Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Karl-Heinz Stockhausen räknas som en av pionjärerna på området, men han började inte komponera förrän på 50-talet. Hans [s]banbrytande[/s] fantastiska verk Kontakte för tonband, slagverk och piano är från slutet på 50-talet. Han dog för bara ett par månader sedan, förresten.
Tveksam om man verkligen komponerade och spelade in redan på 30-talet, men det är möjligt. Man började definitivt experimentera med ljud då, i alla fall.
Max_Headroom skrev:Man började exprimentera med elektromekaniskt framställt ljud redan på tidigt 1900-tal. Roterande trummor med "kuggar" och spolar stog för tonalstringen. Instrumentet spealdes med manual (som en orgel) och musiken var tänkt att spridas via telefonnätet.
BertilAlving skrev:
För så här länge sedan var elektronisk musik något som gjordes av män i vita rockar på forskningslaboratorier, ta gärna en närmare titt på den här listan över kompositörerna:
Jo, det är väl den tekniken som används för Hammondorgeln. Men det är ändå ett fast sätt att generera ljud, inte olikt till exempel kyrkorgeln (som jag i och för sig gärna kallar "den första synten").Max_Headroom skrev:Almen skrev:Tveksam om man verkligen komponerade och spelade in redan på 30-talet, men det är möjligt. Man började definitivt experimentera med ljud då, i alla fall.
Man började exprimentera med elektromekaniskt framställt ljud redan på tidigt 1900-tal. Roterande trummor med "kuggar" och spolar stog för tonalstringen. Instrumentet spealdes med manual (som en orgel) och musiken var tänkt att spridas via telefonnätet.
Det står lite om detta i den gamla boken "Synten A till Ö".
Played by IBM 7090 COMPUTER and DIGITAL TO SOUND TRANSDUCER
petersteindl skrev:...
Sen fanns ju det där instrumentet som jag tror Beach Boys använde i en låt. Jag tror det var ett ryskt instrument som alstrade toner på nåt speciellt sätt.![]()
MvH
Peter
Max_Headroom skrev:Jag tror det gjorde nåt redan på 30-talet. I alla fall byggdes då enkla syntar (svårspelade, utan klaviatur). Det skrevs musik till dom, men jag vet faktiskt.se inte om det gjordes några inspelningar. Men det vorde ju konstigt om man INTE gjorde det. Det var ju helt nya instrument.
Det tidigaste i denna väg jag har är delar av soundtracket till Clockwork Orange. Walter Carlos (som gjorde Swtiched on Bach) spelar egna och andra kompositioner på tidstypiska synthar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster