Sting - Sacred Love, en rekommendation och en fråga

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Sting - Sacred Love, en rekommendation och en fråga

Inläggav PerStromgren » 2006-08-06 19:27

Jag är en missbrukare (?) av strömlinjeformnade pop-produktioner med jazzinslag. Sting gör sådan musik och Sacred Love är inget undantag.

Skivan är mycket bra, och några spår är fantastiska:

Send your love - härlig latinrytm med snygg flamencogitarr över och inslag av mellanöstern. Skitsnyggt!

Whenever I say your name - duett med Mary J. Blige. Vilket härligt häng den kvinnan har i sin sång, ruskigt bra timing!

och höjdaren, det häftigaste jag hört på ett tag:

Send Your Love , Dave Andé Remix - Wow! Det låter som en Giogio Moroder-produktion från 70-talet, i själva verket tror jag producenten (remixaren) snott soundet från "I need Love" med Donna Summer (producerad av just GM). Någon som kommer ihåg den? Ni vet rysningarna som kan avläsas på armarna? Detta är en så'n låt i mitt fall! Kanske är det trevliga minnen från 70-talets discobesök, vad vet jag?

Möjligen kan man kritisera att producenten gör en fade-out när Kipper (pianisten) verkligen kommer loss i ett jazz-solo. Törs man inte spela ett ordentligt pianosolo på en pop-platta? Jag skulle gärna sett att Kipper fått fortsätta ett par minuter till.

Nu till min fråga:

Är det någon av er som har plattan och kan hjälpa mig att kolla om ditt ex också distar? På den första minuten på spår 3 hörs tydlig dist på S.en och basen, ska det vara så? Det låter faktiskt för jäkligt, nästan som om de låtit signalen klippa med flit.

Skivan är så bra att jag låter det passera, men det vore kul om det fanns en pressning som inte hade det taskiga ljudet. Min verkar vara en originalpressning från 2003. Inspelningen finns i SACD och DVD Audio-format också, kanske borde man prova någon av dem?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-08-06 22:12

Fick för mig att SACDn låter ok,, fast jag har inte lyssnat på alla spår, så vågar inte uttala mig helt om det,,,

Fast det är en TREVLIG skiva,,,
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-29 20:33

Zalve skrev:Fick för mig att SACDn låter ok,, fast jag har inte lyssnat på alla spår, så vågar inte uttala mig helt om det,,,

Har du hunnit lyssna på skivan, och kan kolla om det distar gravt i början av "Whenever I Say Your Name" (med Mary J. Blige)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-08-29 22:47

Är tyvärr inte innehavare av den. Kan dock höra med ägeren som jag lånat den av...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-30 16:45

perstromgren skrev:
Zalve skrev:Fick för mig att SACDn låter ok,, fast jag har inte lyssnat på alla spår, så vågar inte uttala mig helt om det,,,

Har du hunnit lyssna på skivan, och kan kolla om det distar gravt i början av "Whenever I Say Your Name" (med Mary J. Blige)?

Tycker inte det gör det efter en kort snabb lyssning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-30 16:46

UrSv skrev:
perstromgren skrev:Har du hunnit lyssna på skivan, och kan kolla om det distar gravt i början av "Whenever I Say Your Name" (med Mary J. Blige)?

Tack, då finns det hopp! Var det SACD-utgåvan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-30 17:01

perstromgren skrev:
UrSv skrev:
perstromgren skrev:Har du hunnit lyssna på skivan, och kan kolla om det distar gravt i början av "Whenever I Say Your Name" (med Mary J. Blige)?

Tack, då finns det hopp! Var det SACD-utgåvan?

Ja, fast CD-spåret. Har tyvärr inte möjlighet att lyssna på SACD där jag är nu...

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2006-09-14 17:13

Hej!
Lyssnade på min redbook CD och det distar inte så förskräckligt. Dock så tycker jag att det låter orent och framförallt komprimerat, vilket är rätt tydligt i speciellt trumljudet. Inte så snyggt :cry:
Fast det är ju en himla bra låt :lol:
/Shaft

Återgå till Skivrekommendationer