Jag är en missbrukare (?) av strömlinjeformnade pop-produktioner med jazzinslag. Sting gör sådan musik och Sacred Love är inget undantag.
Skivan är mycket bra, och några spår är fantastiska:
Send your love - härlig latinrytm med snygg flamencogitarr över och inslag av mellanöstern. Skitsnyggt!
Whenever I say your name - duett med Mary J. Blige. Vilket härligt häng den kvinnan har i sin sång, ruskigt bra timing!
och höjdaren, det häftigaste jag hört på ett tag:
Send Your Love , Dave Andé Remix - Wow! Det låter som en Giogio Moroder-produktion från 70-talet, i själva verket tror jag producenten (remixaren) snott soundet från "I need Love" med Donna Summer (producerad av just GM). Någon som kommer ihåg den? Ni vet rysningarna som kan avläsas på armarna? Detta är en så'n låt i mitt fall! Kanske är det trevliga minnen från 70-talets discobesök, vad vet jag?
Möjligen kan man kritisera att producenten gör en fade-out när Kipper (pianisten) verkligen kommer loss i ett jazz-solo. Törs man inte spela ett ordentligt pianosolo på en pop-platta? Jag skulle gärna sett att Kipper fått fortsätta ett par minuter till.
Nu till min fråga:
Är det någon av er som har plattan och kan hjälpa mig att kolla om ditt ex också distar? På den första minuten på spår 3 hörs tydlig dist på S.en och basen, ska det vara så? Det låter faktiskt för jäkligt, nästan som om de låtit signalen klippa med flit.
Skivan är så bra att jag låter det passera, men det vore kul om det fanns en pressning som inte hade det taskiga ljudet. Min verkar vara en originalpressning från 2003. Inspelningen finns i SACD och DVD Audio-format också, kanske borde man prova någon av dem?