perstromgren skrev:Thomazo skrev:Det där med tonsättare som dirigerar är intressant och faktum är att jag inte alls håller med Per. Titta på Richard Strauss dirigerandes. Han rör inte en min, har bara en arm i luften. Ändå låter det fantastiskt.
Stravinskys bästa inspelningar är hans egna, detsamma gäller Elgar, Britten och i viss mån Copland.
Man måste inte alls kunna spela samtliga instrument för att kunna dirigera bra, det vore ett orimligt krav.
Nej, det var inte alls det jag menade, jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade var att man måste vara duktig på att dirigera för att det ska låta bra. Jag menade också att man inte alls måste kunna dirigera för att kunna komponera ett orkesterstycke,
lika litet som man måste kunna spela cello, för att kunna skriva en cellosonat, eller dito konsert.Tycker du att det automatisk blir bra när kompositören dirigerar?
Hmmm...
Ja, nästan.
Men... Det där är ju alltihopa saker som det inte finns några tumregelsvar på (som alltid) men en uppfattning man kan ju ha - baserad på "ens egna upplevelsers statistik", och vad man kanske vet om de inre skeendena...
Om jag får klämma ur mig en således extraherad uppfattning, så blir den att jag måste hålla med Thomazo. Utan invändningar.
Tror det hela bottnar i att "skicklig i att dirigera" inte finns. Fast missförstå mig då rätt. Vad jag menar är att det visst kan finnas dirigenter som har lättare att styra en orkester genom sin dirigeringsskicklighet, men de främsta talangen som en dirigent har är inte hur man vevar (dirigerar) utan det handlar om att tolka partituret. Det är där 98% av saken ligger.
Dirigenten behöver inte vara "skivklig på att veva", eller ens bra på att förklara i ord vad han eller hon vill ha orkestern att göra, för arbetet görs inte under konserten (då står dirigenten primärt där för att övervaka och få (den rättmätiga) äran för sin insats) utan under repetitionerna. Om dirigenten gjort sitt jobb kan orkestern spela praktiskt taget utan dirigent under konserten. Det enda som väl kanske är konsertant oersättligt är den respektinjagande (skräckingivande?) funktionen.
Så vart vill jag nu komma med allt detta? (Och mera kommer det...)
Jo, att en dirigent som är dålig på att veva, liksom på att tala med orkestern, inte är nämnvärt handikappad, eftersom det är ett återkopplat system. Det är bara att fortsätta tills det blir rätt, för det är inte på konserten som jobbet görs!
Vad som INTE går att kompromissa med dock, är tolkningen, och det är ALDRIG ett problem för kompositören själv. Så - en kompositör kan vara en urkass dirigent av andras verk, men knappast av sina egna, eftersom ingen annan har direktlänk till sanningen av det korrekta uttolkandet av noterna.
----------------------------------------------------
Men mera kommer det, lovade jag ju. Vad skall jag skriva om då då?
Jo, en kommentar titt det Per skrev, som jag fetat - det där med att en dirigent kan skriva musik för instrument han eller hon inte "kan spela".
Jag håller med om att en kompositör inte behöver vara virtuos, men kompositioner skrivna av kompositörer som inte behärskar instrumenten, men avseende på spelbarhet är tyvärr alltför vanligt. En kompositör som betrktar alla instrument som keyboard-instrument inom sitt register, är både musikerns och musikens mardröm. Och min.
Kompositörer måste vara MYCKET insatta i de instrument de skriver för. De behöver som sagt inte vara virtuoser, men de måste känna instrumenten väl, och det är definitivt ett tillgång att de kan spela på dem, och känner deras parametrar.
Man kan se det som en begränsning, men också som en möjlighet.
Förstår man instrumenten så följer det på köpet med en sorts mjukt regelsystem - som kan ses som en begränsning - en bana som man bör hålla sig inom.
Men det är också ett hjälpmedel för att hitta till de vägar som ur andra perspektiv ger de största frihetsgraderna - t ex med avseende på möjlighet till uttryck.
----------------------------------------------------
För att dirigera behöver man däremot inte alls kunna spela alla instrument. Finns knappt något värde med det ens. Det räcker bra att veta hur de låter. Oftast finns det förvisso inför en konsert vissa instrumenttekniska saker som måste bestämmas, att sätter stråk och liknande t ex, men det får oftast dirigenten slippa.
Det uppdraget delegeras till stämledarna, så dirigenten kan fokusera på... Just det - själva musiken!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).