av ptr » 2006-03-25 11:23
När det gäller Bizets Carmen så är nog måttstocken Beechhams klassiska inspelning på EMI (GROC 567357-2) med Franska nationalorkestern, Victoria de los Angeles och Nicolai Gedda som är grundbudet. Är man lite rädd för historiska inspelningar som denna, den är trots allt nästan femtio år gammal, av moderna inspelningar tycker jag nog att Plassons (Också på EMI, 352435-2) med Touluseorkestern, Angela Gheorghiu och Roberto Alagna som håller eldigheten uppe bäst..
Trollflöjten däremot är ett ormbo, jag har inte hör inspelningen på Telarc som Rydberg refererar till, men Charlie Mackerras är en utomordetlig Mozarttolkare. Bergmanuppsättningen med Hagegård skall ju framförallt inte höras utan ses, så den kan du skaffa på DVD.
Av traditionella eviga inspelningar av Trollflöjten så brukar jag starkt rekomedera Ungraren Ferenc Fricsays inspelning (DG 476175-2) med RIAS orkestern och en massa klassiska röster som; Dietrich Fischer-Dieskau, Maria Stader, Rita Streich, Kim Borg (Sama varning gäller här, det är en 50 år gammal inspelning så ljudet är kanske inte "uptodate"). Arnold Östmans inspelning (Decca) från Drottningholmsteatern verkar inte finnas i katalogen längre, så vill man ha en modern inspelning framförd som på Mozarts tid så är John Eliot Gardiner (Archiv 449166-2) ett fullgott alernativ. Vill du ha den på DVD, som är det bästa sättet att njuta opera frånsett att sitta i salongen och se den live, så är Colin Davis (Opus Arte OA0885D) med brittiska krafter ett gott val.
/ptr