Vivaldis årstider!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Vivaldis årstider!

Inläggav Piotr » 2007-12-05 23:22

Jag söker en specifik CD med Vivaldis fyra årstider.

Har en knappt spelbar kopierad skiva från Toolex Alpha. Discen ifråga var en specialtryckt utgåva från Italien till Toolex Alphas medarbetare i Sundbyberg i samband med export utav CD-pressar/liners (eller om det var när Italienarna köpte upp Toolex..).

Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.

Utgåvan jag har innehåller 12 stycken och är ca 40 minuter lång.

Nån som känner till den utgåvan eller någon som matchar den i känsla och kvalitet?

Det jag uppskattar i denna verision är det något hetsigare tempot och den mer intima ljudbilden än man normalt upplever från typiskt amerikanska uppsättningar med ett pampigare större ljud men med mindre "nerv".

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-05 23:29

Googla med sökorden Claudio Scimone quattro stagioni så hittar du en hel del, bland annat en DVD med uppförandet. Verkar som om dom uppför stycket fortfarande, senast i november i år.

En genväg är att kontakta Josef Svalander på svalander.se, han har hundratals versioner av De Fyra Årstiderna i sin privata samling :-)

/ B

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2007-12-14 14:24

Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här

Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble

sök på naxos.se

Bis 275

Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos

Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-14 14:55

leffee skrev:Hej om du gillar Vivaldis årstiderna
så kan jag rekomendera den här

Vivaldi, Antonio
Fyra årstiderna
Drottningholms Barockensemble

sök på naxos.se

Bis 275

Kan tyvärr inte direktlänka från Naxos

Den är det drag i
Grabben 21år snodde med sig den för att dema sin stereo
Har inte fått tillbaka den än

http://www.bis.se/index.php?sokTyp=cdnr ... =Search%21

(Den hade annat omslag från början.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-14 15:06

Spår 10 från den (första satsen ur Vintern) är ett av mina testspår. Massvis med efterklang, djupa orgeltoner, och på gränsen till vassa violiner.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-14 16:26

Josef Svalander anser att han har alla förekommande inspelningar av Årstiderna, men jag hittade en han inte hade när jag var i Italien, som jag kunde tipsa honom om. Ensemblen kallar sig Interpreti Veneziani, och när jag hörde dem i en kyrka i Venedig alternerade solostämmorna mellan fyra personer, alla mycket skickliga, viket var ganska imponerande. Men de spelar nog lite för fort för att det ska var riktigt bra. Bedöm själva genom att klicka på länken. De säljer sina skivor via egen site.

Drottningholms Barockensembles inspelning med Nils-Erik Sparf som solist på BIS är fin, en av de allra bästa enligt bl a Penguins guide. Jag har den, men också en gammal inspelning på LP med I Musici, som jag tycker mycket om.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-16 18:37

Om det är närhet och intimitet som är målet så är inspelningen med Drottningholms barockensemble ett bra alternativ.

Det finns dock två aber.

För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.

För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.

Om man är ute efter en bra musikalisk inspelning av De fyra årstiderna så kan jag rekommendera Trevor Pinnocks version som är oerhört elegant. Ljudbilden är dock lite polerad.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-17 00:31

Jag kan tänka mig att Piero Toso och Roberto Michelucci (I Musici) liknar varandra på många sätt (tack vare musiklivet i italien, landet där "kulturen odlas")

Anyway, (bortse från mina spekulationer ovan) angående tolkningar av årstiderna så finns det minst lika många smaker som bakar.

Den som gillar flest inspelningar vinner, inte den som sågar flest...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-17 19:31

Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-18 00:52

Chris_Lymme skrev:Nja, jag vet inte om det finns ett typiskt italienskt sound. En del italienska ensembler kan spela lite otajt och spretigt, det vet jag. Till exempel har jag någon italiensk inspelning av Corelli där det låter som om musikerna är på lyran och dirigenten har gått hem.

jaha och du skall alltid vara så dj...a positiv vaffan har det med d4åt att göra :?
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-18 09:21

Tack för alla inlägg, ska kolla upp de som nämnts i tråden.

Har och gillar annan tidig klassisk musik men då jag gillar den här skivan så pass så skulle det vara kul att hitta ett intakt ex. som inte börjar låta som en rapp&scratch-låt mitt i skivan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-18 10:42

Chris_Lymme skrev:För det första tycker jag att inspelningen med Drottningholms barockensemble är lite kantig i framförandet. Framför allt förstaviolinen låter lite tankspridd oengagerad.

För det andra så blir De fyra årstiderna otroligt tjatig med åren. Om man gillar italiensk barock så kan man hellre utforska Corelli, Albinoni, Boccherini eller varför inte några andra stycken av Vivaldi.

Inte låter Sparf oengagerad, det håller jag inte med om. Men har har ett lite speciellt sätt att spela. Han kan låta som en Bingsjö-spelman ibland. Lite finurlig sådär.

Beträffande tjatigheten så måste jag säga att jag aldrig tröttnar på Årstiderna. Det är genial musik. Det hindrar inte att man också lyssnar på andra Vivaldi-stycken eller de andra kompositörerna du nämnde. Men Albinonis adagio kanske man redan hört en gång för mycket :)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-18 19:42

@ Ola ... om man är positiv eller negativ är irrelevant så länge som man är realistisk. Barockmusik är väldigt tidskritisk. Med lös eller dålig timing låter det ... dåligt. De italienska ensembler som jag har hört har inte den precision som man finner hos många tyska, engelska eller amerikanska ensembler. Perfektionism är enbart av godo när det gäller musik. Om du kikar på de internationella recensionerna av BIS-inspelningen så kommenteras ofta den udda musikaliska tolkningen samtidigt som man framhåller den goda ljudkvalitén. Den musikaliskt bästa inspelningen av De fyra årstiderna är i mitt tycke Pinnocks och där går inte ljudet av för hackor heller, även om det inte blir så intimt som på BIS.

@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.

http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6

När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2007-12-18 20:11, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-18 20:03

Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-18 20:08

Det är sant. Jag skrev "musik" men tänkte på "klassisk musik".

Till exempel kan jag lyssna på Miles Davis Bitches Brew med stor behållning men då är ju friheten och improvisationen hela poängen.

Barockmusik är dock meningslös utan timing; då faller musiken i bitar.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-19 10:02

Chris_Lymme skrev:@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

Här har du en länk där du kan provlyssna lite mer äkta Albinonimusik. Om du lyssnar på femte stycket på CD1 (Op 9 No 2 Adagio) så får du ett äkta adagio av albinoni.

http://www.amazon.com/Albinoni-Concerto ... 563&sr=8-6

När det gäller Sparf så är han faktiskt allvarligt klassiskt skolad, vilket ofta glöms bort när man talar om hans tillhörighet till spelmanssläkter från Dalarna. Jag tycker i alla fall att han bitvis spelar lite klumpigt på denna inspelning. Jag vet inte hur pass van han var vid barockviolin på den tiden men sådan ovana kan ha varit orsaken.

Det där om Albinonis adagio kände jag inte till, men jag har alltid tyckt att det skiljer sig från annat jag har hört av honom. Och från annan barockmusik också. Jag har tyckt det låter för smetigt romantiskt. Nu förstår jag varför. Uttjatat är det hur som helst.

Och beträffande Nils-Erik Sparf, visst vet jag att han är klassiskt skolad, men han är också präglad av spelmanstraditionen, och det tycker jag bara är positivt. Många andra svenska violinister som är aktiva inom den europeiska klassiska musiktraditionen står f ö med ett ben också i spelmanstraditionen, så det är på inget sätt unikt för honom.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-12-21 21:36

Albinoni: op.7 no.6 för trumpet och orkester. Helt fantastiskt glatt stycke, den framförs även som en oboekonsert men versionen med trumpet är mycket vackrare, ljudet blir ju lite klarare och inte så "gnälligt".

Vivaldi fyra årstiderna: New Philharmonia Orchestra med Leopold Stokowski (Hugh Bean på soloviolin), Decca. Jag gillar denna inspelning, har iofs inget att jämföra med men det finns väldigt mycket nerv i sommaren.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-28 12:54

Vivaldi sägs ha spelat som en besatt så de fina damerna svimmade på hans konserter.
Det finns dom som tror att dom flesta inspelningar av "Fyra årstider" är alldeles för belevrade och Vivaldi själv skulle inte gillat tolkningarna...

Om det är så eller ej låter jag vara osagt men det finns en version som jag gillar skarpt och det är Nigel Kennedys som spelar med en intensitet som är underbar.
Första gången jag hörde denna version var det som om jag aldrig hört Vivaldis fyra årstider!

http://wm01.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=43:18769
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-28 16:22

När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.

Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.

http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1

Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:

http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-28 17:51

Chris_Lymme skrev:När det gäller Kennedy så är det nog lätt att blanda ihop hans utseende och vilda framträdande med hans sound. Själv tycker jag att han spelar ganska beskedligt.

Eftersom jag har tjatat en del om Pinnocks version så lägger jag in en länk till Amazon där man kan lyssna på smakprov. Som vanligt är det Simon Standage som spelar förstaviolinen. Han har ju inget spretigt hår eller krigsmålningar men är en förbenat duktig barockviolinist. Denna versionen håller ett bra tempo och har en hel del klös i förstaviolinen. Det är också betydligt smidigare spelat än på BIS-versionen som diskuterades ovan.

http://www.amazon.com/Vivaldi-Seasons-Q ... 275&sr=1-1

Hittade också den här som är lite mer yvig och känslomässig (italiensk) i framförandet. Tilltalar säkert någon:

http://www.amazon.com/Vivaldi-Quattro-S ... 138&sr=1-1

Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-29 14:35

frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det var ett ovanligt dumt påstående om någon du inte känner men jag överlåter till andra att döma, jag gillar Kennedys version i alla fall.

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2007-12-29 17:25

Chris_Lymme skrev:
frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar. Hur du har fått för dig att Nigel Kennedy är en demonviolinist kan bara du själv svara på.

OK din smak är bäst! :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-12-29 21:10

Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget.

Andra exempel på denna tradition är "stråkkvartetten" Bond och "medeltidskören" Medieaval Babes.

http://www.mediaevalbaebes.com/NEW%20IM ... wnload.jpg
http://img.timeinc.net/time/asia/magazi ... _girls.jpg

Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-30 00:00

Chris_Lymme skrev:Nigel Kennedy tillhör en typisk engelsk tradition av medelmåttiga klassiska musiker som poppar till sin image och säljer miljontals skivor till den delen av publiken som inte vanligen lyssnar på klassisk musik överhuvudtaget. <SNIP>
Om man köper det eller inte är upp till var och en. Men jag köper det inte.

Hehee, jag minns när jag irriterad frågade min Londonbaserade fiollärare hur faan just N. Kennedy kunde bli så känd när han spelade så "average" (Han själv är nog rätt nöjd med sitt spel får man hoppas, det är bara vissa som inte uppskattar det så mycket)

Professorn svarade - Glöm inte att en av de viktigaste konstformerna är TIMING... (suck så sant, tänk på Paul Potts - Nog Off topic)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-31 07:32

Chris_Lymme skrev:
@ mapem ... hmmm ... Albinonis "adagio" är inte särskilt representativt för Albinoni. Bland annat för att det inte var Albinoni som skrev det. Det handlar om en allvarlig förvanskning/förfalskning från 1800-talet. Ungefär som Gounods bastardisering av Bachs preludium nr 1 ur das Wohltemperierte Klavier (Ave Maria).

.

du får gärna komma med lite konkreta bevis för dina utsagor detta är nämligen inget jag hört förut.
sedan kan jag ju inte nog poängtera att det ju har lånats friskt genom tiderna
och om inte dagens popsnickare kan hålla fingrarna från syltburken hur kan man förvänta sig att de dåtida kunde göra det särskillt eftersom de inte hade fonogram och informationsteknologin så långt framskriden det räckte ju att vara lite mer berest än sin publik och lite lyhörd för de strömmningar och den musiken som fanns dit man kom
men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-31 16:39

Hm, det skulle kunna vara en skröna men Albinoni's berömda Adagio lär till största delen vara komponerat i mitten av 1900-talet av en italiensk ljudtekniker (!) eller musikprodcent som hette Giazotto. Han lär ha hittat ett notblad med den aktuella baslinjen från Albinoni och sedan broderat ut hela kompositionen, så man bör nog ge honom credits för "låten".

Det är den version av "storyn" som jag har hört.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-01 00:47

BertilAlving skrev:Det är den version av "storyn" som jag har hört.

Och jag har blivit lärd samma sak som Bertil har hört!

Inte för att man skall ta Wikpedia som det sista ordet av sanning men om man kollar på Adagio och eller Tomaso Albinoni så bekräftas detta. Orkar du leta mera så kan du ju slå upp Albinoni i Grooves musiklexikon och kanke får det bekräftat där oxå!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-01 04:46

det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn det bör ju i sammanhanget påtalas att det finns inga konkreta bevis för hans utsago om att det endast var en basslinga han fann nedtecknad än mindre har man fått se just dennanedteckning och om nu skulle vara fallet att just han fann detta vad är det som säger att han redovisar allt... han kan ju redovisa basgången och endast den för att sedan ta cred för resten.
nä papprena på bordet annars tror jag inte ett smack på italienska ljudtekniker de sket dessutom rätt fett ut sig under italydiscotiden 8)

Användarvisningsbild
ptr

Re: Vivaldis årstider!

Inläggav ptr » 2008-01-01 12:09

Piotr skrev:Piero Toso heter solisten och Claudio Scimone dirigerar.

Detta är förmodligenm en gammal Eratoinspelning (idag Warner Classics). Den har frunnits utgiven i massor av olika utgåvor.

Jag har tex. haft den både på vinyl och CD... ett av omslagen..

Bild

Jag gav bort mitt ex till någon bättre behövande, för jag diggade inte stämningen på plattan.. Gillar inte Nisse Sparvs inspelning heller utan jag brukar rekomendera Fabio Biondis inspelningar (Opus 111 & Virgin) eller möjligen Andrew Manze (Erato) på historiska instrument..

OlA-68 skrev:..och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående..

Giazotto gick bort 1998 så det svaret får du vänta på till ni möts i nangijala! Förövrigt finns det ett antal publicerade artiklar om "Albinonis Adagio" där man jämfört autentiska Albinoni-kompositioner med Adagiot och dom skiljer sig på massor av ställen vad gäller stilistik och kompositionsteknik.
Det är till och med tveksammt om generalbasen som Giazotto utgick ifrån ens var skriven av Albinoni, men det är ju en helt annan fråga. Att Giazotto attribuerade stycket till Albinoni var absolut ingen tillfällighet med tanke på att han redan 1945 skrivit en biografi om kompositören.. och han var inte ljudtekniker utan han var musikvetare och professor i musikvetenskap vid Universitetet i Florens. I italienska musikkretsar var han ganska berömd, och bara för att italienska är ett undervärderat språk i svenska skolor så är vi lite mindre bekanta med honom här i den kalla norden..

Så rent musikhistorisk är din tveksamhet betydellöst!! Och innan du kallar någon för "upcommer" kanske du skall resercha personen först! :wink:

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-01-01 13:10

Vee-Eight skrev:Ang perfektionism, så gäller det iaf klassiska stycken. Frågan är hur den ter sig inom jazz och blues tex, där man enkom lirar medelst känsla, rytm och framför allt improvisation.

Perfektionen och exaktheten finns även i improviserat jazzmusik. T.o.m. hos sådana frijazzmusiker som Peter Brötzman och varför inte Ornette Coleman.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer