Köpa skivor efter faktiskt-recension?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Skulle du köpa skiva baserat enbart på en medlems egna recension?

Ja
19
51%
Nej
18
49%

Antal röster : 37

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Köpa skivor efter faktiskt-recension?

Inläggav phloam » 2007-08-27 19:09

Hur många här skulle köpa en skiva bara baserat på en medlemsrecension i denna avdelning? Har gjort, skulle göra..?

Jag skulle själv skriva mer ambitiöst här om jag kände att det man skrev ledde till skivköp. Som det är nu känns det lite som om alla redan har sina uppfattningar klara och kör på i invanda spår (Jag erkänner mig själv skyldig till sådana tendenser).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-27 19:32

Absolut, det har jag gjort flera gånger. En skiva är ju alltid en chansning och varje skiva är heller inte en så stor investering.

Jag tänker ofta, tex i samband med fildelardebatter att det är bra att kunna ladda ner och provlyssna först, men i praktiken orkar jag inte hålla på med det utan chansar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-08-27 19:33

Självfallet.

Men mitt intresse rörande recensioner här är snarare gällande ljudkvalité och vilka egenskaper i min anläggning som kan undersökas med vederbörande -- än om musiken på skivan tilltalar mig eller ej.

Låter det tråkigt? För mig är det två helt vitt skilda saker nämligen, musikglädje är ju inte alltid att blanda ihop med hifiparametrar... Här verkar dock finnas många otroligt kunniga på ljudområdet och om någon (jag fått förtroende för genom deras postningar på forumet) rekommenderar en skiva och håller fram ngn egenskap jag är intresserad av så skulle jag nog tveklöst kunna köpa skivan.

Offtopic: Varför dyker det hela tiden upp så många inlägg med namnet Infected Mushroom här? Har de något väldigt speciellt vad gäller ljudåtergivning på sina skivor?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-27 19:39

shifts skrev:Offtopic: Varför dyker det hela tiden upp så många inlägg med namnet Infected Mushroom här? Har de något väldigt speciellt vad gäller ljudåtergivning på sina skivor?

:mrgreen: Säg inget, men det är för att det är så många knarkraveare här... vid 3000 inlägg får du en burk med honungsinlagd toppskivling... *JUST KIDDING*

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-08-27 19:39

Jovisst skule jag kunna tänka mig att göra det. :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-27 19:48

En recension kombinerat med smakprov (YouTube, MySpace och dyl.) skulle definitivt kunna locka mig till köp. När man har läst flera kommentarer av en person så får man ju en uppfattning om han har "bra smak" eller inte. Jag har uppfattningen att du har ganska bra smak phloam ;).

En kul grej med Last.fm är deras "Smak-o-meter". Den jämför din spelade musik med andras. Om jag går in på andras sidor ser det ut så här.

Koffe
http://www.lastfm.se/user/koffe70/
Bild

Strauss
http://www.lastfm.se/user/SatanicT/
Bild

Slartibartfast
http://www.lastfm.se/user/jokkon/
Bild

Som du ser så gillar ingen min musik... Men det ger dig en uppfattning om vad för slags musik vi båda gillar (och inte gillar) vilket gör det lättare att dra nytta av ett tips - tycker jag.
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-27 19:53

Min uppfattning är att -framförallt när man ser lastfm:s mätare- är att kommersiell musik får ett högt betyg, medan musik av klass får lågt dito!?

Rätta mig gärna om jag har fel!
Senast redigerad av Nefilim 2007-08-27 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-27 19:54

phloam skrev:
shifts skrev:Offtopic: Varför dyker det hela tiden upp så många inlägg med namnet Infected Mushroom här? Har de något väldigt speciellt vad gäller ljudåtergivning på sina skivor?

:mrgreen: Säg inget, men det är för att det är så många knarkraveare här... vid 3000 inlägg får du en burk med honungsinlagd toppskivling... *JUST KIDDING*

Du anar inte vad man får efter 10000... Moahahaha. :lol:

Infected har gjort några snyggt producerade skivor IMO och är dessutom rätt glada i bas. Det räcker, tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-27 21:01

Svante skrev:Infected har gjort några snyggt producerade skivor IMO och är dessutom rätt glada i bas. Det räcker, tror jag.

Men var tusan hittar man dem?
CDON verkar inte ha dem.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-27 21:20

Laddar ALLTID ner innan för se om det är något att köpa, finns ingen anledning att lägga ut massa pengar på skit som tar plats.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-27 22:33

Ragnwald skrev:
Svante skrev:Infected har gjort några snyggt producerade skivor IMO och är dessutom rätt glada i bas. Det räcker, tror jag.

Men var tusan hittar man dem?
CDON verkar inte ha dem.

???

Kom upp 6 st olika skivor nu när jag provade. Jag har köpt mina tre på CDON.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Köpa skivor efter faktiskt-recension?

Inläggav Koffe » 2007-08-31 22:30

phloam skrev:Hur många här skulle köpa en skiva bara baserat på en medlemsrecension i denna avdelning? Har gjort, skulle göra..?

Jag skulle själv skriva mer ambitiöst här om jag kände att det man skrev ledde till skivköp. Som det är nu känns det lite som om alla redan har sina uppfattningar klara och kör på i invanda spår (Jag erkänner mig själv skyldig till sådana tendenser).

Nej, inte efter en recension på faktiskt men blogga gärna - bloggen är ett mycket rikare och bättre medium för den typen av information. Då kan du "jobba" mot flera forum och hitta läsare utanför hifi-nerd kretsen.

wordpress.com - har gratis hosting och den bästa blogg-applikationen.

... Det vore kul att länka in din RSS i WTFHiFi :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-31 22:33

TCM: Det roliga är att vår musiksmak "blandas" i vår gemensamma radiokanal. Jag vet åtminstone två personer som besöker WTFHiFi bara för att lyssna på den. Synergi alltså.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-01 09:50

Om jag får en bra beskrivning och jag "vet" att recensenten har ungefär samma preferenser som jag.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-05 11:41

Infected Mushroom - Converting Vegetarians är den skiva som på sin andraskiva 'the Other Side' uppvisar en hel del basmangel. Det gör den samtidigt som den har en del roliga låtar.

Jag skulle lätt köpa en skiva på rekomendation/recension och har gjort det extremt många gånger förut. Har jag gjort många felköpt? En del, men framförallt har jag fått en väldigt bred musiksmak och en skivsamling där jag kan plocka fram gottis åt alla mina sidor. Anledningen till att jag inte skriver recensioner här är det - i mina ögon - bristande intresset för allmänna dylika (och faktumet att jag inte pallar det just nu). Jag skriver hellre en rekommendation till någon som jag vet skulle uppskatta den när/om jag hittar någon skiva som är bra.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-05 12:10

Jag svarade : Ja, lätt :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-05 12:28

Har gjort, skulle göra igen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-05 12:29

Slartibartfast skrev:Infected Mushroom - Converting Vegetarians är den skiva som på sin andraskiva 'the Other Side' uppvisar en hel del basmangel. Det gör den samtidigt som den har en del roliga låtar.
[slrt]

Men Classical Mushrom tycker jag tilltalar mig mer musikaliskt.
Någon som vet om även den skivan innehåller de berömda basljuden?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-15 21:30

Inte enbart, numera. Jag skulle provlyssna först.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Köpa skivor efter faktiskt-recension?

Inläggav phloam » 2007-09-16 00:38

Koffe skrev:bloggen är ett mycket rikare och bättre medium för den typen av information. Då kan du "jobba" mot flera forum och hitta läsare utanför hifi-nerd kretsen.

wordpress.com - har gratis hosting och den bästa blogg-applikationen.

... Det vore kul att länka in din RSS i WTFHiFi :-)

Hmm du får förklara lite "for dummies" vad detta innebär i praktiken och hur man kommer igång....! Har du skapat WTFHiFi hos worldpress eller vad?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-16 09:29

phloam: Du har pm :-)

Återgå till Skivrekommendationer