tips på skivbutiker i Sthlm - gärna med både begagnat &

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

tips på skivbutiker i Sthlm - gärna med både begagnat &

Inläggav hifirocker » 2006-08-07 21:43

Hej!

Jag kommer besöka Stockholm om ett par veckor och har planer på att kolla in stadens trevliga skivbutiker under besöket.

Eftersom jag inte har koll på mer än var typ Pet sounds ligger och någon annan liten skivaffär på söder som jag inte minns namnet på vore jag mycket tacksam om ni som bor i huvudstaden orkar komma med tips på bra butiker.

Jag är framförallt ute efter butiker med stort utbud (av CD), gärna bra bredd vad gäller genrer (generellt med fokus på: indie/pop/rock, sing-songwriter, hårdrock, metall, hip-hop, soul, blues, jazz och klassiskt) och även generöst utbud av begagnade cdskivor.

Förutom namnet på butiken får ni gärna informera om ungefär var affären ligger! :wink:

mvh,
Daniel

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-08-09 13:28

Slussentrakten

Mosebacke records
Det går tre gator från Mosebacke torg till Götgatan. Detta är den mittersta ca 20m från torget. Låga priser på nytt, mkt beggat. Rörigt men min favorit, hittar du inte det du söker så fråga de extremt kunniga bakom disken.

Multi Kulti, St Paulsgatan nära Götgatan
Som det låter, nytt. Hundra meter från butiken ovan...

Hornstull

Mickes, cd-shopen tror jag ligger på Långholmsgatan 13. Nära t-bana.

City

Bengans på Drottninggatan, nära Plattan - gå mot Gamla Stan på vänster sida. Billigast på nya klassiker.

Åhlens
finns ingen anledning att handla där, trots det till synes stora utbudet. Så mycket skit på samma ställe måste vara ngt slags rekord.

Kungsholmen

Gå St Eriksgatan från Fridhemsplan mot bron, någon enstaka butik före bron, efter flera börsar och nischade butiker. Vid St Eriksplan, ta höger in på Odengatan, flera börsar. Vinylister kan fortsätta St Eriksgatan ner till bl a Nostalgipalatset. De är dock lite väl generösa med VG+ märkningen på sina plattor tycker jag och priserna är rätt höga.

Eftersom du är bekant med Pets så skulle jag börjat där (bästa skivaffären som finns) och sedan fortsätta Skånegatan till Nytorget
och pausat med en glass i den minsta av glassbarerna (även om det är lång kö, det är värt det!). Fråga efter limesorbet, den är inte alltid framme...

Sedan skulle jag lallat vidare till Mosebacke, kanske
via Bondegatan och Östgötagatan där det finns reggeabutiker. Därefter Multi Kulti. Sen kan man ju fråga sig om man verkligen har anledning att lämna Bajenland. What else are there to explore?

Om man tar sikte på Hornsgatan kan man promenera till Hornstull, mellanlanda på Bajens supporterbutik vid Zinken, de har väl minst en samling med svenska indieband... I den här värmen kan det vara OK med ett bad i Tanto efter supportershopen.

Vid Mickes på Långholmsgatan kan man ta 4:ans buss till St Eriksplan (10 min).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-08-09 21:49

ignatz,

Tack så mycket för ditt inlägg! Mycket uppskattad info! :D

Åhlens
finns ingen anledning att handla där, trots det till synes stora utbudet. Så mycket skit på samma ställe måste vara ngt slags rekord.

:lol:

Min erfarenhet är att det gäller alla Åhlensbutiker.

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2006-08-13 12:40

Happy hunting!

Såg att jag missade http://www.skivhogen.com/ den kan du klämma in mellan glassen och Mosebacke. Deras cd-sortiment går man igenom på max en kvart men jag har hittat en del udda grejjer där.

/i

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-08-14 19:14

Begagnat..mm!

Min favorit är helt klart Record Hunter på St Eriksgatan precis vid brofästet på Vasastansidan. I andra hand kommer Skivbörsen mitt emot. En fantastiskt rörig affär med skum prissättning med både cd, dvd och vinyl. Speciellt bra på hiphop, all sorts electronika, rock och klassiskt. En del svenskt också. Missa inte källaren. Obs! De har bara öppet på fredagar och lördagar. Varning för svettiga vinylgubbs...
Ignorantia juris nocet

Återgå till Musikstugan