Vilken Hugo Alfvén ska man ha?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2008-12-28 03:18

Alven ar val inte min favoritkompositor direkt men jag har hans symfonier o rapsodier o sviter dar jag foredrar symfonierna pa Bis fast dom upptagningarna borjar bli "langa i tanden". Nr 2 ar min favorit med ett langsamt koralmotiv aven om Alven kan bli lite val nationalistisk och storvulen ibland.
Stycken som Alven har gjort sig skyldig till ar bla sorgemusiken till Gustaf Adolf Svit som rakade (eller knappast rakade) vara vinjettmusik till Hermans Historia.
Jag rakar vara en stor fan av senromantik och jag vill namna nagra gubbar som inte kommit fram har.
Kurt Atterberg har skrivit en trevlig symfoni nr 6 som han vann Schubert tavlingen med 1928 for hundraarsjubileet jag tror han skrev hela 9.
Han vaver in mycket folkmusikaliska saker i sina verk. En annan som vaver in folkmusik ar Oskar Lindberg som var organist i Engelbrektskyrkan. Forutom orgelstycken bla den kanda koralen en fabodpsalm, har han skrivit nagra symfoniska dikter som ar lyssningsvarda. Det finns antologi med nationalromantiker pa det utmarkta bolaget Finlandia.
Ett annat utmarkt skivmarke ar Cpo som givit ut mycket musik med en annan ganska okand kompositor Ture Rangstrom. Han har lite mer kolorit och inspiration fran kontinenten en det ovriga. Han skrev ocksa fina sanger bla med historiska teman.

Vilhelm Stenhammar skall ocksa tas fram. Han var en mer av hantverksmassig dirigent for Goteborgssymfonikerna under lang tid. Han skrev en wagnerinspirerad opera Tirfing som inte ar nagon hojdare och nagra kantater bla Sangen o Ett Folk som ar utgiven pa Sterling. Han ar ocksa kand for den svulstiga sangen Sverige. Men som nagon var inne pa ar hans kammarmusikaliska produktion inte minst pionomusiken Sensommarnatter hans i mitt tycke basta.
mvh
Johan
Let forever be

Föregående

Återgå till Musikstugan