Bra inspelning Carmen resp. Trollflöjten?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dumle

Bra inspelning Carmen resp. Trollflöjten?

Inläggav dumle » 2006-03-24 14:49

Kan någon rekommendera? Helt ok med endast grundinfo, men gärna så informationsrikt som möjligt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-24 15:16

Detta är en mycket bra inspelning på Trollflöjten, Telarc CD-80302, det är dubbel cd:n som kostar 299:- på CDON. Det finns även en enkelcd med utdrag ur 80302, den heter Telarc CD-80345 och den kostar 89:- på CDON. Skulle gissa att pratet mellan musiken är borttaget.

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-24 15:22, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2006-03-24 15:21

tack för det. :D

Har du nån kul kuriosa att bjuda på?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-24 15:24

dumle skrev:tack för det. :D

Har du nån kul kuriosa att bjuda på?
Inte mer än att jag höll på att skita i brallan första gången de inspelade åskknallarna spelades upp :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2006-03-24 15:32

:lol: :lol: :lol: Underbart. Jag vill också skita i brallan.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-24 18:55

varsågod :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-03-25 10:08

Trollflöjten regisserad av Ingmar Bergman är bra. Med Håkan Hagegård. Fast jag vet ju inte hur den står sig jämför med ovanstående tips. Var ett tag sen jag lyssnade på den.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-03-25 11:23

När det gäller Bizets Carmen så är nog måttstocken Beechhams klassiska inspelning på EMI (GROC 567357-2) med Franska nationalorkestern, Victoria de los Angeles och Nicolai Gedda som är grundbudet. Är man lite rädd för historiska inspelningar som denna, den är trots allt nästan femtio år gammal, av moderna inspelningar tycker jag nog att Plassons (Också på EMI, 352435-2) med Touluseorkestern, Angela Gheorghiu och Roberto Alagna som håller eldigheten uppe bäst..

Trollflöjten däremot är ett ormbo, jag har inte hör inspelningen på Telarc som Rydberg refererar till, men Charlie Mackerras är en utomordetlig Mozarttolkare. Bergmanuppsättningen med Hagegård skall ju framförallt inte höras utan ses, så den kan du skaffa på DVD.

Av traditionella eviga inspelningar av Trollflöjten så brukar jag starkt rekomedera Ungraren Ferenc Fricsays inspelning (DG 476175-2) med RIAS orkestern och en massa klassiska röster som; Dietrich Fischer-Dieskau, Maria Stader, Rita Streich, Kim Borg (Sama varning gäller här, det är en 50 år gammal inspelning så ljudet är kanske inte "uptodate"). Arnold Östmans inspelning (Decca) från Drottningholmsteatern verkar inte finnas i katalogen längre, så vill man ha en modern inspelning framförd som på Mozarts tid så är John Eliot Gardiner (Archiv 449166-2) ett fullgott alernativ. Vill du ha den på DVD, som är det bästa sättet att njuta opera frånsett att sitta i salongen och se den live, så är Colin Davis (Opus Arte OA0885D) med brittiska krafter ett gott val.

/ptr

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-25 13:07

Carmen går f.n. på Operan i Stockholm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2006-03-25 13:43

Tack för tipsen. jag tror att jag kommer att gå för de nyare inspelningarna, även om det är härligt med historiens vingslag. Jag har redan Bergmans inspelning på LP och video, vilket ju är en underbar version. Nu vill jag åt en inspelning som gör CD-mediet (och kanske DVD för den delen också) full rättvisa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-29 17:48

En liten OT-recension av Carmen på Stockholmsoperan.
Jag kollade alltså Carmen igår. Första operabesöket någonsin.
Orkesterns spelade utmärkt och melodierna är trallvänliga och man känner ju igen många av dom som blivit riktiga klassiker.
Martina Dike som Carmen, Maurizo Grazinani som Don Jose och Sara Olsson som Micaela sjöng bra, dock utan att nå dom yttersta rymderna. Gunnar Lundberg som Escamillo i toreadorsången bl.a måste ha haft en dålig dag, annars vet jag inte hur han fått den rollen. Operakören låter ju kraftigt och bra, men hade problem med rytm-synkning mot orkestern i vissa snabba passager.
Sammantaget trots allt en trevlig upplevelse, men inget som man skulle vilja köpa en skiva av och lyssna på om och om igen.
Man måste ju som sagt se musiken också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dumle

Inläggav dumle » 2006-03-30 13:25

Intressanta reflektioner Paa. Är själv ingen frekvent operabesökare, men har väl både njutit och genomlidit mig igenom ett antal föreställningar. Jag har två personliga tyckanden:

1. Det är roligare att se en och samma opera flera gånger med olika uppsättningar än att se en ny där man inte kan låtarna och handlingen. Jag har funnit att Carmen och Trollflöjten (och möjligtvis Don Giovanni) passar mig i såväl musik som handling. De blir dessutom roligare för varje gång man ser dem.

2. När man kan en opera så funkar det utmärkt att bara lyssna, utan att behöva se. Det fungerar ungefär som att läsa en bok. Man fyller på med karaktärernas utseende och rörelser själv, vilket ju lämnar mig ytterligare en frihetsgrad som är värdefull. Det intressanta med att se en föreställning igen blir ju också att det är kul att se hur olika människor (regissörer) visualiserar samma sak på olika sätt, och man kan få nya vinklar som man själv inte tänkt på.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-04-04 17:46

Den som tycker sig ha tillräckligt bra hemmabiomöjligheter kan köpa opera på DVD-video. Jag skaffade nyligen Nibelungens ring på DVD och det är inte så dumt att kunna se skådespelet samtidigt som musiken ljuder. Flera opera-DVD finns med textremsa (dock sällan svensk) för den som tycker det är svårt att urskilja vad som sjungs, eller som inte är så duktig på tyska eller italienska (eller vilket språk nu operan sjungs på).
För övrigt instämmer jag med dina två punkter dumle, och möjligheten att se operan på DVD kompletterar det du beskrev.

Återgå till Skivrekommendationer