Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Jag lyssnade precis på Avenged Sevenfold som nämns som årets bästa ljud i artikeln.
I mina öron låter den faktiskt inte bra alls ljudmässigt. Där finns nästan inget alls under kanske 80-100 hz. Är jag ute och cyklar?
Jag upplever inget av den dynamik som den prisas för..
juanth skrev:Jag lyssnade precis på Avenged Sevenfold som nämns som årets bästa ljud i artikeln.
I mina öron låter den faktiskt inte bra alls ljudmässigt. Där finns nästan inget alls under kanske 80-100 hz. Är jag ute och cyklar?
Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
Alltså, missföetå mig rätt, jag gillar Witherscapes initiativ. Riktigt mycket faktiskt. Jag önskar att alla gjorde så. Men det behövs ett nytt rejs som handlar om att göra välljud i den nya förmedlingkanal som uppstår. Annars riskerar man att folk säger att "det där var ju inte så viktigt".
Snodde jag tråden nu, förlåt.
Zeeall skrev:Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
Alltså, missföetå mig rätt, jag gillar Witherscapes initiativ. Riktigt mycket faktiskt. Jag önskar att alla gjorde så. Men det behövs ett nytt rejs som handlar om att göra välljud i den nya förmedlingkanal som uppstår. Annars riskerar man att folk säger att "det där var ju inte så viktigt".
"tillbaka", hårdrocken har väl aldrig haft bra ljud? (undantag finns). I övrigt håller jag med dig fullständigt, bara för att det är hög dynamik så låter det inte nödvändigtvis "bra". Jag sätter bra inom situationstecken eftersom vad som är bra inom hårdrock inte nödvändigtvis är samma för andra genrer.
Svante skrev:Zeeall skrev:Svante skrev:Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
"tillbaka", hårdrocken har väl aldrig haft bra ljud? (undantag finns). I övrigt håller jag med dig fullständigt, bara för att det är hög dynamik så låter det inte nödvändigtvis "bra". Jag sätter bra inom situationstecken eftersom vad som är bra inom hårdrock inte nödvändigtvis är samma för andra genrer.
Med tillbaka menar jag allmänt produktionssätt, kanske inte bundet till hårdrock. Jag har hört "bra ljud" i hårdrocksproduktioner, utan att nu kunna peka på något bra släppt material. Jag kan höra "i huvudet" hur många hårdrocksproduktioner skulle kunna låta om de inte hade loudnessrejsats så hårt. Jag tror att alla skulle gilla det om bara loudnessrejsandet var satt ur spel.
Ang. Witherscape blir jag mer och mer fundersam. Jag sitter just och lyssnar med nivåkalibrerad jämförelse mellan de två utgåvorna, visserligen i halvdålig lyssning, och det är faktiskt löjligt liten skillnad mellan dem. Det är nästan så att jag undrar om den "högdynamiska" är gjord genom att köra den lågdynamiska genom ett allpassfilter. Det vore fullt möjligt, och på ett sätt kul om producenten skulle vilja testa oss hifinördar och se om vi nappar bara för att toppfaktorn är hög...
(Citationstecken, man citerar, ursäkta petimätern i mig)
You see unlike Inheritance, which clocked in at an obviously bricked DR6, Sanctuary‘s standard release now measures at a brisk DR8. That makes the level-matched comparison between its standard mix and the FDR one far less dramatic. In fact, in many respects, Dan’s engineering talents here are his own worst enemy; listening back and forth through iTunes with Sound Check on, the FDR mix is only subtly better, mainly in the more aurally dense parts sprinkled throughout the album. With the FDR mix, I found that instrument separation, especially when things get hoping, sounds a lot more spacious, and it adds a bit of punch to those quiet to loud buildups on some of the more progressive tracks as well. But it’s subtle, and if you’re just a casual listener you’re probably not going to notice much of a difference (of course if you are casual listener I doubt you’re reading this anyway).
Zeeall skrev:IE, Swanö är såpass bra på att göra dynamikkomprimerade mixar/mastringar att man knappt hör skillnad på den som är komprimerad och den som är "FDR". Det kan nog stämma.
Jämför man remastringar/orginal-släpp av äldre hårdrocksalbum så hörs det betydligt större skillnad.
Vad det gäller produktionssätt så har jag läst att man numera mixar så att musiken klarar komprimeringen så bra som möjligt. Kan det vara därför det är så liten skillnad mellan de två?
philip skrev:
Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
philip skrev:Men snälla Svante, alla artister kan väl inte anpassa sig efter din smak? Ska de skicka demos till dig och sedan läsa av hur mycket bättre det låter i ditt huvud? Hur ska det gå till tänker du?
philip skrev:För ca tio år sedan slutade jag skriva på detta forum eftersom du och en del andra inte kunde acceptera att alla människor har olika smak. Det är sorgligt att läsa att du 10 år senare inte har utvecklat den förmågan. Du har haft 10 år på dig att göra något konstruktivt och visa hur det enligt dig ska låta istället för att gömma dig bakom allpassgrafer och annan pseudovetenskap. Du är till och med så egocentrisk att du tror att alla skulle hålla med dig om de bara fick höra det du hör i ditt huvud.
philip skrev:Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
philip skrev:Jag tror det skulle vara sunt för dig att utveckla dina empatiska förmågor och försöka tagga ner ditt gudskomplex lite.
philip skrev:Om du är osäker på vad empati är så bjuder jag på dessa rader från Wikipedia:
Empati betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan eller vara likadan.
BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
ostmaccan skrev:philip skrev:
Kommer osökt att tänka på den där skivan ni gav ut med LTS som skulle låta så jäkla bra. Och när den inte gjorde det i ert A/B-test så höjde ni helt sonika volymen på er version så den lät högre och därmed bättre. Sedan förklarades det bort men en massa pseudovetenskapligt trams.
Berätta gärna mer om detta. Har aldrig hört talats om det förut.
Svante skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Må så vara, men just den här diskussionen är åtminstone från min sida en diskussion där jag pratar om en produktion som låter illa TROTS att inte MasVis visar på ingrepp under masteringen. Alltså något som har skett i mixen. Jag är förstås positiv till att även sådana diskussioner ska finnas, men liksom alla diskussioner om ljudkvalitet är de ganska svåra att föra utan att man lyssnar tillsammans.
Vad jag kan göra är att säga hur jag tycker att det låter. Jag kanske var otydlig med det. Jag tycker att de två utgåvorna låter märkligt lika. Och jag gillar det inte, för båda låter mastermosade, även den som inte är det.
Ok, på vilket sätt är allpassgrafer pseudovetenskap? Det finns väl beskrivet vad de gör och vad de visar. Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel på att de inte visar det jag säger att de visar. Har du det? Och vilken "annan pseudovetenskap" syftar du på? Är du kanske bara irriterad över att det alls går att analysera inspelningar ur ett vetenskapligt perspektiv?
Ok... Berätta gärna mer om mitt gudskomplex, för jag ser det inte själv. Kanske ligger det i min sjukdomsbild?
Idag lyssnar jag betydligt mindre på hårdrocksgenren än jag skulle vilja pga oljudet i produktionerna. Och det är MIN fulla rätt att uttrycka MIN åsikt om det.
philip skrev:ostmaccan skrev:philip skrev:
Berätta gärna mer om detta. Har aldrig hört talats om det förut.
Finns beskrivet i en gammal LTS-blaska. Jag brukade vara medlem men slutade efter denna artikel. Svante själv har skrivit den och kan säkert leta upp den. Där beskrivs hur vissa LTS medlemmar inte föredrog deras 'master' och då skruvade man helt enkelt upp volymen (som redan var matchad sedan innan) med hänvisning till det ena och det andra. Jag har inte hört skivan och vet inte hur det lät.
BORIS skrev:Svante skrev:BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog
Må så vara, men just den här diskussionen är åtminstone från min sida en diskussion där jag pratar om en produktion som låter illa TROTS att inte MasVis visar på ingrepp under masteringen. Alltså något som har skett i mixen. Jag är förstås positiv till att även sådana diskussioner ska finnas, men liksom alla diskussioner om ljudkvalitet är de ganska svåra att föra utan att man lyssnar tillsammans.
Må så vara? Din avmätta attityd inför detta säger en hel del
I själva verket är det är så låg nivå på diskussionen att det goda syftet (viljan att den inspelade musiken ska låta bra) försvinner bland alla nonsenspåstående och utfall
av självpåkallade “välljudsexperter“ mot allt och alla som arbetar med musik.
Ditt påstående att du inte sett något exempel på att allpassgrafen visat något du inte avsett är inte sant. Det har ju förekommit här men har då, av dig bla slätats över (minns inte med vilka påstående just nu men har för mig att det förklarades vara ett “specialfall“)
Svante skrev:Det är inte alldeles lätt att nivåmatcha två låtar med olika spektralt innehåll, och MasVis är ganska dum i det avseendet. Den gör bara en ren effektberäkning och justerar därefter. Om man vid masteringen har höjt de frekvenser som örat är mer känsligt för underkompenserar därför MasVis.
ostmaccan skrev:Det är ju uppenbart att detta är ett känsligt ämne. Jag skulle önska att diskussionen innehöll lite mer länkar/förklaringar till det man påstår. Har själv läst en del om masvis och testat olika versioner av låtar, lyssnat och jämfört. Nu kommer det en hel del påståenden som känns som att de åtminstone skulle kunna styrkas med en hänvisning till en tidigare diskussion någonstans. Helt enkelt: Kan man få lite mer sakliga och mindre personriktade argument på vad det är som är fel med masvis och vad som är fel med att önska sig lite mer dynamiska utgåvor, så att en utomstående kan få en chans att lära sig lite?
philip skrev:ostmaccan skrev:Det är ju uppenbart att detta är ett känsligt ämne. Jag skulle önska att diskussionen innehöll lite mer länkar/förklaringar till det man påstår. Har själv läst en del om masvis och testat olika versioner av låtar, lyssnat och jämfört. Nu kommer det en hel del påståenden som känns som att de åtminstone skulle kunna styrkas med en hänvisning till en tidigare diskussion någonstans. Helt enkelt: Kan man få lite mer sakliga och mindre personriktade argument på vad det är som är fel med masvis och vad som är fel med att önska sig lite mer dynamiska utgåvor, så att en utomstående kan få en chans att lära sig lite?
Mina inlägg är personliga mot Svante. Han är en mycket respekterad forummedlem, på goda grunder, med en otrolig kunskap som han gärna delar med sig av. Han är också lärare på KTH.
Samtidigt driver han och LTS sin misson med vetenskaplig argumentation när det är en helt subjektivt ämne. Svante har rätt att tycka illa om toppklippning, men det är inte vetenskapligt belagt att toppklippning låter illa. Det är en åsikt.
philip skrev:När han sedan inte heller är nöjd när det inte är toppklippt och då ta ett steg tillbaka och omvärdera sin tidigare ståndpunkt, utifrån den nya situationen, utan fortsätta sin tes om att det skulle finnas något rätt eller fel inom musiken gör mig irriterad.
philip skrev:Med det sagt. Toppklippning kan låta riktigt illa, precis som EQ och kompressor. Det finns en massa skivor där man kan ana att mycket av det som låter illa beror på dålig mastering. Men efter många år i branschen kan jag säga att det absolut inte går att fastslå att det är mastringen som är boven. Jag får ofta limiterade, eq:ade och komprimerade filer som ska mastras. När jag ber om nya versioner finns det inga och det är bara att gilla läget och försöka återskapa det som gått förlorat. Kör man sedan min master i Masvis kommer den visa processing som inte är gjord av mig, jag har förmodligen höjt toppfaktorn en del för att ge plats åt den dynamik jag återskapat men det ser i mångas ögon ut som att jag har reducerat dynamik.
philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik
philip skrev:
Mina inlägg är personliga mot Svante. Han är en mycket respekterad forummedlem, på goda grunder, med en otrolig kunskap som han gärna delar med sig av. Han är också lärare på KTH.
Samtidigt driver han och LTS sin misson med vetenskaplig argumentation när det är en helt subjektivt ämne. Svante har rätt att tycka illa om toppklippning, men det är inte vetenskapligt belagt att toppklippning låter illa. Det är en åsikt.
När han sedan inte heller är nöjd när det inte är toppklippt och då ta ett steg tillbaka och omvärdera sin tidigare ståndpunkt, utifrån den nya situationen, utan fortsätta sin tes om att det skulle finnas något rätt eller fel inom musiken gör mig irriterad.
philip skrev:Med det sagt. Toppklippning kan låta riktigt illa, precis som EQ och kompressor. Det finns en massa skivor där man kan ana att mycket av det som låter illa beror på dålig mastering. Men efter många år i branschen kan jag säga att det absolut inte går att fastslå att det är mastringen som är boven. Jag får ofta limiterade, eq:ade och komprimerade filer som ska mastras. När jag ber om nya versioner finns det inga och det är bara att gilla läget och försöka återskapa det som gått förlorat. Kör man sedan min master i Masvis kommer den visa processing som inte är gjord av mig, jag har förmodligen höjt toppfaktorn en del för att ge plats åt den dynamik jag återskapat men det ser i mångas ögon ut som att jag har reducerat dynamik.
philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik
philip skrev:Ok, på vilket sätt är allpassgrafer pseudovetenskap? Det finns väl beskrivet vad de gör och vad de visar. Jag har faktiskt inte sett ett enda exempel på att de inte visar det jag säger att de visar. Har du det? Och vilken "annan pseudovetenskap" syftar du på? Är du kanske bara irriterad över att det alls går att analysera inspelningar ur ett vetenskapligt perspektiv?
Jag påvisade för 10 år sedan när Masvis dök upp att mjukvaran visade fel. Masvis visade på 8-9 dB limitering när INGEN limitering hade skett.
Svante skrev:
Det har jag missat eller glömt. Kan du leta fram den igen så jag förstår vad du pratar om.
Annars kan jag säga att jag inte hade förväntat mig den höga träffsäkerhet som allpassgrafen har. Om det finns ett exempel som visar det du säger så är det nog faktiskt det enda jag känner till. Jag hade väntat mig kanske 10% felaktiga "detektioner" iaf, men så har det inte blivit.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster