar med sig av. Han är också lärare på KTH.
Samtidigt driver han och LTS sin misson med vetenskaplig argumentation när det är en helt subjektivt ämne. Svante har rätt att tycka illa om toppklippning, men det är inte vetenskapligt belagt att toppklippning låter illa. Det är en åsikt.
philip skrev:När han sedan inte heller är nöjd när det inte är toppklippt och då ta ett steg tillbaka och omvärdera sin tidigare ståndpunkt, utifrån den nya situationen, utan fortsätta sin tes om att det skulle finnas något rätt eller fel inom musiken gör mig irriterad.
philip skrev:Med det sagt. Toppklippning kan låta riktigt illa, precis som EQ och kompressor. Det finns en massa skivor där man kan ana att mycket av det som låter illa beror på dålig mastering. Men efter många år i branschen kan jag säga att det absolut inte går att fastslå att det är mastringen som är boven. Jag får ofta limiterade, eq:ade och komprimerade filer som ska mastras. När jag ber om nya versioner finns det inga och det är bara att gilla läget och försöka återskapa det som gått förlorat. Kör man sedan min master i Masvis kommer den visa processing som inte är gjord av mig, jag har förmodligen höjt toppfaktorn en del för att ge plats åt den dynamik jag återskapat men det ser i mångas ögon ut som att jag har reducerat dynamik.
philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik
philip skrev:
Mina inlägg är personliga mot Svante. Han är en mycket respekterad forummedlem, på goda grunder, med en otrolig kunskap som han gärna delar med sig av. Han är också lärare på KTH.
Samtidigt driver han och LTS sin misson med vetenskaplig argumentation när det är en helt subjektivt ämne. Svante har rätt att tycka illa om toppklippning, men det är inte vetenskapligt belagt att toppklippning låter illa. Det är en åsikt.
När han sedan inte heller är nöjd när det inte är toppklippt och då ta ett steg tillbaka och omvärdera sin tidigare ståndpunkt, utifrån den nya situationen, utan fortsätta sin tes om att det skulle finnas något rätt eller fel inom musiken gör mig irriterad.
philip skrev:Med det sagt. Toppklippning kan låta riktigt illa, precis som EQ och kompressor. Det finns en massa skivor där man kan ana att mycket av det som låter illa beror på dålig mastering. Men efter många år i branschen kan jag säga att det absolut inte går att fastslå att det är mastringen som är boven. Jag får ofta limiterade, eq:ade och komprimerade filer som ska mastras. När jag ber om nya versioner finns det inga och det är bara att gilla läget och försöka återskapa det som gått förlorat. Kör man sedan min master i Masvis kommer den visa processing som inte är gjord av mig, jag har förmodligen höjt toppfaktorn en del för att ge plats åt den dynamik jag återskapat men det ser i mångas ögon ut som att jag har reducerat dynamik.
philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik
philip skrev:Ok, på vilket sätt är allpassgrafer pseudovetenskap? Det finns väl beskrivet vad de gör och vad de visar. Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel på att de inte visar det jag säger att de visar. Har du det? Och vilken "annan pseudovetenskap" syftar du på? Är du kanske bara irriterad över att det alls går att analysera inspelningar ur ett vetenskapligt perspektiv?
Jag påvisade för 10 år sedan när Masvis dök upp att mjukvaran visade fel. Masvis visade på 8-9 dB limitering när INGEN limitering hade skett.
Svante skrev:
Det har jag missat eller glömt. Kan du leta fram den igen så jag förstår vad du pratar om.
Annars kan jag säga att jag inte hade förväntat mig den höga träffsäkerhet som allpassgrafen har. Om det finns ett exempel som visar det du säger så är det nog faktiskt det enda jag känner till. Jag hade väntat mig kanske 10% felaktiga "detektioner" iaf, men så har det inte blivit.
philip skrev:Gjorde precis ett nytt test på ickelimiterade masters och Masvis visar på upp till 3-4 dB limitering. Med samma master men limiterad visas ytterligare en dB i limitering. Så ingenting stämmer.
Laddade in filerna i min DAW och nivåmatchade dem och det skiljde 3 dB mellan vilket stämmer med limitern. Lyssnade på dem och hörde ingen skillnad. Vände på fasen på ena och det nullas perfekt förutom ett par toppar som limiteras, men det håller sig ändå inom -35 dB. Det är större skillnad (subjektivt) på två DAC (som i Morellos test som jag letade upp här på forumet viewtopic.php?f=9&t=63167) eller två kablar (som i detta test https://www.gearslutz.com/board/masteri ... chain.html) än det är på mina masters jämfört med eller utan limiter.
music4ever skrev:philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Hittills så har ingen lyckats visa mig en utgåva där mindre dynamik låter bättre än mer dynamik. Tills de sker så tror jag det är en urban myth.
philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.
Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.
Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.
Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.
ostmaccan skrev:philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.
Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.
Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.
Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.
Vore det inte bättre att själv vara lite mer ödmjuk inför Svantes och LTS syn på saken så kanske ni kan reda ut vad som faktiskt är vad? Just nu känns diskussionen inte så lösningsorienterad från din sida. Din agenda är svår för mig att förstå. Menar du att gemene man uppskattar komprimerad/limiterad musik om de får lyssna på sådan musik och jämföra med okomprimerad/olimiterad musik och att det alltså är rådande ljudideal idag? Om du började skriva i denna tråd för att påvisa brister i Masvis har du tyvärr inte lyckats övertyga mig. Du kan kanske köra filerna i masvis själv och visa upp analyserna här till exempel?
Vi är väl ändå alla intresserade av högre ljudkvalitet? Vore det inte bättre om man i så fall kunde förbättra analysmetoden?
I övrigt: Visst finns det undersökningar tillgängliga som visar att högre dynamik uppfattas som bättre ljudkvalitet? Finns det bevis för att "Loudness" eller komprimering, med mera gör att människor uppfattar ljudet som bättre?
philip skrev:...Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.
Tell skrev:Fast det är ju inte nödvändigtvis bara dynamik som påverkas under mastering. För nåt år sen satt jag o jämförde nån vinyl-release med nån cd-release av ett Michael Jackson album (kommer inte ihåg vilket) o jag föredrog till slut cd-releasen även fast den hade mindre dynamik. Den hade ju nämligen en enligt mig lite trevligare EQ.
Tycker det är rätt trist att många på faktiskt hakar upp sig nästan enbart på dynamiken när det enligt min mening är viktigare att ha fylla ut alla frekvenserna snyggt. Som jag nämde tidigare i tråden så är mycket av hårdrockens avsaknad av bas jävligt trist. O vissa andra grejer man lyssnar på har enligt mig för mycket mellanregister så det kan låta lite muffligt.
(Fast med det sagt så väljer jag såklart en mer dynamisk lyssning framför en odynamisk, jag menar bara att dynamiken generellt sett inte är det största problemet)
music4ever skrev:Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.[ YouTube ]
philip skrev:Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.
music4ever skrev:Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.[ YouTube ]
Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från
Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak. det.
Svante skrev:philip skrev:Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.
Musikköparen är den som torteras.
ottovonkopp skrev:
Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.
Svante skrev:
Alltså, det rör sig om ett systemfel eftersom ni konkurrerar i ett medium som är toppvärdesbegränsat. Skulle ni konkurrera i ett LUFS-normerat system skulle konkurrensen driva fram andra sound och jag är övertygad om att det som du kallar "rådande ljudideal" skulle dö sotdöden ganska omgående.
philip skrev:ottovonkopp skrev:
Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.
Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)
Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.
BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
philip skrev:ottovonkopp skrev:
Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)
Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.
philip skrev:Svante skrev:
Alltså, det rör sig om ett systemfel eftersom ni konkurrerar i ett medium som är toppvärdesbegränsat. Skulle ni konkurrera i ett LUFS-normerat system skulle konkurrensen driva fram andra sound och jag är övertygad om att det som du kallar "rådande ljudideal" skulle dö sotdöden ganska omgående.
Nej, jag skrev tidigare att vi redan lever i en värld där EBU128 är infört samt att de störta distributionstjänsterna normaliserar volymerna.
Svante skrev:Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.
(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)
Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".
Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.
Hursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.
Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.
Ibland ger jag uttryck för min egen smak, och det tar jag mig rätten att göra. Ibland gör jag det i sambande med MasVisgrafer och det tar jag mig också rätten att göra. Precis som du får tycka och säga att du gillar när det låter mosat. Men om du upphöjer det till "rådande ljudideal" måste jag protestera. Det finns andra åsikter om vad som är idealt.
Och i detta finns det objektiva faktum att en mastermosad produktion låter starkare än en oförstörd produktion om båda styrs ut till samma toppvärde. Om det vore enbart ljudideal som styr mosandet så borde det vara enkelt att ge ut de mosade produktionerna utstyrda till -23 dB LUFS men det sker så gott som aldrig. Det säger mig att det är själva nivåökningen som driver rejset, och att det där med ljudideal bara är en dålig ursäkt.
Svante skrev:philip skrev:Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)
Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.
BORIS skrev:Svante skrev:philip skrev:Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)
Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.
Din stolle
Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.
(Jag får väl förtydliga att ovan är min subjektivitet.)
philip skrev:Svante skrev:Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.
Hur ska hon kunna veta vad du tycker? Varför skulle hon lyssna på dig istället för sina egna öron? Vad får dig att tro att hon har samma ljudideal som du? Det finns inga rätt eller fel inom musik, man får göra som man vill. Jag tycker att du har en extremt nedvärderande syn på människor som inte delar ditt ljudideal. Att du försöker rättfärdiga ditt subjektiva tyckande med pseudovetenskap samtidigt som du är lärare på KTH är beklämmande. Vilket är och var min poäng.
darkg skrev:BORIS skrev:Svante skrev:
Din stolle
Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.
Är det helt orimligt att det är så då, ibland? Man kan väl jämföra med en hantverkare med brister i utrustning eller kunnande som på grund av detta inte gör så bra saker som hen hade kunnat göra; i så fall skulle det ju inte vara underligt att uppmärksamma bristerna och spekulera om orsaken.
philip skrev:Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".
Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.
philip skrev:Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.
Masvis ser inte skillnad på kompression i mix och på tvåkanal. Det är en ganska stor brist om man utger sig för att erbjuda ett verktyg för att påvisa tvåkanals-processingHursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.
nope det är fel, ingen masterkompressor.Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.
Nej, Masvis gör att folk får en felaktig bild av musiken som sedan påverkar lyssningen eftersom bild går före ljud i hjärnan eller av placeboeffekt.
BORIS skrev:darkg skrev:BORIS skrev:Din stolle
Är det helt orimligt att det är så då, ibland? Man kan väl jämföra med en hantverkare med brister i utrustning eller kunnande som på grund av detta inte gör så bra saker som hen hade kunnat göra; i så fall skulle det ju inte vara underligt att uppmärksamma bristerna och spekulera om orsaken.
Nu gällde det iofs Laleh men ok,
Ur ditt perspektiv är det möjligen givet att det är frågan om “brister“. Ur en skapande människas perspektiv är det inte lika givet och absolut inte lika intressant att spekulera i.
shifts skrev:Går det inte att föra diskussion om detta intressanta ämne utan invektiv osv? Tycker det är en intressant tråd, jag är glad att philip är tillbaka och tycker ingen i diskussionen behöver verbalt sablas ner. /Birgit
idea skrev:Konstigt jag har inte reagerat på att Laleh skulle låta dåligt när jag lyssnat hemma på cd. Var det en reklamradiostation? De manglar ju sönder det mesta till olyssningsbart oavsett vad som stoppas in.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".
Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.
Ändå påstår du att EBU R.128 är infört där? Vad mer påstår du utan att veta?
Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.
philip skrev:Svante skrev:philip skrev:
Ändå påstår du att EBU R.128 är infört där? Vad mer påstår du utan att veta?
Nej det har jag inte påstått.
10 år senare och EBU128 är infört, Spotify och iTunes normaliserar volymen och få köper CD
Jag har läst någonstans att Spotify nu för tid normaliserar som standard. Men det kanske är fel, jag har som sagt inte Spotify och inte heller iTunes som jag också har hört normaliserar volymen.
Läste på lite och det verkar som att Spotify normaliserar till runt -11 LUFS och iTunes -16 LUFS
philip skrev:Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.
Nej, du förstår säkert att jag inte kan använda mina kunders musik som slagträ i en offentlig debatt. Men du, eller vem som önskar, är välkommen förbi studion så kan jag visa hur graferna visar fel.
Svante skrev: Hursomhelst, det jag invände emot var din logik; att eftersom hon gör allt själv så blir allt som hon vill ha det. Så behöver det inte vara. Om jag vill ha en ny bil bygger jag den inte själv. Jag köper en som är byggd av någon som kan.
Svante skrev:philip skrev:Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.
Nej, du förstår säkert att jag inte kan använda mina kunders musik som slagträ i en offentlig debatt. Men du, eller vem som önskar, är välkommen förbi studion så kan jag visa hur graferna visar fel.
Men du kan väl sjunga en trudelutt själv? Alltså, du kan sjunga in snickarboa och spela på en kastrull, spela på en ostämd bas och en lika ostämd gitarr, det spelar ju liksom ingen roll hur det låter. Du har full konstnärlig frihet.Men låt bli att fiddla med tvåkanalsmixen.
Det kan bli utbildande både för dig och mig.
ottovonkopp skrev:35 sekunder in i Bara få va mig själv skär det så eländigt att jag stänger av direkt.
Första gången jag hörde den var mycket riktigt i en reklamradiostation i bilen och tänkte att det var något tillfälligt fel.
Andra gången var i P4 i stereon hemma och det lät lika hemskt och då tänkte jag att de måste ha fått någon felaktig förhandskopia så jag spelade upp den från Spotify och det lät lika illa där.
Kanske har Spotify och radiostationerna fått en annan version än den på cd? Har inte cd:n själv och det är verkligen inget jag skulle betala för om nu den låter lika illa,
Förstår inte hur någon inte kan höra hur illa det är, kanske är det fel på mig?
Förstår fortfarande inte hur någon kan vilja ha dåligt ljud, Hade en mailkonversation med gitarristen i Empire 21 om ljudet på deras debut-album och han tyckte att de kom undan loudnesskriget bra. Jo, tjena. Det låter tyvärr fruktansvärt, en femma på DRM-skalan och det låter som de toppade volymen redan i mixen (gissning baserat på tex att senaste Hammerfall troligtvis visar samma DRM siffra och ändå låter ganska bra men då dragit på i masteringprocessen istället).
Eftersom jag inte kan något om mixning och mastring och har ingen aning om vad en del av er pratar om så får ni gärna rätta mig.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster