Moderator: Redaktörer
ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,
Är det ordet "special" som omöjliggöra all musikalitet, eller?
Eller som "helt omöjliggöra förmedling av musikalitet", menar du väl gissningsvis.
Varför skulle eliminering av "special" vara musikaliskt gynnsamt menar du, och vad definierar "special"? Jag trodde det var ett ord bara och inte en teknisk specifikation.![]()
![]()
Vh, iö
ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,
IngOehman skrev:Så när du skrev:ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,
Så menade du alltså inte alltså med alltså?![]()
Vh, iö
ekeponken skrev:IngOehman skrev:Så när du skrev:ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,
Så menade du alltså inte alltså med alltså?![]()
Vh, iö
Vi kan väl byta ut ", alltså" med "och".
Bill50x skrev:ekeponken skrev:ekeponken skrev:...specialpressad, alltså helt omusikalisk,
Vi kan väl byta ut ", alltså" med "och".
Så menade du och inte och med och? Hm...
/ B
ekeponken skrev:Hetsporren skrev:Sting stinks!
Nej, han har sköna melodier och använder sig av ruskigt duktiga musiker. Du har fel Hetsporren.
ekeponken skrev:Vinyl:
Dream of blue turtles (specialpressad, alltså helt omusikalisk, men ok vad gäller öppenhet)
Nothing like the sun (bättre, men lite väl ljus/vass, dock ganska svängig)
Almen skrev:ekeponken: Sting är "a northern lad", och jag skulle tro att det är hans nordengelska accent du retar dig på. Han har rätt tjocka d och s också.
ekeponken skrev:Almen skrev:ekeponken: Sting är "a northern lad", och jag skulle tro att det är hans nordengelska accent du retar dig på. Han har rätt tjocka d och s också.
Ok, mitt misstag att kalla det för amerikansk accent, men Sting sjunger inte på det sättet på originalinspelningen (ten summoners tales).
Almen skrev:Den mest direkta skillnaden var att 98 låg högre! Nästan en kvarts ton högre, och det var direkt hörbart. Jag testade mot pianot hemma - i och för sig inte stämt på ett drygt år - och där var 98 högre. Vore intressant att kolla mot ett verifierat instrument.
Ljudet lät tydligare på 98; mindre beslöjat, litet tydligare anslag i bas och cymbal på Sister Moon. Det var högre nivå på 98, och vi gjorde en ungefärlig nivåreglering.
Almen skrev:Lustigt nog blev det litet snabb jämförelse mellan olika utgåvor av Sting redan igår kväll! Det var inte det som var meningen med lyssningen och vi hade inte all tid i världen, så det blev inget ingående - men visst är det skillnader.
Vi jämförde två låtar (Fragile och Sister Moon) från två utgåvor av Nothing Like the Sun, original-CD:n från 1987 (87) och ommastringen från 1998 (98). Den mest direkta skillnaden var att 98 låg högre! Nästan en kvarts ton högre, och det var direkt hörbart. Jag testade mot pianot hemma - i och för sig inte stämt på ett drygt år - och där var 98 högre. Vore intressant att kolla mot ett verifierat instrument.
En annan absurd skillnad var att kanalerna på Fragile var omkastade!Helt obegripligt, och man undrar om de utgått från flerkanalsmastrarna och varit inne och pillat mer.
Ljudet lät tydligare på 98; mindre beslöjat, litet tydligare anslag i bas och cymbal på Sister Moon. Det var högre nivå på 98, och vi gjorde en ungefärlig nivåreglering.
En intressant sak var att det inte står vem som mastrat om 98:an. Finns mycket att reda ut här, och kanske ett mail till skivbolaget vore på sin plats. Eller det kanske finns diskussion på nätet om det här?
Jo, det var det jag trodde också - det har ju hänt förut att originalmastern varit felspeedad. Men att det inte stämde riktigt mot piano motsäger ju det.Zeebop skrev:Det ända jag kan tänka är om dom ville "pitcha" så att tonarten skulle bli helt korrekt. En gissning bara.
Jo, kanske någon underbetald tekniker som tänkte "fan, ingen märker nåt ändå".Men att kanalerna är omkastade är ju väldigt skumt... en clown i
studion kanske!
Den har jag tänkt köpa, den verkar riktigt bra; var ju på den konserten i Scandinavium.Såg för inte så längesen Bring on the night på DVD.
Var rätt trevlig faktiskt. En dokumentär där man får följa Sting och bandet när dom förbereder sig inför "Bring on the night" turnén...
Spelar.Spelar du piano eller är det nåt schabrak som stod där när du flyttade in?
Den har jag tänkt köpa, den verkar riktigt bra; var ju på den konserten i Scandinavium.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster