pLudio skrev:Nu även
separata spår. ReplayGain:at, ni får anpassa efter egna önskemål.
Finns en väldigt intressant kommentar om att
Harvest CP35-3017 även är utgiven som
Harvest CDP 7 46001 2 och det finns hur många andra CDP 7 46001 2 som helst så den utgåvan är ett frågetecken. Dessutom sägs den ha Pre-Emphasis ibland så det kan vara så att De-Emphasis bör appliceras på första spåret.
Nu har jag lyssnat och jämfört dessa 5 olika versioner och mina upplevelser är följande.
HarvestGitarrerna tar ganska stort fokus från övriga instrument, troligtvis orsakat av att det saknas något någonstans i bas-registret vilket gör att själva basgitarren låter något tunn, avskalad och lite
för ren. Det gör att jag upplever balansen i låtarna på denna version åt det tunna hållet och därmed tappar fokus på den sammantagna helheten i musiken vilket "favoriserar" gitarrerna över de övriga instrumenten.
Mobile Fidelity Sound LabsDenna version upplever jag som aningen mer urgröpt i mellanregistret vilket möjligtvis gör att diskanten upplevs något skrikigare än på Harvest-mastern. Men samtidigt tycker jag den låter klart bättre i basområdet som inte låter lika avskalat. Detta gör att jag upplever helheten som mer välbalanserad vilket gör att alla ljudinslag i mixen blir lättare att ta till sig som en gemensam och mer naturligt låtande helhet, gitarrerna upplever jag inte lika dominerande över resten av instrumeteringen.
Shine On boxDen här mastringen upplever jag som alltför ljus i klangen och jag vill nog påstå att den tar de sämsta egenskaperna från Harvest och Mobile Fidelitys versioner. Balansen lutar änn tydligare åt det diskant-rika hållet än båda ovanstående mastringar samtidigt som basen låter lika tunn och avskalad som i Harvest-mastern.
Discovery BoxDenna master låter dov, något oskarp och ganska livlös jämfört med alla de övriga versionerna. Klart tråkig och oengagerande och den jag ville lyssna allra minst på.
50th AnniversaryDen musikaliska helheten de olika instrumenten tillsammans målar upp är lätt att ta till sig i denna master. Den tonala balansen upplever jag som hyfsat naturlig, det enda är väl att den möjligtvis låter aningen tjock i nedre mellanregistret vilket gör att allt låter aningen fetare och instrumenten upplever jag ha lite mer kropp.
Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken version jag föredrar mest, men det står mellan Mobile Fidelity Sound Labs version och den nya 50th Anniversary. MFSL-mastern upplever jag har ett något luftigare ljud medans 50th-mastern har ett lite mer bastant ljud.

.