Lady Gaga Mayhem

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Lady Gaga Mayhem

Inläggav Bill50x » 2025-03-14 15:58

Nu har jag testat. Mycket riktigt hittar jag inte vilken av versionerna som är Atmos, varken i Tidal-appen eller på webb-spelaren. Det gör jag däremot i Tidal-appen i min Android, men denna kan inte snacka med min DSM. Via Linn-appen syns inte heller vad som är vad.
Men, med min iPad funkar det finfint. Lite knölig hantering som att volymen inte syns i Tidalappen utan man använder knapparna på iPad'en eller fjärren. Via Linn-appen syns inte heller vad som är Atmos.

Har bara lyssnat lite kort men tycker att det låter betydligt mindre grötigt och distat.

Tack för tipset!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-14 16:26

pLudio skrev:
goat76 skrev:Det går inte att få ut Dolby Atmos via icke kompatibla enheter även om du på ett eller annat sätt lyckas luska ut vilken av versionerna som är Atmos-spåren, Tidal kommer i de fallen bara styra om streamningen till den vanliga söndermastrade versionen.

Vad värdelöst för oss som inte har en Dolby Atmos-grunka. Var sker nedmixningen? Kan man ha en virtuell Dolby Atmos receiver på PC:n som valt ljudkort för desktop-mjukvaran?

Det behövs en manick där det finns Dolbydekoder. T.ex. Apple-TV, Android-TV, hembioreceiver, mjukvaruavkodare (finns för proffsbruk i alla fall). De strömmande tjänsterna använder idag E-AC-3 (samt MAT) (Dolby Digital Plus) som ljudkodek så det behövs en avkodare för det. I avkodaren kan man välja om man vill ha nedmixat ljud (till önskad högtalarkonfiguration) eller inte.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-14 16:59

pLudio skrev:
goat76 skrev:Det går inte att få ut Dolby Atmos via icke kompatibla enheter även om du på ett eller annat sätt lyckas luska ut vilken av versionerna som är Atmos-spåren, Tidal kommer i de fallen bara styra om streamningen till den vanliga söndermastrade versionen.

Vad värdelöst för oss som inte har en Dolby Atmos-grunka. Var sker nedmixningen? Kan man ha en virtuell Dolby Atmos receiver på PC:n som valt ljudkort för desktop-mjukvaran?

Tidals desktop-mjukvara i Windows stödjer inte uppspelning av Dolby Atmos, man ser dock två versioner av albumet där ena egentligen är Atmos-versionen men när den spelas hör man att det är den vanliga söndermastrade versionen som spelas. Det är samma sak om jag använder Linns mjukvara i min Linn Akurate DSM, även där ser jag två versioner av albumet varav ena är Dolby Atmos versionen, men eftersom jag har möjlighet att spela in och analysera det som kommer ut så ser man att det är den vanliga söndermastrade versionen man slussats över till.

Nu är nog inte Tidals fel att desktop-mjukvaran i Windows inte stödjer uppspelning av Atmos, jag misstänker att det snarare är Dolby som inte godkänner det. Jag har för mig att jag testade samma sak med Apple Music när jag hade den tjänsten under några testmånader.

Ett sätt att komma runt det hela är att man använder Tidals app i en iPhone eller iPad och spelar upp Atmos-versionen över AirPlay till en spelare som är kompatibel för mottagning av AirPlay. Jag har tre apparater i anläggningen som är AirPlay-kompatibla mottagare så som Linn Akurate DSM, Apple TV och Marantz Cinema 50, där alla spelar upp Atmos-versionen över AirPlay men bara nedmixat till 2-kanal. Med Linn är det såklart väntat då den apparaten inte har flerkanaligt ljud (duh), men jag är lite förvånad att både Apple TV eller Marantz Cinema 50 bara spelar upp Atmos-spåren nedmixat till stereo över AirPlay då båda dessa apparater har full kapacitet för multikanal, för jag får naturligtvis ut multikanal för Dolby Atmos-versionerna så länge jag använder Tidals app i Apple TV eller i Tidals app i min LG TV. Antingen är det så att varken iPhone eller iPad skickar flerkanaligt ljud över AirPlay, alternativt att ingen av de mottagande apparaterna tar emot flerkanaligt ljud över AirPlay, detta trots att man kan hitta information på Dolbys websida att Atmos ska kunna spelas över AirPlay. https://professionalsupport.dolby.com/s ... uage=en_US

Men som sagt, ni som främst är intresserade av att kunna spela upp Atmos-spåren i tvåkanaligt ljud så behöver ni bara en AirPlay-kompatibel enhet och en streamer som kan ta emot AirPlay. Kanske fungerar det även att få ut Atmos i två kanaler över Blutooth för enheter som bara stödjer det, men det har jag själv aldrig provat.

Så mitt svar vad gäller var nedmixningen sker så vet jag inte riktigt om det sker redan i den överförande enheten, eller om det är mina mottagande enheter som sköter det. Kanske är det någon inställning jag missat i min iPhone eller iPad, eller så är det kanske så att Airplay helt enkelt inte stödjer överföring av multikanalljud trots att informationen från Dolby säger något annat?

Gick det att utröna något vettigt ur ovanstående svar? :D

Användarvisningsbild
Erahjar

Inläggav Erahjar » 2025-03-14 18:51

goat76 skrev:
pLudio skrev:

Tidals desktop-mjukvara i Windows stödjer inte uppspelning av Dolby Atmos, man ser dock två versioner av albumet där ena egentligen är Atmos-versionen men när den spelas hör man att det är den vanliga söndermastrade versionen som spelas. Det är samma sak om jag använder Linns mjukvara i min Linn Akurate DSM, även där ser jag två versioner av albumet varav ena är Dolby Atmos versionen, men eftersom jag har möjlighet att spela in och analysera det som kommer ut så ser man att det är den vanliga söndermastrade versionen man slussats över till.

Nu är nog inte Tidals fel att desktop-mjukvaran i Windows inte stödjer uppspelning av Atmos, jag misstänker att det snarare är Dolby som inte godkänner det. Jag har för mig att jag testade samma sak med Apple Music när jag hade den tjänsten under några testmånader.

Ett sätt att komma runt det hela är att man använder Tidals app i en iPhone eller iPad och spelar upp Atmos-versionen över AirPlay till en spelare som är kompatibel för mottagning av AirPlay. Jag har tre apparater i anläggningen som är AirPlay-kompatibla mottagare så som Linn Akurate DSM, Apple TV och Marantz Cinema 50, där alla spelar upp Atmos-versionen över AirPlay men bara nedmixat till 2-kanal. Med Linn är det såklart väntat då den apparaten inte har flerkanaligt ljud (duh), men jag är lite förvånad att både Apple TV eller Marantz Cinema 50 bara spelar upp Atmos-spåren nedmixat till stereo över AirPlay då båda dessa apparater har full kapacitet för multikanal, för jag får naturligtvis ut multikanal för Dolby Atmos-versionerna så länge jag använder Tidals app i Apple TV eller i Tidals app i min LG TV. Antingen är det så att varken iPhone eller iPad skickar flerkanaligt ljud över AirPlay, alternativt att ingen av de mottagande apparaterna tar emot flerkanaligt ljud över AirPlay, detta trots att man kan hitta information på Dolbys websida att Atmos ska kunna spelas över AirPlay. https://professionalsupport.dolby.com/s ... uage=en_US

Men som sagt, ni som främst är intresserade av att kunna spela upp Atmos-spåren i tvåkanaligt ljud så behöver ni bara en AirPlay-kompatibel enhet och en streamer som kan ta emot AirPlay. Kanske fungerar det även att få ut Atmos i två kanaler över Blutooth för enheter som bara stödjer det, men det har jag själv aldrig provat.

Så mitt svar vad gäller var nedmixningen sker så vet jag inte riktigt om det sker redan i den överförande enheten, eller om det är mina mottagande enheter som sköter det. Kanske är det någon inställning jag missat i min iPhone eller iPad, eller så är det kanske så att Airplay helt enkelt inte stödjer överföring av multikanalljud trots att informationen från Dolby säger något annat?

Gick det att utröna något vettigt ur ovanstående svar? :D

I pressreleasen för tvOS18 från 10/7-24 hävdar Apple att Atmos fungerar över Airplay på ”…compatible third-party audio equipment.”. Kan det vara där det spricker När Du kör över Marantz?
IMG_2605.jpeg
IMG_2605.jpeg (78.3 KiB) Visad 14067 gånger

Lite märkligt att inte Apple TV funkar (som jag antar är Apple TV 4K o har senaste SW)?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-14 19:40

Erahjar skrev:Lite märkligt att inte Apple TV funkar (som jag antar är Apple TV 4K o har senaste SW)?

Det är just det där jag också finner märkligt, min iPad är den senaste Pro-modellen från 2024 och Apple TV är även den av senaste slag, och allt är up to date. Det kanske bara är Tidal som saknar inställningar för Atmos över AirPlay, vilket kanske Apple Music har?

Eller så är det så att Atmos helt enkelt inte går att streama än? Här är iallafall en tråd på Audioholics där de verkar vänta på att funktionen ska komma, men tråden är dock inte helt färsk. https://forums.audioholics.com/forums/t ... on.128944/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-15 00:41

Använd en HDMI-kabel mellan Apple-TV och hembiorecivern istället för Airplay.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-15 01:50

Johan_Lindroos skrev:Använd en HDMI-kabel mellan Apple-TV och hembiorecivern istället för Airplay.

Nu har du missförstått det jag skrivit, min Apple TV är självfallet kopplad med HDMI till receivern. :)

Det jag talar om är hur personer med endast 2-kanaliga anläggningar och utan Atmos-recievers kan spela upp Atmos-spår med hjälp av AirPlay-kompatibla enheter, ifall de har sådana i sin ägo.

Om exempelvis Bill50x vill få möjlighet att spela en nedmixad version av den icke söndermastrade Atmos-versionen av det nya albumet med Lady Gaga så kan han inte använda desktop-versionen av Tidal i hans Windows dator, då Dolby inte verkar godkänna uppspelning av Atmos-spår via en sådan enhet. Det han däremot kan göra för att kringgå problemet är att han spelar Atmos-spåren från Tidals app i hans iPad vilken stödjer uppspelning av Atmos, och sända detta via AirPlay till hans Linn streamer vilken är en AirPlay-kompatibel mottagare. På så vis får han tillgång till de mer dynamiska Atmos-spåren i de fall där den vanliga stereo-versionen har totalt söndermastrad, vilket är fallet med nya albumet av Lady Gaga.

Men utöver ovanstående så har diskussionen även kommit att handla om varför det inte verkar gå att få ut det flerkanaliga Atmos-ljudet via Airplay, då det inte ens verkar gå att överföra det via AirPlay ens i de fallen där både sändare (iPhone/iPad) och mottagare (Apple TV) är Atmos-kompatibla. Nu är dock inte detta ett jättestort problem då det går alldeles utmärkt att spela flerkanaligt Atmos-musik förutsatt att man använder Tidals app i Apple TV, men användarvänligheten hade helt klart varit bättre om man hade kunnat spela upp den flerkanaliga Atmos-musiken från iPhone/iPad - med AirPlay - till Apple TV - och vidare till hembioreceiver, då det är osmidigare att navigera sig fram mellan album och låtar i Tidal med handkontrollen till Apple TV jämfört med appen i iPad. Och ännu smidigare hade det varit om man hade kunnat skippa Apple TV:n helt i kedjan, och istället kunnat skicka det flerkanaliga Atmos-ljudet med AirPlay direkt till hembioreceivern.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer