Synnerligen trevlig inspelning och njutbar musik. Vad tycks? Och kom gärna med fler exempel.

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Pratar vi om god musik eller högklassiga inspelningar?
Morello skrev:Jag undrade eftersom de album som hittills nämnts är av medioker, teknisk standard. Sedan kan manförstås tycka att musiken är enastående.
Morello skrev:Givet åldern (1957) tycker jag detta album håller hög teknisk standard.
https://referencerecordings.com/recordi ... ward-look/
Morello skrev:Givet åldern (1957) tycker jag detta album håller hög teknisk standard.
Morello skrev:Ehuru med fruktansvärd ljudkvalitet.
Zappa skrev:Morello skrev:Givet åldern (1957) tycker jag detta album håller hög teknisk standard.
Absolut! Men jag provade ändå att göra en remaster av en låt från albumet.![]()
https://www.dropbox.com/s/d8zntroaa1mfjbc/01-02-Jerry_Dodgion-The_Forward_Look-LLS%20remaster.wav?dl=0
eljulio skrev:Morello skrev:Ehuru med fruktansvärd ljudkvalitet.
Ja, det var en besvikelse tyvärr.
hifikg skrev:Zappa skrev:Morello skrev:Givet åldern (1957) tycker jag detta album håller hög teknisk standard.
Absolut! Men jag provade ändå att göra en remaster av en låt från albumet.![]()
https://www.dropbox.com/s/d8zntroaa1mfjbc/01-02-Jerry_Dodgion-The_Forward_Look-LLS%20remaster.wav?dl=0
Spännande, hur mycket jobb är det att göra en sådan operation?
eljulio skrev:Morello skrev:Givet åldern (1957) tycker jag detta album håller hög teknisk standard.
Tips finns inte på Spotify, men väl detta album: https://open.spotify.com/album/3vyicCjK ... tkrOWJ5QRA
Morello skrev:Samlingsalbumet är tyvärr misshandlat - lyssna istället på originalutgåvorna på kompaktskiva eller motsv från disk.
eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
eljulio skrev:Morello skrev:Samlingsalbumet är tyvärr misshandlat - lyssna istället på originalutgåvorna på kompaktskiva eller motsv från disk.
Skall göras. Har dem också. Men är det så tokigt? Kändes i alla fall hyfsat dynamiskt.
petersteindl skrev:
Äldre inspelningar är före 1970, som jag ser det.Fortfarande mycket rör. Passion och engagemang från musiker till tekniker. Music is Art.
1970 - 1980 är en period som väsentligen skiljer sig från förra. Trisseperiodens intåg i inspelningssammanhang och antalet kanaler utökas dramatiskt på bandspelare med mindre utrymme per kanal.
1980 - 1995 kanske, är en annan period. Start digitalt.
1995 - 2010 kanske, är ytterligare en period. Nu har man lärt sig att manipulera mera i den digitala domänen. Snabbmat/snabbmusik-perioden. Oxfilé har gått till utskuren biff och är nu en Hamburgare.
2010 - är ungefär nuvarande period. Allt är så dåligt så ingen bryr sig. Hamburgarna kan vara vad som helst, hur som helst, när som helst.
Detta är beskrivning av tekniken. Det musikaliska förändras lika illa under hela tidsepokerna. Idag fixar knappt någon det musikaliska. Tas tekniken bort så står musikerna med brallorna nere. Ingen kan längre sjunga rent.
Nästa period: Eftersom musikerna har eliminerat sig själva, så är det fritt fram för maskinernas intrång. Music is fart.
eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
goat76 skrev:eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
Jag har i ärlighetens namn funderat vilka kriterier som gäller för den här tråden, och nu inser jag att inte ens du som trådskapare vet det heller.
Lyckade och misslyckade inspelningar har förekommit genom alla tider, så vad är det som lockar med just ”äldre inspelningar” och var går egentligen gränsen för vad som är tillräckligt gammalt?
Snurrig tråd!
peterh skrev:goat76 skrev:eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
Jag har i ärlighetens namn funderat vilka kriterier som gäller för den här tråden, och nu inser jag att inte ens du som trådskapare vet det heller.
Lyckade och misslyckade inspelningar har förekommit genom alla tider, så vad är det som lockar med just ”äldre inspelningar” och var går egentligen gränsen för vad som är tillräckligt gammalt?
Snurrig tråd!
Det går en klar linje vid 1980 då förstörelsen av inspelningar startade. Inspelningar gjords dessförinnan och som
finns på vinyl har inte drabats av marodörena. Vinyl är som den var 1980 andra media kan påverkas av marodörer.
Tyvärr finns inte modern musik på dessa skivor, vill man lyssna till modera alster får man ta sig till konserhallen.
( och hoppas att den inte är förstärkt med bose )
/PS
det finns bra moderna inspelningar. Tyvärr är de undantag från den stora "telefonanpassade" massan
/DS
I-or skrev:eljulio skrev:Morello skrev:Samlingsalbumet är tyvärr misshandlat - lyssna istället på originalutgåvorna på kompaktskiva eller motsv från disk.
Skall göras. Har dem också. Men är det så tokigt? Kändes i alla fall hyfsat dynamiskt.
Var tvungen att lyssna lite på eländet för en snabbkoll. För låtarna från albumet Brothers in Arms handlar det om en dynamisk reduktion om upp till 12 dB, vilket t.o.m. får den usla remastern från 1996 att framstå som hygglig.
Öronen blöder vid en genomlyssning, tur att man är i besittning av de riktiga grejorna.
goat76 skrev:eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
Snurrig tråd!
peterh skrev:Vad har DR loudness med detta att göra ? ( jag har aldrig nämnt dem , vet knappt vad det är)
Jag har däremot försökt påtala att musik som är inspelad då ( < 1990) lät bättre och var inte drabbad av
marodörer. Dessutom är de inspelningar som bevarats på vinyl bevisbart orörda av marodörer, detta till
skillnad av s.k. remix och på nyutgivna media.
( förklara gärna hur någon form av remix kan vara en naturligare och bättre återgivning än en vinyl från samma tid)
Naturliga inspelningar är mycket mera än en patameter ( dynamiskt omfång)
eljulio skrev:goat76 skrev:eljulio skrev:Var går gränsen för äldre kan man fråga sig. Samlingsalbumet Money for nothing med Dire Straits tycker jag låter bra uppspelat från min hårddisk (Flac). Vad tycker ni?
Snurrig tråd!
Kriterier har jag inte alls tänkt på. Och det här med gammalt eller inte beror väl på vem man frågar. Jag minns när jag var 27 och frågade ett gäng sexåringar hur gammal de trodde jag var. Medelsvaret var väl runt 50...Och jag såg mycket ung ut på den tiden, snarare som en 18-åring typ.
goat76 skrev:peterh skrev:Vad har DR loudness med detta att göra ? ( jag har aldrig nämnt dem , vet knappt vad det är)
Jag har däremot försökt påtala att musik som är inspelad då ( < 1990) lät bättre och var inte drabbad av
marodörer. Dessutom är de inspelningar som bevarats på vinyl bevisbart orörda av marodörer, detta till
skillnad av s.k. remix och på nyutgivna media.
( förklara gärna hur någon form av remix kan vara en naturligare och bättre återgivning än en vinyl från samma tid)
Naturliga inspelningar är mycket mera än en patameter ( dynamiskt omfång)
Det är möjligt att jag minns fel från en tidigare diskussion vi hade i tråden om remastern av Pink Floyds "Dark Side of the Moon". Kanske var det inte DR Loudness du hade tittat på och som du grundade dina åsikter om vinylens förträfflighet?
DR Loudness är inte på något vis det perfekta beviset på att en viss tidsepok har flest högdynamiska och "orörda" albumsläpp, men det är den enda stora databas vi kan kika på som kan ge oss en viss hum om det verkligen inte ges ut lika mycket eller kanske t.o.m mer musik idag med s.k. full dynamik intakt.
Jag noterar att du ändrat dig angående den tidsmässiga brytpunkten för när musikproduktionerna blev tydligt sämre, tidigare nämnde du en "klar linje" vid 1980 men nu verkar du ha ändrat dig till 1990?
När det kommer till remixar så är det såklart mycket möjligt att en ny mix kan vara bättre gjord än den första mixen som gjordes, men vilken mixning man föredrar är ju högst subjektivt från person till person även om man säkert kan påvisa att ett dominerande antal personer föredrar den ena före den andra. Både den första utgåvans mix och den nya mixen är ju i högsta grad en tolkning av den som mixade albumet, och det är ju lika mycket möjligt att artisterna själva tycker att den nya mixen bättre representerar den vision de hade från första början.
eljulio skrev:Hur ser ni på alla remasters av Beatles? 24 bits remaster och "Naked". Förstörande, samma eller bättre?
eljulio skrev:Hur ser ni på alla remasters av Beatles? 24 bits remaster och "Naked". Förstörande, samma eller bättre?
PekkaJohansson skrev:eljulio skrev:Hur ser ni på alla remasters av Beatles? 24 bits remaster och "Naked". Förstörande, samma eller bättre?
"Naked" och liknande senare års utgåvor av exempelvis "Abbey Road" och det vita albumet är ommixningar och inte bara ommastringar. Mig intresserar de föga. Jag lyssnar uteslutande på de första cd-versionerna av albumen från 1987 och 1988 trots mindre brister. Den som verkligen vill finlyssna på The Beatles kan höra singelboxen med 22 kompaktskivor i mono i antingen 3- eller 5-tumsformat från 1988.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:eljulio skrev:Hur ser ni på alla remasters av Beatles? 24 bits remaster och "Naked". Förstörande, samma eller bättre?
"Naked" och liknande senare års utgåvor av exempelvis "Abbey Road" och det vita albumet är alternativa tagningar samt ommixningar och inte bara ommastringar. Mig intresserar de föga. Jag lyssnar uteslutande på de första cd-versionerna av albumen från 1987 och 1988 trots mindre brister. Den som verkligen vill finlyssna på The Beatles kan höra singelboxen med 22 kompaktskivor i mono i antingen 3- eller 5-tumsformat från 1988.
Med vänlig hälsning
Pekka
"Naked" och liknande senare års utgåvor av exempelvis "Abbey Road" och det vita albumet är alternativa tagningar samt ommixningar och inte bara ommastringar. Mig intresserar de föga. Jag lyssnar uteslutande på de första cd-versionerna av albumen från 1987 och 1988 trots mindre brister. Den som verkligen vill finlyssna på The Beatles kan höra singelboxen med 22 kompaktskivor i mono i antingen 3- eller 5-tumsformat från 1988.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:eljulio skrev:Hur ser ni på alla remasters av Beatles? 24 bits remaster och "Naked". Förstörande, samma eller bättre?
"Naked" och liknande senare års utgåvor av exempelvis "Abbey Road" och det vita albumet är ommixningar och inte bara ommastringar. Mig intresserar de föga. Jag lyssnar uteslutande på de första cd-versionerna av albumen från 1987 och 1988 trots mindre brister. Den som verkligen vill finlyssna på The Beatles kan höra singelboxen med 22 kompaktskivor i mono i antingen 3- eller 5-tumsformat från 1988.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag hade precis tänkt fråga eljulio om han menade de nymixade versionerna som han kallar "remasters". Om det är de nymixade albumen han menar så gillar jag dem starkt och tycker de låter bättre än originalmixarna, det var dock några år sedan jag jämförde dem med originalmixarna så jag minns inte i detalj varför jag föredrog de nya mixarna.
eljulio skrev:goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag hade precis tänkt fråga eljulio om han menade de nymixade versionerna som han kallar "remasters". Om det är de nymixade albumen han menar så gillar jag dem starkt och tycker de låter bättre än originalmixarna, det var dock några år sedan jag jämförde dem med originalmixarna så jag minns inte i detalj varför jag föredrog de nya mixarna.
Det tycker jag med. Och det är ju fantastisk musik. Men jag ska jämföra om jag hittar dem.
goat76 skrev:eljulio skrev:goat76 skrev:
Det tycker jag med. Och det är ju fantastisk musik. Men jag ska jämföra om jag hittar dem.
Jag har färskat upp minnet nu med några jämförelse av original-stereomixen av White albumet och den nya mixen från 2018.
De nya mixarna är klart bättre vilket inte är speciellt konstigt då originalmixarna var begränsade av dåtidens teknik och kunnande och är mixade till endast tre olika punkter i stereofältet. L-C-R stereopanoreringen gör att originalmixarna låter väldigt statiska med tydligt isolererade instrument när de i mixen är antingen längst ut till vänster högtalare, eller precis i mitten mellan högtalarna, eller längst ut till höger högtalare. Och den som mixade låtarna verkar aldrig ha tänkt på att ens ge något akustiskt svar eller liknande i motsatt kanal för de hårt panorerade instrumenten. Originalmixarna lider klart och tydligt av tåtidens begränsade kunskaper om vad som kunde åstadkommas med stereomixning.
De nya mixarna har nyttjat hela stereofältet och är smakfullt mixade med snyggt använda stereoeffekter för att undvika att instrumenten låter som statiskt isolerade punkter i ljudmixen. Jag har svårt att tro att medlemmarna själva i The Beatles inte hade föredragit de nya mixarna från 2018 före de extremt begränsade originalmixarna.
Det kan omöjligen vara av primärt ljudmässiga skäl som några i tråden föredrar originalmixarna Det handlar nog isåfall mer om några nostalgiska skäl och tvär förutfattad mening om att ett original aldrig ska röras eller göras om, men i det här fallet är det ju väldigt tydligt att de dåtida tekniska begränsningarna satte käppar i hjulen för kunna göra en bra stereomix. Allt var inte bättre förr…
petersteindl skrev:...men jag brukar vinna ljudracet på alla mässor jag ställt ut på.
peterh skrev:goat76 skrev:eljulio skrev:
Jag har färskat upp minnet nu med några jämförelse av original-stereomixen av White albumet och den nya mixen från 2018.
De nya mixarna är klart bättre vilket inte är speciellt konstigt då originalmixarna var begränsade av dåtidens teknik och kunnande och är mixade till endast tre olika punkter i stereofältet. L-C-R stereopanoreringen gör att originalmixarna låter väldigt statiska med tydligt isolererade instrument när de i mixen är antingen längst ut till vänster högtalare, eller precis i mitten mellan högtalarna, eller längst ut till höger högtalare. Och den som mixade låtarna verkar aldrig ha tänkt på att ens ge något akustiskt svar eller liknande i motsatt kanal för de hårt panorerade instrumenten. Originalmixarna lider klart och tydligt av tåtidens begränsade kunskaper om vad som kunde åstadkommas med stereomixning.
De nya mixarna har nyttjat hela stereofältet och är smakfullt mixade med snyggt använda stereoeffekter för att undvika att instrumenten låter som statiskt isolerade punkter i ljudmixen. Jag har svårt att tro att medlemmarna själva i The Beatles inte hade föredragit de nya mixarna från 2018 före de extremt begränsade originalmixarna.
Det kan omöjligen vara av primärt ljudmässiga skäl som några i tråden föredrar originalmixarna Det handlar nog isåfall mer om några nostalgiska skäl och tvär förutfattad mening om att ett original aldrig ska röras eller göras om, men i det här fallet är det ju väldigt tydligt att de dåtida tekniska begränsningarna satte käppar i hjulen för kunna göra en bra stereomix. Allt var inte bättre förr…
Du menar alltså att det blev mera verklighetstroget när man justerade ljudbalansen på kopian av kopian av mastertapen ?
goat76 skrev:peterh skrev:goat76 skrev:
Du menar alltså att det blev mera verklighetstroget när man justerade ljudbalansen på kopian av kopian av mastertapen ?
Nej, jag menar att den nya mixen är ordentligt mycket bättre än originalmixen.
det är uppenbart att ingen av mixarna, varken originalmixarna eller de nya har haft som mål att återskapa någon verklighetstrogen helhet. Och jag har ingen aning om vilken bearbetning som skett på varken instrument-nivå eller på den slutgiltiga mastern i sin helhet, och inte eller vilka metoder som använts för att bevara grundmaterialets kvalitet.
Det enda som framgår med all tydlighet är hur mycket större kunskaperna och möjligheterna har blivit för att skapa en mycket bättre ljudmix nuförtiden än vad man visste och kunde när originalmixarna gjodes.
Jag föreslår att du läser på bättre så att du förstår skillnaden mellan mixning och mastring.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster