Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Inläggav phloam » 2010-03-15 23:21

Jag fick sån jäkla lust att lyssna på råsynth och synth (tack vare Spotifynostalgitripping) från den tiden man fortfarande kunde ha snedlugg och lyssnade på Kraftwerk, Heaven 17, Human League, Nitzer Ebb, Front 242, Jarre, Soft Cell osv osv osv....

Vad hade ni för favoriter? Släng upp favoriter på Spotify och Youtube eller bara berätta gamla minnen - konserter, kläder, musik....

Bild

Ovan ryktas vara ett promofoto på en ung Peter Steindel och Svante från tiden för deras föga kända råsynth-projekt "Sect of Eggstermination" (RARE!!!)

[Thank you for your co-operation.]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-15 23:41

Några minnesbilder från min korta period som synthpopfantast på tidigt 80-tal:

- lyssnade nogsamt på de panorerade ljuden i Human Leagues "Don't you want me" på min JVC-bergsprängare. En kompis spelade om och om igen introt till "Open your heart" på en monokassettbandspelare i skolans korridorer.
- hade en tröja som var snarlik den som antingen Frank Mertens eller Bernhard Lloyd ses bära på omslaget till Alphavilles "Forever young"
- bad en frisör i bottenvåningen på varuhuset Sigma i Västerås att klippa mig som Howard Jones. "Vet dina föräldrar om det här?" frågade frisören.

Någon råsynthare blev jag aldrig. Depeche Mode och Human League räckte, tillsammans med Jarre och Vangelis, alldeles utmärkt. Dessutom drog symfonirocken och 60-talspopen mer. Men visst hann jag förbruka några burkar frisyrgelé under de där åren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-03-15 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-15 23:44

Jag lyssnade mig igenom Sigue Sigue Sputnik för första gången på 25 år (nåja) häromdan http://open.spotify.com/album/0WQNMe5QMsNYUiZHpznQER. Tjaa, kanske inte råsynth men onekligen i 'new wave' fåran, hur ska man förhålla sig till detta. Rekommenderas hursomhelst. :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-15 23:50

"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör. Får plocka fram plattan vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-15 23:56

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja, man får lida för konstupplevelsen :) Ett alternativ är att lägga i 10 "guldmynt" i flipperspelet på Lottas Café.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-16 00:13

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" köpte jag i originalutgåva på cd från 1986 ganska nyligen. Den åkte ur spelaren lika snabbt som den hade åkt in. Kanske var jag bara inte på humör. Får plocka fram plattan vid tillfälle.

Med vänlig hälsning

Pekka

Prova igen. Den är bra, ju!

Edit: Fick just korn på den här, fejkad live: http://www.youtube.com/watch?v=ff974Ocxl4Q

Kanske den minst diskreta utstyrsel som burits på en scen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-16 00:20

Gary Numan

http://www.youtube.com/watch?v=-0WNbm1jz6A

På keyboard: Billy Currie som också spelat med Ultravox och Johnny Warman. Snyggt spelat är bara förnamnet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-16 00:23

"Flaunt it" snurrar nu - tidens tand har inte varit nådig. Det är i mina öron mer någon slags elektro-/danspop med lite tokroliga infall än riktig syntmusik. Men jag ska banne mig ta mig igenom skivan!

På min tid, det vill säga det glada 80-talet, hade det varit otänkbart med luvjacka och bockskägg på en syntare. Paret på bilden i det första inlägget måste vara av betydligt yngre datum och jag skulle snarast placera det i gothfacket. Här har vi ett par riktiga syntare:

Bild

Yazoo framstår också så här nästan trettio år senare som något av det absolut bästa som kom ur den syntvåg som Kraftwerk hade lagt grunden för några år tidigare. Gruppens två album är häpnadsväckande bra - jag lyssnade på båda för en kort tid sedan. Låter bra gör de också. Den konceptuellt liknande gruppen Eurythmics - allvarlig ung man bakom sina maskiner samt uttrycksfull sångerska - var nästan lika imponerande, åtminstone innan den började ägna sig åt tröttsam arenarock.

Det här ångrar jag bittert att jag missade:

http://www.youtube.com/watch?v=K2t4K_qFl2A

För att inte tala om det här från samma konsert. Omstarten bidrar nästan till att höja stämningen ytterligare:

http://www.youtube.com/watch?v=UA-yf7CFJ9w&NR=1

Och så här börjar konserten - det här måste höra till det bästa som någonsin har gjorts på en konsertscen:

http://www.youtube.com/watch?v=hltWB-hd ... re=related

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-16 08:55

Kul att se.

Personligen vill jag nog hävda att Depeche Mode, Alphaville & Howard Jones håller bättre än Yazoo.

Lite Howard: No one is to blame
New Song
Hide and Seek

I syntpop-spåret är väl fortfarade detta bland det bästa som gjordes. Rätt typisk frilla och klädsel - gitarren lite ovanligare:

Nik Kershaw - The Riddle
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-16 09:49

Jag är en stor fan av Kjell Alinge, och han lurade i mig ett och annat kraftigt "syntat och saftat" sent 70-tal och tidigt 80-tal. Gruppnamnen har jag nästan förträngt, men jag skulle känna igen varenda låt än idag, tror jag. De dyker upp då och då på konstiga ställen, och tänker genast "Eldorado!".

En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-16 09:55

perstromgren skrev:En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?

Ja, det är bland annat den jag prisar här ovan...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-16 10:03

PekkaJohansson skrev:
perstromgren skrev:En platta kommer jag ihåg att jag gillade: "Upstairs at Eric's" med Yazzo. Är det den genren som åsyftas här?

Ja, det är bland annat den jag prisar här ovan...

Slarvigt läst, sorry.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2010-03-16 15:03

En annan har en helt annan ingång till synthen.
Den var både död begravd och roterad i sin grav när jag hittade dit.

Det var först 97-99 som jag hittade dit.

Covenant, Saft, Apoptygma Berzerk, Front 242, Assemblage 23, Antiloop, Earthbound, BBE, Daft Punk, Faithless, The Grid, Letfield, Infected mushroom, New order, Miranda!, PPK och VNV Nation är alla band som dyker upp när jag pratar synth. Vilket i sak kanske inte alltid är full rättvist åt synth enligt 80talsfantasterna... Men jag landade naturligt i den mera dansanta synthen iom att jag under slutet av studietiden även lekte dj.

http://open.spotify.com/track/6Ap85jPfZq0DIgglSKPf55
New Order - Confusion i remix. Inte helt ovanligt att man spelade den 01:58 för att tömma dansgolvet från hånglande par, nackdelen var att det fanns ett gäng som älskade låten och dök upp alles lagom för att röjja till fullo.

http://open.spotify.com/track/0P3m6cP3Cz6NJwVXELEyR4
Covenant - Stalker club remix Sicka minnen!

http://open.spotify.com/track/4eJPYqrUUXIJg8Cn71vkGV
Covenant - Dead stars (version) också helt underbar låt.

http://open.spotify.com/track/7oLnxbKjoxDczlqDLviSfK
Apoptygma Berzerk - Nothing else matters Helt underbar cover med en del bekanta samplingar.

En rolig tid musikaliskt minst sagt. Det ligger dock in i gränsland över till både trance, dance och diverse elektronika.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 18:59

Tux - kul med din vinkling! Och visst gränsar det till mycket (modernt). Eskil i Covenant har jag lånat en Portion Control till..! *woot* Lassieklubben :mrgreen:

Jag tycker om hela denna subkultur och dess olika varianter, riktiga råsyntharna (om vi talar The Klinik, tidiga Frontline Assembly osv) är så härligt politiskt inkorrekta i sin attityd :) Önskar att man hade tagit ut svängarna mer när man var ung :D (Det räckte dock för att bli utkastad från en bowlinghall i USA, men det säger mer om rednecks därborta än nåt annat :P )

Pekka - du har alldeles rätt i att de på bilden knappast är synthpopare :D men så var den inte så seriös heller. :) Råsynthare har ju en hel del gemensamt med gothare och steget är inte långt till industri.

Klicka på bilden så kommer ni till en blogg med lite kul text om råsynth...!

Max, Gary Numan missade jag tyvärr när det begav sig, tror jag missuppfattade grejen/slarvlyssnade. Aj aj. Gillar dennes sång!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 19:15

PekkaJohansson skrev:"Flaunt it" snurrar nu - tidens tand har inte varit nådig. Det är i mina öron mer någon slags elektro-/danspop med lite tokroliga infall än riktig syntmusik. Men jag ska banne mig ta mig igenom skivan!

Läs review'n på Spotify (från Allmusic) så kanske den får ökat djup :) Håller med om att den musikaliskt sett är nån slags protoglamsynthpunkpop men det kan ju vara rätt kul iofs :)

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2010-03-16 20:48

Många favoriter är redan nämnda, men Orchestral Manouveres In The Dark fanns inte med.

Här med Enola Gay

http://www.youtube.com/watch?v=WZ_X43zcXcU

Beorn

Re: Kajal och frisyrgele - Råsynth och synthpopsnostalgi

Inläggav Beorn » 2010-03-17 00:07

phloam skrev:Jag fick sån jäkla lust att lyssna på råsynth och synth (tack vare Spotifynostalgitripping) från den tiden man fortfarande kunde ha snedlugg och lyssnade på Kraftwerk, Heaven 17, Human League, Nitzer Ebb, Front 242, Jarre, Soft Cell osv osv osv....

Jag tar fasta på dina Nitzer Ebb Front 242 referenser för EBM var definitivt min stil! Lyssnar fortfarande på en hel del elektroniskt, både lättare och mycket tyngre.

A Split Second - Crimewave
Var och såg dessa i någon liten sunkig lokal i Göteborg i slutet på 80-talet, hur bra som helst! Flera bra band från Belgien på den tiden. Såg inte slutet på konserten för vi kunde inte missa sista bussen "hem till byn" :D

Nitzer Ebb - Warsaw Ghetto
Klassiker..

Erasure - Sometimes
Synthpop går bra det med. Fast när man ser en del videos idag så skäms man lite.. :roll:

Depeche Mode with Billy Corgan - Never Let Me Down (Live)
Lite udda men bra, synd på dålig inspelning..

Rolig tråd, ser fram emot andras bidrag jag med!
Senast redigerad av Beorn 2010-03-17 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Beorn

Inläggav Beorn » 2010-03-17 00:15

Max_Headroom skrev:Gary Numan

http://www.youtube.com/watch?v=-0WNbm1jz6A

På keyboard: Billy Currie som också spelat med Ultravox och Johnny Warman. Snyggt spelat är bara förnamnet.

Den hade jag inte hört, intressant!

Ändå kände jag igen den direkt..
http://www.youtube.com/watch?v=kGSajAGg9h4
:oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-17 00:42

Jag är också djupt rotad i synthens värld och återkommer ständigt dit.

Blev nästan förbannad när jag såg att Yazoo konserterat i CPH 2008, det har helt gått mig förbi. Djävlar också!

För egen del är det DM, Erasure, New Order, OMD, Kraftwerk, Yazoo, Jean-Michel Jarre och Vangelis Papathanassio som snurrat mest. Vissa av Vangelis stycken funkade bra som brudmagnet bakom pianot. Speciellt "La petite fille de la mer":

http://www.youtube.com/watch?v=OXkMyzys0qE

Under hela min grundtjänstgöring i Karlskrona vaknade mitt logement till Erasures "Blue Savannah Song", shit vad jag blir nostalgisk nu!

En lite ball anekdot: Jag somnade ofta till radio i mina tonår. Min bergsprängare var av den delbara typen, så en högtalare hängde på var sida om sängen. Vid ett tillfälle var det "Midnight Special" och Clabbe hade för kvällen döpt om programmet till "Synthesizer Special". Jag kastade mig på play- och record-knapparna och lyckades spela in hela programmet.

Förgäves försökte jag hitta bandet för några år sedan, men det var som bortblåst. Jag mailade då till Clabbe:

Bosse och Clabbe skrev:Jag fixade ett tillfälligt "masterupplägg" åt dig - man har väl kontakter ! hej C.

>HAHA!!!!! Fräckt att den låg uppe! Och ännu coolare att du länkar till den!
>
>Tack!
>
>/Bosse
>
>>
>>http://thepiratebay.org/tor/3541118/Rakt___ver_disc_88-07-01
>>
>>
>>>POST FRÅN HEMSIDAN
>>>
>>>BREV skickat 06-10-17 från Bo Mellberg
>>>
>>>Namn: Bo Mellberg
>>>
>>>Email: bosse@mellberg.org
>>>
>>>Ärende: Inspelning av Synthesizer Special
>>>
>>>Brev:
>>>
>>>Hej!
>>>
>>>För många år sedan gjorde du en version av radioprogrammet "Midnight Special" som du kallade för "Syntheziser Special", helt dedikerat till Synthmusik, från Popcorn till DM osv...
>>>
>>>Jag hade detta program på en kassett som jag tyvärr försnillat. Vet du hur jag kan få tag i en kopia av den sändningen.
>>>
>>>Mvh,
>>>
>>>/Bo Mellberg, Lund

Så nu har jag återigen Synthesizer Special i min spellista. Fast nu som mp3:a! :-)

Hojta om ni vill ha den. Den är full av galna Clabbe-påor och snack: "Wanna pop? You wanna pop? You wanna pop some popcorn, pop some popcorn?..."

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sirius227

Inläggav sirius227 » 2010-03-17 08:46

Bra tråd!
Jag har verkligen varit helt inne i synthens underbara värld. Nuförtiden har jag dock en mycket bredare smak men man håller fortfarande sina gamla hjältar högt.

En del minnen från denna eran...hmmm.

-Die Krupps live i Malmö (-93?) var väldigt bra. Stod bredvid Jurgen Engler strax innan konserten i den alkoholfria(!) baren :-)

-Alla gånger (3-5 ungefär) man har sett Cat Rapes Dog, Spock, Page, Poupee Fabrikk m.fl (också i Malmö).

-När kompisen fick tag i Skinny Puppy- Rabies på vinyl runt -88.. Underbart :-)

-Att Front242-Tyranny For You var den första CD man köpte..

-När man gick och köpte första singeln från Einsturzende Neubautens Tabula Rasa och det sen visade sig att killen i skivaffären hade gjort misstaget att lägga ner hela plattan i påsen..:-) (12305:e Nacht är vacker)

För övrigt anser jag än idag att följande låtar är bland de bästa(Topp50) som gjorts alla kategorier :

Skinny Puppy-Assimilate (och Worlock)
Klinik-Black Leather
Music Hall MMF-5,Benz Ace H,Naim Nait XS,Naim CD5i,Cambridge Audio DacMagic,Rega Ear,XTZ 99.26, NacA5, VdH The Source

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-17 10:12

Att Art of Noise inte dykt upp i tråden ännu, eller har jag läst slarvigt?
Fast jag upptäckte dom sent. När det begav sig var min smak inte tillräcklti sofistikerad för att förstå det fina med deras musik. Men så var det med mycket.

Pet Shop Boys är ju också klassisk 80-tal synthpop som faktiskt.se håller på fortfarande och härom året lyckades klämma ut en riktigt bra skiva... Deras musik förstod jag i alla fall direkt när den dök upp.
Nu håller jag på och lär mig West End Girls på bas...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-17 11:15

sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-17 11:57

Max_Headroom skrev:Att Art of Noise inte dykt upp i tråden ännu, eller har jag läst slarvigt?

Just det! De fyra plattorna har jag också. Fina grejjor!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
sirius227

Inläggav sirius227 » 2010-03-17 17:52

phloam skrev:sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Ja, exakt. Mycket trevligt, var väl i 15-17 årsåldern. Början på 90-talet.
Men Die Krupps spelade någon annanstans, kommer inte ihåg var..
Kommer dock ihåg att det ringde duktigt i öronen efteråt..
"Stahlophonen" gick varm under den spelningen..:-)
Music Hall MMF-5,Benz Ace H,Naim Nait XS,Naim CD5i,Cambridge Audio DacMagic,Rega Ear,XTZ 99.26, NacA5, VdH The Source

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 17:31

Beorn skrev:A Split Second - Crimewave
Var och såg dessa i någon liten sunkig lokal i Göteborg i slutet på 80-talet, hur bra som helst! Flera bra band från Belgien på den tiden. Såg inte slutet på konserten för vi kunde inte missa sista bussen "hem till byn" :D

Nitzer Ebb - Warsaw Ghetto
Klassiker..

Erasure - Sometimes
Synthpop går bra det med. Fast när man ser en del videos idag så skäms man lite.. :roll:

Hehe, musiken var skitbra men videosarna pinsamma, men hellre det än tvärtom som det ofta är idag :)

Apropå Belgare, jag bidrar då med Neon Judgement "1313" som spelades in från Bommen i p3 på blandband :)

Fasen det finns mycket kvar att avhandla - en fantastisk tid då även mycket populär hitmusik var väldigt mycket "synth" - Jarre, Human Leauge... (HL var enligt Marsh/Ware avsedd att bli just väldigt stora och populära, under en viss kortare tid. Men de hade uppenbarligen bestående kvaliteter :) )

Kul att tänka på hur instrumenten inspirerade och att det färgade hela utbudet. Tänk att en gång låg grupper som DAF högt på topplistorna... 8O :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-19 17:35

sirius227 skrev:
phloam skrev:sirius227, Page osv, det låter som om du kanske varit på Stadt Hamburg i malmö en del?? :)

Ja, exakt. Mycket trevligt, var väl i 15-17 årsåldern. Början på 90-talet.
Men Die Krupps spelade någon annanstans, kommer inte ihåg var..
Kommer dock ihåg att det ringde duktigt i öronen efteråt..
"Stahlophonen" gick varm under den spelningen..:-)

Det var ett fantastiskt vattenhål, minst sagt, hur många bra konserter har man inte missat där.... 8O För jävligt att det blev nån fucking restaurang där istället. Tragiskt. (Vart går man nuförtiden??)

Berätta gärna mer konsertminnen :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-03-27 14:23

Hann inte skriva något i den här tråden innan jag åkte på semester så jag tar igen det nu. ;)

Jag sållar mig till skaran som var synthare i början/mitten av 90-talet.
Har egentligen alltid gillat elektronisk musik, men det var då jag upptäckte den "hårdare" synthmusiken.

Det började med att jag upptäckte synthpop, som t.ex. de här grabbarna:

S.P.O.C.K. - Never Trust A Klingon
http://www.youtube.com/watch?v=LtetrjjFBNE&fmt=18

Kort därefter köpte jag Tyranny For You med Front 242 och blev helt såld. Köpte nästan enbart skivor med hårdsynth/EBM i ett par år!
Lite smakprov på vad jag gillade då:

Clock DVA - The Hacker
http://www.youtube.com/watch?v=NO5IQztEO0o&fmt=18

Front 242 - Quite Unusual
http://www.youtube.com/watch?v=urd8tG0xvoM&fmt=18

Dance Or Die - Psychoburbia
http://www.youtube.com/watch?v=ta02sxxcmO4&fmt=18

Front Line Assembly - Provision
http://www.youtube.com/watch?v=YBIWW2bwfwk&fmt=18

Project Pitchfork - Carrion
http://www.youtube.com/watch?v=NxR5go4A-dg&fmt=18

The Cassandra Complex - One Millionth Happy Customer
http://www.youtube.com/watch?v=7xddV9mq6NE&fmt=18

Nitzer Ebb - Let Your Body Learn
http://www.youtube.com/watch?v=cXBRyzEgkKQ&fmt=18

Portion Control - Under The Skin
http://www.youtube.com/watch?v=cF2hLV-uBRk&fmt=18

X Marks The Pedwalk - Abattoir
http://www.youtube.com/watch?v=2GZUozokkno&fmt=18

Skinny Puppy - Smothered Hope
http://www.youtube.com/watch?v=xodnJOGAetI&fmt=18

Cabaret Voltaire - Sensoria
http://www.youtube.com/watch?v=RkfzXq0tA3c&fmt=18

Leæther Strip - Strap Me Down
http://www.youtube.com/watch?v=PhbZM0u_jpk&fmt=18

Apoptygma Berzerk - Backdraft
http://www.youtube.com/watch?v=ahvg7O49lNk&fmt=18

Men mot slutet av 90-talet så tröttnade jag lite eftersom banden jag gillade antingen slutade eller gick ner sig ordentligt. Samtidigt började jag upptäcka andra musikstilar som jag helt ignorerat de åren jag nästan enbart lyssnade på synth.

Numera ligger nästan alla skivorna arkiverade i kartonger. De är bara de mer experimentella banden (t.ex. Skinny Puppy, Cabaret Voltaire och Coil) som jag tycker är intressanta och spelar än idag.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-03-27 14:41

Falloutboy: Ojoj, skulle nästan kunna skriva ett exakt likadant inlägg själv! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-27 14:43

Bästa bumpen, nu blev jag riktigt glad :)

FalloutBoy skrev:De är bara de mer experimentella banden (t.ex. Skinny Puppy, Cabaret Voltaire och Coil) som jag tycker är intressanta och spelar än idag.

+ 1 på det! Det känns lite som om techno/electronica tog vid och idag känns grupper som t.ex. Autehre som finfin synthmusik :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-03-27 15:31

phloam skrev:+ 1 på det! Det känns lite som om techno/electronica tog vid och idag känns grupper som t.ex. Autehre som finfin synthmusik :)

Jo, det kan man väl kalla det. ;)
Och IDM verkar av någon anledning åldras med större värdighet än många andra genrer.

Beorn

Inläggav Beorn » 2010-03-28 00:15

FalloutBoy skrev:Dance Or Die - Psychoburbia
http://www.youtube.com/watch?v=ta02sxxcmO4&fmt=18

The Cassandra Complex - One Millionth Happy Customer
http://www.youtube.com/watch?v=7xddV9mq6NE&fmt=18

Bra val! Letade efter Dance or Die's Will of the Wind när jag skrev mitt inlägg, men hittade inget. Försökte även länka till samlingen This Is Electronic Body Music men den finns inte på spotify... Ser ännu en länk till Front 242 som var störst, helt enkelt. Glömmer aldrig bussresan till Göteborg, 15 år gammal, för att köpa nya skivan Official Version. Sen satt man hemma i en vecka och lyssnade konstant! Men även Tyranny (For You) när vi trodde del var fel på skivspelaren på det första svajiga spåret! Samt Apoptygma som vad jag vet får räknas som det sista dödsrycket i den genren.
Vrum/Hembio: - Larsen 6, Larsen 6 SC, Audio Pro Cube, Denon 2809, Philips BDP9500, PS3 - Övrigt: Marantz 7001 Amp+SACD+Tuner, Larsen 4, Sennheiser HD 650, Canton Ergo 601

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-31 11:12

Här är en kul intervju med Vince Clarke:

http://www.motherboard.tv/2010/3/17/ele ... e-of-synth

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-05 20:04

Bommeberg, det där var kul att se :D Jäklar vilken maskinpark......ojojojoj.... Trevlig verkar han vara också den gode Vince :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-04-05 20:30

Bild

Cabaret Voltaire "dög" eftersom jag dumt nog hade bestämt mig redan 1982
för att inte vara synthare. jag missade därför allt det där hårda belgiska. Var på
konsert med Front 242, 1985, tror jag. Minns det ännu. Skottsäkra västar
mohikan, Pilotglasögon och fallskärmar som fond.

Drain Train med Cabban är jäkligt fräck:

http://www.youtube.com/watch?v=8a3cYWQ6T0k

Twice A Man är förträffliga. Denna är sagolik:

Bild

Om Simple Minds är synth gillar jag dem också.

Tjipp!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-05 21:13

:D :D :D

Cabaret Voltaire kan jag skriva mycket om :) Helvetes skit att man inte såg dem live nån gång :(

Jag ska berätta ett annat kul hårdsynthkonsertminne iaf senare :)

Simple Minds.... Sons & Fascination + Sister Feelings call, New Gold Dream, visst fasen var det synth! :D

Twice A Man lär ju ha varit en intressant liveupplevelse, hörde då att de hade norra europas fräckaste ljusshow, men jag kan ha fattat fel :) Bara sett dem en gång på trist kulturnattsspelning (ingen riktig konsert).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-04-05 22:33

CODY skrev:konsert med Front 242, 1985, tror jag. Minns det ännu. Skottsäkra västar
mohikan, Pilotglasögon och fallskärmar som fond.

Inte konstigt att "alla" säger att det var bättre förr! Finns det någon som håller på med sådant här nu, eller är det bara fjollerier överallt? Varför visas i så fall inte det på TV istället för skit som Idol och melodifestivalen?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-04-05 22:50

Jag kände mig i alla fall lite rädd :o
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-04-05 22:59

Så här ska det se ut:

http://www.youtube.com/watch?v=pBP9clm9FME

Synd med det dåliga ljudet bara...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-05 23:01

Klart man ska vara lite rädd på konsert, annars är det inget spännande :D

Men mer om det senare.... :twisted:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-07 04:07

Apropå läskigt! :D

Jag minns ett "rejv" i Köpenhamn (bara det är ju lite ruggigt, Christiania, knark, storstad) där nackhåret bokstavligen reste sig när man gick in i den ruffiga industrilokalens stora sal; öppningen var som ett svart hål; ett olycksbådande pulserande basdunk, och när man kom in så klövs mörkret av en illgrön lasermatta som var så tung att den kändes nästan fysiskt påtaglig. Mysrys! Fast strax efteråt var det inte läskigt, bara häftigt :)

Sen lite mer synthrelaterat; om några varit lite otäcka live så är det ju Skinny Puppy; -85 så var scenshowen inte lika utvecklad som den senare skulle bli men ändå. Suggestiv backdropskräckfilm, krossat glas, nerblodad Ogre hängande upp och ner i en ställning med stroboskop bakom i en vision av skärselden, även utklädd till elak vivisektionist med munskydd och gummihandskar; hunden Chud* hans offer, tarmar och blodstänk på publiken... (just precis då drog de i gång "Assimilate"; alla bara upp med näven i luften och studsade galningar - har aldrig varit med om nåt så totalt medryckande i konsertväg nånsin igen)

* Vi talar liten mjukdjursvovve med inbyggda specialeffekter alltså :)

Fast egentligen kanske själva publiken är mest läskig vid sådana tillställningar :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-05-02 19:14

Eftersom jag helt plötsligt kom på hur bra Yellow Magic Orchetstra är och
postade i en annan tråd om dem utan att tänka på att det faktiskt är svårt att
vara mer råsynth än YMO - från 1978 och Japan (samtida med Kraftwerk) -
vill jag peka på ännu än låt. Tänk på att denna video är gjord ca 1979, och att
vi faktiskt har att göra med en magisk orkester av allt att döma:

http://www.youtube.com/watch?v=7OOLxGjb3dY&feature=related
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-02 21:27

Phloam.

Gillar ditt konsertminne skarpt. Mer sånt!

På tal om YMO.

Sakamoto+Iggy=Risky

http://www.youtube.com/watch?v=4d-JMWU4 ... re=related
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-05-02 21:44

@phloam: bra beskrivet!

@Jansson: vad sägs då om Sylvian & Sakamoto:

http://www.youtube.com/watch?v=vMjYOeedlTc

Det har helt nyligen hänt mig att jag in om kort tid blivit Japan/Sylvian frälst,
samtidigt som YMO frälst.

Merry Christmas Mr Lawrence!

CODY
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-02 22:43

Phloam ursäkta OT.

@Cody

Det där är mycket bra!
Jag ska gräva vidare. Måste höra mer

Har den här maxin hemma:

Bild

Ligger den också på nåt album?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-02 22:59

Fortsätt, jag blir bara glad om vi får med allt som ens kan tänkas vara avlägset besläktat med Synth :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-05-02 23:17

Inte alls lika avancerat och bra som YMO, men ändå... Börja på det belgiska "synthundret"? Året var väl 1979 och jag vill minnas att låten spelades i program serien "Syntetisk Resa" med Marina Schiptjenko.

Själva videon:
http://www.youtube.com/watch?v=J49XpGTHExk

Favorit i repris som också spelades i programet. Underbar låt, älskar texten!

http://www.youtube.com/watch?v=5SWJmAgWlgM

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-03 10:38

Ok Det här bara måste ni se :D :D :D

Synth Britannica Pt 1-9

Kollakollakolla och tack för bump annars hade jag inte hittat detta :D

Edit: Shit, kan inte sluta titta :D

Edit: Det är alltså en dokumentär från BBC om Synthmusiken och dess framväxt i England, uppdelad i 9 delar på tuben. MASSOR av roliga klipp, intervjuer med en massa kända artister osv. Hur njutbart som helst :)

Kommentera gärna eller bara njut, men missa inte :)
Senast redigerad av phloam 2010-05-03 19:19, redigerad totalt 1 gång.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-03 16:03

Welle Erdball
http://open.spotify.com/track/0ua0WdaFy3X7msH9CMCcni

DAF
http://open.spotify.com/track/0yWk15ft6eUvDG1oVTAbxS

Lite nyare, Mind.in.a.box
http://open.spotify.com/track/0DjKIUO5G6yZnUFJFtRjnJ

Det får räcka just nu :)

Edit: jag glömde zeigeist, träffade Princess (hon som sjunger) efter en spelning i stan och det flörtades hejvilt. Men man hade ju tjej då *damn it* :D
http://open.spotify.com/track/7IL0aNnoFhxAec2Jx7m4Nl

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-03 17:45

Den här snubben gillade jag ett tag när det var nytt.
Först Tubeaway army och sedan som solo. Det var slutet på -70.

Han måste väl tillskrivas att vara först med att introducera synt-pop i stugorna när det begav sig.

Verkar fått en revivial?

Känns som lite stelbent musik eller är det bara jag?

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=Ldyx3KHOFXw

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-03 19:57

@jansson: Revival fick den gode Numan tack vare Arman van Helden's "Koochy" : http://www.youtube.com/watch?v=wMMU9NrDAno som kanske är lite mindre stelbent :D

@bootstrap: det där får jag lyssna in mig på men det lät fräckt..! Förutom DAF då alltså :)

@CODY: Jag är ju Sylv-ian sen Japan och framåt i princip; har inte så mycket men kan skriva lite valda rekommendationer (om du inte redan sett dem i andra trådar)..! Återkommer med mer sen.

Det finns mycket kvar att ta upp.... :)

"the normal" - gruppen alltså, som syntes i dokumentären - verkar ju skitcoola, nån som kan dem?

http://open.spotify.com/track/0T8yLOn5wI6Cyk5hx8yFsk Warm Leatherette
Senast redigerad av phloam 2010-05-04 03:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-05-03 20:16

phloam skrev:@CODY: Jag är ju Sylv-ian sen Japan och framåt i princip; har inte så mycket men kan skriva lite valda rekommendationer (om du inte redan sett dem i andra trådar)..! Återkommer med mer sen.

Gärna det :D

Jag är "light user" och tycker mycket om Gone to Earth, Bees on a Cake och
Secrets of the Beehive och ganska mycket om Brilliant Trees. Kanske för
att de är de enda jag har. Så det bådar gott.

@jansson: Gary Numan har känts lite manerisk, kanske, och har aldrig fastnat
riktigt.

@boostrap: DAF är bättre än man tror.

@Max Headroom: Telex, ofattbart. Twist A St Tropez! Är det en cover? Det bästa från Belgien sedan de uppfann pommfritt :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-03 20:54

CODY skrev:@jansson: Gary Numan har känts lite manerisk, kanske, och har aldrig fastnat
riktigt.

Får väl gå lite mot strömmen (även om jag inte är något stort Gary Numan fan) och säga att Are Friends Electric? i alla fall är en kanonlåt. Jag har nog skrivit det tidigare, men jag var på språkresa i Paignton 1979 och när dom flesta andra åkte hem med Born To Be Alive så hade jag köpt Are Friends Electric?. Jag är fortfarande nöjd med det beslutet :)

http://www.youtube.com/watch?v=lEpX5NQSEz0&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=Uu6MDdxBork&fmt=18 [live/Old Grey Whistle Test 1979]

CODY skrev:
phloam skrev:@CODY: Jag är ju Sylv-ian sen Japan och framåt i princip; har inte så mycket men kan skriva lite valda rekommendationer (om du inte redan sett dem i andra trådar)..! Återkommer med mer sen.

Gärna det :D

Jag är "light user" och tycker mycket om Gone to Earth, Bees on a Cake och

Jag är också väldigt förtjust i Gone To Earth som jag har på vinyl (någonstans). Mycket meditativ
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-03 20:54

CODY skrev:Jag är "light user" och tycker mycket om Gone to Earth, Bees on a Cake och

Men va fasen, då har jag inte mycket kvar att tipsa om..! :D Gone to earth; har du versionen med (2 vinyl) den ambienta/instrumentala delen?

Plus att Blemish är en god fortsättning...! Mer senare.

Vad jag egentligen skulle skriva var att jag var SÅ nära att skriva "Neuman" (Gary) förut.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-05-03 22:09

phloam skrev:Men va fasen, då har jag inte mycket kvar att tipsa om..! :D Gone to earth; har du versionen med (2 vinyl) den ambienta/instrumentala delen?

Min är på CD, och har en bonus CD som är instrumental. Den är verkligen
mycket bra, särskilt bonusen. Med "hard user" menar jag Sylvian-fans som
köper allt han gör i olika konstellationer. Sylvian har ett eget skivbolag, spelar
in med Czukay et etc etc och det finns hur mycket som helst att upptäcka.

Är rädd att åka dit, jag. Har en sucker personlighet.

TCM skrev:Jag är också väldigt förtjust i Gone To Earth som jag har på vinyl (någonstans). Mycket meditativ

Kanske något för favorittråden:D

/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-05-03 22:21

phloam skrev:Ok Det här bara måste ni se :D :D :D

Synth Britannica Pt 1-9

KONGE!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-03 22:30

CODY skrev:
TCM skrev:Jag är också väldigt förtjust i Gone To Earth som jag har på vinyl (någonstans). Mycket meditativ

Kanske något för favorittråden :D

/CODY

Definitivt, måste bara hitta den först :D
When routine bites hard

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-03 22:45

Först av allt.

Phloam
Synth brittanica pt 1-9 skall jag avnjuta i lugn och ro. Har skummat lite.
Topp!

Sen om det är ok med dig P. Lite mer OT men eftersom ni diskuterar David Sylvian .
Den du nämner Cody.
Bonusen på Brilliant Trees CDn är denna.
Jag köpte den som en maxi när det begav sig, mitten på -80:

Bild

Jo förresten, Sakamoto maxin ser ju så klart ut så här på andra sidan:
Bild

Alla Sylvians släpp från Brilliant till Beehive är obligatoriska tycker jag.

Sen så måste man ju också köpa singeln Red Guitar eftersom b-sida innehöll den låt som Cody nämner
http://www.discogs.com/David-Sylvian-Re ... ase/190237

TCM.
Det hedrar dig. Jag tyckte han var ball. Nu kan jag inte, så bra....
Men ändå. Jag vet vad du menar.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-05-03 22:58

Number 1 Song in Heaven :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=oc_x2-rCFWI&feature=related

Suicide, Einstürzende Neubauten, Devo? Synth :?:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-03 23:08

Objektivisten - Sparks - ascoolt! Tack för tipset...! :D

Suicide var ju riktiga synthpionjärer, har jag läst (men kan dem inte), Devo - absolut! Einsturzende - de bygger sina egna analoga synthar kan man säga :D - visst är det utskott på den stora synthgrenen på musikträdet :)

Just den där attityden, experimentlusten, som kännetecknar synthanvändarna finns där.... :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-03 23:33

@phloam Härligt att du gillat. Jag har planer att göra en revisit av min musikresa på spotify när jag får tid och lust. Då kan jag passa på att hosta upp lite mer :)

@CODY Håller med DAF är grejer :) Men bodyscenen är väldigt liten, antar att det svår smält?

Här kommer några till redan nu.
Kirchohmfeld
http://open.spotify.com/track/2um2bwuq1685gsmLBYSkGZ
http://open.spotify.com/track/6USjgQ6X84MkoSKCV6Um0F

The neon judgement
http://open.spotify.com/track/4yY0JLz6Xap5sR5on0xIqE

Indochine
http://open.spotify.com/track/5lu8ltQC3Nf24qoBtv4iAF

Får man posta postpunk, new/dark/osv-wave m.m.?

Edit:
Men då länkar vi en Einstürzende Neubauten då :)
http://open.spotify.com/track/6vUqxTGWwFep2QGs3wvw7q

Nattsudd edit:
And one :)
http://open.spotify.com/track/0wRDHKqiHgoaUblO2cuvE3
Denna gick varm ett tag på synthklubben i stan (Radium).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-04 03:39

bootstrap skrev:
@CODY Håller med DAF är grejer :) Men bodyscenen är väldigt liten, antar att det svår smält?

Kom ihåg att DAF låg med annan synth på tio-i-topplistorna på den tiden :)

Tidiga DAF är ju värre, "Ein Produkt..." och "Die Kleine und die bösen" var ju ganska provokativa :)

Men ta den här ytterst charmiga och erotiska poppärlan från Robert Görl; Beruhrt Verfuhrt, minns ni den? :) Definitiv pop!

Från samlingen:

Mute: Audio Documents

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-04 03:46

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-04 13:23

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-05-04 22:22

bootstrap skrev:@CODY Håller med DAF är grejer :) Men bodyscenen är väldigt liten, antar att det svår smält?

Asså bootstrap, jag är liksom rocker, jag :D Allt jag kan om synth har jag
redan skrivit i tråden. Gillar ju mest mjuksynth :P Men jag känner att det
värker fram en liten synthare i mig. Då är det bra med sådana som dig som
visar vägen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-05-05 11:39

Många bra tips här!

Kan inte någon som har koll på spotify lägga upp en lista där alla kan lägga till sina låtar som i denna tråd?

[url]http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35056
[/url]

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-05 15:28

Nune skrev:Många bra tips här!

Kan inte någon som har koll på spotify lägga upp en lista där alla kan lägga till sina låtar som i denna tråd?

[/url]

Bra idé. Jag gjorde en test lista nu så får vi se om det funkar :)

http://open.spotify.com/user/bootstrapb ... ZLJicdkF7N

Jag döpte den till synth men det skalar ju av annan bra musik som gothen new wave osv, skulle kunna döpa om den till Alternative om så önskas.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-05 15:34

bootstrap skrev:
Nune skrev:Många bra tips här!

[/url]

Bra idé. Jag gjorde en test lista nu så får vi se om det funkar :)

Jag döpte den till synth men det skalar ju av annan bra musik som gothen new wave osv, skulle kunna döpa om den till Alternative om så önskas.

Annars är väl Kajal ett bra namn :D
When routine bites hard

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-05 15:49

Ja! :) Jag använde också kajal på den tiden så det är ett utmärkt namn :D

Kan inte någon testa att slänga in nåt så jag det att det fungerar?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-05-05 15:58

Jag slängde in head hunter med front nu. Det verkar fungera!
Tack!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-05 16:01

Nune skrev:Jag slängde in head hunter med front nu. Det verkar fungera!
Tack!

Yes :)
Slängde iväg en länk till några vänner och bekanta så får vi se om dom också nappar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-05 17:31

Kul att se att nån lagt in Spotify's enda låt med Coil, uppskattas! :)

Ett tips kanske; undvik hela albumlistor rakt av för då kan det bli så jäkla långt att skrolla sen om listan lever länge...! Man ser ju ändå albumtiten t.h., och 2-4 valda låtar kan man ju lägga in om ett album är extra bra :D

Bra namn, "Kajal" :D

Edit: Här är en gammal synthindustridanslista för den som gillar sånt:
http://open.spotify.com/user/tfwo/playl ... ZlRVgwOKce

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-05 21:35

Phloam

Men den enda låten som finns med Coil är förbaskat bra!
Kanon helt enkelt.

Är den med på det albumet du rekommenderar i decennietråden?

Vilka Coil ska jag förövrigt i så fall köpa?

Den här med les Rita Mitsuoko tycker jag är självskriven på listan men är det råsynth?

Nja?

http://www.youtube.com/watch?v=SHEwFoo_KA0

Bild

(Förbaskat bra platta det här...borde finnas med i dec.tråden hmmm.)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-05 23:39

Jansson skrev:Phloam

Men den enda låten som finns med Coil är förbaskat bra!
Kanon helt enkelt.

Är den med på det albumet du rekommenderar i decennietråden?

Vilka Coil ska jag förövrigt i så fall köpa?

:) :) :)

Svårt - kort snabbt svar då jag skulle kunna skriva mycket om denna speciella grupp:

Kolla in, om du gillar tonen/känslan i denna låt, t.ex. EP'n "Musick to play in the dark Vol 1".
Bild

Eller albumet; "Loves Secret Domain".
Bild

Autumn Equinox - EP - med t.ex. den smärtsamt vackra "Rosa Decidua"
http://www.brainwashed.com/common/sound ... ecidua.mp3
Bild

Jag rekommenderar verkligen en Piratebay-nedladdning med samlade verk, det krävs nog för att lyssna in sig innan beställningar från källan (svårt att hitta i affär).

Allt du behöver veta:
http://www.brainwashed.com/coil/

Edit: Ska länka till youtube, där finns en hel del bra - återkommer med bra och kanske särskilt synthiga alster från COil :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-06 00:09

phloam skrev:Kul att se att nån lagt in Spotify's enda låt med Coil, uppskattas! :)

Ett tips kanske; undvik hela albumlistor rakt av för då kan det bli så jäkla långt att skrolla sen om listan lever länge...! Man ser ju ändå albumtiten t.h., och 2-4 valda låtar kan man ju lägga in om ett album är extra bra :D

Bra namn, "Kajal" :D

Edit: Här är en gammal synthindustridanslista för den som gillar sånt:
http://open.spotify.com/user/tfwo/playl ... ZlRVgwOKce

Rensa i Zeigeist nu, lade in det mest för att det skulle finns något. Men nu har jag fyllt på en del, men jag är besviken att jag bara hitta en Coil nåväl.

La i en del icke synth också som dom flesta borde uppskatta som levde/lever i alternativscenen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-06 00:48

Jansson skrev:
Den här med les Rita Mitsuoko tycker jag är självskriven på listan men är det råsynth?

Hmm inte råsynth men hennes röst är nästan som en synth i sig :D

Jag tänkte förresten på berömda "synth-röster" när jag såg BBC-dokumentären (Phil Oakley, hans röst är ju bara så j-a- synthig :D ) och hörde Fad Gadget på Mutesamlingen - vilka finns det mer? Jag röstar givetvis på N. Ogre :)

Tack bootstrap! :D Ursäkta min petighet :) Skitbra tillägg!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-06 12:28

phloam skrev:Suicide var ju riktiga synthpionjärer, har jag läst (men kan dem inte)

Suicide tillhör allmänbildningen för en synthare att lyssna in sig på.
Det är bara att börja :twisted: :

Suicide - Suicide (1977)
http://open.spotify.com/album/34xZdAREdzEjiDDO7k1om3

Suicide - Suicide [Second Album] (1980)
http://open.spotify.com/album/0u2FvUTWnH7XoBFIKjlu4u

Suicide - Half Alive (1981) [Demos och liveinspelningar gjorda 74-79]
http://open.spotify.com/album/1isS7CtGhClMZo7xcGSEry

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-06 12:32

phloam skrev:Jag rekommenderar verkligen en Piratebay-nedladdning med samlade verk, det krävs nog för att lyssna in sig innan beställningar från källan (svårt att hitta i affär).

Det finns lite Coil på Grooveshark (även det brukar saknas lite låtar från albumen):

http://listen.grooveshark.com/#/artist/Coil/18084

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-05-06 15:38

phloam skrev:Jag tänkte förresten på berömda "synth-röster" när jag såg BBC-dokumentären (Phil Oakley, hans röst är ju bara så j-a- synthig :D ) och hörde Fad Gadget på Mutesamlingen - vilka finns det mer? Jag röstar givetvis på N. Ogre :)

Vad heter han som sjunger i Leftfield? Det är ju synth-musik också även om folk brukar kalla det nåt annat. Electro-clash eller nåt sånt. Men det ska ju vara så märkvärdigt med alla stilar nu för tiden.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2010-05-06 18:45

Phloam
Tack för album rek. ang Coil. :)

Jag startar med vad jag kan få tag på av de du nämner.

Mycket intressant.

(å så tack för komplettering med groovesharken Fallout Boy)

Suicide.
Ett band som jag länge, länge känt till men inte lyssnat på, faktiskt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-05-06 23:03

Jag är ganska galen i själva instrumentet (synthesizer) och höll på att köpa en Roland-synth för mitt studielån i början av 70-talet. Nu har ett par synthbyggprojekt i röret (en minisynth, två sekvensers och en rysk mikrosynth samt några udda moduler). Däremot var jag aldrig riktigt tänd på musiken förutom OMD, vilkas skivor borde införskaffas.

Dock har en och annan synth-skiva smugit sig in in mitt diskotek. I sökandet efter en 60-talsgrupp, Ars Nova, fick jag tag på några skivor av nutida japansk tjejgrupp med samma namn och de spelade en ganska rå men ändå harmonisk instrumentell synthrock. Bach på syra brukar jag säga.
Sedan har jag hittat ett par ryska grupper som spelar synthig musik: Sunchild och Little Tragedies.

Det, i synthen, som jag ogillar är att det ofta blir så erbarmligt monotont, som Lady Gaggig eller Pelikanseptetten. Synthtrummor är ju tristare än Melodifestivalen. Flickorna i Ars Nova hamrar på riktiga trummor vilket lyfter musiken kolossalt mycket.
jag tror dock att det finns mycket mer att hitta.

Post Scriptum: Har lite kul musik i form av Terry Rileys Rainbow in Curved Air, Fripp & Enos No pussyfooting för att inte nämna Älgarnas Trädgård, alla med lite pling och plång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-05-07 00:34

soundbrigade skrev:Synthtrummor är ju tristare än Melodifestivalen.

Då tycker jag att du (och alla andra) ska provlyssna på heaven 17 - Key to the world . Ett mästeverk i trummaskinsprogramering. Särskilt när man vet hur dryg Linn LM1 var att programera.
Heaven 17 hade på alla sina 3 första skivor bra trum-jobb. Hela "How Men Are" är en orgie i fairlight-puleri och Linn-programering kryddat med smarta blås-arrangemang. Otroligt snyggt producerad skiva. En av dom bästa, någonsin, alla kategorier.

Här är lite blandade videos:
http://www.youtube.com/watch?v=g7flghNTYZI

http://www.youtube.com/watch?v=TeabMrf2 ... re=related

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-05-07 07:04

Kan ju inom () nämna att ryska Agata Kristi i mångt och mycket påminner om gamla synthgrupper från förr fast kanske lite fräschare.

http://www.youtube.com/watch?v=Q-vt9b7LDos

http://www.youtube.com/watch?v=Pe7HWTRhGzQ

http://www.youtube.com/watch?v=nL-ON9IbEho
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-05-07 07:41

Max_Headroom skrev:Här är lite blandade videos:

http://www.youtube.com/watch?v=g7flghNTYZI

Tack Max, du gav mig en bra start på fredagen! :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

MP

Inläggav MP » 2010-05-07 16:04

Eftersom det är fredag så tänkt jag bidra med en gammal sista dansen pärla som åtminstone får mig att bli sentimental av några speciella minnen från den tiden http://www.youtube.com/watch?v=Jh38VUtubcc

och en odödlig stämningshöjare från -80?
Borde tilltala Neffe :D

http://www.youtube.com/watch?v=gudEttJlw3s

och en till Proffan :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=UP37yZxasGQ

men då måste ju Ägga-Peter få ett par tüskingar oxå :)

http://www.youtube.com/watch?v=58Mw0XXMT1Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lPpUFBVSyWs&feature=related

zamt den Tratt auf der Phon

http://www.youtube.com/watch?v=OEurle2UWGc

men då måste väl också Objektivisten få en goding?

http://www.youtube.com/watch?v=-io-kZKl_BI

och självaste Subjektivisten få den allra godaste av mastringar :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=QfU-4Y4_akY

men smygsyntharen Dimitri ska inte heller gå lottlös

http://www.youtube.com/watch?v=vPvSAbTKyAI&feature=PlayList&p=C3BDEAB2A6AF773D&playnext_from=PL&playnext=1&index=7

Inte heller den relativt anonyme MrLeng

http://www.youtube.com/watch?v=V-xpJRwIA-Q

Men framförallt måste Phloam få något riktigt fint :)

http://www.youtube.com/watch?v=5TUtglYLD7Y[/url]
Senast redigerad av MP 2010-05-08 01:26, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-05-07 17:29

Du glömde mig! :(

Det finns ju synt och synt. Titeln antyder att tråden avser den där tillrättalagda sortens dunke-dunke-plupp-synten. Men har t ex Edgar Froese och hans Tangerine Dream nämnts eller This Mortal Coil?

Jag inser när jag grubblar att mitt komplicerade förhållande till synthesizern är .... :roll: ... komplicerat. Jag attraheras inte av dansbandsmusik framförd på elektroniska musikmaskiner utan antingen ska det vara ny sorts musik (Tangerine Dream) spelad på synt eller ska synten vara ett instrument bland andra och spelas som andra i "normal musik". I det fallet kan jag ju nämna underbara synthsolon hos Curved Air (Francis Monkman) och i Renaissances Rajah Khan (tror det var Monkman som drog det solot) eller varför inte hos (tidiga) Banco del Mutuo Soccorso eller sena Museo Rosenbach.

Rajah Khan (del 2): http://www.youtube.com/watch?v=Frbc7AeQw1k

MP

Inläggav MP » 2010-05-07 17:41

Här är till dig kära Bäver http://www.youtube.com/watch?v=5Az_7U0-cK0

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-07 19:07

MP - den var riktigt fin! :D Tackar :) Familjen = rätt begåvat måste jag säga! Kul video.

Hmm kanske skulle länka mer till youtube.... men Kajal-listan är också kul :)

MP

Inläggav MP » 2010-05-07 19:31

Phloam :) Inte så illa för att vara 30 år gammal inspelning.
För övrigt måste jag rekommendera Familjens nya platta, nu på spotify sen någon dag. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-07 19:42

soundbrigade skrev:Det finns ju synt och synt. Titeln antyder att tråden avser den där tillrättalagda sortens dunke-dunke-plupp-synten. Men har t ex Edgar Froese och hans Tangerine Dream nämnts eller This Mortal Coil?

Lugn, det finns mycket kvar att avhandla :) I denna tråd ryms allting från Thomson Twins till Throbbing Gristle. Synthighet är ju en känsla mer än instrumentering, egentligen. Se skillnaden mellan techno och synth osv. Och det var/är absolut inget tillrättalagt med dunke-plupp, speciellt inte när denna musik kom fram under 70talet :) Men vi ska nog ge dig lite känsla för sådant också, lyssna på alla tips så... :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-07 21:30

Grabbarna från Düsseldorf har nämnts, men ingen musik är med. Inte så mycket kajal kanske, utan mer Eddy Merckx. Kan väl börja med Minimum-Maximum så får man med lite av varje.

http://open.spotify.com/album/0brAMNJ9CyYcJsX7Ve6J3I

BildBild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-07 23:09

TCM, tack - början på Mensch, härligt med publikrespons :)

Men jag gillar Planet of Visions (rejvigt! :mrgreen: ), berätta mer om det spåret? Ej hört förut... :oops:

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-05-08 01:09

Mycket Camouflage var det för mig i slutet på -80 och i början på -90.
Så här låter det ifall någon har missat dom.

The great commandment:
http://www.youtube.com/watch?v=T9r43EmVPPU

Stranger thoughts:
http://www.youtube.com/watch?v=J6oNL5TX ... re=related

Love is a shield:
http://www.youtube.com/watch?v=jCFr-T7V ... re=related
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

MP

Inläggav MP » 2010-05-08 01:15

Är det en ung Per Strömgren som sjunger? :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-08 02:22

MP, :mrgreen: :)

misanplass, kul...! Jag hade en helt felaktig mental bild av dem (blandar nog ihop med nån annan grupp? Hmm)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-08 07:44

phloam skrev:TCM, tack - början på Mensch, härligt med publikrespons :)

Men jag gillar Planet of Visions (rejvigt! :mrgreen: ), berätta mer om det spåret? Ej hört förut... :oops:

För att quota wikipedia :)

The track "Planet of Visions", is a reworked version of the song "Expo 2000", based on a 2001 remix by Underground Resistance. In other words, the track is a remix of a remix.

"Expo 2000" is a song by Kraftwerk. It was originally an a cappella jingle commissioned for the Hannover Expo 2000 convention in Germany, which was subsequently developed into longer pieces with music and additional lyrics.

http://open.spotify.com/album/03jI7H1crmotHXYGfoxG1l

http://en.wikipedia.org/wiki/Expo_2000_%28song%29
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-09 16:12

Tack TCM, Wikipedia är grymt, jag lärde mig nyss en massa om historien bakom splittringen av tidiga The Human League... Skitkul läsning! Bl.a. om hur Phil Oakey jagade Martyn Ware uppför gatan och kastade mjölkflaskor :D

Och att Johnny Rotten kallade dem "trendy hippies" :D
Senast redigerad av phloam 2010-05-09 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-05-09 16:18

phloam skrev:Tack TCM, Wikipedia är grymt

Jag hade faktiskt ingen koll på den låten. Jag har inte varit något jättefan av Kraftwerk, men jag har alltid tyckt om dom. Vid sådana tillfällen är wikipedia ovärderligt :D

phloam skrev:jag lärde mig nyss en massa om historien bakom splittringen av tidiga The Human League... Skitkul läsning! Bl.a. om hur Phil Oakey jagade Maryn Ware uppför gatan och kastade mjölkflaskor :D

Och att Johnny Rotten kallade dem "trendy hippies" :D

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-05-17 16:08

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-18 21:54

Objektivisten, hittade ett youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=mrmSEhXFDtE Kraftwerkinspirerat? :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-05-19 00:56

Är inte så aktiv nu, min uppkoppling är nere :(

Den som är i Karlstad på fredag och inte är rädd för bögar så kan man höra lite elektronika på rödarummet. Men det dominerar inte på min lista men Hon som spelar innan mig kör nog mer :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-06-21 23:42

Objektivisten skrev:Bild

OT
Vet inte varför, men dom två fick mig att tänka på Gilbert & George

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-21 23:44

Hmm är de synthare?? :D Tackar för bump förresten, det måste finnas mer bra synthmusik därute....!! *återkommer*

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-06-21 23:58

phloam skrev:Hmm är de synthare?? :

Inte vad jag vet, men enligt wikin så

In the book Man, Machine and Music, Pascale Bussy claims that the look Kraftwerk adopted between 1974 and 1978 was partly inspired by Gilbert and George.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_%26_George
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-06-22 04:13

Man lär sig alltid nåt nytt på faktiskt :D

Bara för det blev jag tvungen att lägga till lite låtar på Kajal-listan; allt från strikt råsynth med Klinik och Borghesia till elektronisk pop med New Order och Japan :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-06-22 09:02

Devo har ju släppt en ny platta förresten. http://www.youtube.com/watch?v=DzN4TGJvMMM&feature=player_embedded

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-22 16:23

Plågas dagligdags av lokalradions intelligensbefriade dösnack och den oändligt tröttande och makalöst trista musik som kanske ska sorteras in under rubriken danspop. En av dessa tröstlöst asdryga pisslåtar som med besvärande regelbundenhet måste spelas tre gånger om dagen heter Ambitions och framförs av Donkeyboys, vilket inte är en av dessa hopmatchade brittiska pojkpopgrupper utan en norsk synthgrupp ... jaja! :roll: 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-03 19:10

Objektivisten, glömde säga att det där klippet med DEVO var kul - ovanligt livfullt för att vara ett gäng inte helt unga män :) Ska lyssna in mig mer på deras gamla och nyare plattor...! Mycket inflytelserik grupp när man tänker efter.

Bootstrap har lagt till en del bra låtar i listan ser jag :)

Soundbrigade, jag förstår din frustration men har mycket svårt att se att Donkeyboys skulle ha något som helst med Synthmusik att göra? :)
Senast redigerad av phloam 2010-07-03 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-03 19:47

De spelar väl på någon digitalsynth kanske ... :roll:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-03 20:14

Ännu fler låtar!! Tack Bootstrap! :D

Vill också tillägga att jag tror/tycker att Njurmännen fortfarande verkar vara en synnerligen intressant svensk synthgrupp...! De har ju hållit på länge nu, med hög kultstatus vad jag förstått. Kul att se nyare verk.

Sen finns det andra svenska bra synthgrupper (tänker på en som jag inte kommer på namnet på just nu... återkommer) :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-03 20:22

Lite svenskt får vi väl ha i oss:
http://www.youtube.com/watch?v=WOPJY_jt87E

och sen verkar det från andra trådar dags att spela:
http://www.youtube.com/watch?v=EZ3XlpJqPt0
Senast redigerad av Nattlorden 2010-07-03 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-03 20:26

Nattlorden, två Nasa-album finns på Spotify! Lägg till dina favoriter i den gemensamma listan:

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-03 20:29

Not: Nattlorden har inte spotify.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-03 20:40

Det måste du skaffa, finns ingen anledning att inte göra det vad jag kan se :) Du kommer inte att ångra dig! Go git! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-03 20:42

phloam skrev:Det måste du skaffa, finns ingen anledning att inte göra det vad jag kan se :) Du kommer inte att ångra dig! Go git! :)

Finns det för W7 64-bit?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-03 20:46

Ska funka för W7 iaf, hittar inget om 64- snabbt, men testa! (kolla deras hemsida för info) :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-03 23:15

Jag kör spotify under win7/64bit, nada problem. 32bits program fungerar nämligen utmärkt även i 64bitars versionen ;)

Tack för uppskattning :) Kul att det gillas :)
Slängde även med några låtar som inte är synth men destomer kajal så jag tänkte det får gå :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-07-03 23:16

Nattlorden skrev:Not: Nattlorden har inte spotify.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34081
When routine bites hard

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-03 23:18

TCM skrev:

Behövs inga invites längre

Bara att surfa hit och skaffa sig ett konto

http://www.spotify.com/se/get-spotify/overview/

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-07-03 23:37

bootstrap skrev:
TCM skrev:

Behövs inga invites längre

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-07-04 13:09

phloam skrev:Nattlorden, två Nasa-album finns på Spotify! Lägg till dina favoriter i den gemensamma listan:

Jaha, vilka album då?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-04 18:52

Lite mer Soundburger från 29/6 :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=0ighzetKAx4&feature=related

Edit: Devo's nya platta finns förresten på Spotify http://open.spotify.com/album/2j0GggDDCSeY6vpccGLIq1, den rockar rätt bra, häftig produktion som låter rätt bra i finstereon. Men ni får väl köra den i MasVis först... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-04 19:09

bootstrap skrev:Behövs inga invites längre

Tack. Verkar funka utmärkt även på x64.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-04 19:22

Max_Headroom skrev:
phloam skrev:Nattlorden, två Nasa-album finns på Spotify! Lägg till dina favoriter i den gemensamma listan:

Jaha, vilka album då?

Jag gissar att åtminstone dessa två är Nasa-album? Man får skrolla ner lite och leta bland annat med samma namn :)

http://open.spotify.com/album/0t6BysBEZ486FYwtBxG1ih

http://open.spotify.com/album/6WVQdlUmP4PXqyzvK00Z75

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-04 19:27

Precis. Har petat in några spår från Echoes down the hall, vilket är det albumet jag har, det andra får man lyssna in sig på först.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-04 19:44

Tackar för det, visst är det kul med kollaborativa listor?? Andra också :)

Inspirerad av detta och andra nya bidrag så lade jag in två riktigt essentiella "synth"-låtar (från en grupp som egentligen är Goth, men ändå!) som garanterat ger rysningar längs ryggraden för de som under någon period i livet matchat svart med svart vad gäller kläder :) (The Walk och The Hanging Garden med The Cure)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-07-04 20:15

phloam skrev:essentiella "synth"-låtar (från en grupp som egentligen är Goth
8O :D

Fantastiska fina listor ni gör. Boostrap skall ha en kram för att han inkluderade Ty Segall i syntlistan. Mycket bra och nytt för mig.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-04 20:28

The Walk måste ju vara den absolut mest synthiga låten The Cure nånsin gjort (hjälp mig hitta fler?) emedan The Hanging Garden bara är typ rågoth. Synthgoth? :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-04 20:36

phloam skrev:Vill också tillägga att jag tror/tycker att Njurmännen fortfarande verkar vara en synnerligen intressant svensk synthgrupp...! De har ju hållit på länge nu, med hög kultstatus vad jag förstått. Kul att se nyare verk.

Det här inlägget hade jag missat Phloam, extra kul eftersom jag och Njurmännen växte upp tillsammans och deltog i den ösgötska musikscenen på 80-talet. Den här länken http://www.njur.com/ kan vara intressant om man vill fördjupa sig. Förvånande nog spelade dom aldrig in hos Bosse i Hjulsbro mig veterligen. Bosse hade en studio i föräldrarnas villa och där spelade varenda band av rang från den lokala scenen in en kasett. På den tiden var det mestadels punk men även en del new wave och synth. En del har gått vidare i musiken bl a Lousie Hoffsten ('Whoops', 'Red Hot Rockers' bl a) och i 'Onbirds' spelade den idag journalistiske Jan Gradvall. I 'Spy' som var ett av dom första lokala punkbanden hanterade Putte trumstockarna, senare i 'The Creeps'. Utmärks mest gör nog IQ55 som var riktigt bra runt -80 och hade kunnat bli riktigt stora. Svävade ut lite men håll till godo vänner (MP3 spår från banden finns på respektive bandsida). :arrow: http://www.b-sound.com/groups.htm http://www.b-sound.com/

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-07-05 00:01

phloam skrev:
Max_Headroom skrev:

Jaha, vilka album då?

Jag gissar att åtminstone dessa två är Nasa-album? Man får skrolla ner lite och leta bland annat med samma namn :)

http://open.spotify.com/album/0t6BysBEZ486FYwtBxG1ih

http://open.spotify.com/album/6WVQdlUmP4PXqyzvK00Z75

Det är det. "Remembering the fututre" är det näst bästa albumet i svensk musikhistoria. Det kommer aldrig att göras något bättre. Ett mästerverk helt enkelt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-07-05 00:04

Nattlorden skrev:och sen verkar det från andra trådar dags att spela:
http://www.youtube.com/watch?v=EZ3XlpJqPt0

Det här var ju jävligt bra. Snacka om djup text (av det lilla jag hinner uppfatta)! Tre extra +poäng för att det skickas brev till Nina Hagen i videon.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-07-05 00:43

phloam skrev::D

The Walk måste ju vara den absolut mest synthiga låten The Cure nånsin gjort (hjälp mig hitta fler?) emedan The Hanging Garden bara är typ rågoth. Synthgoth? :)

Hi hi!

Japanese Whispers/Janet's Slippers, är rätt mycket synth, Let's Go To Bed,
Speak My Language, The Walk, Lovecats etc. Men att de skulle vara goth,
är svårt för mig att ta in. Men jag ser hur man kan göra det, i backspegeln.
Jag ser dem som ett pop-band, som lustigt nog
efter att ha gjort helt perfekt punkpop (Killing an Arab, Fire in Cairo), blev
ett depp-rock band, eller postpunk band som har mycket gemensamt med
t ex Magazine, men mindre gemensamt med Bauhaus.

Sen får man inte glömma bort vem som är skyldig till all jobbig Emo-estetik :D

Kul med ett band som inte låter sig kategoriseras.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-05 01:17

CODY, det är helt riktigt; goth är lite för mycket - då talar vi mer Bauhaus kanske, The Cure gör som du säger briljant pop men med svärta. Kanske är det så att jag tänker på "Faith" snarare än "Kiss me.." när nån säger "Cure"...! Svartrock hade jag sagt där du säger depprock (depppop??) :)

Som du säger, de låter sig inte kategoriseras, de skapar en egen kategori :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-07-05 01:19

Svartrock är utmärkt! :D
Oh, by jingo!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-05 01:59

CODY skrev:
phloam skrev:essentiella "synth"-låtar (från en grupp som egentligen är Goth
8O :D

Fantastiska fina listor ni gör. Boostrap skall ha en kram för att han inkluderade Ty Segall i syntlistan. Mycket bra och nytt för mig.

Tack för kramen men Ty Segall?

Tycker det är synd att Necro stellar inte finns med på spotify, skivan Pulsing zero är asbra :)

La till lite mer. Smög in lite mer svartrock :) Synd att man är för gammal för kajal och nagelack :) Undrar jag om det är tillåtet på arvikafestivalen... :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-05 04:03

Objektivisten skrev:
Det här inlägget hade jag missat Phloam, extra kul eftersom jag och Njurmännen växte upp tillsammans och deltog i den ösgötska musikscenen på 80-talet. Den här länken http://www.njur.com/ kan vara intressant om man vill fördjupa sig.

:D Coolt! Tack för länkar, det där var riktigt kul musiksidor! :)

Du får gärna berätta mer om Njurmännen och personerna bakom :) Ser att de ligger på Börft records, känns helt rätt liksom (har technofestat i Blekinge med ett par sjuka snubbar inom Börft) :D

Börft, bara för det kom jag att tänka på grupper som FRAK och En halvkokt i Folie:

Här är ett konsertklipp med FRAK (jag var nog fanimej där då, inser jag 8O ) http://www.youtube.com/watch?v=YXMZ7Dx0 ... re=related

Om det stämmer så spelade ett band som hette Morticians vid samma tillfälle, riktigt begåvade industrisynthare, nån som hört nåt om dem? Hittar inget direkt men följande låter väldigt likt...!

http://www.youtube.com/watch?v=6oUeETnHtPk

Det här är riktigt bra syra förresten (FRAK igen) :
http://www.youtube.com/watch?v=A31CKwz5 ... re=related :)

http://www.borft.com FTW!!!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-07-05 17:15

Vad sägs om den svenska synthgruppen Sanctum? Jag har albumet Lupus In Fabula. Blandat industri/synth. Lite ojämn, men en del är väldigt bra.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-05 17:40

Max_Headroom skrev:Vad sägs om den svenska synthgruppen Sanctum? Jag har albumet Lupus In Fabula. Blandat industri/synth. Lite ojämn, men en del är väldigt bra.

Hey jag ha den skivan med :D Håller med, lite ojämnt.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-05 18:52

Fick plötsligt (inspirerad av den här tråden) motivation att plocka fram lite av den gamla synt/goth-samlingen ur förrådet. :)

Bild
Bild

Nostalgi (och damm ;)) på hög nivå!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-06 00:31

FalloutBoy skrev:Fick plötsligt (inspirerad av den här tråden) motivation att plocka fram lite av den gamla synt/goth-samlingen ur förrådet. :)!

En riktig skivsamling, är lite avis nu. Och i förrådet!!! Säg till om du är sugen på att bli av med några skivor.... ;)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-06 14:33

bootstrap skrev:En riktig skivsamling, är lite avis nu. Och i förrådet!!!
Ja, jag slutade nästan helt lyssna på den sortens musik för ca. 11-12 år sedan.
Det finns dock några band jag lyssnar på ännu (t.ex. Coil och Skinny Puppy), så de skivorna återfinns i finrummet.

Säg till om du är sugen på att bli av med några skivor.... ;)

Det lovar jag.

Det är intressant att gå igenom samlingen förresten. Finns en hel del rariteter och udda skivor, som t.ex. den här sågtandade skivan:

Bild

Sådant ser man inte så ofta. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-06 14:36

8O

En massa som åtminstone jag inte känner igen på bilderna ovan, kan bli spännande detta :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-06 14:57

phloam skrev:En massa som åtminstone jag inte känner igen på bilderna ovan, kan bli spännande detta :)

Här är ännu fler:

Bild

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-07-09 13:30

Du har ju samma artister i din skivsamling som jag har! Men jag har allt på vinyl! Minns att jag hade samtliga 242-vinyler, inkl maxis, på väggen i mitt pojkrum :-)

...trots att 242 var mina stora hjältar så är det oftast Klinik som åker på idag när jag känner för lite aggressionsutlopp. Fan vad jag ångrar att jag inte såg dom när de spelade här om året! Ångrar också att jag var sen till spelningen på Universitetet så att jag missade Absolute Body Control! Dock gjordes då den bästa 242-konsert jag sett sedan 1991 på fryshuset!
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-07-09 23:13

poppop, har du nåt tips på bra Klinik-låtar/skivor? Finns ju knappt nåt på Spotify men tuben kanske? Alltid tyckt den gruppen verkat intressant (visuellt?) men av nån anledning aldrig kommit åt att lyssna.

Falloutboy, du får gärna presentera fler godingar i samlingen :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-11 14:39

poppop skrev:Du har ju samma artister i din skivsamling som jag har! Men jag har allt på vinyl! Minns att jag hade samtliga 242-vinyler, inkl maxis, på väggen i mitt pojkrum :-)
Respekt! 8)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-11 14:56

phloam skrev:Falloutboy, du får gärna presentera fler godingar i samlingen :)

Självklart. ;)
Här kommer en skiva med ganska udda omslag. Det är en samling B-sidor och outgivet material (mestadels från 80-talet) med det italienska synthbandet Pankow.
Ett av få band som skrev låtar på tre olika språk (engelska/tyska/italienska)!

Omslaget kanske inte ser så hemskt ut vid första anblicken, men det blir värre när man fattar att det är en illustration av en låt som heter "Strawberry Sperm". :?

Bild
Pankow - Wodka, Erdbeeren Und Weitere Katastrophen (1997, Iptarro)

Finns faktiskt på Spotify:
http://open.spotify.com/album/1s6Bv8aXDNBDfncmEwlc0E

Deras artistsida på Spotify är dock hopblandad med något dåligt tyskt rockband med samma namn. :evil:

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2010-07-11 15:11

Och här är lite fler skivor. Lite synthpop och goth fick vara med den här gången:

Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-07-12 04:36

Tja någon mer är lilla jag som ska på Arvika i år?

Ska bo på den "lilla" campingen :) Är för gammal för den vanliga campingen :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-07-12 09:48

FalloutBoy skrev:Fick plötsligt (inspirerad av den här tråden) motivation att plocka fram lite av den gamla synt/goth-samlingen ur förrådet. :)

Bild
Bild

Nostalgi (och damm ;)) på hög nivå!

skyrre :D
http://www.youtube.com/watch?v=Q3SvjSu4R-8

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-07-15 20:30

phloam skrev:poppop, har du nåt tips på bra Klinik-låtar/skivor? Finns ju knappt nåt på Spotify men tuben kanske? Alltid tyckt den gruppen verkat intressant (visuellt?) men av nån anledning aldrig kommit åt att lyssna.

Falloutboy, du får gärna presentera fler godingar i samlingen :)

Samlingsalbumet Black Leather från 1990 innehåller fantastiska låtar som:

White Trash
Black Leather
Fever
Moving Hands
Pain and Pleasure

...sen har vi förstås albumen Time och Plague som finns utgiven på en gemensam CD (jag har vinylerna)... Fantastiska album båda två!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-19 22:35

FalloutBoy skrev:
poppop skrev:Du har ju samma artister i din skivsamling som jag har! Men jag har allt på vinyl! Minns att jag hade samtliga 242-vinyler, inkl maxis, på väggen i mitt pojkrum :-)
Respekt! 8)

Jag hade inga 242-vinyler på väggen men väl en affisch. :D
Bild

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2010-07-21 14:06

Snygg!!! Såg du dom live under Official Version-turnén?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-21 22:30

poppop skrev:Snygg!!! Såg du dom live under Official Version-turnén?

Nej, det "front by front" som var deras senaste album då jag såg dom. Året var 1989 och platsen var Kåren i Göteborg.

YouTube är fantastiskt!!! http://www.youtube.com/watch?v=AB0iVOsK-v0

Efter konserten satt Daniel Bressanutti kvar i mixerbåset och pratade med fansen, sprang då genast till merchendise-shoppen för att få tag i något "signerbart". Den officiella turnéaffischen var i mitt tycke inte lika tuff som den som jag köpte och fick signerad. :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-02-11 01:00

Jag trillade in från punkhållet på synthen, via Cat Rapes Dog. Dom har tyvärr inte nämnts, men deras bästa skiva ("Moosehair Underwear") har synts på bild här ovanför. :)

Var mest inne på EBM, och då den delen som rörde sig i gränslandet till industri. :)

(Einstürzende Neubauten har nämnts i tråden, dom har egentligen mycket lite att göra i en synthtråd... men det är förmodligen en av de bästa grupperna någonsin. De dagar deras musik träffar mig rätt, vilket inte är alltid, så träffar dom mig mycket hårdare än någonting annat.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-02-11 01:02

bomellberg skrev:Så nu har jag återigen Synthesizer Special i min spellista. Fast nu som mp3:a! :-)

Hojta om ni vill ha den.

HOOOOOOJT!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-11 02:11

LypsylateX skrev:(Einstürzende Neubauten har nämnts i tråden, dom har egentligen mycket lite att göra i en synthtråd... men det är förmodligen en av de bästa grupperna någonsin. De dagar deras musik träffar mig rätt, vilket inte är alltid, så träffar dom mig mycket hårdare än någonting annat.)

Lassieklubben: har pluggat med killen som stod för deras hemsida nån gång för länge sen :D Intressant grupp :) (Gillar omslaget med den flygande brinnande bilen du vet :D )

Edit: Fundamental heter den:

Bild

Helt med på det om Einsturzende. Egentligen inte synth - men ändå är t.ex. deras instrumentbyggande helt i linje med hur Kraftwerk och Throbbing Gristle framställt egna "apparater" för att nå nya uttryck. Stor musik, stor konst.

Vi borde kanske starta en EN-tråd så folk får upp öronen för att det minsann inte bara är en massa planlöst metallslammer, om nu nån tror det :)

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2011-02-11 10:27

Vet itne hur mycket synth det är men här är några riktiga favoriter:

Destillat med Das Ich
Introt på albumet (egodram) är det mest twistade jag hört. Underbart.

Nothin med Red Cell
Galet bra! Måste avnjutas på hög volym. Skönt tryck.

Vanished med FLA
Underbart stämningsfull :)
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-11 10:32

Tackar! :)

Jag lade för ett tag sen till tre klassiker på Spotifylistan; enda Portion Control-låten som finns på Spottan, en Liasions Dangereux, och The Tear Garden...!

(lägg till dina! )

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2011-02-11 10:56

phloam skrev:Lassieklubben: har pluggat med killen som stod för deras hemsida nån gång för länge sen :D

Vem av dom? Alexander S? Har haft lite kontakt med diverse löst folk på olika vis. :D

Vi borde kanske starta en EN-tråd så folk får upp öronen för att det minsann inte bara är en massa planlöst metallslammer, om nu nån tror det :)

Absolut! Du eller jag?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-02-11 11:14

Hmmm, vad hette han (typ första hälften av 90talet talar vi om), *hjärnsläpp* återkommer :)

Kör du, tyckte du skrev bra där om EN..!

ojoj, lär nog finnas en hel del bra på youtube, måste kolla 8O :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-03-06 09:42

Dags att bumpa faktiskts bästa tråd ;)

Syns bara att jag inte har tid att sitta här som förr :/

Belfegore - All That I Wanted
http://www.youtube.com/watch?v=NKxMueL61z0

Classix Nouveaux - Guilty
http://www.youtube.com/watch?v=vCLqj0X2AFk

Någon som sett lineupen på WGT?
http://www.wave-gotik-treffen.de/english/bands.php
Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att dra så nu är det väl bara om jag skulle bli fattig av någon anledning eller om jag inte får med mig någon...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-03-21 09:49

bootstrap skrev:
Classix Nouveaux - Guilty
http://www.youtube.com/watch?v=vCLqj0X2AFk

Billy Corgan i högform ser jag :P

Denna minns vi också:
Is it a dream http://open.spotify.com/track/4orZrFR9acPIUqbrs145L1

Skitbra videor där :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-04-06 21:44

Bild

Detta är jäkla bra och tyvärr finns inte albumet på spotify. Tur man har
grammofon.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 22:29

Har du sett de här :D En drös moderna "covermixes" av två av låtarna:

The Crackdown Project Vol 1 (Sold Out to Disco: the crackdown - just fascination)
http://open.spotify.com/album/7LNnJ0GYxmNV5nKTZB9H1G

The Crackdown Project Vol 2 (Darkness Restored: the crackdown - just fascination)
http://open.spotify.com/album/7LNnJ0GYxmNV5nKTZB9H1G

(Fast det är totalförbjudet att lyssna på dessa om man inte hört Originalet..... "Just Fascination" är så jävla stenhård, man bara måste spela riktigt högt. Fast det gäller ju hela plattan iofs :) )

/why kill time when you can kill yourself

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-06 23:50

Lade till 3 CV-låtar till listan (lite torftigt med den synthigare sidan av CV på Spotify) och kunde inte motstå frestelsen att göra ett litet essential Skinny Puppy-medley :)

/crystalmarblepowdershotglassoverflow

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-04 09:20

Har kunnat spotifya till squeezeboxen ett par dagar och givit listan lite lyssning... Första fyndet för min del måste vara Mind.in.a.box - stort tack till dig som petat in dem där. :D

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-05-09 06:29

Nattlorden skrev:Har kunnat spotifya till squeezeboxen ett par dagar och givit listan lite lyssning... Första fyndet för min del måste vara Mind.in.a.box - stort tack till dig som petat in dem där. :D

Det är nog jag det :) Har älskat dom sedan jag fick det uppspelat för mig :) vilket var några år sedan nu.

Såg dom live på arvika också vilket var lite speciellt. Dom var 2st i bandet så kommer det upp 4st på scen och dom nya med guitarrer och den första låten lät inte alls som mind.in.a.box. Jag och alla andra stod där, sent på natten trötta och lite fulla och förstår ingenting, är det ett annat band som också heter mind.in.a.box?
Andra låten var dom bekant trots det nya ljudet, Stefan Poiss som sjunger hade dessutom problem med voiceboxen eller vad den nu heter under hela spelningen, tror det var amnesia eller någon av dom mer svängiga dom gjort. Jag och publicen inser att det faktiskt är rätt band och jublen kommer äntligen och spelningen blir lyckad trots att Poiss brottas med röstapparaten under hela spelningen och har minspel som en björn, dvs inte alls :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-23 16:16

Snart kan man köpa Devo dojjor :arrow: http://www.clubdevo.com/news/e5834b-devo-shoes-coming-soon/

Gruppköp?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-10 22:06

Någon som såg 242 i Malmö igår och som kan rapportera?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-11 10:23

Någon som såg 242 i Stockholm igår och som kan rapportera?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-16 14:33

Försökte hitta recension, kanske nån annan kan bättre... hittade dock följande! :)

http://www.neostalgia.se/index.php says:

"D.A.F. live i Malmö
Den 17 februari 2012

Babel & Neostalgia presenterar
KARL BARTOS live in Malmö
den 16 mars 2012"

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-16 17:10

Göteborgskonserten var till belåtenhet kan jag meddela. Gubbarna kan fortfarande! :D

Låtarna framfördes utav två energiska sångare, en barbröstad trummis och en cool keybordist.
Bra låtval men med fler gamla låtar hade det varit ännu bättre. Den häftiga bakrundsgrafiken
som hela tiden pumpade ut typiska Front 242 attribut bidrog till showen. Jag saknade dock
deras militäriska framtoning. Scenkläder likt en campare är inte vad jag förknippar med Front 242...

Ljudet var helt ok, högt och tydligt och med bra tryck. Stod perfekt vid ena sidan av scenen
precis "under diskanten" och med proppar i öronen. Lokalen (Sticky Fingers Top Floor) var välfylld
och bra för ändamålet. Tack vare sin lilla storlek blev spelningen intim.

Sprang på en faktisktmedlem som inte var lika imponerad som jag. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-16 23:33

MEN hallååååååå!!!!!!!!

nytt med Skinny Puppy från 2011 som jag missat??? och det låter.... bra!! Jag får vibbar från förr i första låten, återkommer med mer intryck :)

hanDover
Bild

http://open.spotify.com/album/1VyMu4SyPb2aLPA5IvhXAQ

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-02-16 23:57

Minns vad en skivförsäljare sade till min kompis då han för många år sedan lade upp ett Skinny Puppy
album(maxi?) på disken: "Skall du verkligen ha den här?" Troligtvis inte försäljarens typ av musik :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-17 00:06

misanplass skrev:"Skall du verkligen ha den här?"

8) 8) 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-28 01:31

Det tog fem år eller så, men till slut fick jag tummen ur och la upp den här galet bra VHS-kassetten på Youtube:

This is EBM

Enjojera!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-28 02:13

Tack!! :)

Beorn

Inläggav Beorn » 2012-03-05 21:08

Ojojoj det var inte igår jag hörde grupper som Borghesia och Manufacture - nostalgi tack!

LypsylateX skrev:Det tog fem år eller så, men till slut fick jag tummen ur och la upp den här galet bra VHS-kassetten på Youtube:

This is EBM

Enjojera!
Vrum/Hembio: - Larsen 6, Larsen 6 SC, Audio Pro Cube, Denon 2809, Philips BDP9500, PS3 - Övrigt: Marantz 7001 Amp+SACD+Tuner, Larsen 4, Sennheiser HD 650, Canton Ergo 601

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-06 02:02

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-03-06 09:20

Utan att ha klickat på länken: :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-06-07 09:09

Fick detta tips för inte så länge sedan :)

Terminal Gods - Electric Eyes
http://www.youtube.com/watch?v=cao-OIzzAgg&feature=youtu.be

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-06-07 10:26

phloam skrev:CODY, det är helt riktigt; goth är lite för mycket - då talar vi mer Bauhaus kanske, The Cure gör som du säger briljant pop men med svärta. Kanske är det så att jag tänker på "Faith" snarare än "Kiss me.." när nån säger "Cure"...! Svartrock hade jag sagt där du säger depprock (depppop??) :)

Som du säger, de låter sig inte kategoriseras, de skapar en egen kategori :D

Antingen eller både och

http://svt.se/eighties/

MusikTV i morgon och i sommar

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-06-07 18:58

Hörni synthnissar, såg ni den här länken :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=69Wjc6QYuKI&feature=related

Tycker själv den var mkt bra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-07 19:47

Objektivisten skrev:Hörni synthnissar, såg ni den här länken :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=69Wjc6QYuKI&feature=related

Tycker själv den var mkt bra.

Om jag inte ser fel så är det Chris Carter (TG) som flimrar förbi ca 00:49 då de nämner 70talets pionjärer - det borgar för en bra dokumentär :)

TCM har tipsat förut men tack för en icke uppdelad variant! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-18 00:42

BUMP!!! Youtube är fantastiskt!

Car Skid & Crash - hittade låtar med denna obskyra (lär vara ett par rätt kända svenska musikprofiler bakom - om nån vet vem så säg till!) begåvade och mycket subtilt otäcka synthgrupp. Har bara sett denna miniEP från -86 med dessa spår som ni måste lära känna.

Bild

N.B. - Samplingen på ryska i "The American Dream" är från filmen Stalker...! Mycket vackert i kombination med musiken.

"Arizona"
http://www.youtube.com/watch?v=gBbGXer-WVE

"(Yum)" 0:42
http://www.youtube.com/watch?v=LAJ_HK-n ... ure=relmfu

"The American Dream" 1:27
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... TSl3DhLwmY

"Beaches/Bosses/Potatoes" 3:58
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... C2uTFhIspE

Crash! 4:14
http://www.youtube.com/watch?v=sUy5ASxU ... ure=relmfu

Car Skid And Crash -- Toys Are Terrific
Mekano Records - Vinyl, 10", 45 RPM, STEREO
Written & Produced by Car Skid And Crash
Recorded 1986 at How to win friends and influence people, Stockholm.
(p) & (c) 1986 Mekano Records AB.

Text on the label:
"I recall the first time that I had this dream and I woke up feeling terribly sexy..."

A1 Arizona
A2 (Yum)
A3 The American Dream
B1 Beaches/Bosses/Potatoes
B2 Crash!

Dröm sött :twisted:

p.s. minirecension av Skinny Puppy's hanDover kommer inom kort :D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2012-07-18 22:13

Jag har Car skid and crasch i min vinylsamling på vinden - spelades mcyket då det begav sig

nu hittade jag den här http://www.youtube.com/watch?v=cgTHmlVm ... detailpage

och den här http://www.youtube.com/watch?v=-pLxOMgb ... detailpage förmodligen min mest spelade skiva nånsin
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2012-07-18 22:16

och här beviset att 80talet är det bästa årtiondet för musik http://www.youtube.com/watch?v=j9zj1P-i ... detailpage
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2012-07-18 22:21

skojig cover http://www.youtube.com/watch?v=GqqsZNAA ... detailpage som jag inte hade hört förut
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-18 23:01

Vad har du mer däruppe på vinden??? Ta genast ner :D Skum jäkla musik med Car Skid & Crash, är mkt nyfiken på namnen bakom...

Intressant cover! Murphy har onekligen en väl lämpad röst :) Och Red Lorry Yellow Lorry var en intressant bekantskap som man missat pga dåliga provlyssningsmöjligheter förr. Trivdes aldrig med att stå och lyssna i skivaffären :/

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2012-07-19 21:25

Orkar inte leta men jag köpte kanske hundra skivor om året på den tiden och hängde på alla de rätta ställena, och lyssnade på lilla bommen och läste schlager, så samlingen är nog rätt bra.

Hade helt missat reznor/murphy, de verkar ha gjort en hel del covers, lust for life och final solution t ex. Lysande
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-07-20 21:42

Fin gammal svensk EBM från 1990 i form av Asfalt:

http://www.youtube.com/watch?v=oy-0s_fq ... p_play_all

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-11-12 13:40

I Tyskland har den här Spinal Tap-liknande filmen fårr bra recensioner, handlar om den fiktiva synthgruppen Fraktus...

http://blog.svd.se/kultur/2012/11/10/sp ... t-skratta/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=SW9CmY3x ... ure=relmfu

Finns massor med andra fina klipp också. Jag menar, vem kan motstå en refräng som "Keine Kontrolle, Computer flippen aus!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-18 06:00

Mycket bra, inte minst när de driver med den mer moderna klubbelectrosynthDJscenen (som i Affe such liebe 2.0) :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-01 06:31

En kompis för länge sen var helt såld på gruppen Psyche och fick mig att lyssna på deras tidiga verk. Helt klart klassisk synth, det hade han rätt i :D

Jag minns t.ex. denna: "Unveiling the secret":

Bild

http://open.spotify.com/track/3x2EA0ZDmE0hl61t7L3q6X

Upptäckte iaf på Spotify att de på senare tid bl.a. har släppt en tribute-kompilation till ingen mindre än keyboardisten Dwayne R Goettel som faktiskt var medlem i Psyche under den allra första tiden i Vancouver.

Psyche hade - precis grundarna av Skinny Puppy, där DRG senare gick med och till fullo fick utvecka sitt suggestiva ljudskapande- ett intresse för skräckfilm vilket både hörs och syns på låttitlarna (Torture, Mr Eyeball Oooze, The Crawler, Children Carry Knives...) :D

"Mr Eyeball Ooze" http://open.spotify.com/track/3dcywAsHjWv0HXim2rMPK3

På denna platta har man tagit med originalspår (oftast instrumentella, vilket jag föredrar) med DRG samt nya remixar/remakes på outgivet och arkiverat material. Daterat, trevande, men man hör vad som skulle komma längre fram.

Högintressant för SP och Psyche-fans m.a.o...! Och inte minst ett dokument över den gryende talang som Dwayne då var, och som sorgligt nog gick bort alldeles för tidigt 1993 :(

Plattan heter "Re-Membering Dwayne"

BildBildBild

"Torture" http://open.spotify.com/album/4dKluIlKYaNHW5m0KgvwHZ
"Eye of the Hurricane" http://open.spotify.com/track/1Vl6s087FWqhoZnzS2X2m5

Lade till ett par låtar i listan.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-01-18 04:57

Jag lyssnade nog mest på dom lite nyare förmågorna.

Såsom Hocico/Dulce Liquido, Wumpscut, Suicide Commando givetvis, Combichrist, osv.

Jag slutade dock nästan helt lyssna på den underbara musiken runt -06. Senaste artisten jag minns som fastnade på huvudet var nog Amduscia.
En lite mer musikalisk variant av Hocico kanske man hade kunnat kalla det :P

Här:

http://www.youtube.com/watch?v=IXM4vhtc1SE

Fan vilka minnen det väcker!

Those were the days of my life.
//Mathias Kronsell, den enda.

Converting Vegetarians, nu då och för alltid.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-18 14:08

De där grupperna (i.e. modernare grupper?) är jag dålig på, skriv gärna nåt kort som guide? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-01-18 14:40

Om någon på detta forum kan hjälpa mig att hitta en synthlåt från 80-90-talet vore jag tacksam.

Gruppen är troligen ett skåneband och låten heter "1995". Vi skulle använda den i ett dataspel, men det blev aldrig av.

Refräng:

"We have to live in fear, will you stay alive?
Will you hold me here, in 1995?"

/Bosse

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-18 15:15

bomellberg skrev:Om någon på detta forum kan hjälpa mig att hitta en synthlåt från 80-90-talet vore jag tacksam.

Gruppen är troligen ett skåneband och låten heter "1995". Vi skulle använda den i ett dataspel, men det blev aldrig av.

Refräng:

"We have to live in fear, will you stay alive?
Will you hold me here, in 1995?"

/Bosse

Är det Visage cover av In The Year 2525, som du menar? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-18 16:40

Slår ett slag för Mats Wigerdals SoundBurger igen. http://www.youtube.com/watch?v=Ih-TEtiuFjY&feature=share

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-03-09 23:41

Vill tipsa om lite nyare, väldigt bra grejer på Spotify:

Spark! - 35 minuter på tomgång (2010)

Sturm Café - Koka Kola freiheit (2011)

Orange Sector - Life's a bitch and then you die (2007)

Video, Youtube, upptäckte idag:

Vanligt Folk - Idioter av församlingen (2013)

För övrigt har Spetsnaz nyss släppt en ny skiva, och dom argaste - Pouppée Fabrikk - kommer snart med en ny.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-03-09 23:44

Eftersom det pratas om En halvkokt i folie, FRAK, Njurmännen etc tidigare i tråden... låt mig presentera "Festival of hard-on electronics"-videon inspelad i Örebro 1992:

http://www.youtube.com/watch?v=A1TV6pmhObA

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-09 23:52

Sånt (underground/festival/live) är så jäkla kul :D

Jag kontrar med Börft Records 25 Years Maj 2012 i Malmö..!!

http://www.youtube.com/watch?v=DKAlnJ3Vci4
(Oj det var visst en massa länkar till olika grupper)

Måste kolla igenom och se om DJ Svarre et al är med nånstans.... :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-03-10 02:42

Bild

Som vanligt har Dennis Hooper något tänkvärt att säga
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-03-10 03:47

Alldeles för lite Depeche Mode i tråden. Under tre album var Depeche att betrakta som synth enligt min mening. "Construction Time Again", "Some Great Reward" och "Black Celebration".

Ett spår från guldåldern: "Something To Do" http://open.spotify.com/track/6ipUGApwE7YniVCv0Rsft4

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-10 10:18

misanplass skrev:Alldeles för lite Depeche Mode i tråden. Under tre album var Depeche att betrakta som synth enligt min mening. "Construction Time Again", "Some Great Reward" och "Black Celebration".

Ett spår från guldåldern: "Something To Do" http://open.spotify.com/track/6ipUGApwE7YniVCv0Rsft4

Men "Speak and spell" då?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-03-10 12:05

bomellberg skrev:
misanplass skrev:Alldeles för lite Depeche Mode i tråden. Under tre album var Depeche att betrakta som synth enligt min mening. "Construction Time Again", "Some Great Reward" och "Black Celebration".

Men "Speak and spell" då?

Merparten av låtarna är för poppiga och för glada men dom är så klart svinbra ändå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-03-10 20:47

Jag skulle nog klassa t.ex. Black Celebration som Synth, eller rentav råsynth - inte så mycket pga soundet (där Speak And Spell är i särklass :D ) men sett till låtar, texter, tema osv.

DM är knepiga, men Violator och Music for the Masses vill jag nog också snarare kalla synth än pop/synthpop. För att inte tala om A Broken Frame som är Synth med stort S då de går ifrån popnaivismen på Speak and Spell och blir mörkare, men fortfarande med samma (rå)synthiga sound :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-28 20:36

Elektronmusikstudion i Stockholm.

Lars-Gunnar Bodin@EMS 1980 ----> http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Your8ICLnvM

Thomas Sjöland@EMS 1980 ----> http://www.youtube.com/watch?v=syraXIy4OgY

Michael Hinton@EMS 1980 ----> http://www.youtube.com/watch?v=o_pHu6-jNlA

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-29 01:00

Bra hardcore-grejer där :D

H-e vilken utrustning.... hur många ton av coolhet som helst :) (Free of charge...!!)

" The Computer music studio is based on a DIGITAL PDP 15 40 Computer with 48k of memory and 4 discs with together one megaword capacity...." :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-03 23:03

Lägger bara in länk till denna tråd för framtida referens:

Svensk synth SVT
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=54172

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-04 10:06

Ja - tycker man om det som nämns i dessa två posts så är det ett måste
att kolla in SVT-programmet som phloam länkar till. :)
Öppet för att se på SVT-play i 29 dagar till.

Objektivisten skrev:Elektronmusikstudion i Stockholm.

Lars-Gunnar Bodin@EMS 1980 ----> http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Your8ICLnvM

phloam skrev:Bra hardcore-grejer där :D

H-e vilken utrustning.... hur många ton av coolhet som helst :) (Free of charge...!!)

" The Computer music studio is based on a DIGITAL PDP 15 40 Computer with 48k of memory and 4 discs with together one megaword capacity...." :D

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-07-17 15:26

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-08-04 21:38

Nyproduktion visserligen och kanske inte direkt synthpop men här bjuds det på en rejäl dos 80-tal.

Någon som minns tv-programmet Sigma?

Com Truise - Data Kiss
http://www.youtube.com/watch?v=lEpJPrXiiYA

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-07 02:02

Dream Disciples - jag får många trevliga vibbar från lite olika genrer, gillar att de är lite "elektroniska" också :)

Com Truise ger (också) bra nostalgivibbar och videon är klockren! :D (den filmen har jag missat?)

För övrigt kan jag tipsa om en spellista som jag tycker visar på en intressant och konsekvent utväxt på den stora synthmusikgrenen, "pitch black techno" sammanställd av eule chris.

http://open.spotify.com/user/1121836615 ... 5C8w9ikEJy

Mörkt och otäckt, som det skall vara! - black as midnight, black as pitch, blacker than the foulest witch*

* quiz: vilken film, vilken låt? :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 11:07

misanplass skrev:Nyproduktion visserligen och kanske inte direkt synthpop men här bjuds det på en rejäl dos 80-tal.

Någon som minns tv-programmet Sigma?

Com Truise - Data Kiss
http://www.youtube.com/watch?v=lEpJPrXiiYA

Jag gillart :) Finns på spotify också så jag la till den i kajal listan :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 11:08

phloam skrev:...

För övrigt kan jag tipsa om en spellista som jag tycker visar på en intressant och konsekvent utväxt på den stora synthmusikgrenen, "pitch black techno" sammanställd av eule chris.

http://open.spotify.com/user/1121836615 ... 5C8w9ikEJy

Mörkt och otäckt, som det skall vara! - black as midnight, black as pitch, blacker than the foulest witch*

* quiz: vilken film, vilken låt? :)

Jag tackar och tar emot :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-08-09 11:38

Orkar inte göra en skivrekommendations tråd om detta nu så jag tippas här.

Både Fuck Buttons och The Knife har släppt nytt.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-09 12:55

Jag gillar Com Truise, var ju jätteskönt att sitta och lyssna till på jobbet.

Ska kolla in den stora listan när jag kommer hem :)

// Den oerfarna syntaren

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-09-26 21:36

En header till Spellista,
om någon har en på G:

typ Lighter Side of the Moog

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-27 13:35

Oj, hur gör man med en sådan..? Spotify alltså? Tack hursomhelst :)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-09-27 21:38

För ett par helger sedan battlade(ett GÖK-Väst event) jag mot Draken. Jag förlorade visserligen men fick chans att introducera lite alternativ musik för deltagarna i form av Download med Skinny Puppy. :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-08 17:36

Ett Kalejdoskopprogram på P2 fick upp mina öron för den italienska electronicaduon Chrisma (numer Krisma) och deras sjuttiotalsplattor. Väldigt spännande musik som låter bisarrt modern.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krisma

http://open.spotify.com/artist/6UgquYF3KesNyftK8BAaYW

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 03:54

misanplass skrev:För ett par helger sedan battlade(ett GÖK-Väst event) jag mot Draken. Jag förlorade visserligen men fick chans att introducera lite alternativ musik för deltagarna i form av Download med Skinny Puppy. :)

:D Minns första gången jag hörde detta spår, på ett då sprillans nytt och modernt kustpilen-tåg..! Först den omtumlande första halvan av låten, sen flyta ut till den Ralph Lundstenska drömdelen.... det blev en mycket speciell resa :)

Vissa grupper hoppas man att folk ska få upp öronen för, SP är en sådan.
Senast redigerad av phloam 2014-01-09 03:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 03:56

Objektivisten skrev:Ett Kalejdoskopprogram på P2 fick upp mina öron för den italienska electronicaduon Chrisma (numer Krisma) och deras sjuttiotalsplattor. Väldigt spännande musik som låter bisarrt modern.

Tack för tipset! Jag har svårt att fatta att det är 70-tal, låter ju hur electroclash-hippt som helst :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-06 01:21

En bok om den svenska synthscenen (från Okt 2012)

Bild

Artikel i Zero Music Magazine:
http://www.zeromagazine.nu/art.asp?id=357

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-06 01:31

Lyssna på denna mycket träffsäkra och välgjorda Trent Reznor-skriver-en-låtparodi..!!! Gjord med hjärta och insikt av någon som gillar NIN/Trent :)

http://www.releasemagazine.net/listen-t ... or-parody/

Blir svårt att lyssna på Trent i fortsättningen :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-02-15 23:36

phloam skrev:Lyssna på denna mycket träffsäkra och välgjorda Trent Reznor-skriver-en-låtparodi..!!! Gjord med hjärta och insikt av någon som gillar NIN/Trent :)

http://www.releasemagazine.net/listen-t ... or-parody/

Blir svårt att lyssna på Trent i fortsättningen :D

:lol: :lol:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2014-02-15 23:43

Kanske inte så mycket kajal, men... :P

http://dangerousminds.net/comments/love ... mr._rogers

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-17 00:44

TCM skrev:Kanske inte så mycket kajal, men... :P

:D Det ska böjas i tid.... 8) Vilka fräcka ljud!!! :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-17 00:52

Front Line Assembly släppte ett album 2012 som är soundtrack till ett onlinespel som heter "AirMech":

wiki: "The album was announced in September 2012.[3] Carbon Games' Game Director James Green said, "The first thing I thought of was trying to get music that sounded like Front Line Assembly".[4] The band agreed, on the condition that members could be included in the game with "crazy sonic weapons". :D

FLA - "AirMech"
http://open.spotify.com/album/29EL26nvIqfPwcXtWl182o

Det låter maffigt och dramatiskt, en doft drum 'n bass men inte en massa hårdrocksgitarr utan mer typ gamla goa synthiga FLA :)

Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-02-26 21:22

Shatterer of words

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2014-03-04 13:41

Hittade denna webbradiostation på ShoutCast Radio: http://somafm.com/u80s/

Sitter o lyssnar på den nu, blandat med känt o okänt, en o annan Yello o aha..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-04 16:39

Oresound skrev:http://hd.se/noje/2014/02/24/page-tittar-bakat-och-framat/

Bild

Kommer till Babel (Malmö) snart

Underbar bild!

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2014-03-04 19:36

imac skrev:Hittade denna webbradiostation på ShoutCast Radio: http://somafm.com/u80s/

Sitter o lyssnar på den nu, blandat med känt o okänt, en o annan Yello o aha..

Tack för tipset! Perfekt i bakgrunden :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-15 21:10

Hur såg ni ut när ni var fullbloda gother, synthare eller vad ni nu var?

Jag vill se bilder :D Var inte blyga nu

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-15 23:10

Hehe, jag hade lugg åtminstone ner till nästippen (det är inte möjligt nu :D ) Frisyrgele men inte kajal och mer typ The Cure-mjukis än Latex-synthare :) Tyvärr inga bilder tillgängliga.

I USA var jag med om att bli utslängd från en bowlinghall för att vi såg för konstiga ut, men det krävdes i ärlighetens namn inte mycket för det.... :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-03-16 04:26

Ubangi gör en spelning på Debaser Medis den 5 april.

http://www.youtube.com/watch?v=dmeb7rexsCs

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-16 17:28

phloam skrev:Hehe, jag hade lugg åtminstone ner till nästippen (det är inte möjligt nu :D ) Frisyrgele men inte kajal och mer typ The Cure-mjukis än Latex-synthare :) Tyvärr inga bilder tillgängliga.

I USA var jag med om att bli utslängd från en bowlinghall för att vi såg för konstiga ut, men det krävdes i ärlighetens namn inte mycket för det.... :)

Oj! Måste ha varit en märklig upplevelse :)

Här var det nättröjor, pvc brallor och skinnrock, med tillhörande smink såklart :D Men i början var det med som du beskriver det men ska man ligga med syntharflickor så får man allt spöka ut sig lite mer :D
Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-18 02:32

De gaur ente!!! Jo det går, att få höra DJ Zvarre från djupaste Blekinge tala i radio om BÖRFT RECORDS..!!! Rare! :)

119 minuter intervju + musik.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/32 ... ramid=4432

"råsynth i blekinge" FTW!!! :D

Tack till Oresound för länk till P2-programmen i annan tråd :)

Hittade en artikel om Börft Records:

http://www.tidningenkulturen.se/artikla ... -periferin

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-18 14:19

De (P2) har även program om en elektronmusikstudio 8O har aldrig skådat motsvarande initierade program på TV...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-03-18 14:47

Oresound, kolla inlägget överst på (förra) sidan om EMS i Sthlm! Är det den du tänker på?

Sanslösa grejer, helt omsprungna av modern teknik, men otroligt häftigt :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-18 18:35

Ja, glömde att den nämnts(speedbump)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-04-09 09:41

Dokumentär om elektronmusikpionjären Delia Derbyshire i 7 delar. https://www.youtube.com/watch?v=MA6Fb0nuAYw

http://en.wikipedia.org/wiki/Delia_Derbyshire

Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-04-13 00:33

Bra där, Obbe!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re:

Inläggav Max_Headroom » 2014-04-13 21:56

phloam skrev:

Intressant att så många band/artister har så skojjiga namn. Likadant med låtarna. "Eine Kleine Slachtmusik". Genialsikt. Samma sak hittar man inom punken.
Faktum är att mycket av den här synt-muzaken och ideerna bakom var ganska punkiga.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-04-18 00:55

[quote="Objektivisten"]Dokumentär om elektronmusikpionjären Delia Derbyshire i 7 delar. https://www.youtube.com/watch?v=MA6Fb0nuAYw

gillas å det bestämdaste!
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Re:

Inläggav phloam » 2014-04-18 11:58

Max_Headroom skrev:
phloam skrev:

Intressant att så många band/artister har så skojjiga namn. Likadant med låtarna. "Eine Kleine Slachtmusik". Genialsikt. Samma sak hittar man inom punken.
Faktum är att mycket av den här synt-muzaken och ideerna bakom var ganska punkiga.

Det är en mycket speciell kulturell mylla, den blekingska landsbygden, kan jag intyga :D En humor och självdistans som är helt unik :) Edit: avseende Listerbylandet, Johannishus etc

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-05-13 23:08

Ibland blir man bara så glad av musik! :D :D :D :D :D

r å f e t t :

Rhys Fulber - Killing Grounds
http://open.spotify.com/track/50lN94fMDbFEC2kmswcHRf

lade till i Kajal-listan!

Vid 1:30 = JAAAAAAAAA

Edit: från plattan "ECHOES" som är en remix-fortsättning på albumet "ECHOGENETIC" som fått bra kritik.
Bild

Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-08-15 02:38

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-08-17 13:35

:lol: uaargh, jag cringear, så fel så fel :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-08-17 13:48

Jag cringear jag med... djävla hipsters på Schlesische Straße.

När börjar hipster hunting season?

Nä, jag ångrar det här inlägget, de är för lätta byten, människorna som kallas h-ordet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-06 14:05

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-06 23:53

Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-09-07 22:40

Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-09-08 08:25

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-12 00:23

Har en ursnygg kassettsingel med Bowie:

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-03 22:52

BildBild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-02 19:33

Objektivisten skrev:Dokumentär om elektronmusikpionjären Delia Derbyshire i 7 delar. https://www.youtube.com/watch?v=MA6Fb0nuAYw

Tack! -Alla tummarna upp!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-26 22:30

SoundBurger Stockholm, igen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-04 18:34

Objektivisten skrev:SoundBurger Stockholm, igen.

Jäkla bra alltså.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-04 18:35

phloam skrev:http://sexymenofthesynthesizer.tumblr.com/

Giorgio Moroder
[ Bild ]

Vad är det för apparat han håller högerkardan på? Känner inte igen den.

Edit: OK gubbar, jag har hittat den:

http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_MC-8_Microcomposer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-05 22:17

Musik!, mina damer och herrar! Det är för lite musik i tråden:

NIN: "Cars" with Gary Numan. Live!
Senast redigerad av Max_Headroom 2015-04-05 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re:

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-05 22:43

Objektivisten skrev:Elektronmusikstudion i Stockholm.

Nördigt så det räcker. Och bara FM på PDP'n... Verkar ha varit ett drängjobb att att jobba med.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-05-11 08:14

Fick ett mail angående Gilbert & George:

Rachel G. skrev:Hi, my name is Rachel and I work at Artsy.net. While researching Gilbert & George I found your page - viewtopic.php?f=7&t=36587&full=1.

I wanted to briefly tell you about Artsy’s Gilbert & George page, and about our mission. We strive to make all of the world’s art accessible to anyone. Our Gilbert & George page, for example, includes a bio of the duo, several of their works, exclusive articles about them, as well as recent exhibitions their work has been featured in.

I’m contacting certain website & blog owners who have written about Gilbert & George, and asking them to help us achieve this mission by adding a link to Artsy’s Gilbert & George page. In addition to spreading the word about our page, I believe your visitors would enjoy this content.

If you are able to add a link to Artsy’s Gilbert & George page, please let me know, as I’d love to share it with my team.

Best,
Rachel

“We're just Gilbert and George and that's it.” - Gilbert of Gilbert & George

[A.]

Här är en länk till Gilbert & George sidan på Artsy.net: https://www.artsy.net/artist/gilbert-and-george

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-11 14:13

bomellberg skrev:Fick ett mail angående Gilbert & George:

Rachel G. skrev:...Gilbert & George...

Här är en länk till Gilbert & George sidan på Artsy.net: https://www.artsy.net/artist/gilbert-and-george

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2015-05-11 14:32

Hahaha Faktiskt.Se world domination
When routine bites hard

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-11-27 23:00

Hitta en massa Sopor Aeternus på spotify :)

Edit:
Anna fegade ur ett könsbyte för många år sedan, verkar som hon aldrig gjorde operationen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-23 18:31

Nu finns SoundBurger på Spotify/Tidal med albumet 'Brown'.

Bild

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-23 19:48

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-12-24 02:20

Jansson skrev:https://m.youtube.com/watch?v=ks_qOI0lzho

I mina öron är detta en av de bästa synthlåtar som nånsin gjorts:

God Jul :)

(Jag tänkte posta originalvideon till denna låt men den var bara för katastrofalt dålig :D )

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-26 16:22

The Walk är en grym låt.

God jul!

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2015-12-28 22:26

Har ingen nämnt John Foxx !?

https://open.spotify.com/album/3OFXYdKqkbAbnPubrFja0A

Sångare i Ultravox, men gick solo och det gjorde han rätt i 8)

När man fick gå före kön på 1984 så kände man sig som en kung :lol:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-12-28 23:21

Foxx = bra!!

Känns som att han inte fått den cred han varit värd, faktiskt. Han gör tydligen fortfarande musik som han ger ut under eget namn. Varför fick du går före i kön????

På tal om tråden i gemen, men även Foxx, hittade jag denna, köpt begagnad 1985, i back när jag julslappade:

]Bild

Foxx deltar med tidsmärkta låten Underpass: https://www.youtube.com/watch?v=Rk83Gu9V0kg fin undergångsvideo!!

Det är något magiskt med Virgin records ändå :D :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-12-28 23:39

phloam skrev:

[ YouTube ]

(Jag tänkte posta originalvideon till denna låt men den var bara för katastrofalt dålig :D )

Men hörni - är the Cure synth? En del skulle säga goth. Andra post-punk. Men synth??? :D
Oh, by jingo!

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2015-12-29 00:09

CODY skrev:Foxx = bra!!

Känns som att han inte fått den cred han varit värd, faktiskt. Han gör tydligen fortfarande musik som han ger ut under eget namn. Varför fick du går före i kön????

:lol: Det hände bara en gång och tror det antagligen var för många vanligt klädda inne och ute i kön, så kom vi 3 grabbar i svarta rockar och rejäla synthar-frisyrer.
För korta stora kostymbrallor och frackskjortor utan frack-kragen, självklart inhandlat på myrorna... herre gud vad man såg ut, lugg ner till hakspetsen och frisyren fixade man på Klippoteket :D

Mark Reeder har mixat om Underpass och John Foxx godkänt:

En liten bonus:
Senast redigerad av Alfacruizer 2015-12-29 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-12-29 00:25

Oemotståndlig video och låt. Det är något fantastiskt med den tidens videor (jag tror att Underpass är från 1980). Jag kommer att tänka på filmen Threads från 1984, och stämningen i den. Jag antar att du som haft förstora kostymbyxor och synthfrilla är gammal nog att ha sett den:

Bild

Det är mot den bakgrunden och estetiken man kan se synten och den mesta "alternativa" musiken från början av 1980-talet. Någonstans vid 1984/85 vart det mer dans.
Oh, by jingo!

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2015-12-29 00:47

Blir 50 men har ej sett filmen.

Svenskt och inte renodlad syntpop, men Tredje Mannen:

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-12-29 10:34

CODY skrev:
phloam skrev:

[ YouTube ]

Men hörni - är the Cure synth? En del skulle säga goth. Andra post-punk. Men synth??? :D

Det är mitt fel.
Du och Phloam redde ut detta redan på sida 5 i denna tråd. :)

Jag har dock lite svårt med en typiskt strikt definition av denna musikform.

Det här är inte synth men i min mening bättre än det Foxx själv fick till som soloartist.
https://vimeo.com/69495242

Här en kavalkad med vad synes vara strikt synth.

https://m.youtube.com/watch?v=Gll79HRLLSU

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-01-01 17:50

Denna är bra. Har för mig att låten egentligen handlar om Europa efter kärnvapenkrig (apropå Threads!) men vet inte var jag fick det ifrån.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2016-01-03 01:18

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-01-04 21:21

TCM skrev:http://html909.com/

Cool!

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-05 21:21

Nutida jag lyssnar på är t ex Void Vision och Linea Aspera, men får en nostalgitripp ändå :wink:

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-03-28 11:28

Moon city boys - City

Dead skeletons - Dead mantra

Alyans - Na zare

Engelsstaub - Kissed by god

The breath of live - Impromptu

Återgå till Musikstugan