Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon 50th Anniversary (2023):
Äldre versioner för lite jämförelse. Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon Discovery Box (2011):
Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon Mobile Fidelity Sound Labs (1993):
Små skillnader vid en överblick.
goat76 skrev:I vissa av låtarna kan man se en ordentligt tydlig skillnad för kanalbalansen mellan versionerna, antingen har själva kanalbalansen förändrats eller så har möjligtvis EQ-justeringar påverkat de vänster- och höger-panorerade ljudinslagen väldigt olika mycket.
peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.
( SHVL 804 1973 )
goat76 skrev:peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.
( SHVL 804 1973 )
Frågan är väl vad som gjordes vid mastringen av den första versionen, det är ju inte helt säkert att just den versionen blev mindre "processad" i negativ bemärkelse än den nyaste eftersom utgångspunkten antagligen var masterbandet för alla versioner.
De tekniska verktygen som finns till förfogande idag är enormt mycket bättre än de man hade 1973, så förutsättningarna att göra en klart bättre mastring finns ju idag med precisionsverktyg som man bara kunde drömma om förr i tiden.
Jag har inte gjort några lyssningsjämförelser med de äldre men den här nya versionen låter iallafall riktigt bra, tycker jag.
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Original LP då ? Den får väl anses som originalet och har inte genomgått ytterligare processning.
( SHVL 804 1973 )
Frågan är väl vad som gjordes vid mastringen av den första versionen, det är ju inte helt säkert att just den versionen blev mindre "processad" i negativ bemärkelse än den nyaste eftersom utgångspunkten antagligen var masterbandet för alla versioner.
De tekniska verktygen som finns till förfogande idag är enormt mycket bättre än de man hade 1973, så förutsättningarna att göra en klart bättre mastring finns ju idag med precisionsverktyg som man bara kunde drömma om förr i tiden.
Jag har inte gjort några lyssningsjämförelser med de äldre men den här nya versionen låter iallafall riktigt bra, tycker jag.
1973 fanns inte de flesta "ljudförstörarverktygen" så sannolikheten att 1973 års vinyl är oförstörd ( bra) är stor.
Det vore intressant att se mätningar på den som jämförelse.
Själv tvivlar jag på att original masterbanden finns kvar och / eller är användbara, så man kan fråga sig vad man
haft för material för att göra nyutgåvorna.
peterh skrev:Nja, det hindrar ju inte att man rip-ar en vinyl och jämför resultatet. Om det skulle visa sig
överlägset i någon parameter vore det intressant.
Det enda rättvisande jämförelsen är ju ljudkvaliteten och frånvaro av "förbättringar"
Någon frivillig ?
peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !
Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.
Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.
Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.
peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !
Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.
Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.
Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.
goat76 skrev:peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !
Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.
Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.
Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.
Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form
Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.
Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Jämförelsen i videon haltar !
Han visar på skillnader mellan vinyl och CD. Bägge är gjorda med samma material. Men att påstå att vinyl på något magiskt
sätt ökar dynamiken är tveksamt man kan precis lika gärna påstå att CD tillverkningen minskar dynamiken.
Hade han jämfört bägge med sin master ( som han påstår sig ha gjort ) vore det mer seriöst. Nu kan man inte påstå att
någon av dem är mer lik originalet mastern bara att de är olika.
Upp till bevis. RIP-a vinylen och jämför.
Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form
Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.
Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.
Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Det finns absolut ingenting i videon som haltar, den dynamik som finns i den färdiga digitala masterfilen kommer ha exakt samma dynamik i det slutgiltiga digitala formatet om den digitala filen renderas utan ytterligare ingrepp. Det är det som är fördelen med det digitala, det som går in kommer ut i samma form
Personen Ian Shepherd i videon har gjort både mixen och mastern och har full vetskap om att den slutgiltiga digitala ljudfilen är identisk med den digitala mastern. Han kan inte svara på i vilket skede av vinyl-produktionen som vinylen har fått en till synes ökad dynamik, men eftersom han själv har gjort den digitala mastern så vet han med all säkerhet att den dynamiken som sedan syns på vinylrippen helt enkelt inte existerar i original-musikfilen.
Det finns inget som är "upp till bevis", det är redan bevisat att det inte går att lita på det man ser i mätningar av vinylrippar och videon jag länkade till är ett väldigt klart och tydligt exempel på det.
Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?
Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB.
Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Det finns ingen jämförelse mellan mastern och CD versionen. Är inte det en brist ?
Istället jämförs 2 slutresultat. De är olika men vilken ( eller bägge) skiljer sig från mastern ?
Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB.
Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.
Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.
Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Ian Shepherd säger med all tydlighet i videon att vinyl-utgåvan är gjord från exakt samma digitala master som använts för att skapa CD-utgåvan inklusive den "brick wall"-limitering som är ligger på mastern, dessa två digitala filer låter därmed identiska med varandra och CD-utgåvan har exakt samma DR (Dynamic Range) på 8 dB som den digitala mastern. Men vinyl-utgåvan har i någon del av produktionsledet (eller vid vinyl-rippningen) fått 4 dB extra i dynamik och landar på DR 12, problemet är dock att de extra 4 dB inte kommer från själva musiken eftersom musiken som ligger på den ursprungliga mastern bara har en dynamik på 8 dB.
Det enda som skiljer sig mellan mastern och CD-versionen är att mastern med all sannolikhet är en 24-bit fil, medans CD-versionen har renderats till en 16-bit fil. Utöver det är de helt identiska vad gäller dynamiskt omfång eftersom limiteringen redan har gjorts på mastern.
Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.
Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?
Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".
Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".
Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.
Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.
Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern.
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:
Du läser selektivt ! Mitt påstående är att han inte jämfört mastern med CD eller vinyl utan han har jämfört vinyl med CD.
Att CD och master har samma dynamik säger ingenting om huruvida det är en exakt kopia eller om andra skillnader finns.
Håller du med om att det saknas jämförelse mellan mastern och de andra testobjekten ? Eller fortsätter du att ha huvudet i sanden ?
Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".
Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".
Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.
Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.
Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern.
Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.
Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.
Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Problemet är att du tror att det är någonting unikt med ljudspåret som ligger på den digitala mastern, men det är det inte. Det är en helt vanlig digital ljudfil i formatet "WAV 24-Bit" eller "WAV 32/64-Bit Fp".
Ljudspåret på CD-versionen är i det här fallet en rak digital kopia av den digitala mastern så när på att den endast har genomgått en konvertering inklusive adderat dither-brus till 16-bit fil till det digitala formatet "Audio CD Image".
Anser du att en ljudfil (med ett dynamiskt omfång på låga DR8) i formatet WAV 24-Bit konverterad till ett annat digitalt format i 16-Bit kommer utgöra en tydligt hörbar skillnad?
Du kan ju förresten testa själv om du har en digital ljudfil som är 24-bit (helst något med lågdynamisk musik som du vet inte nyttjar 24-Bit), och konvertera filen till en 16-Bit fil inklusive dither. Lyssna sedan om du hör någon skillnad och jämför de digitala filerna om någon förändring har skett i dynamiken.
Ian Shepherd behöver inte göra en jämförelse mellan mastern och CD-versionen för att han vet att det endast skett en format-konvertering.
Och jag tänker inte vara otrevlig med dig bara för att du saknar vetskapen om att det inte är något unikt med den digitala filen som vi kallar "mastern". Ifall du någon gång har köpt en högupplöst fil från Bandcamp, HD Tracks eller liknande sida, så kan det hända att du köpt en direkt kopia av mastern.
Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.
Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.
Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.
Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.
CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.
Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.
Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.
Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat.
Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Trist med att du inte är medveten om basal vetenskaplig procedur.
Att jämföra två resultat med varandra utan att jämföra med källan är en brist i metodiken.
Att tro att när man lämnar en master till CD-presseriet och att den kommer på CD i exakt form är att tro, inte att veta.
Att vara så fast i sin tro att man inte ens kan hålla med om att det fattas en bit i "beviset" tyder på viss blindhet.
Alltså : vet vi att CD är identisk med mastern ? Om inte så faller alla delar av det s.k. beviset.
Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.
CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.
Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.
Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.
Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat.
Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?
Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.
Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Ian Shepherd VET att "mastern" är identisk med CD-mastern eftersom han själv har gjort dem båda, han TROR inte något.
Att just du vägrar lita på det han säger är din sak.
CD-masten handlar endast om en digital konvertering eftersom inga som helst anpassningar behöver göras för det slutformatet, och alla ljudpåverkande saker som gjorts på ljudfilen som exempelvis den brick wall-limitering han nämner säger han är gjord redan på "mastern", vars samma brick wall-limiterade fil sedermera även använts för att göra vinyl-mastern.
Ian Shepherd är mastraren som gjort både CD-mastern och vinyl-mastern vilka i sin tur båda härstammar från samma master-ljudfil vars alla större ljudpåverkande åtgärder har gjorts inklusive ovannämnda limitering.
Det han i videon kallar CD är antingen en återkonvertering till en WAV-fil, eller så har han helt enkelt använt den master-ljudfil som han VET är identisk med vad som ligger på CD:n eftersom han själv har gjort den.
Det enda vi behöver grubbla över är i vilket skede vinylen har fått ett ökat dynamiskt omfång på hela 4 dB och nu landar på DR12, trots att mastern som användes för att göra denna vinyl-utgåva endast hade ett dynamiskt omfång på 8 dB.
De pyttesmå eventuella ljudskillnader som kanske uppstod i konverteringen till den CUE/BIN-fil som utgjorde CD-mastern är väldigt irrelevanta i sammanhanget, men trots det är det det du verkar vilja fokusera på och på någon vänster använda som argument för att ogiltigförklara det han tydligt visar och bevisar i videon. Absurt tänkande (eller möjligtvis bara teknisk okunskap om digitaa format) från din sida vilket kanske grundar sig i en förkärlek till ett visst slutformat.
Om grundmastern har ett dynamikomfång på 8 dB vilket även CD-mastern har, och vinyl-masten som är gjord på mastern med 8 dB dynamikomfång har ett mätbart slutgiltigt dynamikomfång på 12 dB, vilken av dessa slutformat tycker/tror du då representerar det sanna dynamikomfånget bäst?
Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.
Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.
Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?
Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:
Fortfarande : man har inte jämfört mastern ( steget innan man lämnade bort till CD resp vinyl presseriet) utan man
jämför två slutresultat. Ett metodfel. Att ett mätvärde överensstämmer något sånär innebär inte att de är identiska.
Jag har inte talat om ljudkvaliteten jag har uteslutande talat om metodfelet och den trosvissa övertygelsen att "det
måste vara identiska" ,tro är något man gör i kyrkan, vetenskap mäter och undersöker.
Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?
Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???
Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.
Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Vad är det du vill ha sagt som har relevans för den huvudsakliga frågan varför vinyl-utgåvan visar på en femtiprocentig ökning av dynamikomfånget jämfört med den master den var gjord på?
Vad är det för skillnader du letar i CD-mastern som gör att det istället skulle vara den som inte är representativ i jämförelse med den ursprungliga mastern???
Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.
Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.
Så trots att masteringingenjören själv säger att mastern som användes vid skapandet av vinyl-utgåvan hade ett dynamiskt omfång på låga 8 dB, så tror du att vinylens uppmätta dynamikomfång på 12 dB mycket väl kan vara den som överenstämmer bäst med hur det verkligen är, har jag förstått dig rätt?
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Vad jag sagt är enkelt : Man har inte jämfört CD eller vinyl med mastern. AV detta kan man inte dra några säkra slutsatser
om vilken som mest liknar originalet, inte förrän man faktiskt jämfört originalet med dem.
Vanlig vetenskaplig metodik till skillnad från trosvisst tyckande.
Så trots att masteringingenjören själv säger att mastern som användes vid skapandet av vinyl-utgåvan hade ett dynamiskt omfång på låga 8 dB, så tror du att vinylens uppmätta dynamikomfång på 12 dB mycket väl kan vara den som överenstämmer bäst med hur det verkligen är, har jag förstått dig rätt?
masteringingenjören visar på EN parameter, men visar inte en jämförelse som inkluderar vågformer.
Han säger själv att CD versionen har en "tätklippt" profil till skillnad från LP versionen. Hur mastern ser ut vet vi inte.
Att man lämnat samma master till bägge skivorna säger ingenting om hur respektive företag som tillverkar
CD/LP har processat ljudet, vad vi vet gör de sin egen bedömning.
Att jämföra mastern med slutprodukten vore elementärt.
peterh skrev:Om min ringa erfarenhet kan räknas så ser CD versionerna ovan ut att vara limiterade . Men vad vet jag.
Har just skaffat 1973 års LP för att bilda mig en egen uppfattning. Till skillnad från dig så försöker jag mäta och skaffa
riktiga data i stället för att lita på "masteringingenjören". Skillnad mellan tro och vetande kan man säga.
lemmts skrev:Nån som lyssnat på 50TH ANNIVERSARY-utgåvan? Når den upp till samma nivå som Animals som kom för några år sedan?
goat76 skrev:lemmts skrev:Nån som lyssnat på 50TH ANNIVERSARY-utgåvan? Når den upp till samma nivå som Animals som kom för några år sedan?
Utan att ha gjort någon direkt jämförelse med de äldre versionerna så har jag nog aldrig tidigare upplevt det här albumet låta bättre än det låter nu.
Belker skrev:goat76 skrev:lemmts skrev:Nån som lyssnat på 50TH ANNIVERSARY-utgåvan? Når den upp till samma nivå som Animals som kom för några år sedan?
Utan att ha gjort någon direkt jämförelse med de äldre versionerna så har jag nog aldrig tidigare upplevt det här albumet låta bättre än det låter nu.
Nu är ju det här bara en människas utsaga. Har du ens jämfört med mastern, eller ännu bättre, vinylen från 1973?![]()
![]()
pLudio skrev:Jag lade till Doug Sax remastern från Shine On-lådan (1992) i första inlägget. Den har högre Crest. Nedan låt från samma utgåva.
goat76 skrev:pLudio skrev:Jag lade till Doug Sax remastern från Shine On-lådan (1992) i första inlägget. Den har högre Crest. Nedan låt från samma utgåva.
Att en version råkar ha något högre Crest-värde än en annan version säger tyvärr inte särskilt mycket vad gäller ljudkvalité. Helst inte i ett fall som detta då ingen av versionerna ser särkilt söndermastrade ut.
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Jag lade till Doug Sax remastern från Shine On-lådan (1992) i första inlägget. Den har högre Crest. Nedan låt från samma utgåva.
Att en version råkar ha något högre Crest-värde än en annan version säger tyvärr inte särskilt mycket vad gäller ljudkvalité. Helst inte i ett fall som detta då ingen av versionerna ser särkilt söndermastrade ut.
Nej, men Doug Sax borde intressera dig.
goat76 skrev:pLudio skrev:goat76 skrev:Att en version råkar ha något högre Crest-värde än en annan version säger tyvärr inte särskilt mycket vad gäller ljudkvalité. Helst inte i ett fall som detta då ingen av versionerna ser särkilt söndermastrade ut.
Nej, men Doug Sax borde intressera dig.
Jag känner inte till Doug Sax, anses han vara en bra mastringsingenjör?
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Nej, men Doug Sax borde intressera dig.
Jag känner inte till Doug Sax, anses han vara en bra mastringsingenjör?
Han är i alla fall väldigt känd; The Mastering Lab, Sheffield Lab.
"By hunting and pecking we derived that the master tape has an NAB high end and an IEC low end. After playing the tape correctly, we then EQ'd the album to sound more open and punchy than the original release ever did."
http://news.acousticsounds.com/post.cfm ... -dark-side
goat76 skrev:pLudio skrev:"By hunting and pecking we derived that the master tape has an NAB high end and an IEC low end. After playing the tape correctly, we then EQ'd the album to sound more open and punchy than the original release ever did."
http://news.acousticsounds.com/post.cfm ... -dark-side
Hur upplever du den versionen låta, låter den mer öppen och slagkraftig som de beskriver den?
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:"By hunting and pecking we derived that the master tape has an NAB high end and an IEC low end. After playing the tape correctly, we then EQ'd the album to sound more open and punchy than the original release ever did."
http://news.acousticsounds.com/post.cfm ... -dark-side
Hur upplever du den versionen låta, låter den mer öppen och slagkraftig som de beskriver den?
Bra fråga. Det är längesedan jag lyssnade på den men det slog mig att jag har skivorna när jag försökte hitta information om den senaste remastern och någon påpekade att Doug Sax var inblandad i Shine On-boxen. Det var nog inget jag reflekterade över när jag köpte lådan för 30 år sedan.
Jag funderar på att ta 90 sekunder (är det fair use?) av någon låt från alla utgåvorna jag har för jämförelse. Förslag på spår och position?
goat76 skrev:pLudio skrev:Jag funderar på att ta 90 sekunder (är det fair use?) av någon låt från alla utgåvorna jag har för jämförelse. Förslag på spår och position?
Kanske låten Time från 2:30-4:00 eller någon rivigare del av låten Money som exempelvis 3:00-4:30?
goat76 skrev:@pLudio
Det blir spännande att lyssna och jämföra versionerna när jag kommit hem ikväll, hoppas även andra tar sig tid att lyssna och kommentera vad även de tycker.
peterh skrev:goat76 skrev:@pLudio
Det blir spännande att lyssna och jämföra versionerna när jag kommit hem ikväll, hoppas även andra tar sig tid att lyssna och kommentera vad även de tycker.
Tack men jag håller mig till vinylen från 1983
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:@pLudio
Det blir spännande att lyssna och jämföra versionerna när jag kommit hem ikväll, hoppas även andra tar sig tid att lyssna och kommentera vad även de tycker.
Tack men jag håller mig till vinylen från 1983
Varför det?
peterh skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Tack men jag håller mig till vinylen från 1983
Varför det?
Ingen klåfingrig "ljudtekniker" som fifflat med tonerna
.In the age of vinyl as the predominant format, recordings were often a good deal darker in tone partly to avoid this problem.
peterh skrev:Vinylen från 1983 är inte påverkad av klåfingriga "ljudtekniker" Vilket knappast kan sägas om de mixade nyutgåvorna
som ju tydligen låter annorlunda även från varandra.
Man kan undra hur de lyckats få ett 50 år gammalt magnetband att vara lyssningsbart.
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Jag funderar på att ta 90 sekunder (är det fair use?) av någon låt från alla utgåvorna jag har för jämförelse. Förslag på spår och position?
Kanske låten Time från 2:30-4:00 eller någon rivigare del av låten Money som exempelvis 3:00-4:30?
Eller båda. Samma utgåvor som finns i första inlägget (just nu i alla fall) men ligger i kronologisk ordning i respektive fil. Både separat och inbakat cue sheet. ReplayGain på hela filen, inte per segement/cue sheet spår. Segmenten är inte normaliserade så ljudstyrkan varierar. Ihoptrollat med SoX trim och splice.
Ni kan ta bort ReplayGain från FLAC metadatan och lägga till det per spår istället i cue sheet för att normalisera mellan spåren.
goat76 skrev:pLudio skrev:Ni kan ta bort ReplayGain från FLAC metadatan och lägga till det per spår istället i cue sheet för att normalisera mellan spåren.
Jag hann bara lyssna en snabbis, men jag måste nog klippa isär och nivåanpassa dem för att jag ska underlätta snabba jämförelser mellan versionerna. Jag får återkomma om några dagar men mina intryck.
pLudio skrev:goat76 skrev:pLudio skrev:Ni kan ta bort ReplayGain från FLAC metadatan och lägga till det per spår istället i cue sheet för att normalisera mellan spåren.
Jag hann bara lyssna en snabbis, men jag måste nog klippa isär och nivåanpassa dem för att jag ska underlätta snabba jämförelser mellan versionerna. Jag får återkomma om några dagar men mina intryck.
För just ReplayGain per spår kan du scanna filerna som de är i foobar2000 och det läggs till i cue sheet per spår. Vet inte hur din Linn hanterar det dock.
goat76 skrev:I Windows såg det ut som att du hade bakat ihop alla versionerna en efter en till ett och samma spår, men nu ser jag ju att det är enskilda spår när man drar filerna till Foobar. Då ska jag bara labba lite med nivåerna med ReplayGain, fast det får bli imorgon.
pLudio skrev:Nu även separata spår. ReplayGain:at, ni får anpassa efter egna önskemål.
Finns en väldigt intressant kommentar om att Harvest CP35-3017 även är utgiven som Harvest CDP 7 46001 2 och det finns hur många andra CDP 7 46001 2 som helst så den utgåvan är ett frågetecken. Dessutom sägs den ha Pre-Emphasis ibland så det kan vara så att De-Emphasis bör appliceras på första spåret.
pLudio skrev:Tack för återkopplingen. Skall försöka komplettera med en äldre CD-utgåva.
Tittar vi på ReplayGain på filerna så dämpas de från mest till minst: Discovery, Shine On, Harvest, 50th, MoFi. Stämmer bra med dina preferenser.
I-or skrev:ReplayGain används för normalisering och beräknas ur musiksignalerna vid skapandet av filen: https://en.wikipedia.org/wiki/ReplayGain.
I-or skrev:Det är för övrigt inte särskilt förvånande att den minst komprimerade versionen även har den bästa klangbalansen, eftersom personer med ljudkvalitetsoptimerande syften oftast är mer noggranna överlag.
goat76 skrev:Hur ser man i Foobar vad spåren har för ReplayGain och är detta något programmet själv räknar ut och isåfall hur? Eller har du själv anpassat och valt nivån genom lyssning?
goat76 skrev:
Jag är fullt medveten om att ReplayGain är ett normaliseringsprogram. Det jag vill veta och försäkra mig om är att ingen typ av limitering är inblandad ifall ReplayGain använder sig av någon form av "positive gain"-funktion. Annars finns det ju en risk att någon eller några av dessa Pink Floyd-mastringar jag precis gjort lyssningsjämförelser mellan har påverkats av normaliseringen.I-or skrev:Det är för övrigt inte särskilt förvånande att den minst komprimerade versionen även har den bästa klangbalansen, eftersom personer med ljudkvalitetsoptimerande syften oftast är mer noggranna överlag.
I det här fallet kan jag inte se att det handlar om komprimering, för om vi tittar på låten "Money" och tittar på Crest-faktorn mellan de två versionerna jag upplever låta bäst (Mobile Fidelity Sound Labs och 50th Anniversary) och den jag upplevde låta sämst (Shine On Box) så ser det ut som följande.
Mobile Fidelity Sound Labs: 16.6 dB
50th Anniversary: 17.1 dB
Shine On Box: 16.7 dB
Som synes handlar det om extremt små skillnade i Crest-faktor mellan dessa versioner, endast 0.4-0.5 dB. Det finns således inget riktigt utrymme mellan dessa versioner för att någon markant ljudmässig skillnad skulle kunna uppnås med hjälp av kompression.
Ljudskillnaderna och de små skillnaderna som ses på Crest-faktorn har nog mest troligtvis med olika EQ-justeringar att göra. Jag testade precis att göra en EQ-match från "Shine On"-mastern till "Mobil Fidelity"-mastern och det är rätt ordentliga EQ-korrigeringar som behöver göras för att få "Mobil-Fidelity"-mastern att låta och se ut som "Shine On"-mastern, vilket kan ses på bilden här nedanför.
time1_capitol.flac replaygain: track gain - -4.280000, track peak - 0.000017
time2_mfsl.flac replaygain: track gain - 0.690000, track peak - 0.000009
time3_shineon.flac replaygain: track gain - -5.700000, track peak - 0.000023
time4_discovery.flac replaygain: track gain - -6.320000, track peak - 0.000022
time5_50th.flac replaygain: track gain - -4.040000, track peak - 0.000017
money1_capitol.flac replaygain: track gain - -6.370000, track peak - 0.000023
money2_mfsl.flac replaygain: track gain - -1.790000, track peak - 0.000013
money3_shineon.flac replaygain: track gain - -7.030000, track peak - 0.000023
money4_discovery.flac replaygain: track gain - -7.270000, track peak - 0.000023
money5_50th.flac replaygain: track gain - -5.390000, track peak - 0.000022
pLudio skrev:goat76 skrev:Hur ser man i Foobar vad spåren har för ReplayGain och är detta något programmet själv räknar ut och isåfall hur? Eller har du själv anpassat och valt nivån genom lyssning?
Uträknat av fb2k. Markera en eller flera filer i fb2k och högerklicka, välj Properties, kolla ReplayGain tab:en. Eller kolla med t ex ffprobe från ffmpeg. Det är vanliga metadatamärkningar.
Du kan även lägga till en kolumn för ReplayGain om du vill det, eller gör som jag: viewtopic.php?f=18&t=73802#p2263956
goat76 skrev:Alla ljudspåren ligger på minus så då behöver jag inte oroa mig för någon idiotisk "positive gain" med inkluderad limitering har gjorts, bra!
pLudio skrev:goat76 skrev:Alla ljudspåren ligger på minus så då behöver jag inte oroa mig för någon idiotisk "positive gain" med inkluderad limitering har gjorts, bra!
Observera att det finns två lägen; Album gain och Track gain. Med fb2ks standardinställning så kommer Album gain att appliceras när flera spår med samma albumnamn ligger efter varandra. Hela albumet normaliseras men skillnaderna i ljudstyrka består mellan de individuella spåren.
Beteendet i fb2k ställs in under File -> Preferences -> Playback - ReplayGain. Du kan också slå på "prevent clipping" där (sällan ett problem om man dessutom ljudvolymsjusterar i fb2k vid uppspelning).
pLudio skrev:det vore kul att hitta Harvest CD-utgåvor från 80-talet också
PekkaJohansson skrev:Saknas i sammanställningen - och i min skivsamling - gör alltså den allra första japanska utgåvan av DSOTM från 1983 med förbetoning (pre-emphasis på engelska) som håller helt andra nivåer och eq än den som ses i mina två första exempel.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst