av ignatz » 2006-08-09 13:28
Slussentrakten
Mosebacke records
Det går tre gator från Mosebacke torg till Götgatan. Detta är den mittersta ca 20m från torget. Låga priser på nytt, mkt beggat. Rörigt men min favorit, hittar du inte det du söker så fråga de extremt kunniga bakom disken.
Multi Kulti, St Paulsgatan nära Götgatan
Som det låter, nytt. Hundra meter från butiken ovan...
Hornstull
Mickes, cd-shopen tror jag ligger på Långholmsgatan 13. Nära t-bana.
City
Bengans på Drottninggatan, nära Plattan - gå mot Gamla Stan på vänster sida. Billigast på nya klassiker.
Åhlens
finns ingen anledning att handla där, trots det till synes stora utbudet. Så mycket skit på samma ställe måste vara ngt slags rekord.
Kungsholmen
Gå St Eriksgatan från Fridhemsplan mot bron, någon enstaka butik före bron, efter flera börsar och nischade butiker. Vid St Eriksplan, ta höger in på Odengatan, flera börsar. Vinylister kan fortsätta St Eriksgatan ner till bl a Nostalgipalatset. De är dock lite väl generösa med VG+ märkningen på sina plattor tycker jag och priserna är rätt höga.
Eftersom du är bekant med Pets så skulle jag börjat där (bästa skivaffären som finns) och sedan fortsätta Skånegatan till Nytorget
och pausat med en glass i den minsta av glassbarerna (även om det är lång kö, det är värt det!). Fråga efter limesorbet, den är inte alltid framme...
Sedan skulle jag lallat vidare till Mosebacke, kanske
via Bondegatan och Östgötagatan där det finns reggeabutiker. Därefter Multi Kulti. Sen kan man ju fråga sig om man verkligen har anledning att lämna Bajenland. What else are there to explore?
Om man tar sikte på Hornsgatan kan man promenera till Hornstull, mellanlanda på Bajens supporterbutik vid Zinken, de har väl minst en samling med svenska indieband... I den här värmen kan det vara OK med ett bad i Tanto efter supportershopen.
Vid Mickes på Långholmsgatan kan man ta 4:ans buss till St Eriksplan (10 min).