Bra inspelning med Sting efterfrågas

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Bra inspelning med Sting efterfrågas

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 00:37

Hur kommer det sig att de skivor med Sting som jag äger låter så erbarmligt dåligt? Det är som om någon lagt ett täcke framför högtalarna, låter inte alls naturligt, eller svängigt eller någonting.

Det är verkligen synd att de prestationer som alla duktiga musiker gör på en Sting-skiva inte får komma till sin rätt.

Så är det någon som kan tipsa om speciella pressningar eller dylikt, där återgivningen är i klass med musikernas skicklighet.

De skivor jag äger är:

CD:
Ten Summoners tales (digitally mastered återutgivning, ok sväng, men som en matta framför högtalarna)
Mercury falling (originalutgåva, men samma här, musiken kommer inte fram/ut)

Vinyl:
Dream of blue turtles (specialpressad, alltså helt omusikalisk, men ok vad gäller öppenhet)
Nothing like the sun (bättre, men lite väl ljus/vass, dock ganska svängig)

Jag vet inte var skivorna är pressade, men antar att de är europa-pressade.
Stämmer det förresten att USA-pressade skivor ofta låter bättre? någon som har erfarit detta, eller motsatsen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Bra inspelning med Sting efterfrågas

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 00:43

ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,

Den var bra! :lol:

Är det ordet "special" som omöjliggöra all musikalitet, eller?

Eller som "helt omöjliggöra förmedling av musikalitet", menar du väl gissningsvis.

Varför skulle eliminering av "special" vara musikaliskt gynnsamt menar du? Och vad definierar "special"? Jag trodde det var ett ord bara och inte en teknisk specifikation. :oops: :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-01 01:32, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 01:16

Är det ordet "special" som omöjliggöra all musikalitet, eller?

Eller som "helt omöjliggöra förmedling av musikalitet", menar du väl gissningsvis.

Varför skulle eliminering av "special" vara musikaliskt gynnsamt menar du, och vad definierar "special"? Jag trodde det var ett ord bara och inte en teknisk specifikation. :oops: :wink:

Vh, iö

The dream of the blue turtles är den enda vinylskiva jag köpt ny. Det var en nypressning, pressad på 180 grams vinyl. Den var dyr och jag gillar inte hur det låter från den. Musiken är nästan kusligt död. Det är vad jag menar. Den andra skivan, som jag köpt begagnad, är det mycket mer liv i.

Innan jag köpte dream-skivan så blev jag varnad, jag tror det var av någon på tonläget i göteborg, att köpa specialpressningar. Just för att de måhända var väldigt bra rent mättekniskt, men att musikaliteten försvann, kanske har denna varning påverkat mitt omdöme.

Nu kanske jag idiotförklarar mina musiköron men jag skulle vilja säga att specialpressningen låter kusligt mycket CD, på ett negativt sätt. Det sköna med vinyl är ju att i princip oavsett inspelning så är det behagligt att lyssna på, men på ovannämnda skiva så har allt liv försvunnit.

Det finns säkert många jättebra specialpressningar, men denna är inte en sådan. (Jag ska erkänna att jag inte har hört originalpressningen)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 01:29

Så när du skrev:

Så menade du alltså inte alltså med alltså? 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-01 09:07

Sting stinks! :twisted:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-01 10:22

Min - förvisso klena - erfarenhet av sk audiofilutgåvor (dit t ex nypressade 180-gramsvinyler brukar hänföras) är att de inte sällan är svårt processade. I marknadsföringen brukar det heta "remastrade" . Såväl små som, på senare år, stora skivbolag ägnar sig åt sådan verksamhet. Det kan mycket väl förklara din upplevelse av musiken på din nypressning som "död".

Mitt råd är att du prövar original-cdutgåvorna, helst från produktionslandet. Sting var ju som mest verksam på 80-talet och därmed finns det chans att någon tidig utgåva kan vara hyggligt oförstörd, dvs utgiven innan bolagen fick för sig att processa musiken å det väldigaste före utgivning. Den generella ljudkvaliteten på popinspelningar under 80-talet (och senare) är inte särskilt hög, men jag har själv på senare tid hittat ett antal 80-talsproduktioner som låter avgjort bättre i ursprunglig utgåva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 11:36

IngOehman skrev:Så när du skrev:

Vh, iö

Vi kan väl byta ut ", alltså" med "och". :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 11:39

Hetsporren skrev:Sting stinks! :twisted:

Nej, han har sköna melodier och använder sig av ruskigt duktiga musiker. Du har fel Hetsporren. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 11:41

ekeponken skrev:
IngOehman skrev:Så när du skrev:

Vh, iö

Så menade du och inte och med och? Hm...

/ B

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 11:44

Bill50x skrev:
ekeponken skrev:

Så menade du och inte och med och? Hm...

/ B

specialpressad och helt omusikalisk.

Så menar jag (fast det låter häftigare så som jag skrev först, ger mer reaktioner)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 11:50

ekeponken skrev:
Hetsporren skrev:Sting stinks! :twisted:

Nej, han har sköna melodier och använder sig av ruskigt duktiga musiker. Du har fel Hetsporren. :lol:

Jag håller med Hetis till viss del. Sting är ruskigt kompetent och har bra musiker med sig både på skivor och live (såg honom i Stockholm för något år sedan). Men av någon anledning så svänger det inte. Lika dött som gruppen Eldkvarn om du förstår vad jag menar.

Lite OT (on topic!), många sk audiofilutgåvor är kassa som musikförmedlare. Jag köpte ett tag nyutgivningar på vinyl efter min uppgradering av Linn LP12:an och jag blev oftast besviken. Speciellt svänget saknas, det låter livlöst och dött. Ett av de få undantagen är Norah Jones "Come away with me" som låter helt underbart på vinyl. Men att det skulle finnas någon Sting-skiva som svänger och låter bra.... mjae. Tror inte det. Det är nog bättre att rikta blickarna någon annan stans.

/ B

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2006-03-01 11:55

ekeponken skrev:Vinyl:
Dream of blue turtles (specialpressad, alltså helt omusikalisk, men ok vad gäller öppenhet)
Nothing like the sun (bättre, men lite väl ljus/vass, dock ganska svängig)

Hejsan!
Mitt ex av Nothing like the sun låter skitbra. Inta alls ljus och vass. Om det beror på min skivspelare eller annan pressning låter jag vara osagt.

/Alef

ps I övrigt tycker nog jag också att Sting har lite konstigt ljud på sina plattor, läs, lite platt och tradigt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-01 12:24

Min Nothing Like the Sun låter också bra, men jag kan tycka att Stings produktioner ofta saknar närhet - man hamnar litet på distans från musikerna. Live svänger det dock riktigt bra! Hörde både Blue Turtle-turnén med Omar Hakim på trummor och Darryl Jones på bas, samt Mercury med Manu Katché på trummor.

Om det är Stings sång man vill åt, så tycker jag Hugh Padghams rattning och produktion av Police är helt makalöst bra. Lyssna på, i min ljudrankade ordning
- Synchronicity
- Regatta del Blanc
- Ghost in the Machine

Grymt sound på trummor och bas (både ak. och el). Finns även på SACD.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-01 12:46

Køp live plattan som spelades in 11 september 2001 (var det væl). Minnst inte vad skivan heter. Vældigt bra. Bra ljud tycker jag.

"Nothing like the sun" har jag på CD. Orginalutgåva. Låter lite tunnt (beskuren bas) men i øvrigt helt OK.

Sedan finns också Live-dubbel-CDn som jag tror heter bring on the night. Inte heller kanonljud, och musikaliskt ojæmn (stundtals lysnade). Dom bra partierna gør dock skivan køpværd ændå. Se till att INTE køpa någon "remaster". Orgnialutgåva ær med all sannolikhet bættre.

Edit: Synchronicity ær också ojæmn musikaliskt, men "tea in sahara" ensam gør skivan køpværd. Likadant hær: Undvik remastring. Orginalutgva kan vara svår att få tag i, jag høll på och jagade den i flera år.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-01 12:59

Max: Har du jämfört utgåvorna? Jag har bara lyssnat på ommastrade från 1997 (eller vad det nu är), och de låter i mina öron rena, neutrala, och icke-komprimerade, och med väldigt fin basåtergivning. Men originalutgåvorna kanske låter ännu bättre?

Och ommastrad eller ej - Tea in the Sahara är sannerligen ett mästerverk. 8O

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 13:35

Så det är alltså Police jag ska hålla utkik efter. Jag har inte lyssnat på dem och har delvis medvetet valt bort dem eftersom jag varit rädd för att det är för mycket 80-tal över dem.

Jag håller med om avsaknad av sväng, men största behållningen tycker jag är hans melodier, men jag håller helt med i ovanstående beskrivningar av ljudet som lite på avstånd, det är ju så synd med tanke på materialet och musikerna.

Jag har live CD-n men gillar den faktiskt inte, vet inte varför. Jo, en sak vet jag, jag stör mig nåt grymt på att Sting sjunger med amerikanskt tjockt "L" istället för brittiskt "L" i "fields of gold". Låten har nu blivit fruktansvärt smetig istället för skönt melodiös.

Däremot tyckte jag om konserten när jag såg den på TV.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-01 14:01

ekeponken: Sting är "a northern lad", och jag skulle tro att det är hans nordengelska accent du retar dig på. Han har rätt tjocka d och s också.

Kollade upp litet om remastringen, hade för mig jag läst något om det: Bob Ludwig säger i en intervju att han gjorde minimalt med de senare Police-skivorna eftersom han tyckte att Hugh Padgham gjorde det perfekt från början. Det indikerar att det inte skulle vara så himla stor skillnad på utgåvorna av de tre sista Police-skivorna, i alla fall.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 14:11

Almen skrev:ekeponken: Sting är "a northern lad", och jag skulle tro att det är hans nordengelska accent du retar dig på. Han har rätt tjocka d och s också.

Ok, mitt misstag att kalla det för amerikansk accent, men Sting sjunger inte på det sättet på originalinspelningen (ten summoners tales).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-01 14:29

Det stämmer faktiskt, han har en tydligare accent live och när man hör honom prata - vad nu det beror på.

Ändrat: Fast när man tänker på det hör man det på studioskivorna också. :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-01 23:57

ekeponken skrev:
Almen skrev:ekeponken: Sting är "a northern lad", och jag skulle tro att det är hans nordengelska accent du retar dig på. Han har rätt tjocka d och s också.

Ok, mitt misstag att kalla det för amerikansk accent, men Sting sjunger inte på det sättet på originalinspelningen (ten summoners tales).

Jag tänkte lite fel innan :oops: .

Det är inte L:en utan R:en som det är skillnad på. På originalskivan sjunger han "fields of ba:ley" (om ni förstår min hemmasnickrade fonetiska skrift) men live sjunger han "fields of barrrley" med tjockt r (ska inte säga amerikanskt). Det är det jag tycker blir smetigt. Sedan kan man ju undra om det kan göras en bättre version än den som är på skivan.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-02 10:09

Lustigt nog blev det litet snabb jämförelse mellan olika utgåvor av Sting redan igår kväll! Det var inte det som var meningen med lyssningen och vi hade inte all tid i världen, så det blev inget ingående - men visst är det skillnader.

Vi jämförde två låtar (Fragile och Sister Moon) från två utgåvor av Nothing Like the Sun, original-CD:n från 1987 (87) och ommastringen från 1998 (98). Den mest direkta skillnaden var att 98 låg högre! Nästan en kvarts ton högre, och det var direkt hörbart. Jag testade mot pianot hemma - i och för sig inte stämt på ett drygt år - och där var 98 högre. Vore intressant att kolla mot ett verifierat instrument.

En annan absurd skillnad var att kanalerna på Fragile var omkastade! 8O Helt obegripligt, och man undrar om de utgått från flerkanalsmastrarna och varit inne och pillat mer.

Ljudet lät tydligare på 98; mindre beslöjat, litet tydligare anslag i bas och cymbal på Sister Moon. Det var högre nivå på 98, och vi gjorde en ungefärlig nivåreglering.

En intressant sak var att det inte står vem som mastrat om 98:an. Finns mycket att reda ut här, och kanske ett mail till skivbolaget vore på sin plats. Eller det kanske finns diskussion på nätet om det här?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-03-02 10:36

Några kommentarer om CD´n "brand new day" från -99?

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-02 11:01

Jag släppte Sting efter "Ten Summoners Tale" eftersom jag tyckte han blev så tråkig, så inga synpunkter från mig.

Ändrat: Förutom till exempel liveinspelningen från 2001 som Max nämnde, "All This Time". Väldigt bra dokumentär/konsert-film med fint ljud, som helt oförhappandes blir ännu ett dokument över 9-11. Här en recension på digitalbits som sammanfattar ungefär vad jag tycker.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 11:08

Almen skrev:Den mest direkta skillnaden var att 98 låg högre! Nästan en kvarts ton högre, och det var direkt hörbart. Jag testade mot pianot hemma - i och för sig inte stämt på ett drygt år - och där var 98 högre. Vore intressant att kolla mot ett verifierat instrument.

Ljudet lät tydligare på 98; mindre beslöjat, litet tydligare anslag i bas och cymbal på Sister Moon. Det var högre nivå på 98, och vi gjorde en ungefärlig nivåreglering.

Hänger inte tonhöjningen ihop med att beslöjningen har försvunnit? och/eller att man "skruvat upp" diskanten?

Har du prövat ommastringen och original-CD mot originl-vinyl?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-02 11:24

Nja, en tonhöjning är en tonhöjning för mig. Tror inte att något av det du nämnde kan påverka på det sättet.

Dessutom uppfattade jag inte av-slöjningen som att diskanten har höjts på 98, däremot att till exempel Marsalis sax på Sister Moon låter litet tydligare, mer som en sax. Eventuellt beror det på mindre eq högt upp, men det är svårt för mig att avgöra. Kanske beror på 24-bitars upplösning i stället för 16 i mastringen?

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-03-02 14:23

Almen skrev:Lustigt nog blev det litet snabb jämförelse mellan olika utgåvor av Sting redan igår kväll! Det var inte det som var meningen med lyssningen och vi hade inte all tid i världen, så det blev inget ingående - men visst är det skillnader.

Vi jämförde två låtar (Fragile och Sister Moon) från två utgåvor av Nothing Like the Sun, original-CD:n från 1987 (87) och ommastringen från 1998 (98). Den mest direkta skillnaden var att 98 låg högre! Nästan en kvarts ton högre, och det var direkt hörbart. Jag testade mot pianot hemma - i och för sig inte stämt på ett drygt år - och där var 98 högre. Vore intressant att kolla mot ett verifierat instrument.

En annan absurd skillnad var att kanalerna på Fragile var omkastade! 8O Helt obegripligt, och man undrar om de utgått från flerkanalsmastrarna och varit inne och pillat mer.

En intressant sak var att det inte står vem som mastrat om 98:an. Finns mycket att reda ut här, och kanske ett mail till skivbolaget vore på sin plats. Eller det kanske finns diskussion på nätet om det här?

Hmm... lät onekligen lite lustigt!
Det ända jag kan tänka är om dom ville "pitcha" så att tonarten
skulle bli helt korrekt. En gissning bara.
Men att kanalerna är omkastade är ju väldigt skumt... en clown i
studion kanske!

Såg för inte så längesen Bring on the night på DVD.
Var rätt trevlig faktiskt. En dokumentär där man får följa
Sting och bandet när dom förbereder sig
inför "Bring on the night" turnén...

PS. fasiken Almen! Spelar du piano eller är det nåt schabrak som stod där när du flyttade in?

//zeebop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-02 16:02

Zeebop skrev:Det ända jag kan tänka är om dom ville "pitcha" så att tonarten skulle bli helt korrekt. En gissning bara.
Jo, det var det jag trodde också - det har ju hänt förut att originalmastern varit felspeedad. Men att det inte stämde riktigt mot piano motsäger ju det.
Men att kanalerna är omkastade är ju väldigt skumt... en clown i
studion kanske!
Jo, kanske någon underbetald tekniker som tänkte "fan, ingen märker nåt ändå". :D

Såg för inte så längesen Bring on the night på DVD.
Var rätt trevlig faktiskt. En dokumentär där man får följa Sting och bandet när dom förbereder sig inför "Bring on the night" turnén...
Den har jag tänkt köpa, den verkar riktigt bra; var ju på den konserten i Scandinavium.

Spelar du piano eller är det nåt schabrak som stod där när du flyttade in?
Spelar. 8)

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-03-03 11:04

Den har jag tänkt köpa, den verkar riktigt bra; var ju på den konserten i Scandinavium.

Jo, kan ju vara extra kul att se om man har sett turnén dessutom.
Lite nostalgiska "flashbacks"...
Konsertdelen är lite kort, men det är ju ingen renodlad konsertfilm.
En komisk scen i filmen är när en bunt med
pensionärer kommer och... och ..ahh...nä, det får du kolla själv! 8) :D
Nu ska jag inte paja filmen för dig...

Själv missa man ju den konserten men var och såg den nästsenaste
på Scandinavium - men inte blev jag gladare för det!

Rätt trist tillställning. Vet inte varför jag ens var där.
Det borde man ju ha räknat ut med ena lilltån
att det inte skulle bli som "Bring...turnén".

Piano - det é grejer det! B3-Hammond - e´magi :wink:

/z

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-03 12:12

B3 med leslie - spelade på ett sånt i tonåren när jag var med i band. Magi var ordet, sade Bull. 8)

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-03-04 15:27

Almen skrev:B3 med leslie - spelade på ett sånt i tonåren när jag var med i band. Magi var ordet, sade Bull. 8)

....*asg*.... :D det va som tusan! B3 é ju fränt som phan!
Ser nog bra ut på CV:n också tror jag - när man söker jobb! :wink:

//z

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer