pLudio skrev:goat76 skrev:Det går inte att få ut Dolby Atmos via icke kompatibla enheter även om du på ett eller annat sätt lyckas luska ut vilken av versionerna som är Atmos-spåren, Tidal kommer i de fallen bara styra om streamningen till den vanliga söndermastrade versionen.
Vad värdelöst för oss som inte har en Dolby Atmos-grunka. Var sker nedmixningen? Kan man ha en virtuell Dolby Atmos receiver på PC:n som valt ljudkort för desktop-mjukvaran?
Tidals desktop-mjukvara i Windows stödjer inte uppspelning av Dolby Atmos, man ser dock två versioner av albumet där ena egentligen är Atmos-versionen men när den spelas hör man att det är den vanliga söndermastrade versionen som spelas. Det är samma sak om jag använder Linns mjukvara i min Linn Akurate DSM, även där ser jag två versioner av albumet varav ena är Dolby Atmos versionen, men eftersom jag har möjlighet att spela in och analysera det som kommer ut så ser man att det är den vanliga söndermastrade versionen man slussats över till.
Nu är nog inte Tidals fel att desktop-mjukvaran i Windows inte stödjer uppspelning av Atmos, jag misstänker att det snarare är Dolby som inte godkänner det. Jag har för mig att jag testade samma sak med Apple Music när jag hade den tjänsten under några testmånader.
Ett sätt att komma runt det hela är att man använder Tidals app i en iPhone eller iPad och spelar upp Atmos-versionen över AirPlay till en spelare som är kompatibel för mottagning av AirPlay. Jag har tre apparater i anläggningen som är AirPlay-kompatibla mottagare så som Linn Akurate DSM, Apple TV och Marantz Cinema 50, där alla spelar upp Atmos-versionen över AirPlay men bara nedmixat till 2-kanal. Med Linn är det såklart väntat då den apparaten inte har flerkanaligt ljud (duh), men jag är lite förvånad att både Apple TV eller Marantz Cinema 50 bara spelar upp Atmos-spåren nedmixat till stereo över AirPlay då båda dessa apparater har full kapacitet för multikanal, för jag får naturligtvis ut multikanal för Dolby Atmos-versionerna så länge jag använder Tidals app i Apple TV eller i Tidals app i min LG TV. Antingen är det så att varken iPhone eller iPad skickar flerkanaligt ljud över AirPlay, alternativt att ingen av de mottagande apparaterna tar emot flerkanaligt ljud över AirPlay, detta trots att man kan hitta information på Dolbys websida att Atmos ska kunna spelas över AirPlay.
https://professionalsupport.dolby.com/s ... uage=en_USMen som sagt, ni som främst är intresserade av att kunna spela upp Atmos-spåren i tvåkanaligt ljud så behöver ni bara en AirPlay-kompatibel enhet och en streamer som kan ta emot AirPlay. Kanske fungerar det även att få ut Atmos i två kanaler över Blutooth för enheter som bara stödjer det, men det har jag själv aldrig provat.
Så mitt svar vad gäller var nedmixningen sker så vet jag inte riktigt om det sker redan i den överförande enheten, eller om det är mina mottagande enheter som sköter det. Kanske är det någon inställning jag missat i min iPhone eller iPad, eller så är det kanske så att Airplay helt enkelt inte stödjer överföring av multikanalljud trots att informationen från Dolby säger något annat?
Gick det att utröna något vettigt ur ovanstående svar?