Warner börja släppa audiofile släpp (vinyl/DVD-A)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Warner börja släppa audiofile släpp (vinyl/DVD-A)

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 14:46

Ja, läste att Warner kommer satsa ganska rejält på släppa vinyl och DVD-A på nya och återsläppta skivor. Och dessa kommer att göras rätt. Vi har ju redan fått Steve Hoffmans vinyl version av Red Hot Chili Pepers senaste (som krossar CD version) och vad jag förstår så kommer det komma massa mer!

Dom har en hemsida som inte är klar än men som man kan hamna på en mejl lista för veta vad som händer. http://becausesoundmatters.com/

Att säga jag är extremt sugen och glad över denna nyhet är en underskattning. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-10 14:58

Aaahhh! 8O

Me happy, too! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 14:58

Tycker alla ska fixa så dom hamnar på mejl listan, för visa att man är intresserad av högkvalitets släpp på vinyl/DVD-A
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-10 15:00

Fixat. :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2007-01-10 16:53

Skrev upp mig fast jag varken har dvd- eller vinylspelare bara för att initiativet är så bra :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-10 17:36

Bra grej, men synd att dom inte släpper på CD. Formatet är bra nog (troligen fortfarnade långt bättre än deras mastringar).

Hur är det med DVD-A? Måste man ha TV/bildskärm på för att kunna anävnda det och finns det 2-kanals-spår på dom?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-10 17:48

Ja, jag vet inte hur DVD-A funkar (är vinyl kille), men tror man måste ha TV kopplad va?
Annars så är det ju en bra ide detta, hoppas det går bra.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-01-10 19:25

Klart. :D Mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-10 19:43

jag har flera Dvd-A. Jag har för mig att de börjar spela direkt när man stoppar i dem i spelaren. Men för att spela bonusspår t.ex. så underlättar det väldigt med någon sorts monitor. Tvåkanalsspår dvd-audio finns på de Porcupine Tree och Bass Communion jag har. Men jag vet ju inte såklart om det är obligatoriskt. Fint är ljud är det i alla fall....... :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-10 21:01

Går det att rippa?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 01:06

Koffe skrev:Går det att rippa?

Japp, inga problem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 01:31

Jubel-kul! :P

Skrev upp mig på listan på dubbel studs. 8)

Kan nämna att det inom DVD-formatet ryms flera fina format.

Det allra enkaste brukar kallas DAD, och det är 24 bitars upplösning i stereo, med samplingsfrekvensen 96 kHz. Detta format kan ALLA DVD-spelare spela, alltså även de som det inte står DVD-Audio på. :P

Sen finns tvåkanalsformatet DVD-A, som är på samma 24 bitars upplösning som DAD, men nu med upp till 192 kHz samplingsfrekvens.

Därtill har vi flerkanalsformatet DVD-A, som har 24 bitars upplösning, upp till 96 kHz samplingsfrekvens, och 5,1 kanaler!

De två sist nämnda formaten kan även vara förlustfritt kodade, enligt ett koncept som heter MLP. (Utvecklat av en brittisk tjej arbetande på Meridian. Hon är mycket trevlig.). Uppackat är MLP samma sak som PCM.

(Det först nämnda formatet DAD, är alltid lagrat som PCM direkt.)

Men, det räcker inte med detta! :wink:

Varje DVD-A-fonogram har därtill ett Dolby Digital-spår med samma mix på, som DVD-A-flerkalsmixen. Det betyder att kan kan åhöra denna version även om man inte skulle ha en DVD-A-apparat. Även DTS kan finnas, men det är inte mandatoriskt.

Svaret på frågan om behovet av en bildskärm är svårare. Jag kan utan större besvär spela alla DVD-A-fonogram jag äger (det är några stycken) utan hjälp av skärm, men det hjälper att man provat sig fram lite. Med skärm är det hur lätt som helt - precis som att spela vanlig DVD.

Det kan tilläggas att det finns hybrider också, alltså DVD-A-fonogram som även innehåller DVD-V-versioner! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. 24 bitars upplösning ger en finkornighet som är hela 256 ggr bättre än CD. :P

Någon gång i framtiden kanske vi kan komma i varje fall i närheten av det vid en praktisk uppspelning av ett DVD-A-fonogram, men idag är de allra bästa DA-omvandlarna som finns klart sämre än DVD-A's potential. :(

Jag tycker det är kul att det finns en rejäl utvecklingspotential inom systemet!
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-11 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-11 04:24

(jag har iofs aldrig sett någon dvd-a torrent eller nåt flytande omkring på stället med båten t.ex. Bara dts-spår från dvd-a discar..) :)

edit: ville bara flika in att de dvd-a med PT och BC har spår med formaten 24bit/48kHz i 5.1 och 2.0, 16bit/48kHz 2.0. (och DTS ). "Dance of Death" - Iron Maiden hade 5.1 24bit/88.1 kHz, Toy Matinee - "Toy Matinee" var i 24/44.1 5.1.
Och verkligen jättekul med denna satsning! :D Givetvis skrev man upp sig på listan.
Senast redigerad av Pinnick 2007-01-11 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 08:13

Pinnick skrev:(jag har iofs aldrig sett någon dvd-a torrent eller nåt flytande omkring på stället med båten t.ex. Bara dts-spår från dvd-a discar..) :)

Du har tittat på fel ställe :D

Men hur som helst, verkligen jätteskoj om dom skulle släppa lite med satsning på på bra kvalitet istället för kvantitet :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-11 16:26

Starka rykten säger att Van Morrisons Moondance är en av dom som dom jobbar på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-11 17:04

Vore trevligt också om folk i allmänhet köper riktiga utgåvor och inte laddar ned, så att skivbolagen märker att vi musikälskare är intresserade av bra utgåvor.

Men snålheten bedrar ju ofta visheten...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 18:24

Om man hade ett system med skivfabriks-affärer, som kunde producera varenda utgåva som någonsin gjorts, on demant, skulle allt bli riktiga utgåvor - och ingen fonogramköpare skulle bli utelämnad åt de bedömningar som skivbolagen gör om vad som är den "kommersiellt bästa", söndermastrade, utgåvan.

I ett sådant system skulle ju en omastrad fullupplöst utgåva kunna vara tillgänglig för dem som ville ha en sådan. Jag tror att skivbolagen skulle bli överraskade över hur många som skulle välja ljudkvalitet... 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-11 18:37

Almen skrev:Vore trevligt också om folk i allmänhet köper riktiga utgåvor och inte laddar ned, så att skivbolagen märker att vi musikälskare är intresserade av bra utgåvor.

Men snålheten bedrar ju ofta visheten...

Det finns ju audiofil-trackers av en anledning ;)

Men visst, klart man köper av artister som man vill stödja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-11 18:40

Ok... Och de du inte vill stödja - varför vill du ladda hem deras musik? Inte för att du vill spela den alltså? :o

:wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-01-11 22:27

Kan informera att Warner/Rhino nyligen släppte David Crosbys solodebut, If I Could Only Remember My Name, på DVD-Audio. Låter underbart.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-17 06:23

Verkar som stort sett helt klart att Van Morrison's Moondance kommer på 180 grams vinyl. Vet inte om det även kommer en DVD-A, vet bara att Steve Hoffman håller på med det masterbandet nu 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 01:47

Till slut började det hända något och inte lite heller!! 8O 8O

As most of the world knows today, it has been announced that Rhino/WB/Reprise has undertaken the most ambitious vinyl reissue program of any major label in recent history.

Spurred on by a vinyl lover high up in the Warner Bros./Reprise records administration, I can now reveal that Kevin and I have been remastering for Rhino 180 gram vinyl the cream of the WB/Reprise back catalog for release. Mastered at AcousTech and pressed on virgin vinyl at RTI, Camarillo, these albums will feature the original artwork, track listings and (most importantly to me) are all being cut in true analog from the original Warner Bros./Reprise stereo master mixes, some untouched for 35 years.

There will be a dedicated website where you can order these titles:

http://www.becausesoundmatters.com/

I assume they will also be at the usual places (Acoustic Sounds, Music Direct, etc.)

Also, BRAND NEW RELEASES are coming in vinyl. You have seen our mastering efforts on the current TOM PETTY/Highway Companion, RED HOT CHILI PEPPERS/Stadium Arcadium, and most of you have grabbed JONI MITCHELL's/Blue, our first Rhino "reissue vinyl" attempt. We are working on the new WHITE STRIPES/Icky Thump right now (from amazing sounding 1" 30 ips master tapes) and such classic albums as FLEETWOOD MAC/Rumours, RICKIE LEE JONES, JAMES TAYLOR/Sweet Baby James, Mudslide Slim, VAN MORRISON/Moondance, ZZ Top/Tres Hombres, Fandango and MANY HUNDREDS MORE. If you are patient, you will see your own personal favorites on the list, all painstakingly (and I mean PAINSTAKINGLY) cut directly from the original analog master tapes.

Now threads like the Van Morrison Moondance thread below are probably making more sense to you:

http://www.stevehoffman.tv/forums/sh...d.php?t=102782

FRIENDS, this is the time to buy a turntable. Trust me on this: You will not hear these classic titles sound better anywhere, ever!

Join
http://www.becausesoundmatters.com/
to get on their mailing list. It will be well worth your while!

Stay tuned. Much more to come.

Wow säger jag. För en vinylfantast som jag är det en våtdröm. Vi får se vad som händer med DVD-A för er (ettor och) nollor 8) men skulle gissa att många av dessa också kommer på DVD-A med kvalitetsmastering, förhoppningsvis!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-24 01:50

Jag håller tummarna, tack för att du håller oss underrättade!

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 02:08

IngOehman skrev:Jag håller tummarna, tack för att du håller oss underrättade!

Vh, iö

Ett tips, testa nya 180 grams vinylen av Joni Mitchell's Blue på Rhino. Den låter bara helt otroligt bra. 8O
Den var även graverad utan man gjorde stort sett något alls, så ren dynamik och inget fixande mellan låtarna (vissa låtar har visst tonalt olika ljud). Som han sa om detta:

"Regarding Joni Mitchell "Blue": It's a brand new mastering. So new that the paint hasn't dried yet. This is a really wonderful album; Joni just laid it all out there for the world to hear. Brave, especially back in the day. This album really grows on you. I'm still learning from it and I had a copy the week it was released (a "white label promo" that a friend's dad got from a radio station. He didn't want it; thought Joni "squeaked", heh). I feel that this new version is the true giant killer. Unlike the original 1970's pressings, this new version was mastered without ANY added compression whatsoever making it a true problem child in cutting (of our own making) but I wouldn't have it any other way. After many spoiled lacquer masters and one too many Altoids, it was finished to everybody's satisfaction. The effort was worth it IMO. The ebb and flow of the music is totally intact.

Parts were cut, plated and pressed at Record Tech (RTI) and the actual 1971 Reprise master tape (as recorded and mixed at A&M Recording Studios) was used in disk cutting, bypassing the usual "EQ'd And Compressed Cutting Master" completely. Unlike the DCC, most of the songs on this vinyl version were cut without ANY equalization at all so this will be the closest you will ever be able to get to the sound of the true master tape of "Blue". It was exciting to work on and I'm sure it will please y'all.

On the DCC I tried to make it seem like Joni was constant throughout the album, tonality wise (like any good mastering engineer would). It can be jarring to some to hear one song sound a certain way and then have the next song be a bit brighter or duller, etc. On the new RHINO LP I decided that we are big boys and girls and can handle a bit of tone change from song to song. So on the new album version (for example) the song "ALL I WANT" (which was mixed dead last and inserted into the album master at a later date) has a brighter, more lively sound while the song right after it ("MY OLD MAN") has a mellow tone. On the old DCC Gold CD version I mellowed out "ALL I WANT" and brightened up "MY OLD MAN" so they would sound more even to each other. Here in this new version I left "ALL I WANT" just the way it was mixed. So, when "MY OLD MAN" starts it is a bit of a shock that it is so warm and mellow sounding after the lively first song. Most people would never even notice this but on a very revealing system if you know this album very well you will hear a difference."

Den låter kanon. Längtar till jag kan testa den med min OM40 :P

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-04-24 02:48

Hur är det överlag med DVD-A-släppen, utnyttjas tekniken eller kör dom med trendig komprimering där med som på CD-skivorna?

Spelade en gammal Elton John-skiva för ett tag sedan från 1990, herrejäklar vilken skillnad mot dagens CD-skivor. Fick vrida upp dubbelt så mycket mot vanligt för att höra sången och det blev aldrig påfrestande fast jag spelade riktigt starkt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 07:25

Fick också mailet igår. Hoppas att de kör samma deal med DVD-A, så att allt kommer ut på samma sätt där också. Annars jävlar...

Fick även litet rysningar när jag läste om Blue... :o 8O Jag har alltid sett den som en av Jonis allra bästa, men samtidigt tyckt att den varit litet ojämn i ljudet - och det kanske beror på att de försökt jämna till den! Varför ger de inte ut den så på CD eller DVD-A? Skall man behöva jobba sig med skivspelare, nålar, LP och grejor? :evil:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 12:03

Almen, Kan fixa den till dig snart, men det tar vi via PM 8) :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-24 13:19

Jag vill också tacka subjektivisten för uppdateringarna i den här tråden. Precis som Almen hoppas jag att motsvarande titlar kommer på CD eller DVD-A. Samtidigt är det intressant att Hoffman nu avslöjar att DCC-utgåvorna inte nödvändigtvis var kopior av masterbanden - och att han menar att det är en masteringteknikers uppgift att 20 eller 30 år efter inspelningen fixa t ex tonala skillnader mellan låtar. En sådan hållning är en av anledningarna till att jag oftast föredrar förstautgåvor på cd från originalbolaget. Nåväl, om nu Warner och andra bestämmer sig för att att göra bot och bättring och resultatet blir så bra som man verkar utlova kan även jag tänka mig att handla nya fonogram i framtiden.

Förresten, en jämförelse mellan den nya Joni Mitchell-vinylen och original-cd:n kanske kunde vara intressant?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 13:49

Pekka, skulle tror dom flesta äldre CD utgåvor också är fixade många gånger, så det är knappast något nytt.
Har inte original utgåvan av Blue, har du det? Då kulle vi kunna jämföra. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-24 13:59

Jag påstår inte att alla original-cd är oskruvade, men den överväldigande majoriteten av de förstautgåvor jag hört låter bättre (mindre processade) än senare utgåvor. Jag inbillar mig att anledningen är att de tekniker som under 80-talet fortfarande var anställda hos de stora bolagen helt enkelt gjorde sitt arbete och slapp profilera sig genom att skapa ett särskilt sound.

Har inte "Blue", men kan tänka mig att köpa den på original-cd efter att ha läst den här tråden. Återkommer! :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-24 14:06

Joni Mitchell verkar inte ha fallit för frestelsen att remastra så mycket. Hon har några enstaka på DVD-Audio, tror jag, men Blue är nog originalutgåvan från början på 80-talet någon gång.

subjektivisten: Vi tar det på PM. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-24 14:27

Originalet kom 1987, men sedan blir det svårare. Det finns en USA-utgåva från 1993 med etiketten "Newly remastered from the original master tapes". 1999 kom det en ny utgåva i Europa, och det verkar som om det kom en ny version så sent som i mars i år i USA. Det behöver förstås inte handla om nya mastringar. Måste nog forska vidare...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 02:13

Mer info om en av vinylerna som kommer (vet inte om den kommer på DVD-A):

"FLEETWOOD MAC Rumours, I've heard it 1000 times, still love it! New Rhino LP coming!!

What a great album.

I bet (original Capitol cutting engineer) Ken Perry must have cut 500 sets of lacquers for that one album over the course of two or more years; what a tremendous hit it was.

It is obvious to me that when they were recording and mixing this album they KNEW it was going to be a big hit. The care that they took in the mixing (mixing to two tape machines at once, to keep a first generation cutting master AND a pristine first generation safety) shows that they expected the thing to take off.

Cutting the album with Kevin for Rhino was a great challenge. We wanted to be authentic but we also wanted the true sound of the original master mixes to shine through. WB sent me over a bunch of LP's of RUMOURS from the 1970's and early 80's and I duly listened to them all. They were all cut by Ken but all sounded different from each other. Arggh!

I doubt a lacquer had been cut on this album for a great many years, at least since the CD era. Over the run of the album there were so many little things that changed during the mastering that if you had 50 different USA pressings of the album you might have 50 different "styles" of sound, including big changes in EQ, compression and especially reverb. As the recuts moved into the CD era, 'verb was dumped on everything to make the album sound more dense (in that bad '80's way, I guess). When we received the master tapes (many, many reels) we were surprised to learn that the original tapes were pretty bone dry sounding. In other words, all of the echo that is on the later cuttings of the album and ALL CD versions was NOT on the original pressing of the album. So, it's not on the new Rhino LP either!

You are going to hear RUMOURS exactly like it was recorded and mixed; no revisionist mastering, no bass bump, treble tweaking, echo dumping or other signal processing done by us. It's very clean sounding, almost mellow and our version has the "sound" of the initial DJ pressing of the original release except with greater dynamics and improved resolution (due to the improved cutting methods used by us at AcousTech/RTI). I never get tired of this album and I love to play the AcousTech/RTI test pressing. It's very satisfying to me.

I hope you like it!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 08:08

Rumours finns utgiven på DVD-A, faktiskt. Undrar vad de använt för master... I den här tråden på Quad-forum är en av kommentarerna
this release sounds hissy, thin, compressed, and just plain old
:roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-05 14:02

En dålig nyhet för DVD-A fans är att det verkar kanske inte bli lika många DVD-A titlar som vinyler och kanske inte samma skivor heller

In order to do a DVD a record company has to renegotiate with the artist and their legal team. Then, the original producer will want to get involved and remix the stuff for 5:1. Another 100k out the door. For most, this is the kiss of death. I'm sure some will approve but it's a slow process that is constantly a money losing one. I'm sure there will be some DVD's but not the exact same titles as the vinyl.

An out of print vinyl LP can be brought back in print at any time with little or no fuss as long as the song order and artwork remains the same. Big difference.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 06:00

Almen skrev:Joni Mitchell verkar inte ha fallit för frestelsen att remastra så mycket. Hon har några enstaka på DVD-Audio, tror jag, men Blue är nog originalutgåvan från början på 80-talet någon gång.

subjektivisten: Vi tar det på PM. :)

Hade du eller Pekka original CDn?
Har 1 minter från första llåten, All I want från 180 gram vinylen. Tyvärr så är min skivspelarmotor inne på sista valsen, för den för massa väsen, och NAD 3020i har väl inte optimal riaa del, men jag har ändå inte hört någon bättre version av Blue än denna.

http://www.badongo.com/file/3968235

Wav fil, så det tar ett tag. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-07 08:55

Hur kommer man åt filen - måste man bli medlem?

DVD-A-släppen verkar det gå segt med. :(

PS
Hade du eller Pekka original CDn?
Min är original, tror jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 02:27

Nej, du får skriva ett lösen på 3-4 bokstäver som du får i en ruta, sen vänta några sekunder och sen ladda ner.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-13 12:41

OK, kirrat. Skall lyssningstesta litet i veckan. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-13 15:18

Gör det!

Om 2 dagar så släpps en bunt 180 grams vinyler från Warner

Tres Hombres
ZZ Top [180 Gram Vinyl]
Due August 15, 2007

Sweet Baby James
James Taylor [180 Gram Vinyl]
Due August 15, 2007

Rickie Lee Jones
Rickie Lee Jones [180 Gram Vinyl]
Due August 15, 2007

Fandango
ZZ Top [180 Gram Vinyl]
Due August 15, 2007

Mud Slide Slim
James Taylor [180 Gram Vinyl]
Due August 15, 2007

Tre st är helt klara att jag ska köpa, dom andra har jag inte hört men ska snart "fusklyssna" på dom. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-21 22:58

Almen, testat låten än? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-22 11:26

Yowza. Har gjort en snabbjämförelse bara (ny spelare kom emellan...), och det är inte stora skillnader. Jag skall sätta mig ned ordentligt på söndag.

Fick ju ytterligare fil från Audix precis. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-22 12:29

Jaså? Intressant. Kan du posta 1 min från den versionen du har? Jag har hört 2 st versioner till, DCC cd och en "okänd" version och båda låter klart sämre. Dom låter nästan som man har en filt på högtalaren, eller man använt en kopia av masterbandet. Döda versioner. Vore trevligt att höra den CDn du har :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-02 22:00

Almen skrev:Yowza. Har gjort en snabbjämförelse bara (ny spelare kom emellan...), och det är inte stora skillnader. Jag skall sätta mig ned ordentligt på söndag.

Kan du posta ca 1 min från din Blue CD? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-03 15:45

subjektivisten skrev:
Almen skrev:Yowza. Har gjort en snabbjämförelse bara (ny spelare kom emellan...), och det är inte stora skillnader. Jag skall sätta mig ned ordentligt på söndag.

Kan du posta ca 1 min från din Blue CD? :)
Gahhh... Det är på g. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-03 17:47

Gut. Gärna första låten :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Warner börja släppa audiofile släpp (vinyl/DVD-A)

Inläggav matså » 2007-09-03 19:06

subjektivisten skrev:Ja, läste att Warner kommer satsa ganska rejält på släppa vinyl och DVD-A på nya och återsläppta skivor. Och dessa kommer att göras rätt. Vi har ju redan fått Steve Hoffmans vinyl version av Red Hot Chili Pepers senaste (som krossar CD version) och vad jag förstår så kommer det komma massa mer!

Dom har en hemsida som inte är klar än men som man kan hamna på en mejl lista för veta vad som händer. http://becausesoundmatters.com/

Att säga jag är extremt sugen och glad över denna nyhet är en underskattning. 8)

En glad nyhet för alla musikälskare som vill ha bra återutgivning. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-08 00:20

host :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-17 22:47

**host** :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 13:22

Ehe... Du har PM. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-30 17:05

Nu har dom första skivorna kommit och det verkar vara värt väntan.
Detta är vad Steve Hoffman (mastring) sa om ZZ TOP - Tres Hombres

Mastered by Kevin Gray and me from the original (and I mean ABSOLUTE ORIGINAL) Ardent Studios, Memphis master tapes as mixed by Terry Manning in 1973 from the (mostly) Robin Hood Studios multi-tracks.

http://store.acousticsounds.com/brow...Title_ID=38986

Rhino record number: AWAR 274492

I think that this album really kicks butt and I've loved it ever since I heard "La Grange" on the radio back in 1973 (KMET) and felt it was a breath of fresh air amongst the over-processed stuff hitting the airwaves back then. When I finally saw the album I scratched my head and wondered what it was doing on London Records of all places. Such a strange label to grab those guys.

Of course I didn't realize it was their THIRD album but in those days my sources were Rolling Stone, KMET/KLOS and Tower Records, same as any LA based teen. Until the third album those guys were dead to them I guess.

At any rate, my old London LP sounded pretty good, mastered at Bell Sound, NYC but during the CD era I felt like hearing the album again so I grabbed a ZZ TOP disc and couldn't believe what happened. ALL remixes, bad remixes with digital echo and fake electric drum sound and everything. Ouch, what a mess.

At DCC we wanted to do TRES HOMBRES for our 24 Karat Gold CD series but Sam Passamano, Jr. could NOT convince his buddy Bill Ham to let us use the original mixes. I explained to Sam that he should somehow convince the trio that the original mixes sounded fine and should be out there for people to hear. Well, DCC ended but I think the seed was planted because just a short time later the real deal started to be released again.

I was afraid that we would have to go through the same thing all over again with this new Rhino LP but to my surprise and relief, the original tapes for FANDANGO and TRES HOMBRES showed up at RTI via WB messenger. When I saw that handwritten tape box for TRES HOMBRES I relaxed a bit; unmistakable "Ardent Studios" looking tape boxes. In other words: THE REAL DEAL!

Mastering TRES HOMBRES was pretty straightforward. The flat sound of the tapes were not suitable for disk cutting (way too much bass, no midrange, little top end). Typical stuff mixed on over-bright Altec studio monitors. So, I added a bit of mids and top here and there, not wanting to overpower the sound of the original record and tried to make the bass as linear sounding as possible without reducing its impact. One thing I didn't do (that the old London LP cuttings did) was to add 2:1 compression. I thought the album sounded great without it; nicely dynamic. Smooth and warm but still punchy without being strident or harsh.

I gave Warner/Rhino a choice in which LP mastering we did sounded best to them and they picked the version that I liked the best (less upper midrange/lower treble stress) so bless them!

I hope you like it. Remember, like the other Warner Bros./Reprise/Rhino LP releases that we are mastering, these are limited editions and will not be around forever. If you like ZZ TOP, I recommend you grab this one while you can (along with JAMES TAYLOR "Sweet Baby James" and JONI MITCHELL "Blue".)

Och folk verkar nöjda med det dom hör:

"Just picked up a copy of 'Tres Hombres' from my local record shop for $23.99. It's spinning now and all I can say is OH MY GAWD!!! THIS RECORD SOUNDS FANTASTIC."

"Dropped by ElusiveDisc today and picked up Tres and Sweet Baby.

A few thoughts on Tres:

1. Holy F****** S***!

2. God D***!

3. Are You F****** Kidding Me?

It is truly fantastic."

Låter som ett självklart köp, och jag beställer min idag :D

Detta säger Steve Hoffman om JAMES TAYLOR - Sweet Baby James:
AWAR 274300 is the record number.

I am sure some of you have heard about this by now. It is (to me) the best sounding LP version of this famous album ever made. One of the reasons why is the simple fact that we cut it from the original stereo Sunset Sound two-track master mixes. (Side two of this master was considered lost/misplaced for a long time but we actually found it--spliced at the end of side one!)

I believe this is the FIRST TIME that this album was ever cut from the actual masters and not an "EQ'D and LIMITED DUB COPY".

The reason they did not use this original tape to cut the album is that it was way too dynamic in nature for good cutting in the 1970's. They had to make a "leveled" dub and cut from that.

With the great advances in cutting technology over the years we managed (after a false start or two) to successfully cut lacquers from this previously untouched original stereo tape without using any limiting or compression whatsoever. In fact, most of the mastering gear was turned off during lacquer cutting. We had to lower the overall volume level only 1 db from our usual level so you might have to turn your playback sound up a tiny bit.

I have to thank the good people at Warner Bros./Reprise/Rhino for actually encouraging us to try different mastering styles with this title. They wanted the same thing that we did; the best sound possible. Well, I think we gave it to them, using tapes that probably haven't been threaded on a tape machine in 37 years. It's always a pleasure to do work for people who want the SAME high quality results as you do. Refreshing, to say the least.

The results (as some of you have heard the TPs have mentioned) are nothing short of ear opening, especially if you have listened to the compressed "Fire And Rain" over the years on CD or LP. They dynamics on our version of this song are so amazing as to be scary-good.

I think you will find the difference between this version and any other LP (or compact disc) version out there worldwide to be well worth the price of the album.

Remember, this is a limited edition; get it with the ZZ Top "Tres Hombres" and Joni Mitchell "Blue" 180 gram LP's that we also cut for Rhino.

Verkar också som ett självklart köp:

"Amazing sound! I was lucky enough to be at the mastering session for the James Taylor record and I have to say that the new release sounds just as good as the actual master.

Just for fun I compared "Steamroller" on my old pressing to the new "Because Sound Matters" version and the difference is obvious."

"SBJ sounds much better than my WLP or green label copies. Fire and Rain is my favorite JT song, here it sounds more open, acoustic and uncompresed. Everything has its own space. Very nice!"

Ja, blir att köpa båda två nu 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-30 17:53

Vad tråkigt att så här spännande släpp bara görs på vinyl... Hade dom iaf. inte kunnat släppt på CD?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-30 19:24

Verkar inte som det blir några CD släpp. tyvärr.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-01 16:16

Om jag inte missminner mig så är anledningen till varför man har en stereo är för lyssna på musik, inte tvärtomt :wink:

(en hint om den väldigt döda musikdelen men storbråk om skillnaden mellan 0,001 db och 0,0001 db THD) :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-01 18:52

Ja det är väldigt märkligt hur lite folk pratar musik här...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-01 19:04

subjektivisten skrev:(en hint om den väldigt döda musikdelen men storbråk om skillnaden mellan 0,001 db och 0,0001 db THD) :P

Men du gillade ju inte subjektiva diskussar, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-01 19:55

subjektivisten: Upptäckte just att min Blue är HDCD (står ej på den). Inte konstigt att jag har varit litet förvirrad när jag jämfört olika bränningar av den. Den spelad i en icke-HDCD-spelare blir ju sämre än motsvarande CD. Vad händer med den i en dator? Kodas HDCD:n av korrekt? Blir en WAV-fil bitkorrekt, dvs också HDCD?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-10-05 09:30

Detta var en god nyhet. DVD-A. Mums.

Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-03 00:00

Efter ha lyssnat igen på Warners nya 180 grams utgåvor av ZZ Top - Tres Hombres och James Taylor - Sweet Baby James så kan jag bara säga KÖP! Sanslöst bra kvalite. Vinylen är MKT tyst, ljudet är grymt bra och väldigt dynamiskt. Har aldrig hört dessa skivor låta så bra innan.
Så gillar man dessa skivor, eller, gillar man bra ljud, så ska man köpa dessa. Annars kan man lika gärna slänga stereon. :twisted:

Detta köptips gäller även dom tidigare släppen, Joni Mitchell - Blue, Tom Petty - Highway Companion, Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium och White Stripes - Icky Thump
Senast redigerad av subjektivisten 2007-12-03 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-12-03 16:43

Jag, som är en heltigenom digital kille, läskas oerhört av dessa hintar om fantastiska utgåvor. Det vore ju för dj* om de inte kunde släppa sina mastringar digitalt också.

Med småbarn rattandes på allt man har känns det liksom lite fel att ställa en vinylsvarv längst upp på stereoracket. Äldsta grabben har lärt sig vad som gäller, men lillkillen, ack ack ack.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-18 10:36

I must say in advance that the DVD audio portion remains challenging for numerous reasons but as time permits I will continue to work on that aspect. For those of you that are so passionate about the format, please bare with the site and we will do our best.... but in general DVD audio will be on the back burner and I wanted to say that up front so there isn't any confusion. If vinyl is your thing, you are going to be in heaven!!!! I will be announcing more cool news on the site very soon.

Och det säger han nu! :evil: :evil: :cry:

Kan ju inte finnas någon annan anledning till detta än marknadshänsyn av något slag. "for numerous reasons", my ass.

Fan, vad surt. Då var de inte så intresserade av att sprida goda utgåvor, trots allt. Det kan ju inte finnas något tekniskt enklare än att göra en kopia av originalmastern...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-18 12:35

Anledningen är att för vinyl så finns det oftast redan kontrakt kvar sedan tidigare medans det inte finns för DVD-A och det kan bli en DYR affär, vilket inte betalar sig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-19 01:33

Almen, Dax för en skivspelare. En sådan och ett bra ljudkort så är du klar.

Känns skönt att dom inte lägger ner hela kampanjen, utan att den kommer fortsätta och komma igång bättre snart. Vet flera skivor är ju redan graverade sen länge så det känns bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-19 08:17

subjektivisten skrev:Anledningen är att för vinyl så finns det oftast redan kontrakt kvar sedan tidigare medans det inte finns för DVD-A och det kan bli en DYR affär, vilket inte betalar sig.

Så återigen en inskränkt mediabolag som inte släpper till så marknaden får de produkter som man vill betala för...

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-19 10:38

Bill50x skrev:Så återigen en inskränkt mediabolag som inte släpper till så marknaden får de produkter som man vill betala för...

/ B

Hur tänker du nu? Ska dom släppa DVD-A skivor med förlust?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-19 10:59

subjektivisten skrev:Almen, Dax för en skivspelare. En sådan och ett bra ljudkort så är du klar.

Jag vill ha en skivspelare för att det är skoj, inte för att jag är tvungen. :evil:

De kunde väl sagt från början att de inte hade råd med att köpa loss annat än vinylrättigheterna. Nu har man ju gått och hoppats... :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-19 13:53

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Så återigen en inskränkt mediabolag som inte släpper till så marknaden får de produkter som man vill betala för...

/ B

Hur tänker du nu? Ska dom släppa DVD-A skivor med förlust?

Nä, nu missförstod du mig. "Mediabolaget" är det som sitter på rättigheterna och kräver dyra kontraktspengar för att släppa till rättigheterna.

Jag uppfattade dig som så att när det gäller vinyl finns redan kontrakten och därför belastas man inte med ökade kostnader vid remastrade nyutgivningar. För de digitala utgåvorna är man tvungen att skriva nya kontrakt och det blir så dyrt att släpp inte lönar sig.

Vem skriver man kontrakt med? Jag har ingen aning, därför skrev jag lite slarvigt "mediabolag". Men det kanske är artisterna själva? Annat skivbolag?

Alltså, om någon sitter på rättigheterna och kräver så mycket betalt för dessa att ingen vill köpa dom, vem ska man då klaga på - konsumenterna som laddar hem gratis?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 20:34

Detta sa Steve Hoffman om det förra året:

In order to do a DVD a record company has to renegotiate with the artist and their legal team. Then, the original producer will want to get involved and remix the stuff for 5:1. Another 100k out the door. For most, this is the kiss of death. I'm sure some will approve but it's a slow process that is constantly a money losing one. I'm sure there will be some DVD's but not the exact same titles as the vinyl.

An out of print vinyl LP can be brought back in print at any time with little or no fuss as long as the song order and artwork remains the same. Big difference.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-23 21:08

subjektivisten skrev:Detta sa Steve Hoffman om det förra året:

Återigen, det bara visar att de som sitter på rättigheterna inte fattar någonting. Varför inte ta betalt per sålt ex istället? Bättre att tjäna lite pengar än att inte tjäna mycket, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 21:37

Som sagt, det finns mycket dumt i världen p g a fåfänga och rättigheter.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-03-23 22:50

Man kan förstås också fråga sig varför man ska använda tid och pengar på att göra femkanalsmixningar av gamla stereoplattor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-24 00:27

Sant, anledningen är väl hur dom ska sälja skivan. De flesta någonlunda större skivor finns det ju redan en eller flera remasterade versioner av och ännu en ny skulle nog inte sälja så det går ihop utan man behöver något nytt som ska sälja skivan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-26 20:55

Music Direct sent an e-mail today indicating

Rickie Lee Jones s/t,

James Taylor, Mud Slide Slim and The Blue Horizon

ZZ Top, Fandango

will ship May 20th 2008.

:D :D :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-27 09:45

PekkaJohansson skrev:Man kan förstås också fråga sig varför man ska använda tid och pengar på att göra femkanalsmixningar av gamla stereoplattor.

Nä, det är ju bara intressant om artisten vill det och om materialet tillåter det. Jag vill bara att de bränner ned stereo (och/eller mono) från originalmastern till 24 bits/96 kHz.

Hur svårt kan det vara?

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-11-30 18:42

Tack för tipset:)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-12-27 02:36

Var hittar jag godingarna om jag vill köpa över disk när jag besöker Stockholm, eller finns det några svenska företag som säljer via nätet och har hela sortimentet.
Skulle vara kul om det kom ut mer högklassiga inspelningar eftersom jag gått över till att köpa beg cd som är lika skadligt för skivbolagen som att piratkopiera musiken. Känner inte för att betala 200:- för en skiva som spelades in för 25 år sedan och är en kopia av samma mixning som på den tiden.

Återgå till Musikstugan