45 12": Blue Monday av New Order (det är väl den enda tolva man behöver)

33: Burn av Deep Purple

Kassett: kommer inte ihåg
CD: Story of the Clash, Vol. 1 av The Clash

Moderator: Redaktörer
TCM skrev:45: Teenage Rampage eller Ballroom Blitz av The Sweet
PekkaJohansson skrev:
Pekka, lätt nostalgisk
Vee-Eight skrev:45 7" : Kim Wilde - Kids in America
45 12": Edelweiss - Bring me Edelweiss
33: Caramba (hubba hubba zoot-zoot)
MC: Bamse och hans vänner
CD: Fågelsång i Sverige
PekkaJohansson skrev:
Ottawan bör jag ha köpt ca 1979, och Suzi Quatro 1980. Den förra sålde jag många år senare för 85 kronor. Den senare skämdes jag alltid en smula för, och den försvann sedemera under oklara former. Har väl aldrig riktigt saknat den.
phloam skrev:Hörde du också rykten om att Suzi Quatro inte hade nåt på sig alls under skinnstället!?
PekkaJohansson skrev:Bill50x träffade rätt från början, får man säga! Å andra sidan kanske man får beklaga att han inte kunnat köpa något senare som nått upp till samma standard.
TCM skrev:Jag börjar undra om flera av oss är i samma ålder eftersom Sweet har kommit upp flera gånger
IngOehman skrev:I England och andra engelskspråkiga länder så säger ju faktiskt alla "ni" till varandra.![]()
IngOehman skrev:Det är det väl rimligt att göra, när det passar. Tycker
det passar rätt ofta.![]()
I England och andra engelskspråkiga länder så säger
ju faktiskt alla "ni" till varandra.![]()
Att det finns människor i Sverige som passerat 10 års
ålder men inte vet att "ni" kan vara singularis förvånar
mig högeligen!![]()
Vh, iö
Bill50x skrev:mats skrev:Morello skrev:PekkaJohansson skrev:
Pekka, lätt nostalgisk
Ni menar "svårt nostalgisk"?
Ni? Är Pekka två personer??
Inte nödvändigtvis. Det finns fortfarande artiga människor som använder tilltalet "ni"![]()
/ B
mats skrev:
IÖ, du vet mycket väl att här i Sverige så säger man du till en person. [etc, etc, etc]
PekkaJohansson skrev:Det niande som uppenbarligen har en renässans i vissa kretsar är synnerligen oartigt.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Exakt! Skulden bärs av den som skapar avstånd mellan människor, alltså den som niar i stället för duar.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Det är förstås den drabbades upplevelse som räknas. Jag blir, precis som MichaelG ger uttryck för, oerhört upprörd när någon niar mig. Det spelar ingen roll om det är nedåt eller uppåt - en överklasslyngel i butiken på Fina gatan eller en lågutbildad och -betald kassörska på en smörgåsbar. För mig är ny-niandet ett sätt att åter skapa avstånd mellan människor. Niandet hör hemma i en svunnen tid, innan idéerna om alla människors lika värde och behandling hade slagit igenom på bred front. Jag vill även fortsättningsvis kunna umgås otvunget med människor utan fjantiga konventioner som bygger på någon slags nivelleringstänkande.
Med vänlig hälsning
Pekka
PeterAkemark skrev:Jag tror att Ni har förväxlat saker och ting här. Tilltals ordet ni har absolut inget att göra med överklass eller inte utan är enbart ett uttryck för respekt. Att kunna umgås med andra men att samtidigt kunna visa respekt och aktning för den som ni talar med är faktiskt en konst som kräver/krävde viss övning. Ni eller ni Edra,Er har inget att göra med människors lika värde. Problem blir det när Ni, Pekka, börjar tala om Er själv i tredje person, Vi/Oss. " Vi är trötta nu och går och lägger Oss. Det är ett klart identitetsproblem.
Vi är artigt och belevat och ett sätt att kommunicera mellan människor, alla av lika värde.
PekkaJohansson skrev:Jag har tidigare invänt mot Morellos fula vana att nia folk här på listan och hoppas att han vill respektera det. Det niande som uppenbarligen har en renässans i vissa kretsar är synnerligen oartigt. Den här gången lät jag nåd gå före rätt.
And so it begins
IngOehman skrev:Till alla som tror att You betyder både du och ni på engelska:
Ni har fel!![]()
Du på engelska heter Thou. Det finns till och med en pluralis-form av du på engelska, nämligen thee.
Thou används fortfarade dialektalt på många håll i både England och i ännu högre grad i Skottland (men mig veterligt inte på Irland, fast jag är inte expert på det här ämnet).
Bill50x skrev:Edit:sorry, trodde jag var inne i en ny språktråd... Snälla moderator - flytta!
/ B
viktor skrev:På Shakespeares tid var betydelsen av thou singularis. Men då sa man inte you i plural utan thee. I England är användandet äv dessa ord i stort dett utdöd och de få gånger de används har betydelsen närmast blivit den omvända. Thou anses formellt och stelt.
Det är beklämmande att läsa Ingvars och Morellos inlägg. Den förstnämnde är okunnig och den senare respektlös. Att fortsätta nia en person som inte vill bli niad är respektlöst. Det är dessutom ett förbannat oskick att nia alls.
Jansson skrev:Fådda räknas inte här eller hur?
misanplass skrev:Jansson skrev:Fådda räknas inte här eller hur?
Tror inte det. I så fall skulle jag nämnt min Kiss-kassett Love Gun.
staxe skrev:Första skivorna jag köpte för egna pengar:
Singel: Sweet - Funny Funny
Efter att ha avlyssnats 1000ggr på min Philips plaststereo med kristallpickup så råkade jag ha sönder singeln under ett slagsmål med min storasyster. Var livrädd att mina föräldrar skulle upptäcka detta och grävde ner den trasiga skivan långt ute i skogen. Jag hade ändå svår ångest för att dom skulle råka hitta den under någon av sina skogspromenader.
LP: Sweet - Fanny Addams
Ville egentligen haft Biggest Hits, men den var slut så jag fick köpa Fanny Addams istället, dock så gillade jag aldrig riktigt Sweet i hårdrockstappningen utan det var tuggummipopen som gällde för mej.
Dubbel LP: ELO - Out Of The Blue
Ännu en sönderlyssnad skiva, gick nonstop under jullovet '77. Fascinationen för skivomslaget med de airbrushade hippiesarna som kontrollerade ett stort mysigt rymdskepp var stort. Sedan kom punken och ägde man detta alster medförde det dödstraff, eller åtminstone supertöntsämpel.
Maxi: New Order - Ceremony
Fortfarande en favvogrupp. Fantastisk låt, fantastiskt omslag.
Mina kompisar som var lite halvproggiga var dock inte så glada för New Order. De ansågs vara spekulativa/komersiella eftersom de dels profiterade på Ian Curtis död och senare gav ut skivor med flera färgvarianter på samma omslag. Detta gjorde de enbart för att skapa köphets och suga ut tredje världen.
CD: David Sylvian - Secerets Of The Beehive
Gillar Davids röst skarpt, helst som här där den kombineras med en avklädd akustisk produktion.
Den här används ännu idag som provlyssningsskiva.
Bill50x skrev:Första skivan var en singel med The Beatles, She Loves You. Kostade 5:- och året var 1963.
staxe skrev:Första skivorna jag köpte för egna pengar:
Singel: Sweet - Funny Funny
Efter att ha avlyssnats 1000ggr på min Philips plaststereo med kristallpickup så råkade jag ha sönder singeln under ett slagsmål med min storasyster. Var livrädd att mina föräldrar skulle upptäcka detta och grävde ner den trasiga skivan långt ute i skogen. Jag hade ändå svår ångest för att dom skulle råka hitta den under någon av sina skogspromenader.
LP: Sweet - Fanny Addams
Ville egentligen haft Biggest Hits, men den var slut så jag fick köpa Fanny Addams istället, dock så gillade jag aldrig riktigt Sweet i hårdrockstappningen utan det var tuggummipopen som gällde för mej.
Dubbel LP: ELO - Out Of The Blue
Ännu en sönderlyssnad skiva, gick nonstop under jullovet '77. Fascinationen för skivomslaget med de airbrushade hippiesarna som kontrollerade ett stort mysigt rymdskepp var stort. Sedan kom punken och ägde man detta alster medförde det dödstraff, eller åtminstone supertöntsämpel.
Maxi: New Order - Ceremony
Fortfarande en favvogrupp. Fantastisk låt, fantastiskt omslag.
Mina kompisar som var lite halvproggiga var dock inte så glada för New Order. De ansågs vara spekulativa/komersiella eftersom de dels profiterade på Ian Curtis död och senare gav ut skivor med flera färgvarianter på samma omslag. Detta gjorde de enbart för att skapa köphets och suga ut tredje världen.
CD: David Sylvian - Secerets Of The Beehive
Gillar Davids röst skarpt, helst som här där den kombineras med en avklädd akustisk produktion.
Den här används ännu idag som provlyssningsskiva.
KarlXII skrev:Harry Belafonte in Concert at Carnegie Hall den eller Beatles: Abbey Road.
Som musikskivor alltså..
Annars var det Mästerkatten i stövlar och Teskedsgumman.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster