Världens första synthplatta?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

GurraG

Världens första synthplatta?

Inläggav GurraG » 2008-03-12 03:31

Jag köpte många skivor idag, i många olika genrer. Den som dock utmärker sig mest är en som heter "Music From Mathematics" och borde kunna klassas som en av de absolut första synthplattorna då den spelades in 1960. $ 4.98 kostade den. Det tycker jag allt den kan vara värd! Om inte annat som kuriosa i samlingen!

http://www.317x.com/albums/i/IBM/card.html

Är det någon här som vet nått om den? Har sett på Popsike.com att engelska monoutgåvor kan vara dyra. Jag vet inget om amerikanska stereoditon dock.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-12 04:14

Kult! :) Intressant fråga förresten, första synthplattan - och då kommer följdfrågan, vilken definition på synthplatta man har (förstår definitionen på denna men kan vara kul att spinna vidare med fler varianter på "första synthplattan" eller synthgrupp eller så :) )

Kanske samla lite milstolpar inom genren, vore kul...!

Det enda jag hört i denna väg var en platta på biblioteket för några eoner sen, "Switched On Bach" som var Bach spelat enbart med Moogsynthar och liknande.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-12 10:34

Jag tror det gjorde nåt redan på 30-talet. I alla fall byggdes då enkla syntar (svårspelade, utan klaviatur). Det skrevs musik till dom, men jag vet faktiskt.se inte om det gjordes några inspelningar. Men det vorde ju konstigt om man INTE gjorde det. Det var ju helt nya instrument.

Det tidigaste i denna väg jag har är delar av soundtracket till Clockwork Orange. Walter Carlos (som gjorde Swtiched on Bach) spelar egna och andra kompositioner på tidstypiska synthar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-12 11:06

Karl-Heinz Stockhausen räknas som en av pionjärerna på området, men han började inte komponera förrän på 50-talet. Hans [s]banbrytande[/s] fantastiska verk Kontakte för tonband, slagverk och piano är från slutet på 50-talet. Han dog för bara ett par månader sedan, förresten.

Tveksam om man verkligen komponerade och spelade in redan på 30-talet, men det är möjligt. Man började definitivt experimentera med ljud då, i alla fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-03-12 11:12

Jag har fått uppfattningen att "Popcorn" skulle räknas som den första synth-låten. Men den är ju ganska sentida...
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-12 12:26

är det för långsökt att se ett samband mellan "Music from matematics" och Depeche Modes skiva "Music for the masses"?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-12 12:51

Rolig tråd. Jag vill slänga in doldisen Daphne Oram, en brittiska (inte så vanligt!) som är född 1925 och som 18-åring experimenterade en massa med ljud.

http://en.wikipedia.org/wiki/Daphne_Oram
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2669735.stm

Eftersom jag tycker Daphne Oram är sjukt tuff så måste jag väl lägga upp en länk till var man kan köpa hennes mest berömda verk också:
http://www.stalk.net/paradigm/pd21.html

Titta på henne, vilken kvinna! Bibliotekarie och ljudnörd i ett!
Senast redigerad av shifts 2008-03-12 13:02, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-12 12:53

Hittade den här intressanta länken jag helt klart ska kika närmre på: http://www.obsolete.com/120_years/nav.html

120 years of electronic music.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-12 14:40

Almen skrev:Karl-Heinz Stockhausen räknas som en av pionjärerna på området, men han började inte komponera förrän på 50-talet. Hans [s]banbrytande[/s] fantastiska verk Kontakte för tonband, slagverk och piano är från slutet på 50-talet. Han dog för bara ett par månader sedan, förresten.

Tveksam om man verkligen komponerade och spelade in redan på 30-talet, men det är möjligt. Man började definitivt experimentera med ljud då, i alla fall.

Man började exprimentera med elektromekaniskt framställt ljud redan på tidigt 1900-tal. Roterande trummor med "kuggar" och spolar stog för tonalstringen. Instrumentet spealdes med manual (som en orgel) och musiken var tänkt att spridas via telefonnätet.

Det står lite om detta i den gamla boken "Synten A till Ö".

Rollo

Inläggav Rollo » 2008-03-12 21:20

Max_Headroom skrev:Man började exprimentera med elektromekaniskt framställt ljud redan på tidigt 1900-tal. Roterande trummor med "kuggar" och spolar stog för tonalstringen. Instrumentet spealdes med manual (som en orgel) och musiken var tänkt att spridas via telefonnätet.

Hmm, justdetja. telharmoniet. Det instrumentet byggdes väl bara i ett exemplar (musiken skulle ju distribueras via telenätet, så ett ex borde täcka världsbehovet).
Dock verkar det inte finnas några samtida inspelningar av den synten.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-13 02:21

Det här var ju kul, jag råkar äga den plattan som tråden inledningsvis handlar om. I STEREO dessutom :D
Historiens vingslag gör sig påminda på ett nästan kusligt sätt...

Tog några slaskiga bilder på skivan som jag lägger upp här. Lägg märke till kluddet med en kulspetspenna på framsidan! Av outgrundliga anledningar kom jag i kontakt med en av männen bakom skivan, J.R.Pierce, som signerade den åt mig. Den införlivades alltså i min skivsamling en gång i tiden när jag var mycket ung.

Bild

Och autografen:
Bild

Bild

För så här länge sedan var elektronisk musik något som gjordes av män i vita rockar på forskningslaboratorier, ta gärna en närmare titt på den här listan över kompositörerna:

Bild

Mvh,
Bertil

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-13 02:47

BertilAlving skrev:
För så här länge sedan var elektronisk musik något som gjordes av män i vita rockar på forskningslaboratorier, ta gärna en närmare titt på den här listan över kompositörerna:

Bild

Underbart! Vita rockar och doktorsexamina. "His special interest is the perception of the pitches of unusual sounds". :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 09:08

Max_Headroom skrev:
Almen skrev:Tveksam om man verkligen komponerade och spelade in redan på 30-talet, men det är möjligt. Man började definitivt experimentera med ljud då, i alla fall.

Man började exprimentera med elektromekaniskt framställt ljud redan på tidigt 1900-tal. Roterande trummor med "kuggar" och spolar stog för tonalstringen. Instrumentet spealdes med manual (som en orgel) och musiken var tänkt att spridas via telefonnätet.

Det står lite om detta i den gamla boken "Synten A till Ö".
Jo, det är väl den tekniken som används för Hammondorgeln. Men det är ändå ett fast sätt att generera ljud, inte olikt till exempel kyrkorgeln (som jag i och för sig gärna kallar "den första synten").

Jag var mer inne på när man genererar musik helt elektroniskt till tonband eller datorminne (datormusik/elektronmusik/elektroakustisk musik).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 09:13

Fan Bertil, du äger! :D

Played by IBM 7090 COMPUTER and DIGITAL TO SOUND TRANSDUCER

Det var tider det, när tekniken var det viktiga! :)

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-13 13:01

Tycker nog att Kraftwerkm Autobahn är ett bra startpunkt.

kraftwerks 2 första skivor på vertigo låter mest som ett rockband som försöker spela Alban Berg på ostämda instrument och alla på varsin låt i olika tidpunkter i hopmixat till någon häxsoppa. := )

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-03-13 13:03

Här har vi lite svensk musik från 60-talet, framställt på DATASAAB-maskiner: http://www.ctrl-c.liu.se/misc/datasaab/musik.html
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 14:14

Det vore ju en kulturgärning att sammanställa detta på en CD/DVD-Audio/BD. Gärna illustrerat med utdrag från tekniska magasin och vetenskapsprogram från samtida TV också. :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-13 15:23

i detta samanhang får ni inte glömma hans edler med sin syntpoppremiär electron kukeso en salig smling nonsestexter tilsammans med hans egen synth som väl troligtvis var sponsrad av en oerhört rik farsa
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-13 15:26

jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-13 15:59

max_headroom:

ang spolar och kuggar... Det är väl så en klassisk Hammond funkar. Rackarns fiffigt, funkar som en elgitarr, men strängen är ett tonhjul där antalet kuggar tillsammans med ett fast varvtal ger tonen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-13 16:25

Tycker vi ödmjukt skall sända en tanke till tysken Oskar Sala med sitt instrument "Trautonium" eller vanligen "Mixturtrautonium". Det kan nog betraktas som en av dom allra första genomtänkta syntarna. Tyvärr nästan helt okänt/bortglömt instrument sam hade sk*t-häftiga klangliga resurser.

Gubben dog för bara några år sedan, nästan 100 år gammal. Tror han var i stort sett den enda som lärde sig spela Trautonium med stor virtuositet.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-13 16:47

Hittade en youtube länk här!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 02:15

Kul med snubben i Youtube-länken, han verkar ha ett äkta brinnande intresse för detta ovanliga instrument (som jag betraktar som världens första synth). Men han tyckt ännu inte ha lärt sig spela lika bra som Oskar Sala själv... :lol:

Här är en gammal radioinspelning från 1953 där Oskar Sala framför en egen komposition, ljuddokumentet är synnerligen unikt (tror inte många personer i världen har denna inspelning) och visar i mitt tycke ett sk*tbra exempel på form - innehåll - musikaliskt framförande. Så ägna gärna de 8 minuter som behövs för att lyssna igenom hela kompositionen:

http://user.faktiskt.io/BertilAlving/OskarSala1953.mp3

Instrumentet Trautonium uppfanns i rundradions barndom på 1920-1930-talet och hade vad jag vet inga digitala kretsar utan var enbart bestyckade med elektronrör 8) :lol:

På 1960-1970-talet var Oskar Sala filmmusikkompositör till några skräckfilmer, bland annat samarbetade han med Alfred Hitchcook (stavas det så?).

Grundkonstruktionen av Trautonium är inte så konstig, de flesta analogsynthvänner känner igen sig: ett antal spänningsstyrda tongeneratorer med sågtandsvågform plus brusgenerator, plus frekvensdelare (med sågtandsvågform) som kan ställas in att dela grundfrekvensen nedåt med heltalsmultiplar. Dessa frekvensdelare bygger alltså upp komplexa klanger (och rent av ackord) med undertoner iställer för att följa den normala övertonsserien. Därtill 4 st bandpass/formant-filter samt envelopkretsar. Allt kontrollerades/spelades med minst två klaviaturer som även kunde användas för glissando och vibrato, samt ett antal fotpedalomkopplare som blixtsnabbt ändrade parametrar för filter och frekvensdelare. Allt detta gjorde att instrumentet kunde spelas i realtid med mycket stort klanguttryck (dock bara av Oskar Sala själv, han hade tyvärr inga elever).

Robert Moog i all ära, men Oskar Sala var definitivt först!!!

edit: uppmaning att lyssna plus större stil i sista meningen
edit2: litet stavfel
Senast redigerad av BertilAlving 2008-03-23 14:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-14 03:32

Jag skulle gärna vilja veta vilken den allra första plattan med riktig "råsynth" var, vilken grupp som var först med detta uttryck. Som i Front Line Assembly, DAF, Visage etc.

Som Poppen sa, Kraftwerk är ju givet, men finns det andra ännu mer typiska? Tidiga Kraftwerk kan ju kanske beskrivas som starkt inspirerande för denna företeelse, men var i sig kanske mer av elektronmusiker osv?

Suicide lär ju ha varit föregångare (har aldrig sett/hört nåt med dem, illa nog, så jag vet inte), Portion Control var också nydanande i stil och uttryck (stor inspirationskälla för t.ex. Skinny Puppy), Throbbing Gristle's Chris Carter byggde tidigt egna syntar/samplingsenheter likt Kraftwerk, också 70tal (men kanske bäst företräder tidig industri/avant garde)... Cabaret Voltaire, så tidigt som sent 70tal men också i början mest experimentalism...

.....och Ja, det är kul att namedroppa synthband :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 03:40

Moody Blues har jag hört räknades som nån slags pionjärer vad gäller synt inom popmusiken.

Sen fanns ju det där instrumentet som jag tror Beach Boys använde i en låt. Jag tror det var ett ryskt instrument som alstrade toner på nåt speciellt sätt. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-14 10:42

petersteindl skrev:...
Sen fanns ju det där instrumentet som jag tror Beach Boys använde i en låt. Jag tror det var ett ryskt instrument som alstrade toner på nåt speciellt sätt. :)

MvH
Peter

Tongenereringan vet jag inte om den är så speciell. Den uppfanns 1919, enligt wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermin

Jag har provspelat en nyare variat av instrumentet. Mycket svårspelad.
Jarre hade med en när han spealde i globen när jag var där och kollade för en massa år sedan. Han verkar ju gilla udda instrument och har ju sin laserharpa, som jag fortfarande inte listat ut hur den fungerar.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 12:36

Theremin har av någon anledning blivit mycket mer känd och använd i många sammanhang jämfört med Trautonium. Men Theremin är som sagt mycket svårspelat och är till råga på allt bara ett monofoniskt instrument (betyder att det inte kan avge flera toner samtidigt som t.ex. ett piano eller Trautonium).

I mitt tycke är Theremin ett ganska tråkigt instrument och den enda person jag hört som får någon vettig musikalitet ur instrumentet är en kvinna (kan ha varit Theremins egen dotter?).

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-03-20 15:51

Max_Headroom skrev:Jag tror det gjorde nåt redan på 30-talet. I alla fall byggdes då enkla syntar (svårspelade, utan klaviatur). Det skrevs musik till dom, men jag vet faktiskt.se inte om det gjordes några inspelningar. Men det vorde ju konstigt om man INTE gjorde det. Det var ju helt nya instrument.

Det tidigaste i denna väg jag har är delar av soundtracket till Clockwork Orange. Walter Carlos (som gjorde Swtiched on Bach) spelar egna och andra kompositioner på tidstypiska synthar.

Ännu bättre är det att "han" är en kvinna. Det ni! Hon gjorde musiken till den underskattade filmen TRON.

På tal om något annat; visst är det väl så att killarna i Kraftwerk inte var inspirerade av annan musik? Om detta är rätt borde det vara unikt. Det kan ju förstår vara en "image" också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-23 12:17

Kraftwerk, har jag för mig att jag läst nånstans, var lite inspirerade av - eller ville göra moderna varianter av - gammal tysk (folk)musik. Nån som kan bekräfta..? Om man lyssnar kan man nog iaf höra lite släktskap med sådana traditioner.

Fast när det gäller inspiration från andra syntband är det kanske svårare, om man inte räknar med de mer experimentella årtiondena i utvecklingen.

Det var väl kanske just ungefär nån gång under 70-talet som synthen blev lite mer tillgänglig som instrument för musiker i gemen, och först då som den egentliga synthmusiken föddes. Typ Kraftwerk :)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-28 02:05

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:11, redigerad totalt 1 gång.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-28 13:48

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:14, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-28 13:51

Kul att du uppmärksammade min länk Johan, trodde den helt hade försvunnit bland alla andra inlägg. Ja tack, fortsätt gärna, jag är intresserad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-28 14:08

Intressant, ja. Men jag saknar Linn Drum Machine! Eller gömmer den sig bakom något annat namn?

Den känns ju som ganska tongivande för 80-talets musik...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-28 14:33

Roland system 100 (hette det väl, moduilsynt-systemet) förtjänar ju att nämnas. Verkar ha funnits i en uppsjö varianter, man kan knappt ha sålt mycket. Skulle tro att vi alla har hört systemet i filmer från sent 70-tal. Filmmusikstudion var tidigt ute och gillade att köpa stora och dyra syntar för effekter och musik.

System 100 kan dessutom avlyssans på skivan "How Men Are" med Heaven 17 där det låter som en akustisk gitarr. Helt jävla omöjligt att höra att det är en analogsynt, men det står så på omslaget.
Vill minnas att systemet står angivet på omslaget till "Dare" med Human Leauge.

Sedan kommer vi in på 80-talet och musiken där kan delas upp i 2delar: Före och efter Yamaha DX 7.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-28 14:40

Håller med om Linn Drum där, och DX7... en kul grej; är det någon musiker som egentligen använt den här för att göra "basgångar"? :D

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-28 22:59

phloam skrev:Håller med om Linn Drum där, och DX7... en kul grej; är det någon musiker som egentligen använt den här för att göra "basgångar"? :D

Bild

Knappast. Den är ett litet helvete att programera, i alla fall om man vill ha koll på vad man gör. Och det kan vi vara glada för. Annars hade vi aldrig fått någon acid house.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-28 23:40

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:10, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-28 23:57

Äntligen nån som kan nåt om Suicide! Har också hört att de var pionjärer. (Tack för länkar, ska kolla snart)

Såg förresten att Cabaret Voltaire formades så tidigt som 1973 och att R.H. Kirk blev skadad i ryggen en gång av grejer som publiken kastade på dem för att deras musik var så provocerade/experimentell :D Blev lite lättare för dem senare under punkeran dock. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-29 00:02

Är OMD omnämda i tråden? Dom var ju också tidigt ute. Byggde egna syntar av bland annat skrotade radioapparter eftersom dom inte hade några pengar att köpa riktiga maskiner för. En del tidig OMD är väldigt exprimentell ("Dazzel ships" är väl mest extrem). OMD fortsatte att göra lite mer exprimentella låter även senare, när dom slagit igenom och hade ressurser.

OMD drog sig ju heller inte för att anävnda även "vanliga instrument" när man tyckte det verkade vettigt. Se till exempel denna gamla video:

http://www.youtube.com/watch?v=szIx2hOi ... re=related

Edit: Dassig ljud, men underbar musik. Synd att jag var för ung på den tiden, det måste varit en fantasik tid! Tänk att hångla med någon blondin med håret spetandes rakt ut när den här låten var helt ny! Sånt går inte nu, men det møkkamusikk som ges nu och damerna har urtrista frisyrer...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-29 00:28

Har ni hört talas om The Silver Apples? De var igång redan på 60-talet men var otroligt långt före sin tid.

Återgå till Musikstugan